:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 422,087,648
Активни 90
Страници 22,947
За един ден 1,302,066
Анализ

Войната за скъпото право на автора

Все още има медии, които не плащат за права. Същевременно радиа и телевизии съдят организацията на продуцентите заради монопол
Снимка: Борислав Николов
По данни на АБРО над 75% от членовете им, които са само ефирни телевизии и радиа, са напълно изрядни към авторите на музика.
От интелектуалната собственост в чужбина се печелят много пари. В България тези пари се правят с пиратство.

Когато говорим за даунлоуд на песни в mp3 формат и рипване на филми от DVD, ясно разбираме, че за защита на авторското право в интернет-пространството трудно може да се говори. Хубавата новина е, че напредък - бавен и болезнен, има при спазването на правата на автори и продуценти в медиите.

Държавата се сети да заработи по проблема. В Министерството на културата вече действа междуведомствен съвет за интелектуалната собственост. Преди седмица министър Стефан Данаилов подписа меморандум с КРС и СЕМ за много по-сериозно и тясно сътрудничество между институциите, включително по отношение налагане на санкции на нарушителите. Беше съобщено, че на последната си проверка през февруари евроекспертите са отчели напредък на страната ни в защитата на авторските права.

От няколко години



на този фронт се водят 2 войни



Първата е между радиата и телевизиите, от една страна, и продуцентите, които държат правата на музикалните клипове в лицето на ПРОФОН, от друга. Втората голяма битка е между продуценти, автори и изпълнители срещу кабелните оператори. И в двата случая става дума за пари.

В България има 214 телевизии, 770 кабелни оператора и стотици радиа, които всеки ден излъчват огромна продукция. За нея по закон трябва да плащат - на режисьор, оператор, сценарист, продуцент, композитор, изпълнители и т.н. В началото действаше практиката на бартерите - продуцентите предоставяха продуктите си без пари срещу рекламно време. Преди 5 г. обаче на продуцентите тази практика престана да им харесва. "На нашите членове е изгодно те да получават реални пари за инвестицията си, защото тези пари се влагат в нови продукти", казва Марияна Лазарова, директор на ПРОФОН.

Така у нас започна да навлиза европейската практика. Създаде се ПРОФОН - дружеството, което колективно защитава правата на продуценти и изпълнители. Ако те не са обединени, медиите трябва да сключват хиляди договори с български и чужди продуценти и автори. Затова постепенно се принудиха да сключват договори с ПРОФОН и да плащат. Отделно подписват договори с "Музикаутор" за уреждане на правата на авторите на музикални произведения като текстописци, композитори, аранжори, с "Филмаутор" - за авторите на филми и други аудиовизуални произведения като сценаристи, режисьори, оператори, с "Артистаутор" - за актьорите.

Къде е проблемът? От една страна, у нас продължават да съществуват медии и кабелни оператори, които не са платили за права, а, от друга - радиостанциите и телевизиите протестират срещу ценовия диктат на продуцентите.

Кой какво плаща и кой се опитва да се покрие?



Много кабелни телевизии си плащат,



казва Марияна Лазарова. Но има и медии с неуредени права на продуцентите и изпълнителите - телевизиите "Евроком", "МСАТ", "Канал 2001", радиата "Романтика" и "Хот ФМ", "Инфо радио". Учудващото е, че правата се нарушават и от клонове на европейски медии като радио "Франс ентернасионал". Не плаща и тв "Планета" за репертоара, който не е продуциран от "Пайнер". Договор за продуцентски права за 2006 г. все още няма Би Ти Ви.

Електронните медии обаче също имат аргументи да са недоволни. Раздорът е заради тарифите на ПРОФОН, които според медиите са несправедливо високи. Големите телевизии като БНТ, НТВ, Би Ти Ви са длъжни да броят на ПРОФОН 1.5% от годишните си приходи, но не по-малко от 260 000 лв. Те могат да изберат и да платят твърда сума - 540 000 лв. за годината. Музикалните кабелни телевизии с национален обхват пък плащат 4% от годишните си приходи, но не по-малко от 96 000 лв., или твърда сума от 192 000 лв. Радиата с национален обхват, които излъчват най-много музика, трябва да плащат 4% от приходите си, но не по-малко от 48 000 лв., а алтернативната твърда сума е 96 000 лв.

Радиостанциите и телевизиите



не са доволни как се формират тези тарифи



Според ПРОФОН това става според вида на медията и обема на рекламния пазар.

"Нямаме противоречия нито с "Музикаутор", които събират 1.5% от приходите от рекламна дейност, нито с "Филмаутор", а само с ПРОФОН", контрират от АБРО - асоциацията на частните ефирни телевизии и радиа. Според тях тарифата на ПРОФОН в някои случаи стига до 15% от приходите на операторите. "Единственият аргумент бе, че операторите укриват доходи, работят на тъмно и за да се предпази, ПРОФОН въвежда висок гарантиран минимум", обяснява Северина Любенова от АБРО. Според ПРОФОН пък проблемът е, че другите дружества за защита на права от години не са си актуализирали цените.

Тия крамоли са се проектирали в съдебно дело, което навърши 2 г. Спорът е дали ПРОФОН е монополист. Първо съдът каза, че организациите за колективна защита на права изобщо не попадат под ножа на антимонополното законодателство, но в края на януари окончателното решение бе в точно обратната посока. Делото продължава.

В крайна сметка съдът ще каже кое е черното и кое - бялото в спора между продуцентите и електронните медии. Факт е обаче, че ПРОФОН много се забави с разпределението на парите - то започна преди няколко месеца, макар сдружението да е регистрирано през 1998 г. Оправданията - в закона нямало срок за разпределението на парите, нямало правилник, пари се събирали реално от 2002 г., операторите закъснявали с плащанията и със списъците на излъчената музика. От ПРОФОН не казаха пред "Сега" каква е събраната до момента от тях сума за права. Тя обаче би трябвало да се разпределя единствено в зависимост от реалното звучене на парчето в ефир.



Чуждите клипове не само че не излизат по-скъпо,



но са и равностойни по цена на българските.

Тези проблеми съвсем не изчерпват особеностите на защитата на автора у нас. Кабелните оператори се чудят защо изобщо трябва да плащат права за препредаване на телевизионните програми, след като веднъж вече телевизиите са платили на авторите, а операторите са платили на телевизиите за това, че ги излъчват. Авторите пък сами не тръгват да си защитават правата, защото нямат нито средства, нито време, нито нерви да водят нескончаеми дела.

Процедурата по глобяването пък е твърде сложна и може да падне в съда, обяснява Георги Дамянов, началник на отдел "Авторско право" в МК. Интересното е, че



пари за права дължат и дискотеки,



ресторанти, хотели, магазини, които излъчват музика за развлечение на клиентите си. Досега ПРОФОН има договори с около 500 такива обекта. Някои кафенета ще плащат не повече от 20-30 лв. на година. "Филмаутор" пък няма нито един договор с видеотеки, които също трябва да плащат на авторите.

И печатните медии нарушават авторски права. Това става най-често при препечатването на аналитични материали от чужди вестници и списания, а също и при публикуване на снимки от интернет. По закон актуалните новини, сведения и данни не са обект на авторско право. Макар да е актуален обаче, цял аналитичен материал не може да се препечата без съгласието на автора, обяснява Георги Дамянов. Могат да се използват само цитати.

Според Георги Дамянов отношението на обществото към духовните продукти не е на необходимото ниво. Затова през април Министерството на културата започва информационна кампания за това колко е важно да се спазват правата около интелектуалната собственост. "С тази кампания отговаряме на критиките на евродокладите", казва Дамянов. Тя обаче ще излезе солено на данъкоплатеца - 0.5 млн. лв.



---каре---

ОСОБЕНОСТИ



"Филмаутор" защитава правата на авторите главно на българските и европейските филми. Продуцентските права се уреждат индивидуално, защото идеята е продуцентите да търгуват с този филм и да си връщат инвестициите, обяснява Мария Палаурова, директор на организацията. Договаря се цена на минута, която за игрален филм е 10 лв.

Единствените работещи договори на "Филмаутор" на практика са с БНТ и НТВ. Всички останали телевизии у нас не желаят да излъчват български филми, тъй като не привличали реклама. Някои телевизии имат договори, но само за пред СЕМ и реално не излъчват български филми.

С другите чужди филми, например американските, нещата стоят по-различно - правата се уреждат направо чрез продуцента. Въпреки всичко е много трудно да се проследи кой какви права има за територията на България. Преди те се регистрираха в Министерството на културата, но вече не е така и единствената възможност за авторите е сами да следят как им се използват правата, казва Мария Палаурова.

---
Снимка: АБРО
Нямаме проблем с нито една друга организация за защита на права освен с ПРОФОН, твърди Северина Любенова от АБРО.
Снимка: Юлиян Савчев
За да имат стимул да създават нови продукти, продуцентите трябва да имат адекватно заплащане за продуктите си, твърди директорът на ПРОФОН Марияна Лазарова.
8
4681
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
8
 Видими 
22 Март 2006 23:44
Това е световен проблем и не е само в БГ. А тук как няма да има пиратство като заплатите са по 200 лева.
И да добавя само, че откакто мога да си взема DVD под наем за 0.50лв аз (а и повечето ми приятели) изобщо не сме точили филми, защото вече мога да си го позволя, а преди като беше 4 лв за 70% от хората беше недостъпно.
Според мен българите не сме пирати, а просто сме много много бедни и това което правем вече 16г е да оцелеем!
23 Март 2006 05:00
Бедни сме, защото сме пирати. Тези неща са свързани. И ако с пиратството подяждаме западните творци, то нашенските ги унищожаваме в зародиш.
23 Март 2006 05:37
Бедни сме щот държавата (комунистите) ни крадат. Е ние също не прощаваме. Така, че паритет. Вие си пейте ние ще си ..... сваляме мп3-ки......
23 Март 2006 07:42
Планета ТВ трябва да плаща АКЦИЗ за гнусната чалга, с която залива страната.
23 Март 2006 11:53
Herr Vasko Long live Rock'n'Roll
23 Март 2006 12:56
От интелектуалната собственост в чужбина се печелят много пари. В България тези пари се правят с пиратство.

Правят се от потребителите под формата на пропуснати разходи

Редактирано от - it is I на 23/03/2006 г/ 12:58:33

23 Март 2006 15:07
Пак в защита на интелектуалната собственост трябва да си плащаш на ПРОФОН, ако пускаш радио в заведението си според броя на местата
23 Март 2006 16:44
Една идея, щом ти излезе от главата и се превъплати в информация, кой може да каже чия е тази информация ? Или който регистрира информацията ?? Пълна глупост е да се плаща за информация, защото тя има свойството да се клонира, натрупва, изменя. А забраната на някое от тези нейно войства е все едно да се забрани на водата да се изпарява или замръзва - изисква толкова ресурси, че не си струва да се говори.
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД