:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 396,298,183
Активни 95
Страници 3,388
За един ден 1,302,066
Репортаж

Българските помаци в Гърция отчаяно се съпротивляват на турцизацията

Те са около 40 000 души, говорят на рупски диалект от Родопите и искат да запазят майчиния си език
Ахмет Имам край кюприя, откъдето е минавал старият път Златоград - Ксанти
"Кана ищиш, бе?" (Какво търсиш? - родопски говор, бел. авт.), питат ме развеселени от вино мъже, седнали в кафенето на гръцкото село Гонико (Бабалар). Поръчвам си кафе и ми сервират ароматна напитка, която в България се нарича турско кафе, в Гърция - гръцко кафе, а в помашкото село Гонико в Гърция - "урумско кафе" (урумско, гръцко - бел.авт.).

"Викаме се наши. Голчим нашенски", обясняват на български диалект мъжете от Гонико. Към тях се присъединява Мехмет Варган, около 40- 45-годишен зурнаджия от махала до малкото помашко село Месемлер. От красива кутийка с малки мундщуци той изважда един "камуш", слага го на зурната и започва да свири сватбарска песен. В ритмите й разпознавам българската родопска песен "Крифконо фесче", в която се пее: "Крифконо фесче видиш ли, ага го носям галиш ли? Галям, галям, как да не галям, колконо можеш носи го."

Мехмет Варган е помак от Гърция и с него, както и с всички тукашни жители на село Гонико спокойно може да се общува на български език, който е майчин. Днес географията на българския говор на помаците в Гърция обхваща десетки селища в административната област Източна Македония и Тракия и следва контурите на южната част на планината Родопи, като се започне от българската граница в Родопите, района на Ксанти (Скеча) и Комотини (Гюмюрджина), и се стигне до селата Руса и Гонико, които са в областта Еврос, към Димотика и турската граница. В областта Еврос, където се намира село Гонико, българоезичните мюсюлмани, помаците, са предимно къзълбаши, изповядват народен ислям, примесен с елементи от християнство и езичество.

Помаците наричат селищата си с имена, които липсват на табелите и географските карти на съвременна Гърция, помежду си говорят на родопски диалект, който определят като "помацки" и наричат "наш". Още патриарх Кирил пише, че това население говори "помацки" (Кирил Патриарх български, "Българомохамедански селища в Южни Родопи Ксантийско и Гюмюрджинско", С., Синодателно издателство, 1960). На практика това е рупски диалект от Родопите и Беломорска Македония. В днешна Гърция този говор се нарича помашки. Помаците в Гръцка Тракия помежду си се наричат "наши". С това название ги определят и българомохамеданите от Родопите.

В Гърция живеят около 35 000-40 000 помаци. Ако към тях прибавим гурбетчиите, работещи в Германия, Турция, Атина, цифрата ще стане 80 хил. души по данни на Ахмет Имам, лидер на Пангръцкия помашки съюз - неправителствена организация за запазване на културата на помаците в Гърция. Той е главен редактор на "Загалиса" (дума в родопските диалекти за любов, обич), вестник, писан на помашки диалект с гръцки букви. В гръцката икономика помаците са заели важна ниша от селското стопанство - производство на мляко и сирене, месо, животновъдство, добив на тютюн. Мъжете се препитават като гурбетчии строители в големите градове на Гърция и Западна Европа.

"В Атина, като ме питат "Как те викат?" и разберат, че съм Ахмет, казват: "Ти си турчин." Не съм турчин, помак съм!", обяснява Ахмет Имам, който е роден в село Термес (Лъджата), на няколко километра от границата с България, до Златоград. Ахмет има братовчеди в Мадан и Смилян, баща му е роден в Чепинци. Пътувайки от Ксанти към българската граница, той сочи старите табели край пътя, на които пише, че е забранено да се снима и че зоната е контролирана. Има и бункери. "Гърците не ги махат, за кана го има?", пита Ахмет (кана, дума в родопските диалекти за какво - бел. авт.). По време на Студената война помашките села край град Ксанти, наричан от местното население Скеча, са били с ограничен достъп. "Днес с България сме в Европейския съюз, защо не ги махат?", пита Ахмет.

"Ние искаме да запазим нашия майчин език - славянския, българския. Ние сме по-близо до България и искаме България да ни помогне, да даде стипендии нашите деца да учат в български университети... Искаме десет наши деца да учат български в България, да има курс по български език за наши хора. За 2-3 месеца ще се научим да четем на кирилица, иначе езика го думаме, знаем граматиката. Нямаме нищо общо с турския език, но ще ни го направят майчин. България може да ни помогне. Гърците за 50 години ни направиха турци, а турците за 5 века не успяха да ни направят турци."

Когато Ахмет станал учител в родното си село Термес, там никой не знаел "нито една турска речка". След 1975 година започнала турцизацията на гръцките помаци чрез обучение на турски език. Помаците започнали не само да говорят на турски, но и забравили своите песни на майчин език. Ахмет Имам се опасява, че с изчезването на песните и език помаците в Гърция ще бъдат асимилирани културно и търси помощ от България: "Допреди 25 години песните се пееха в селата. Когато имаше раждане, при сенокос, жените пееха на сватбите, на Байрям, момите пееха врит (всички - родопски говор - бел. ав.) помашки песни, пееха и български песни: "Йорданка се е люляла, коса се е ветрела", "Вчера съм минал, мале, през долно село Райково", "Майка е дъщеря накарала оти е седела на малкореченски юнаци на скутене". Моя майка ги знае "врит". Всичко това умря. Трябва ни наш човек, който да запише нашите песни... Ние нямаме нито един музикант, който пее нашите песни на помашки. Искаме България, ако ни драгова, да помогне нашите певци да научат песните на Родопите, защото вие ги пазите, а ние ги забравяме. Нямаме и музиканти, нямаме фолклор, а каква култура имаме, щом нямаме песни?"

След 1989 г. и особено след падането на визовия режим за България през 2001 г. българите мюсюлмани от Родопите се срещнаха с българоезичните мюсюлмани от другата страна на планината, в Гърция. Общувайки на своя родопски говор, те се припознават и се наричат едни други "наши". Връзките им се засилиха с влизането на България в ЕС на 1 януари 2007 г. След отварянето на граничния пункт Златоград - Термес на 15 януари 2010 г. контактите са ежедневни.

Не само златоградчани имат роднини при гръцките помаци. Съби Атанасов, който е от българското гранично село Горно Юруци, се запознава преди 9 години със своите роднини в помашкото село Хлои (Хибильово), Гърция. Съби говори на български с роднините си в Хлои. Той е доволен, че на 9 септември бе открит новият граничен пункт Ивайловград - Кипринос. Баба му и дядо му останали в Гърция, когато сложили границите след войните. Съби и неговите роднини в Гърция са чакали толкова години, за да се срещат нормално. Това ще стане факт през 2011 г., когато България влиза в Шенген, и на следващата година границите ще паднат.

--------

Пътуването е в рамките на изследователския проект "Съседна България"
 Ехинос (на български Шахин), едно от големите помашки села в района на Ксанти (Скеча)
 Помакини на панаира "Сечек" в местността Хилия в Еврос, Гърция
 Зюрие от помашкото с. Гонико (Бабалар)
50
12359
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
50
 Видими 
30 Септември 2010 19:45
Интелигентен пътепис.
Предизвикваш размисли...
---------------------------------
Блогът на Генек

30 Септември 2010 20:06
През лятото минахме през този район- Златоград, Термес / това са три села/, Ксанти- към морето.
Има голяма разлика между помаците от двете страни на границата. Нашите млади помаци са облечени модерно и по думите на собственичката на хотела в Златоград масово сменят имената си с български. Само бабите по селата са забрадени. Докато в Гърция не видях незабрадена жена в помашките села, а в Ксанти за първи път видях толкова много " униформени" жени - забрадени плътно и по строго определен начин, облечени с нещо като шлифери...в жегата! Иначе ако някой се изгуби то тесните , живописни улички на Ксанти, може да попита някоя от тези жени- ще го упъти на български . В нашата кола отзад се бутна една гъркиня с моторче и се пльосна насред една от централните улици на Ксанти...беше направо ужас, защото полицая, който дойде, знаеше само 5 думи на английски- иди се разправяй... Добре че дойде някакъв случайно преминаващ мъж и веднага се зае с превода от гръцки на български, та се оправихме.
30 Септември 2010 20:08
Авторът е в пълна грешка
Там няма помаци, българи , македонци камо ли турци.Хората знаят произхода си , но смеят ли да го кажат.Единственият изход е да влезнем в Шенгенското пространство и да се отворят старите проходи.Гърците лукаво си мълчат а и нашите управляващи още от Тодор Живков ги фаворизират.Скоро всичко ще си дойде на мястото и до България ще пътуват и бившите български граждани, а не само гърци до Пампорово .
30 Септември 2010 21:01
Бе дето е текло - пак ще тече, то е ясно, само че въпросът е колко ще тече? В Гърция асимилацията на българското етническо землище е почти приключила. Това е. Въпросът е да не се гледа в миналото, а напред! Много може да се направи за българските общности зад граница и много трябва да се направи. Леко, кротко, внимателно, с такт. Времето на "войните за територия" поне в Европа мисля приключи, дойде време за "войните за сърцата и умовете"... а от това ние българите можем само да спечелим.
30 Септември 2010 21:28
Жалко, че Антон Дончев няма да може да напише още нещо. Но Сега може да опита, поне да пита.
30 Септември 2010 22:04
Антон Дончев имаше къмто четирийсет години време след прословутия си епос да напише нещо
За "нашите" в Гърция имам лоша вест: никой в България няма да си мръдне пръста да им намери учители. Виж, ако поискат с български средства да им се построи мол, може и да стане.
Пътеписът завършва с новината, че 2011 влизаме в Шенген. Дано...
30 Септември 2010 22:16
Добър материал на Таня
Разгеле, че след изнасиленото й издирване на "наши" "нашенци" в Косово е дошъл ред на по-близките и по-реални измерения.
А въпросите са съвсем навременни - ще направи ли нещо България или ще стои безучастна и ще гледа как последните носители на българската следа в Гърция - езика, стават постепенно, един по един, къде турци (помаците), къде македонци по скопска рецепта (в Леринско, Воденско и Костурско).
Не става дума за конфронтиране с Гърция, а за приятелски диалог и убеждаване, че и за самата Гърция е по-добре да признае някои факти и да насочи интереса на хората към България, а не към Турция и Скопие.
Само че това с гръцки подлоги като Джаба, пардон - Божо, и прочието дребни политикани, нарицающи се из публичното пространство патриоти, няма да стане...
Жалко, защото в дните ни догарят последните въгленчета спомен за българското в Беломорието.
30 Септември 2010 22:33
В лично съм се блъскал с подобното - при кораборемонт в Пирея . Имаше "наши" бригади , за мръсната работа - от тези земи и покрай Солун бяха . Бай Петър , само в каютата ми се отваряше да говори български . Младо бях , а сърцето ми се свиваше , като го слушах и гледах , как се кефеше . С хипотетичния Бай Ахмед , същото ще е , че и повече от сигурен бивам . С една добавка само , че и важна - не съм сигурен към днешна дата у нас как биха се чувствали тези хора и биха изглеждали ...

Редактирано от - beagle на 30/9/2010 г/ 22:36:02

30 Септември 2010 23:02
"Викаме се наши. Голчим нашенски", обясняват на български диалект мъжете от Гонико.

И така вече над 120 години тези хора се самоназоват като "наши".
30 Септември 2010 23:38
Статията е дрьн дрьн та пляс. Колкото помаците от бьлгарската страна на границата имат бьлгарско самосьзнание, толкова го имат и помаците в Гьрция. Турците работят здраво да ги присламчи по мюсюлманска линия и в доста случай успява. Малка част от тях се мьчат да се обособят като помаци.
01 Октомври 2010 00:16
дописката е слаба и невярна

никой освен нигерийци афганистанци не иска да идва у нас че да става българин хеле пък така нарочените помаци с българско самосъзнание

аз в лявата си обувка имам повече интелект от автора...
01 Октомври 2010 02:09
Чудя се какъв интерес имат Гърците, да турцизират помаците?Като знам как се мразят, не ми се вярва.
01 Октомври 2010 02:57
Ами ако не бяха тъпите въстания и войни сега наоколо щеше да е пълно с българи, че дори в Турция. Да бяхме се кротко размножавали както правят циганите и кюрдите сега да бяхме барем двайсет милиона на Балканите.
На както е казано, да бе мирно седяло, не би секира видяло.
В моето село на Дунава има помаци от граничните райони. Първите са дошли насила изселени за преминаване на границата и контрабанда с родата отсреща.
Като взеха да ги преименуват дойдоха масово щото в селото има джамия, както са ми казвали някои. Сега си имат свой ходжа, а турците друг. Едни се турчеят, други си карат със българските имена. Има смесени бракове с турци и българи други се пръснаха по градовете и из чужбината. Само бабите ходят по-строго облечени. Младите са модерни и динамични хора. Ако не бяха населили селото, то щеше да западне, а така училището е пълно не само с циганчета и турчета.

01 Октомври 2010 03:14
Мангалакова, умна жена си, вече не работиш за Каракачанчето, осъзнай се... :-)))
01 Октомври 2010 03:22
Доси, Дайвър!!!
Това е истината!!! Трябва да паднат всички граници, за да разберат тъпите византийци, че не сме им душмани. Квото са ни взели, взели са го, колко са изклали, изклали са ги. И ние сме си го връщали, клали сме, когато сме могли...
Но всичко това е минало, трябва наистина да гледаме напред. Аз затова тази година, макар вече да е късно, ще отида за няколко дена на море в Гърция. Не защото са ми много мили, а защото най-близкият плаж до София е на Бяло море... :-)))
01 Октомври 2010 09:07
Искаме десет наши деца да учат български в България, да има курс по български език за наши хора.


Айде мислете повече преди да пишете - хората си имат свои причини да искат да се учат в България, а не в Турция. Но от това до нашите български романтични блянове има голяма разлика.
01 Октомври 2010 09:48
Ехинос (на български Шахин)


....и няма нужда от повече обяснения.
01 Октомври 2010 10:47
А само преди 9 дни чествахме лицето което загуби за България тази земя. Проклет да бъде! Излазът на Бяло Море беше къде къде по важен от голите чукари в Македония...
01 Октомври 2010 10:50
Задавам си (и на вас) такъв въпрос: След като от преброяването отпадна етнос "помак" колко помаци ще се самоидентифицират (уф че дума!) като българи и колко като турци?
01 Октомври 2010 10:54
Излазът на Бяло море ни го обещаха демокрациите през 1919, макар и само като път и железница. Няколко години по-късно стана ясно, че никоя от тях няма да притисне Гърция в случай, че реши в някой хубав момент да ни затвори пътя и жп-линията. И ние се отказахме.
Окончателно ни отряза Йосиф Висарионович като реши да ни третира като победена страна. Сега се молим на гърците да отворят няколко пункта. Да видим Шенген доколко ще промени нещата.
01 Октомври 2010 10:56
Не мие ясно, защо пак да турцизират помаците, те са турцизирани отдавна, техните имена са турски, няма значение какъв език говорят, те и в османско не са говорели турски, някои ще кажат, че те са българи мюсюлмани, може, но само ако носят български имена, но в случая не носят...

01 Октомври 2010 11:03
Турцизират ги турците, не гърците. По същата логика по която в България се турцизират татарите - малките малцинствени групи са по-уязвими и търсят опора в големите малцинствени групи, близки по култура и религия.
За някогашната Османлийска империя е било все едно дали са помаци или турци, важното е било да са мюсюлмани. Днес за Турция е по-изгодно да се турцизират- мюсюлмани разни, турци е най-добре.
За наш късмет помаците оказват съпротива на турцизирането, но май ние нямаме никакви заслуги за това, както все по-често не можем да ги привлечем и за българската кауза. Отец Саръев беше рожба на прехода, едва ли дейността му ще има траен резултат.
01 Октомври 2010 11:16
Излазът на Бяло море ни го обещаха демокрациите през 1919, макар и само като път и железница

Боже господи каква мисъл. България юридически и реално владее Беломорска Тракия до 1919г когато губи тази територия по Ньойския договор а формална точка е сложена от конференцията в Лозана от 1923 г .
Фердинанд и неговата клика са виновни, че в момента България няма излаз на Бяло Море, който ни бе останал дори след първата национална катастрофа от 1913г!!!

Редактирано от - ЗИП на 01/10/2010 г/ 11:27:37

01 Октомври 2010 11:27
Фердинанд и неговата клика са виновни, че в момента Бълраия няма излаз на Бяло Море

Не си точете зьбите за изконни македонски земи
01 Октомври 2010 11:30
nikcv,
гърците нямат никакъв интерес да турцизират помаците. Интерес имат турците и донякъде самите помаци, тъй като се така се чувстват част от по-голямата и по-силна общност под закрила на Анаватана (майката - родина).
Нещо повече - в Гърция мюсюлманите в Западна Тракия, като официално признато малцинство, имат право на допълнително обучение на свой език, но този свой език е априори единствено и само турски - оттам и замирането на българския.
Точно затова гърците тръгнаха в началото на 90-те с издаването на помашки речник (идея, от която се отказаха впоследствие) - като контрапункт на турския, а не на българския.
01 Октомври 2010 11:34
По Ньойския договор на България е обещана концесия на пристанище на Бяло море с път за достъп, разбира се. България иска екстериториален статут на ж.п.линията и пътя, опасявайки се че Гърция ще използва възможността при политически проблем да ни притисне икономически като спре достъпа на стоките ни до пристанището. В България тая концесия без наш път дотам се тълкува като капан, не без основание.
И понеже Гърция не отстъпва, а Великите сили не ни подкрепят, преговорите са прекъснати. Парижкият мир от 1947 не дава изобщо такива права на България. За чичко Сталин брегът на Бяло море си остава зона, където руският ботуш няма достъп.
Та тия работи са следствие на втората и третата национална катастрофа. Третата, разбира се, е Червената армия.
01 Октомври 2010 11:42
За втори път днес вдигам палче на Неверния Тома.


Кръчмар-патриотарите толупи от ВМРО и АТАКА си направиха самореклама и създадоха проблеми.
Като се уволниха някои хора в НСИ и като отпаднаха определнията българо-мохамеданин и помак, ще чуваме доста рев по форумите, когато на тазгодишното преброяване електората на Доган закономерно се увеличи.

Но така е когато масово се мисли с гъза.
01 Октомври 2010 12:00
Хистерика,
каква марка бетон си наливаш?
Язе ти говорим, че Беломорска Тракия е юридическа българска територия до 1919 г, ти ми шпрехаш за некви концесии, железници и друга такава "болтовня"
01 Октомври 2010 12:04
historian, не му обръщай внимание. Със зип не се спори
01 Октомври 2010 12:17
Статията е интересна, ама голяма част от мненията разкриват дълбочината на кризата в образованието. От оня дето си мисли, че без възстания сме щели да станем многолюдни като циганите (въпреки съдбата на арменците) до онзи, според който за загубата на Беломорието е виновен... Сталин. Решението на тоз проблем (не с образованието) е единствено по-тясната интеграция с Гърция. Шенген, сътрудничество, общи проекти, честване на общи празници, събори. Тука промяната няма да дойде отгоре. Същото е решението и за Западните покрайнини. За Антична Македония решение няма - там нека са щастливи със 70, 000-годишната си история и 100те евро средна заплата. Нас това не ни бърка.
01 Октомври 2010 12:18
Излазът на Бяло Море беше къде къде по важен от голите чукари в Македония...


По-важен по какъв критерий? "Чукарите" в Македония не са по-голи от тези на много места в България, там също има много плодородни земи, населението (тогава) е с българско самосъзнание, а самото положение на Македония я е правело основен залог в геополитическата борба за надмощие на Балканите между България от една страна и Сърбия и Гърция от друга. Който владее Македония (най-вече Вардарска) контролира пътните артерии от Гърция към Средна Европа и от Сърбия към Егейско море. Тогава това е било много важно, защото ако ние сме владеели Македония, то на практика откъсваме Сърбия и Гърция една от друга и ги изолираме- Сърбия няма достъп до открито море (освен през Черна гора), а Гърция няма коридор към Европа и остава усамотена на Южните Балкани. Затова двете държави правят всичко, за да предотвратят именно този сценарий и го предотвратяват. Съюзът им от 1913 г. почива единствено на практични съображения, а не е плод на някаква особена взаимна сипматия. Така че от тогавашна гледна точка целта ни е била стратегически правилна, просто Фердинанд опропастява всичко чрез погрешна стратегия, залагане на губещи опции плюс голяма доза егоистични подбуди и слугуване на германските си роднини.
01 Октомври 2010 12:58
Като вършим умно "живота" у нас , народната ни близост с хората от Южните Родопи и сама ще си стори избора . А общата грижа ни е с гърците , да спираме "външната турска намеса" . Иначе , чупим клона ...
01 Октомври 2010 12:59
На всички радетели на все по-близката интеграция бих искал да напомня, че ако не става въпрос за семейна и любовна такава, другата се основава единствено на сходство и на интереси. Като коректен европеец знам че миналото не бива да ни разделя и не трябва да поддържаме старите предразсъдъци, ама някак не сме толкова напред в процеса като французи и германци. А и един Елзас, които говори на немски диалект с някоя и друга френска дума е доста повече немски, отколкото едно обезбългарено Беломорие българско - за Македония не ща да отварям дума.
А колкото до образованието - всички хора във форума сме продукти на българската образователна система, която както разбрахме няма нищо общо с Йосиф Висарионович.
01 Октомври 2010 14:09
historian мили , песът ми те сеща "в подкрепа" на казанато му от по-горе . Мерси ...
01 Октомври 2010 14:15
Historian,
точно така.През 70-те год., все още, ползвахме свободен достъп до Солунското пристанище.Влаковете се движеха на отворени семафори нощно време(гръцките железничари не работеха нощем).
01 Октомври 2010 14:39
И Япония е един от гарантите на този излаз.
01 Октомври 2010 14:47
Ще ми бъде интересно, ако някой от вас колегите съфорумци ми разкаже как са се развивали търговските ни отношения през Солунското пристанище, дали сме били конкуренти с Титова Югославия и сега с днешна бивша Македония като неин наследник. Изместиха ли ни фиромците от Солунското пристанище и дали гърците няма да ни "компенсират" с някое пристанище в Тракия?
Какво да се прави, само на гол патриотизъм не става.
01 Октомври 2010 15:12
Въпреки Боко и всичко друго, България става все по-привлекателна за българите в съседните страни.

Доскоро положението на Балканите се определяше от негласния антибългарски съюз около нас. Сега възникват условия антибългаризмът на съседите, роден преди стотина години от страха им пред българските комити и особено пред великия български войник от 1912-13 и 1915-18, най-сетне да почине от смъртта си. Да се възроди мирната виртуална pax Bulgarica от 1876 г., когато посланическата конференция начерта двете български области и в 1878 г. в Сан Стефано, въпреки машинациите на големите.

Емоциите са приятно нещо, но България не бива да отделя твърде голям приоритет (не че сега отделя изобщо нещо) на приказките за "Солунската митница", Скеча и Беломорието. България трябва да менажира собствените си земи, особено историческия си "хартланд" северно от Стара планина и основния стратегически диагонал на бълг. история и стопанство - североизток-югозапад. Газопроводът Южен поток, най-големият международен инвестиционен проект у нас, маркира двата най-стратегически коридора: Русия - южния фланг на ЕС и централна и източна Азия - Дунавския басейн.

Въздишките по Беломорието да не замъгляват факта, че България е предимно черноморска и дунавска страна, черноморско-дунавското направление е по-перспективно за транзита и инвестициите у нас, и че България прави твърде малко за усвояването на тези възможности в сравнение с Румъния. Даже нечерноморска Гърция отчаяно се бута в разните черноморски формати.

Солун е бил и ще бъде пристанището на София, гастролът на Бургас в тази роля в 20 в. беше конюнктурен и кратък. Дедеагач и отчасти Кавала (и в миналото Родосто) са били и ще бъдат пристанищата на Горна Тракия. Но основният поток български и транзитни стоки ще продължават да текат през Варна и по Дунава, както е било винаги в историята на нашите земи - или поне от петото хилядолетие пр. н.е. насам.

Беломорието може да стане (засега не е още и интересът спада) предпочитаното място за море за софиянци и пловдивчани, докато Черноморието ще бъде все по-предпочитано от румънците, украинците и руснаците, а и от израелците.
01 Октомври 2010 15:22
Етничиския състав на населението може в момента да е турски, гръцки , помашки, русопонти, ................, но в бъдеще след премахването на границите, ще бъде български, защото българите /българската икономика/ имат нужда от излаз на топло море!
01 Октомври 2010 15:31
Фичка,
сам думаш да не тургаме отпреш емоциите, па чукаш, чукаш у кейборду и оп изкочи Върна отпреш, неска е и от пет хиляди лета преди Христа първа на първите ??!!
01 Октомври 2010 15:47
historian преди 3 дена е имало представяне на Солунското пристанище в София.
http://www.thpa.gr/files/announcements/So fia_gr_06102010.pdf.
За фиромците - не са изместили никой вьпреки че както всички знаем Солун им е естествено пристанище
Друго пристанище да замести Солун не виждам. До Кавала нито пряк пьт има, нито железопьтна врьзка. Александруполис е малко.
(нещо като Варненското за да подразним Фичката)
01 Октомври 2010 15:50
Даже нечерноморска Гърция отчаяно се бута в разните черноморски формати.

Е Фичка не е отчаяно поради исторически интерес е. Ти като бивш преселник в Одесос трябва добре да го знаеш
Абе статията не беше ли за помаците с бьлгарско сьмосьзнание ?
01 Октомври 2010 16:39
Ц, за помаците с български език, самосъзнанието е мъглява работа ; )
Дедеагач иде малко плитко, нали така? Или нещо ми крив споменът?
01 Октомври 2010 16:48
Дедеагач иде малко плитко, нали така?

И плитко и няма и директна врьзка нито с железници, нито Егнатия.
Тьй че за контейнери не става.
Дьлбаят нещо но покрай кризата кога ще свьршат не се знае.
01 Октомври 2010 16:49
Десетки хиляди помаци живеят в Гърция и България. Стотици хиляди помаци живеят в Турция. Защо ?
Натиснете тук
01 Октомври 2010 17:18
По добре питай кьде живеят десетките хиляди гьрци, бьлгари и арменци в Турция. Май няма никой нали така. И в Бьлгария и в Гьрция има мюсюлманско малцинство и в момента си живеят без проблеми. Реципрочните в Турция ги няма.

Редактирано от - timbuktu на 01/10/2010 г/ 17:24:48

01 Октомври 2010 18:10
Не знам колко от помаците са с българско самосъзнание. Минавала съм през тези райони, селцето Термес е - бе не може да се сравни с нашите села, които са в пъти по-хубави. Имат там един гьол /два на два, бетониран/, седнали едни баби и си топят краката в него и му викат - бани! Да отидат в село Баните да видят какво са минерални бани. Целият този район в северна Гърция официално се нарича Помакохория, така пише на табелите. Но и при тях се наблюдава същата турцизация, която се наблюдава и в Чепинци и в Рудозем, за селата около Гоце Делчевско да не говорим. Говорят си перфектен родопски, но в Ксанти като питахме един мъж какъв е, той отговори на чист български - ние сме турци. Забрадени като пингвини жени - абсолютно както в Мадан и Рудозем. Явно едни и същи емисари щъкат из помашките райони от двете страни на границата. Интересно ми е византийците защо не правят нищо? За безхаберието на българските политици към този много наболял въпрос, няма какво да говорим. Ама византийците защо нищо не правят, не ми е ясно. Умишлено са държали тези региони в икономическа изолация и бедност, заради мюсюлманската религия, а защо поощряват с нищо неправене турцизацията, не знам.
А златоградските помаци, поне повечето от тях, не се турчеят.
01 Октомври 2010 20:09
Len, май си прав за общите емисари. Но по-модерната им теза е, не да се турчеят, а да отричат всячески българския си корен и да се признае помашки етнос. Ако така я караме, ще се появи шопски етнос, тракийски етнос . . . Само българския етнос ще изчезне.
01 Октомври 2010 22:03
len репоратажа ти е много по точен отколкото измисления на авторката.
02 Октомври 2010 12:33
Благодаря, Тимбукту.
Да добавя още нещо, свързано с помаците. Тези снимки, които авторката е качила, показват типичния начин на забраждане на простите селски жени от помашките и турски села. Така се забраждат и в България. Аз съм от Кърджали, живея в Смолян от години, та ги знам нещата. А онези забрадки, с които ходят младите момичета, насилвани от бащите си под влиянието на основно арабски емисари /помните случаите с момичетата в една смолянска гимназия/, са съвсем различни от забрадките на селските баби. Самият начин на завързване е различен. Та точно такива и отново предимно млади жени видях и в Ксанти. Та затова си направих извода, че емисарите са едни и същи, както и финансирането е едно и също. Ми нека спят и наште политици, и византийските. Да ни пази Господ!
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД