:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 397,306,783
Активни 136
Страници 17,771
За един ден 1,302,066
Sit-Rep

За Камен Кацата - добрия човек

Снимка: "Сега"
Малко преди да се чуе, че Първанов ще награждава Желев с орден "Стара планина", Ивайло Крайчовски (басист на ФСБ и "Стари муцуни") развиваше тезата, че трудно забелязваме онези хора около нас, които са истински, с доказано трайна ценност, национални институции. А трябва да ги почитаме, за да не загубим мярата за нещата.

Желев е очевидно национална институция, но не за него идеше реч в пледоарията на Крайчовски оня четвъртък, по време на седмичната блус-вечер във "Фенс". Ставаше дума за Камен Кацата.



Камен Кацата е значима национална институция,



и то - много преди някой изобщо да беше чувал за Желю Желев. За Кацата започна да се говори в края на 70-те години, започнахме да го виждаме, макар и рядко, през 80-те. Беше - ни повече, ни по-малко - богът на българския блус. (Забел.: Който си мисли, че като става дума за блус, иде реч за "бавни парчета", да напусне тази статия веднага и да отива да чете "Нов фолк", "Жълт шок" или каквото там четат такива хора).

Никога не е било ясно, как така от прахоляка на мърлявия комунизъм поникна, в лицето на Кацата, автентичен блус-мен. (Малко по-късно тази мистерия се повтори с Васко Кръпката). Как така стана, че този човек не се занимаваше само с бистрене на футбол, слушане на сръбско и пиене на бира по тенекиите, както правеха останалите? Кацата пее, музицира и вижда света като негър от Чикаго. Все едно е започвал като вокалист най-малкото при B.B.King.

И до днес не знам, какво работи или е работил този човек. Носеха се слухове, че е нещо техник или инкасатор. Това, което знам е, че днес е очевидно на финалната права пред пенсионната възраст, но по всичко се различава от своето поколение. Трудно вижда, още по-трудно ходи, но никой никога не го е чувал да се оплаква, да хленчи или да смърди, както правят останалите, на тема заплати, пенсии и лекарства. А едва ли от цял живот блусарстване из София е натрупал портфейл инвестиции, на които сега да се обляга...



Винаги е щастлив,



а леко ироничната усмивка почти никога не слиза от лицето му. Елегантността на неговия дух и изтънченото възпитание, непресторената любезност към всички, са още едно необяснимо чудо на фона на комунистическата и след-комунистическата простащина.

Кацата е живо доказателството за това, че свободата и цивилизацията могат да съществуват за всеки - въпрос на личен избор напреки, а не поради обстоятелствата. Никога не се предаде, не се отказа и, убеден съм, с любезна усмивка би отклонил всякакви предложения в подобна посока. Гледайки Кацата, ние виждаме точно онзи стандарт на човешко същество, който трябва да бъде даван на децата като пример - или, както е по терминологията на евро-английския, бенч-марк.

Да го погледнем, наистина. Подпрял на носа си неизменните черни очила - дизайн около 1956-а, нахлупил, с уклон ляво на борд, черното кожено таке, Кацата подпира някой стак (за непрофесионалистите - голям говорител отстрани на сцената) и чака своя ред за сцената. Изцяло е погълнат от ставащото там, но непременно ще ти обърне цялото си внимание, ако го заговориш.

Идва и неговият ред ("И сега! Вашата любима!! Каца!!!"). С усилие се качва на сцената, хваща микрофона, вдига главата към прожекторите, размахва пръст във въздуха и отваря гласището. Пот започва да се стича по страните му още след минута - признак, че



влага себе си без остатък в изкуството,



което прави в момента. Както казваше на времето Ерик Клептън: "Всеки концерт правиш така, все едно ти е последен в живота и с него искаш да те запомнят".

Макар навлизайки в есента на годините си, Кацата напоследък рязко е втвърдил саунда. Вместо - да успокоява топката, както би следвало да се очаква. И отново бълва, като същински гейзер, нови композиции, пропити от духа на софийските махали.

Можете да присъствате на този празник на свободния човешки дух всеки четвъртък в клуб "Фенс" на бул. "Левски". Ще ви вземат три лева и те ще бъдат най-ефективната (по оста разход-печалба) инвестиция, която сте правили в собственото си развитие.

Няма положително човешко качество, което публиката да не може да види въплътено в Камен Кацата. Затова той е автентична национална институция и към него трябва да има съответната почит. Време е временните обитатели на публичната арена, каквито са политиците, да се научат да почитат истинските хора-институции. Като начало, следващият първански орден да е за Кацата.

Наша скромност и Крайчовски нямаме ордени за раздаване. Обикновено просто отдаваме чест на Кацата, опънати като струни, като на тържествен парад.
122
4270
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
122
 Видими 
10 Март 2005 01:53
10 Март 2005 01:56
теба у боклуко
10 Март 2005 02:02
*****, ще се подиграваш ти с Ботев и с Левски. Гроб за тебе до любимото ти прасе Масхадов да чакате Шамил Свинята.

Редактирано от - bot на 10/3/2005 г/ 09:27:55

10 Март 2005 02:05
След миналата седмица, позитивното в г-н Дайнов добива нов размах. Може би поради собствената ми скромна причастност към описваното мильо не съм съвсем обективен. Но каквото и да е - едно е сигурно и тук той е прав:

- Всред политиците май вече е невъзможно да срещнеш, не само честен човек, а просто - Добър човек!

Жалко!
10 Март 2005 02:38
До русофилските боклуци:


"А Русия на дяда Ивана,
да дойде да каже: Триста гроша давам.
Отечество мое, я па те не давам."[/red][/center]

Чакам коментар и за тоя пастиш.

Редактирано от - bot на 10/3/2005 г/ 09:28:24

10 Март 2005 02:51
Статията на Даяната днес ще да е писана от Грацмуляна.
*
Райчев - русофобските кучета си лаят, руския керван си варви. Да се надяваме, че след Басаев един ден и на такива като теб ще доиде времето, е, ако дотогава не са станали русофили.
10 Март 2005 02:58
И на мене от известно време блуса ми е много актуален - преди два дни постнах малко снимки, на Б.Б. Кинг също. Грацко ми препоръча последния албум на Марк Нофлър, излезе хубав. Защо блуса е автентичния език на софийските махали, и на московските, не само чикагските, лондонските и нюкасълските? Д-р Дайнов дава донякъде отговор в статията, описвайки разликата между Кацата и поколението му. Ето един текст от Марк Нофлър от албума Шангри-Ла (2004) - как нюкасълски миньор се връща в 5.15 заранта от нощна смяна с колелото и съзира на улицата един хазартен бос отстрелян в лимузината си. Образите на бандюгата и миньорите, които се стичат да гледат, са много впечатляващи. Звукът на китарата - не по-малко:

5.15 A.M.
Snow laying all around
A collier (миньор въглищар) cycles home
From his night shift underground
Past the silent pub
Primary school, workingmens club
On the road from the pithead (входа на мината)
The churchyard packed
With mining dead

Then beneath the bridge
He comes to a giant car
A shroud of snow upon the roof
A mark ten jaguar
He thought the man was fast asleep
Silent, still and deep
Both dead and cold
Shot through
With bullet holes

The one armed bandit man
Came north to fill his boots
Came up from cockneyland (Лондон)
E-type jags and flashy suits
Put your money in
Pull the levers
Watch them spin (имал едноръки бандити - 'fruit machines')
Cash cows in all the pubs
But he preferred the new nightclubs

Nineteen sixty-seven
Bandit men in birdcage heaven
La dolce vita, sixty-nine
All new to people of the Тyne (Тайн - реката на Нюкасъл)

Who knows who did what
Somebody made a call
They said his hands
Were in the pot
That he'd been skimming hauls (обирал каймака)
He picks up the swag (плячката)
They gaily gave away
Drives his giant jag
Off to his big pay day

The bandit man
Came north to fill his boots
Came up from cockneyland
E-type jags and flashy suits
The bandit man
Came up the great north road
Up to geordieland (същото като Тайн)
To mine
The mother lode (жила)

Seams (въгл. пластове) blew up or cracked
Black diamonds came hard won
Generations toiled and hacked (опъваха каиша)
For a pittance (подаяние) and black lung
Crushed by tub or stone
Together
And alone
How the young and old
Paid the price of coal

Eighteen sixty-seven
My angel's gone to heaven
He'll be happy there
Sunlight and sweet clean air

They gather round the glass
Tough hewers and crutters (разни миньорски занаяти)
Child trappers and putters
The little foals and half-marrows
Who pushed
And pulled the barrows
The hod boys
And the rolleywaymen
5.15 A.M.


Редактирано от - Чичо Фичо, на 15/3/2005 г/ 01:52:15

10 Март 2005 05:23
Тия които сме родени 1950-54 година като порастнахме, започнахме да слушаме музиката в нейният разцвет.1960-1975 са най-успешните години в съвременната музика.Децата родени по време на войната станаха гениални музиканти/ще добавя само двама към споменатият вече Eric Clapton-Richi Blackmoor и John Mayall.А ние 10 години родени по-късно станахме гениални слушатели и разбирачи на тая музика.
Кацата сигурно е добър човек, но аз повече го приемам като гениален слушател-имитатор на блус, отколкото като творец.
10 Март 2005 05:38
Фич,
А брат му Дейвид да знаеш не е ли издавал нещо в последно време.На времето като се скараха след втория албум на Dire Straits, Дейвид направи някои много добри парчета, но не е продуктивен като като батя си.
10 Март 2005 06:04
Нюз, и той има - виж това и това да не сърди батко му. Мисля, че Марк ходи понякога и с Дайър Стрейтс на концерти, но си прави новите парчета сам с други музиканти.

Редактирано от - Чичо Фичо, на 10/3/2005 г/ 06:14:10

10 Март 2005 06:08
Само не ми стана ясно защо трябва да приличаш на негър от Чикаго, за да си добър човек.

Стилът на Дайнов много напомня Борис Полевой и неговата фамозна "Повест за истинския човек"... Няма начин Гената да не я е чел.
10 Март 2005 06:37
Цуцурко, според мене и в песните на Висоцки има много "блус", но американския черен блус е по-универсален музикално и лирично, понеже е по-смесен мултикултурно, наивен, сантиментален, добросърдечен, индивидуалистки, чешитски, непукистки. Кацата е такъв и е гражданин на света, това според мене иска да каже с туй, че бил като негър от Чикаго.
10 Март 2005 06:53
Е, Гената не може да е като Кацата - все пак тогава бе син на кореспондента на "Работническо дело" във Англия и на важен партиен другар, а самият той - млад научен работник в Аонсу, пишещ дисертация за фленската комунистическа партия. Блусар като Кацата може да е само някой без съществена партийна позиция и вероятно инкасатор по професия - трябваше дупе за това да си блусар при комунизма.
Ей затова Генчо ми е жалък и парцалив...
10 Март 2005 06:59
Не го познавам Кацата , чувал съм за него! Да е жив и здрав !Нека пее!
Само да не тръгне като Азис.... Ама не вярвам, макар , че Дайната когото е похвалил - хаир не е видял... вж. Костов и Костовизма , Надка ....
10 Март 2005 07:15
Чичо Фичо,

Ако приемем, че Дайнов, като типичен блусар, е "наивен" и "добросърдечен", може и да се съглася, че под "чикагски негър" разбира "гражданин на света"...

Но от страниците на СЕГА аз го познавам само като високомерен, ограничен и дори злобеещ драскач, влюбен в ЮЕСЕЙ, както навремето ние, пионерчетата, бяхме влюбени в СЕСЕСЕР.

Затова позволи ми да не се съглася с теб. Щото под "чикагски негър" той си разбира "чикагски негър", понеже о е "грууви" да ги разбираш тия неща. (Друг е въпросът дали е срещал чикагски негър по тъмно в тясна уличка)

От името на всички останали СВЕТОВНИ негри ПРОТЕСТИРАМ срещу подобна сегрегация!
10 Март 2005 07:53
Според му е яд на ЕД за Ибряма.
Ами и ти направи нещо такова, подобно някъде там където те канят да седиш с умен вид и да аплодираш
Да поставят и Кацата на място за да му гласуваме наградата
А така ..

Редактирано от - Минавам от тук на 10/3/2005 г/ 07:55:09

10 Март 2005 08:15
Оле Боже повече не може!!!!!
Миндята пак се е изпуснал в "Сега"

И с какво ни занимава с Камен-Кацата, утре ще ни занимава с Пламен-Бъчвата и т.н. - все ГЪЗОРИЯТА на София, към която и той се числи.
Интересно е дали в "Наблюдател" трябва да ни занимават с маргинални типове като Камен-Кацата.
Единствената свежа идея в тази статия е, че и Желю Желев и Камен-Кацата са на един кантар.
Камен-Кацата слушал американска чалга вместо българска - затова бил свободен човек. Все ове говна. Каквато американската, такава и българската - чалга.
Откакто ГЪЗОРИЯТА на София като Дайнов взе връх, пък и професори взеха да се пишат, България се циганизира. В провинцията и в покрайнините на София - ЦИГАНИЗАЦИЯ, в центъра, правителството и други институции -ГЪЗОРИЗАЦИЯ.
А истинската интелегенция изритана с по 200-300 лева заплата.
10 Март 2005 08:44
Само да не тръгне като Азис....

Керпеден, споко, това не може да стане
А на мен написаното ми хареса.
Харесва ми да чета за хора, които не хленчат.
Харесва ми и да чета хора, които не ругаят по инерция.
10 Март 2005 09:01
Крайно време е този БОТ да се намеси и изтрие фекалиите на ARajchev! Иначе рискувате в. Сега форумът ви да заприлича на клоака!
10 Март 2005 09:04
Такааааа, искате да знаете кой е Камен -
- хич не е на пенсионна възраст, а по-скоро около 50-те т.е. батко на Дайнов
- КК е завършил икономика и до началото на 90-те работеше като икономист на доста престижно място
- а иначе е пичага, самоук музикант (като истинските блусари) и добъэр състудент
10 Март 2005 09:08
По въпроса за Камен Кацата, Желю Желев и поредното есе на Дайнов в което той (за кой ли пък вече!) се подиграва с читателите си мога да кажа само едно: да, КК е по-добрият избор от ЖЖ, но не защото Женя Миндата го е казал, а просто защото си е така. Макар че от смрадливите уста на Женята, това Камен, пък и Каца може да прозвучи наистина миризливо. Но аз никога и не съм очаквал нещо стойностно или нещо достойно от позьори като Дайнов.
10 Март 2005 09:11
"Никога не е било ясно, как така от прахоляка на мърлявия комунизъм поникна, в лицето на Кацата, автентичен блус-мен."
Ей, Дайнов, ти не се ли пръкна от същия този "мърляв прахоляк", бе, глист демократичен!? Не беше ли семейството ти от калта, ама оная - блажната кал на комунизма? А за Кацата може и да си прав - ние неаме такъв у Правец....
10 Март 2005 09:36
Дайнич, недей злепоставя други хора. Някой може да си помисли, че са като тебе. Резили само себе си..
10 Март 2005 10:00
Инако, имах предвид да става депутат като Азис , ама от казаното сетне се вижда , че не е такъв човек, ама...
10 Март 2005 10:15
Някой да избави Дайнов от мъките му.... Май с напредването на възрастта почва да го джаса старческа деменция и да не знае за кво точно говори...
10 Март 2005 10:19
Дайнов , ти си неспасяем циклофреник - трудно ми бе да ти поставя диагнозата задочно, но нейсе...
Едва ли ще му е приятно на Камен Кацата че си се позовал на него в днешното си излияние..
През 80-те, когато се шляехме из Созопол - тебе те нямаше - Кога порасна , ей тая работа не ми е ясна, - в АОНСУ предполагам...
10 Март 2005 10:44
що се абите, бре? Статията май е писана за да излезе снимката на
Дайната с китара - Кацата и Желев са за боя на фона...
10 Март 2005 10:51
Уважаеми bot,
можеш ли да затриеш глупостите на Дайнов?
И като опция да го баннеш за известно време - около 17 години, да речем...
10 Март 2005 11:03
Добрият човек Каца, какво леке трябва да понася около себе си...
духа на софийските махали
ли?
Наследниците на софийските копелета имаме наследствена нетърпимост към дечицата на номенклатурата, отгледани в държавните жилища от времето на култа или в домовете на изселени, затворени, избити.
Що ни се плетат в краката, а не се събират по интереси с Жени Живкова? Отиваш във "Фенс"да слушаш Кацата, а там дъни Евгений Д!
10 Март 2005 11:35
Работата е много проста. Комунистo-либералното демократче дайнов решило веднъж да отиде на кръчма, напило се е и се е въодушевило със спомени, които му липсват.
10 Март 2005 11:40
мноо готина снимка:
Евгений Дайнов свири блус.


да не би да си помислим че свири някви други ширпотреби!
10 Март 2005 11:46
Дааааааа, Миндьо съвсем е изкукал .... 'Що ли му обръщаме внимание
10 Март 2005 12:08
Поне да беше постнал една емпетройка да чуем как Кацата влачи по ню-орлеански.
10 Март 2005 12:48
Този форум е една каца с лайна. Пиша с едната ръка, като си държа носа с другата, за да се обърна към редакцията да вземе да го закрие. Или поне да не е анонимен. Това анонимният простак е страшна работа.
10 Март 2005 12:50
Стремежът на Дайнов да наблюдава явленията и да ги пречупва през призмата на рока и блуса вече малко взе да омръзва.
Доста е пресилено да се слага този човек (Камен Кацата) чак на такъв висок пиедестал. Може да е много готин за своя си кръг, но не съм чувал нищо от него и не съм виждал негови неща да се издават и продават.
Е, нали в наши дни е много шик да попържнеш фолка и Азис, но пък чуеш ли блуу-ус или жааа-з, веднага следва да паднеш по гръб на пода и да размахаш лапи във въздуха, щото ти не си от онези простаци, нали.
Оставете го този Камен и тоз Дайнов и си свалете емпетройки на Ибряма! (Или си купете дисковете му)
Струва си!!!
10 Март 2005 13:08
Блусът е музика за сантиментални чичета и вече дедовци. Става да пуснат някое парче по радиото, ама да се забутам в нек'ва дупка, за да гледам как посивели дебелаци с косми в ушите си друсат шкембетата по сцената - дайната трябва да е изперкал. Кацата го видях виднъж на някъв фест и ми се стори готин човек наистина, само не разбрах т'ва к'во има общо с блуса.
10 Март 2005 13:19
Отдавна не бях влизал в "Ганковото кафене". И този четвъртък българският Хенри Кисинджър (и нашият като техния преподава, пише и пътува) се е изходил на определеното му за това място. И този четвъртък е фалшив, както обикновено. Даже бих казал, че е надминал дори себе си по фалшивост. "Професорът" се изживява като човек с висока нравственост, нещо обикновено за нечистоплътни "интелектуалци" от неговия сорт. "Трудно забелязваме, казва г-н Дайнов, онези хора около нас, които са истински".
Ами разбира се, как ще ги забележим, като около нас са предимно такива, които не са истински, но затова са нахални и се навират навсякъде, такива, като Дайнов, например. Или като ония, които гледаме всяка сутрин по телевизията да ни обясняват от своите фалшиви позиции фалшивата загриженост на своите фалшиви партии. Кацата "поникнал от прахоляка на мърлявия комунизъм". Абе, посерко с посерко, "от прахоляка на мърлявия комунизъм" поникнаха и Йордан Радичков, и Валери Петров, и Радой Ралин, и Лазар Николов, и Георги Бадев, и Найден Петков, и Марко Бехар, и Стефан Цанев, и Недялко Йорданов, и Миряна Башева, още да изброявам ли. "Другари, да бъдем на ясно", не защищавам неуспешния експеримент, опазил ме Бог. И тогава имаше не малко слагачи, но никой не купуваше това което пишеха и вече никой не ги помни. Както и никой, според мен, няма да запомни и упоменатия посерко Евгений Дайнов.
А за това, че е нечистоплътен, г-н Е.Д., да припомня пак, че когато ходехме по митингите в края на 1989 и през цялата 1990, когато си въобразявахме, че "утре ще бъде животът по-хубав", Секретариатът на ЦК на БКП изпрати г-н Е.Д. през 1990г. на специализация в Лондон, като средствата са били на БКП.
И той е приел и е отишъл. А ние, глупаците, виждахме цялата си надежда в СДС. Затова, да се поучим от БКП! Те гледаха напред и прекрасно приложиха кредото на принц Ди Салина , че нещата трябва да се променят, за да останат същите! Прекрасна илюстрация на това е лицето Евгений Дайнов, умно подготвен "Отпреди" за "Сега".
10 Март 2005 13:38
Мани го "Благородния", краде на поразия подтекстове и внушения от Димитри, но ефтиното си е ефтино...Желю ил Кацата блуз / з -то е точно/римува се със слуз от гол охлюв, това остава по асфала на историята, а Кацата е като каче без дъно, наливаш "Демокрация" в нея и все Дайнофф и "блуз" остава. Цялата приказка обаче на "благородний" ми се чини е подиграФка с Първанов и Симеон- черната капа, които определят, за сега, кой да носи "Старата планина" на шия...
10 Март 2005 14:24
Аууу гусин Дайнов с тоа репортаж изми позора на бг-субколтурата.Обаче маи си го писал в петък сабале след концерта на чаша аириш кафе.Начи да ти кажа Дайнов тоа Кацата не го знам но от прочетеното получих едни асоцяции с Попа Джуби .Требваше обаче вместо алегорията африканец -Чикаго да напишеш Иво Папазов-Младост 3.Човека с кларинета срина секакви представи за музикални географски ширини доказваики че корените на етно-джаза не са в Африка а Родопите.Ти също горе долу на там клониш с Кацата които неясно обаче защо още не е свирил в клуба на Рони Скот.Да земеш да поканиш идният четвъртак Николо Коцев па направете едно тро с Кацата и Лечев и турете бход по 30 лева.И аз ше дода да си инвестирам кинтите.Дан те обиждам ама Незнам ти с кво искарваш хлияба с мусика или си некои колумнист обаче да ти кажа маи блуса нещо не го чаткаш.Дано баи Димитрии да пусне некой по добър пример в ъндъргаунд културата и оисвежи тиягостната обстановка в четвъртак сутрин.Аре па следващият път се снимай с най малко некои Стратокастер, ква е таа Ямаха дет си е нарамил.
10 Март 2005 14:25
"Можете да присъствате на този празник на свободния човешки дух всеки четвъртък в клуб "Фенс" на бул. "Левски". Ще ви вземат три лева и те ще бъдат най-ефективната (по оста разход-печалба) инвестиция, която сте правили в собственото си развитие. "

Всъщност сит-репа е написан заради това. Като опит да се помогне на Камен Кацата чрез реклама на клуба, където пее. Или не съм прав
10 Март 2005 14:41
Цуцурко и енцефалит - блуса наистина е "плебейска" музика, там е жизнеността му. Героите на ранния блус - ето Лед Бели, който сам бил дълго в затвора за убийство и телесна повреда - бил човек на честта и голям кибритлия - са често затворници, The House of the Rising Sun, Midnight Special, някога вече качени на бесилото като сиромах Стоян - като в баладата Hangman, Hangman, slack your rope, slack it for a while. Най-често са трудови песни - като горната за миньорите в Нюкасъл с черните бели дробове, скупчени около останките на мафиотски бос. Лед Бели бил пръв "запевач" в каторжните поля на Луизиана и Тексас, отдето го освободил един фолклорист Ломакс, писал молби до губернатора. Има и много социален протест - това е музика на бивши роби, научили мелодиите на господарите, но запазили автентичния си глас и ритъм.
*
Но блуса не е "комунистическа" музика като италианската канцонета, която пуснах в статията за Лилето преди няколко седмици - Semo gente de borgata. Блусаря не е "момче от махалата", не е колективист. Той е добър, но индивидуалист, доморасъл рационалист, отговорен пред Господя (в блуса постоянно се говори за Бог), свободен като птичка - зарад туй блуса е анти-чалга, понеже чалгата пък е приспиване на индивидуалността и разума. Къде в чалгата има труд? Затова блуса не е "класов" - в него няма омраза към капиталистите или номенклaтурата като класа, енцефалит, има отношение към индивиди. Обесника, берача на памук, губернатора, миньора, застреляния мафиозo са все хора.
*
Отношението към жената - блуса е мачо мюзик, дори Одета пее от името на мъж, но блусаря е старосветски, ако и лекоеснаски, рицар - Sweet Rosie, няма ma bitch. Ето отношението към семейството - My children need three square meals a day, oh Lord, and I ain't gonna be treated this a-way (Уди Гътри). Какво има в чалгата - "мойта синя прашка" и "гола ученичка пече се на тревичка". Отношението към родината и света - This land is my land, this land is your land, но първо, героят е винаги в движение, с торбичката на рамо, и второ - неговата родина е целият свят - и Америка, и Африка, чийто ритъм все го мъчи, и тъжните ирландски и шотландски гайди, и френските шарманки и акордеончета, и немската мундхармоничка, и индианските свирки, и испанската китара, и руската балалайка (Пит Сийгър).
*
Блуса е всичко, което чалгата не е, и което ни липсва. За съжаление наследството на високата априлска култура, чиито достижения (вкл. Недялко Йорданов) с гордост изброява колегата, е чалгата. Чалгата е рожбата на априлци, наистина дегенерирала. Дайнов заклина светлината на нощния влак да пръсне прокобата на чалгата - Let the midninght special cast its everloving light on me (в затвора на Лед Бели вярвали, че ако видиш светлините на някакъв си нощен влак от Канзас за Тексас, скоро щели да те пуснат, "midnight special" е нещо като "хайде уво, дизела червен"!)
*
Ку-ку, прав си, че блуса е за чичковци и лелички (т.е. за зрели хора, не е тийнейдж мюзик) и за сантиментални (но галантно сантиментални, не просташки), но само дотам. Блуса е за свободни, автентични хора, той не конфликтува естестически с възможното им харесване и на класическата музика - можеш да слушаш Сони и Брауни (снимката им съм сложил) или Клаптън и Нофлър веднага след Стравински и Хиндемит и да ти е кеф. Да не говорим за джаза. Опитай да слушаш чалга или априлските шлагери на Лилето от 1975 и сл. със Стравински (ако си чувал за последния).


Редактирано от - Чичо Фичо, на 10/3/2005 г/ 15:26:09

10 Март 2005 14:49
Вълчо, така е.
10 Март 2005 15:17
тоа па пишман професор че ми фали американска чалга, а нашта не му била тамам! ем кацата нема и процент ни от гласо, ни от текстовете на азис като смисленост
10 Март 2005 15:35
Блуса е и "възпитателна" музика, каквато точно сега е нужна на българските "inner cities" (гета) - if you ever come to Houston and get in trouble (по памет) Sheriff Benson will arrest you and if the jury finds you guilty you're penitentiary-bound. Как иначе тази публика да чуе тъкмо тези думи и да ги разбере? Или известната в България оh mother, tell your daughter not to do what I have done. Блуса е и традиционен фолклор - песента за обесника, дето майката и бащата не искат да откупят от палача, а любимата иска, ако се оженят. Предполагам, спомени от пиратските набези по испанско време. Звучи архаично като Струна невяста.
10 Март 2005 15:51
Простич стига с тоа Азис , деба педерунгела му мазен!
Той и Чайковски от тяхната партия , ма Азис не е Чайковски!!И слава Богу няма да бъде?
10 Март 2005 16:17
"Които мозе да свири блус, то тои мозе да свири всичко"-Дюк Елингтон
Ас съм израснал с R&B и смятам, че това е" музиката на душата " .Преди няколко дни бях в Manhattan -Downtown в "55 club", където всеки ден има блус консерти.Пееше една чернокоза певица -Sweet Georgia Brown.Просто не мога да опиша наслаздението да присъстваш на такова нещо.Гледал съм през зивота си много концерти, посетил съм хиляди блусарски клубове и моето скромно мнение е, че Камен Кацата би могъл да се нарече "фан" на R&B, но в никакъв случаи добър изпълнителе.За това се изисква особен "feeling". В Българя, онова време, дори преди Иваило Краичовски да бъде в ФСБ се опитваха да пеят и свирят такава музика бившия оркестър "София" -известен по-късно като оркестър на "Леана Антонова". Имаше един бас китарист"Чавето", които от много години зивее в Sweden, беше много добър.А също така и Сашо Петрунов -"гривната" от "Сребърните гривни" и "Тангра"/първата формация/, но като емигрира в USA разбра, че не е едно и също да свириш блус в Българя и в USA. И сега пее в един църковен хор само зада си начеса крастата. Мозе да се изпишат фермани по тази тема, но едно е вазно, че американската музика е на много високо ниво, което с ръка на сърце трябва да признаем/ без да се ръководим от политически съобразения, както и не ме интересува аналога на Даинов с Кацата/.
10 Март 2005 16:34
Само не разбрах тоя Дайнов, що е сложил своя снимка горе? Баси подигваката!
10 Март 2005 17:01
Добре, че Камен и Буги и Васко...не четат вестници!
10 Март 2005 17:05
Че да наградим тогава Ерик Клептън и Ерик Уулфсън за приноса им към българската култура, особено втория за музиката към националната съдба You lie down with dogs and get up with flees.
10 Март 2005 17:07
Бил, къде е 55, на Кристофър стрийт ли? Прав си, българските блусари засега нямаха шанс в Америка, но английските? Освен донякъде по езика, Лийдс не прилича много повече на Ню Орлийнс от София.
*
Една от причините за "душевността" на блуса е, че тръгва от религиозната музика, спиричуъл, което било отначало бели протестантски химни, пети от необработени африкански гърла, и по-късно и оригинални африкански мелодии (оригиналната африканска музика почти не познавала хармонията). Единството на черно и бяло прави блуса (и R&B, и рока, и джаза, който обаче най-бързо се "класицизира') универсален, достъпен и за образованите, и за белите, и за всички, докато чисто черните напродни жанрове, също произлезли от блуса, от госпъл ('да пееш думите от неделя сутрин по музиката от събота вечер') и черната попмузика (соул), та до рапа, си остават черни жанрове (въпреки Еминем) и не се асоциират много със Стравински.
... Има непоказани мнения ...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД