Най-българският съвременен автор
България се раздели с един от най-знаковите си писатели за последните петнайсет години. Критиката спазваше за него ледено мълчание, почти омерта. Но той беше най-продаваният автор на белетристика на 90-те години.
Христо Калчев дебютира още през 1974 г. със сборника с разкази "Инерция" и веднага става част от т.нар. "инфантилна проза". Това са книги за съвременността, градски истории с герой активният, амбициозен млад мъж. Не се е появил на гола поляна - мачовска проза пише например Васил Попов, а сред връстниците на Калчев са Янко Станоев, Кирил Топалов и още няколко даровити автори.
Сред най-доброто, което пише като млад, са книгите "Луда вода" и "Студен огън". Никой не е описвал толкова талантливо разводите си.
На границата между социализма и времето, в което живеем, излезе романовата му трилогия за Белия дявол - авантюрно четиво за юноши, един български Салгари.
За българския народ Калчев се превърна във фактор обаче след романа си "Нерон Вълка" просто защото прехвърли действието в актуалното безвремие на черната хроника. С него изкова и ново понятие - "вулгарния роман". Успя да напише общо над 15 такива романа. Последният излезе преди два месеца - "Изстрелът на амнистията". Книги, разчитащи на читател, който е загубил основни ориентири и знае единствено, че светът в действителност е управляван от силови групировки начело с демонични натури. Калчев беше писателят, невъзможен без пресата, превърнал се в събитие благодарение на ролята си на врачка. А всъщност познавач на масовата психология, писател, добре владеещ схемите, на които вярва масовият читател.
В романите си от 1990-те Калчев разчита на читател, който не се трогва от стил (стига действието да е динамично и диалозите да доминират). Христо Калчев е най-българският писател. Той просто синтезира - както героите му синтетична дрога - българските стереотипи: мачисткия стереотип (макар тук да има и следи от Чандлър - в разказа за уморения герой единак), стереотипа за народите - гърците са хитри, немците педанти, италианците хвалипръцковци, географските митове - курорти, столици на разврата, мита за предприемчивите.
По повод на последното трябва да призная, че истинските наследници на Бай Ганьо са именно героите на Калчев.
Христо Калчев дебютира още през 1974 г. със сборника с разкази "Инерция" и веднага става част от т.нар. "инфантилна проза". Това са книги за съвременността, градски истории с герой активният, амбициозен млад мъж. Не се е появил на гола поляна - мачовска проза пише например Васил Попов, а сред връстниците на Калчев са Янко Станоев, Кирил Топалов и още няколко даровити автори.
Сред най-доброто, което пише като млад, са книгите "Луда вода" и "Студен огън". Никой не е описвал толкова талантливо разводите си.
На границата между социализма и времето, в което живеем, излезе романовата му трилогия за Белия дявол - авантюрно четиво за юноши, един български Салгари.
За българския народ Калчев се превърна във фактор обаче след романа си "Нерон Вълка" просто защото прехвърли действието в актуалното безвремие на черната хроника. С него изкова и ново понятие - "вулгарния роман". Успя да напише общо над 15 такива романа. Последният излезе преди два месеца - "Изстрелът на амнистията". Книги, разчитащи на читател, който е загубил основни ориентири и знае единствено, че светът в действителност е управляван от силови групировки начело с демонични натури. Калчев беше писателят, невъзможен без пресата, превърнал се в събитие благодарение на ролята си на врачка. А всъщност познавач на масовата психология, писател, добре владеещ схемите, на които вярва масовият читател.
В романите си от 1990-те Калчев разчита на читател, който не се трогва от стил (стига действието да е динамично и диалозите да доминират). Христо Калчев е най-българският писател. Той просто синтезира - както героите му синтетична дрога - българските стереотипи: мачисткия стереотип (макар тук да има и следи от Чандлър - в разказа за уморения герой единак), стереотипа за народите - гърците са хитри, немците педанти, италианците хвалипръцковци, географските митове - курорти, столици на разврата, мита за предприемчивите.
По повод на последното трябва да призная, че истинските наследници на Бай Ганьо са именно героите на Калчев.