:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 412,957,533
Активни 94
Страници 9,768
За един ден 1,302,066

На паметника пред НДК ще се появи фигурата на работника-съзидател

 

Целта е такава – още в самото начало започнахме да почистваме паметника от онези паразитни неща, които му пречеха, на които бяха закачени плочи, други панели, които бяха много опасни. Това каза проф. Валентин Старчев, автор на паметника "1300 години България" пред НДК в интервю за БГНЕС по повод възстановителните работи по паметника. "Те продължаваха да се разрушават, както се разрушаваше непрекъснато паметникът поради много причини - още от самото му построяване и след това от това, че е изоставен на съдбата, на природата. На базата на това ние решихме да направим едно предложение и общината го възприе – да изчистим онази част, която смятаме, че е в повече на този паметник. Която смятаме, че е излишна, че претрупва паметника. И използвахме някои неща, които вече бяха паднали и направихме един проектоплан как би могъл да изглежда паметникът в новото време, тоест сега.
Нашата цел беше третото тяло на паметника, това динамично тяло откъм ул. "Фритьоф Нансен", от което сме смъкнаха едни панели и се оголи една конструкция, да направи тази конструкция, да я изведем като художествена. Третата част от това тяло да се яви с нова форма, която е една конструкция, която завършва с едно малко движение в пространството. Но се отне цялата тази плътност, която правеше сянка на целия паметник от източната страната, тази част на паметника стана трансперантна, с повече светлина. Фигурите, които бяха в сянка вече са в светлина, всички композиции, които остават, без да се пипат. Тази конструкция придобива с нашата намеса и един художествен момент.
По повод на това, че днес в архитектурата конструкциите много често се изкарват наяве, те са един нов момент в архитектурното мислене, показва се структурата на съоръженията и ние искахме да има такъв момент. За нас този момент беше важен, защото искахме да има една изненада – тръгва бетонното тяло и изведнъж става конструкция. Една изненада - това е принцип в пластичните изкуства, когато винаги има нещо невероятно, нещо изненадващо, нещо ново, нещо извън познатото в тази посока. Това решихме, че ще допринесе на паметника и направихме проекта с изгледи от различни места и го подадохме на общината. Те го сложиха около паметника да може хората да го виждат, но го пуснаха и в своя сайт, където дават и възможност хората да погледнат тези резултата и да си кажат мнението.
Общината иска да има мнението на повече хора, това е един много важен момент. Искам да допълня, че към тези проекти сега сме направили още един, който ще прибавим допълнително. Това е свалянето на една козирка, която имаше и правеше едно подземно пространство. Ние премахваме тази козирка и на нейно място ще се развие един амфитеатър, който ще приобщи пространството на паметника с общо пространство към "Патриарх Евтимий".
По този начин ще се отвори, ще се получи една светлина, хората ще може да сядат, да съзерцават паметника и не само това, там ще могат да гледат как могат някои да свирят някои трупи, да се четат стихове, децата да рисуват по земята. Да има някакъв друг живот, един нов живот да предадем на това пространство около паметника. Защото в цялото пространство има много хора, много майки с деца и нямат къде да отидат. Ние искаме да създадем едно по - човешко пространство около този паметник и едновременно с това те да го наблюдават.
За нас е важно той да бъде наблюдаван, защото този паметник е построен за 1300 години България. До колкото хората, ако се интересуват и знаят и съзерцават паметника, ще видят, че там има три композиции, които са отнесени по най-символичния начин до този промеждутък от време 681 – 1981 г. Това са тези 1300 г., от които ние искаме да изведем темите, които обобщават тези години, и са свързани с пространството пред НДК.
Тези композиции са изведени малко от политически характер, те са повече на историческо тълкуване. Първата композиция е Симеон и книжовниците, тоест Златният век на българската култура. Втората композиция е Пиета - жертвите, които България е дала през тези 1300 г., независимо какво как е ставало – робства, катастрофи, войни. Третата композиции, които сега вече ще се яви на фона на конструкцията е един млад мъж, работник, който е човекът, съзидателят, който през тези 1300 г. винаги нещо е правил, за да съществува тази държава.
Тя е старата фигура, но сега вече на нова обстановка се явява, на фона на конструкцията, и е силуетна вече. Така искаме да обновим този паметник, да му дадем съвременен облик, съвременно виждане. Това е виждането на екипа целият, и главно мое виждане, искам да се появи такъв нов момент, който да покаже, че това нещо се прави в ново време", казва проф. Старчев.
На въпрос значи ли това, че проблемът около паметника е решен, Старчев отговаря: "Не, не значи, защото общината казва, че сега, след 1-ви януари ще направи едно обсъждане и оглед на това какво са казали хората, как са реагирали. За мен е много важно това обикновените хора, които минават край паметника до каква степен вникват в него. До каква степен тяхната реакция не е първосигнална – че виждат една развалина, каквато беше особено преди да махнем тези много железа, форми, панели, знамена на върха, тежки моменти.
Дали тяхното мнение може да се вземе като меродавно. Разбира се, паметникът се прави за хората, но той е много важно за какво се прави, това ако могат да усетят хората и тогава вече да реагират, а не да реагират първосигнално, без да са видели. Аз знам, че едни реагират, защото са прекарали тежки години след 44 г., други не вникват в нещата, трети нямат тази култура, четвърти безразлични минават и реагират "Развалина ли е – да се събори".
Съюзът на художниците, съюзът на архитектите, също излязоха със свои писма, много колеги също са се изказвали. Аз не знам точно какво, не се интересувам конкретно, за да не влияя по някакъв начин. Искам само да направя тора разяснение, обяснение и този начин, по който трябва да се гледа на такъв тип паметници и съоръжения, отнесени до някаква много важна дата. И от там да тръгне гледната точка за тяхната оценка", казва проф. Старчев.
"Мисля, че по-горните пластове от властта и от общината ще трябва да вземат едно становище, не да се пазят. Трябва да имат и лично становище, не да се пазят и да чакат какво ще каже народът и " да сме чисти, народът каза". Аз мисля, че е редно и морално да имат лично отношение към това и откровено да го кажат. Например, чух, че кметицата г-жа Фандъкова е казала, че фигурите са много добри, много сериозна скулптура, но трябва да видим какво ще кажат хората. Едни такива моменти разбирам, какво ще кажат хората, но все пак трябва да има една реална преценка кой какво казва и кои са тези, които казват. Едно време се спомена и да се направи някакво допитване, тип референдум. Това е за такива случаи не опасно, а просто безсмислено. Кой ще каже? Как ще се вземе процентът? Колко хора са тези, които имат отношение към това нещо? Говорих с един мой колега и той ми каза: "Ами ако кажат "Дайте един референдум за радиото и телевизията каква музика да пускат – чалга или симфонична и камерна музика?" какъв ще бъде резултатът?" Което много ме заинтересува като ситуация", казва проф. Старчев.
Колкото до референдумите изобщо, скулпторът казва: "Изобщо за референдумите мисля, че важи, както сега да кажем за един референдум за АЕЦ, колко хора са запознати добре с всички проблеми на един АЕЦ, за да знаят как да гласуват? Не са ли специалистите тези и анализаторите, които да поднесат материалът и да се знае? Или те да решат въпроса, заедно с висшите органи на властта – министерства, Народно събрание. Аз си помислих за себе си бих ли гласувал и как ще гласувам, знаете ли колко въпроси си зададох? Най-различни – за пари, за възвращаемост, за време, за опасности, за най-различни неща, на които аз не мога да отговоря. Има референдуми, които са много близки до хората, те са наясно с нещата. Такъв тип референдуми, те са от малко по-друг характер – за промени на конституции и прочие. Те са друг тип неща, които вълнуват всички хора, те са вътре в нещата. Докато има теми, които са много специфични и които трябва да се решават преди всичко от специалистите", казва проф. Старчев.
---------------------------------------

Проф. Валентин Старчев е роден на 14 август 1935 година в Стара Загора. Завършил е Художествената академия в класа на проф. Марко Марков. Работи в много жанрове на изобразителното изкуство, но е известен най-вече с монументалната си пластика. От 1964 г. преподава моделиране в архитектурната катедра на ВИАС.
Автор е на много паметници, сред които "1300 години България" пред НДК в София, паметникът "Пегас" в София, в памет на българските писатели, паметникът на 14-те изгорели войници на околовръстния път на София (само бронзовата част), Братските могили на падналите за свобода в Плевен и Стара Загора. Негово дело е и бюст-паметникът на Капитан Петко войвода на Алеята на гарибалдийците в Рим.
Валентин Старчев е организирал самостоятелни изложби в България, Австрия, Дания, Франция, Япония, Латвия. Участвал е в колективни изложби в Индия, Италия, Чехия, Полша, Русия, Сирия, Австрия, Холандия и в други страни.
126
7187
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
126
 Видими 
29 Декември 2012 12:49
Да.а... Може наи отгоре да сложат девоика с весло, или млад атлет от ВИФ, може мутра с костюм и ланец- като го чета Старчев, все ще ни обясни защо. Специалист....
29 Декември 2012 12:52
Докато има теми, които са много специфични и които трябва да се решават преди всичко от специалистите

Българският народ е компетентен само по отношение на ядрената енергетика, той не е компетентен да каже дали един паметник му харесва или не. Какво да се прави, "нация техническа" , както казваха едно време.
Случвало се е един паметник, сграда, конструкция да не бъдат възприемани еднозначно когато за първи път са станали част от градската среда. Като например Айфеловата кула, впоследствие станала символ на Париж.
Паметникът пред НДК е от 30 години и аз поне не познавам човек, който да го приема като емблема на София или поне за нейна безспорна забележителност. Сега, колкото и авторът да ни обяснява с каква символика бил натоварен, колко пасвал на околната среда и как малко поизменен ще пасне още повече не може да ме убеди, че това чудо по някакъв необясним начин столичаните ще го приемат и заобичат.
29 Декември 2012 12:53
/:/ "На паметника пред НДК ще се появи фигурата на работника-съзидател
.............................................................................
Въх!
Ами на РаботоВЗЕМАТЕЛЯ-ЗаплатоДАТЕЛ?!?
Тъй, де, на "Работодателя"- паметник на него кога?! А?!
29 Декември 2012 13:08
Мойте почитания, но този човек трябва да престане да се изказва по тази тема. Крайно време е. 30 години стигат. Не могъл да го направи тогава, та сега ли ще успее? Никога няма да си имаме читави паметници, защото май няма кой да ги направи. Не смея да си помисля какви паметници ще правят учениците на професора и как ще трябва да ни обясняват какъв е този "вас ист дас".
29 Декември 2012 13:08
За нас този момент беше важен, защото искахме да има една изненада – тръгва бетонното тяло и изведнъж става конструкция


Ей от това най-много ме е страх - да не тръгне бетонното тяло, а аз да съм му на пътя и да стана на конструкция.
29 Декември 2012 13:13
Маргаритке-2 , не се плаши прекалено, по-лошо е, когато боковото тяло тръгва и цялото общество барабар със смисъла се оказват на пътя Му, конструкция обаче не се получава, а само деконструкция.
29 Декември 2012 13:19
Ее, най-после в съгласие с природата - От ненормален шестоъгълен пето**йник ще си стане един нормален моно**йник. Браво, афферим, чок гюзел, машаллах
29 Декември 2012 13:27
Петоуят ще направи едно движение в пространството и ще се превърне в художествен, а плетеницата от винкели ще придобие характер на конструкция.
Да вземат да моделират един бистришки тигър, като символ на безкрайната Переструвка.
29 Декември 2012 13:30
Така си е Светице, не сме дорасли ние да го заслужаваме това тяло /елегантно, спортно, без шкембета и диабети/
За символ на София ще оставим само твоята скулптура, дето я издигнаха пред ЦУМ - с фрисбито и ястреба... Поне е красива
29 Декември 2012 13:32
упражнения в остроумие в съботен ден.
Две неща само ми идват на ум - първо, положенията на авторското право и градоустройствения план.
Второ - спомена за чистото и подредено НДК, па макар и с шестоъгълния. Нищо нямах против него, а и сега нямам.
29 Декември 2012 13:38
Аман от инсталации, дето пък се опитват и да внушават нещо. Пуснете циганите да го оглозгат, после пуснете паркоспециалистите да заличат всички следи. Ама на някои болни мозъци ще им липсва грозната грамада, както им липсва мавзолея. Склупторите хал хабер нямат от парково оформление. Ами покажете им картинки на английси, френски, италиански, испански паркове. На човек трябва да му е приятно там, а не да гледа грозен железобетон. Варна също има сериозен проблем с грозния паметник на съветската армия. И София и Пловдив де. Поставянето на паметник в парк, трябва да се разрешава от специалисти по парково строителство, а не от чиновници или културтрегери.
29 Декември 2012 13:48
Варна също има сериозен проблем с грозния паметник на съветската армия.

Варна няма никакъв проблем с този паметник. Единственият проблем е занемаряването му, както и това, че намиращите се под него противобомбени убежища са се превърнали в сметища и подслон за наркомани. Културните народи не унищожават паметниците си, защото те са част от тяхната история, независимо от прочита й през годините. Ние, българите, имаме варварския обичай да рушим всичко до основи с оправданието, че ще построим нещо качествено ново. И така нищо ново не се изгражда, а старото е сринато, защото сме повече рушители, отколкото строители
29 Декември 2012 13:53



На паметника пред НДК ще се появи фигурата на работника-съзидател.



Ами ще има ли сърп и чук ?
29 Декември 2012 13:56
Културните народи не унищожават паметниците си, защото те са част от тяхната история, независимо от прочита й през годините.
- В голяма заблуда си!Ще дам само един пример с паметниците на генерал Франко разкаран навсякъде от Испания мисля, че последния му паметник-2004 г.По-късно ще дам още примери..
29 Декември 2012 13:57
с фрисбито и ястреба...

Ястребът не е ли кукумявка?
29 Декември 2012 13:58
Ами ще има ли сърп и чук ?.
Според експерти , по- актуалния вариант е с ножица и лента- трикольор, оградено с венци от гербери, а най- долу надпис : 2009 - 2021г.
29 Декември 2012 13:58
В голяма заблуда си!Ще дам само един пример с паметниците на генерал Франко разкаран навсякъде от Испания мисля, че последния му паметник-2004 г.По-късно ще дам още примери..

Тъй де, само дето под "културни народи" нямах предвид този на Испания.
29 Декември 2012 13:59
.- В голяма заблуда си!Ще дам само един пример с паметниците на генерал Франко разкаран навсякъде от Испания мисля, че последния му паметник-2004 г.По-късно ще дам още примери..
А в центъра на Виена , най- добре поддържания паметник е на Червената армия.
29 Декември 2012 14:00
Жана-
29 Декември 2012 14:03
А колхозничката? Ще липсва някак
29 Декември 2012 14:04
А в центъра на Виена , най- добре поддържания паметник е на червената армия

На Червената армия ама друг път!
Никъде в Австрия няма паметник на Червената армия
29 Декември 2012 14:05
Колко залагаш за тази лъжа ?
29 Декември 2012 14:06
Щото имам снимка до него.
29 Декември 2012 14:06
А колхозничката? Ще липсва някак

А, такива да си ги нямаме. Ние се развихме вече и станахме модерна европейска държава. Няма колхози, с такива селски неща не се занимаваме. Имаме си банки, ще турнем до работника една банкерка
29 Декември 2012 14:07
Натисни тук
29 Декември 2012 14:09
Словоблудството на автора съперничи с художеството му, наречено Шестоъгълен Петохуйник. Гаче ли е прихванал нещо от ораторското майсторство на Хубав Цвъцко.
29 Декември 2012 14:09
Колко залагаш за тази лъжа ?

Абе, хайде, няма да ти вземам пари. Макар, че учителите за частни уроци вземат
Паметникът във Виена не е на Червената армия, а на РККА - Рабоче-Крестьянская Красная Армия, съкр. РККА...
То за това когато казвате и пишете за Русия разбирате СССР.
P.S. Не случайно дедо Барми измисли термина "българи със съветско самосъзнание"
29 Декември 2012 14:10
Аблепсия - , но се опитвах да спечеля някой лев , ако се беше обзаложил колегата.
29 Декември 2012 14:12
Ти клипчето гледа ли го? А сега прочети как се казва.
29 Декември 2012 14:13
Хайде и от мен Натисни тук
Добре е всеки българин да изгледа този клип и да направи разлика между състоянието на паметника на съветската армия във Виена и на този в София. Излишно е да казвам, че изпитвам срам от съпоставката
29 Декември 2012 14:14
Никъде в Австрия няма паметник на Червената армия

Я виж ти.. А защо лъжат в този австрийски туристически справочник..?
http://www.tourmycountry.com/austria/soviet-memorial-vienna.htm
29 Декември 2012 14:15
Паметникът във Виена не е на Червената армия

Върви на 2.42 м. в клипчето, за което съм дала линк. Там ясно си пише Червена армия.
29 Декември 2012 14:17
Жана
29 Декември 2012 14:18
Панайотис
29 Декември 2012 14:18
Може вместо колхозничка до работника да сложат една калинка. С едната ръка стиска мишката, а с другата тесте фактури за отчитане. Погледът й - напред и нагоре, посока "базар НДК" или ресторанта "Панорама".
29 Декември 2012 14:19
Писах оттатък, под интервюто на Валери Петров, че от цяла Европа само у нас антифашистката борба се заклеймява като престъпление.
29 Декември 2012 14:20
С едната ръка стиска мишката, а с другата

диплома менте. Предимно бакалавърска (по изкуствата)
29 Декември 2012 14:22
Става.

А може и без ръце да я направят - Венера Милоска също няма.
29 Декември 2012 14:24
Паметникът във Виена не е на Червената армия, а на РККА - Рабоче-Крестьянская Красная Армия, съкр. РККА...

Я, тука ни светнаха, че Красная армия не значи Червена армия! Какво ли още ще има да прочетем?!
29 Декември 2012 14:24
Не го дочетох! Но съм сигурен, че никой от вас тук никога не е наблюдавал паметника, просто несъзнателно сте го зяпали минавайки. А сег пишете ли пишете като изоглавени. Наблюдението му е майката.
29 Декември 2012 14:27
Стига бе, аз не мога да го гледам, ти искаш да го наблюдавам. Че тази грозотия да не е "Мислителят" на Роден!
Араламбене му е майката, да ти кажа ли.
29 Декември 2012 14:28
Паметникът във Виена не е на Червената армия, а на РККА - Рабоче-Крестьянская Красная Армия, съкр. РККА...

Я, тука ни светнаха, че Красная армия не значи Червена армия! Какво ли още ще има да прочетем?!
29 Декември 2012 14:28
[/quote]Това е свалянето на една козирка, която имаше и правеше едно подземно пространство. Ние премахваме тази козирка и на нейно място ще се развие един амфитеатър, [/quote]
Старчев, що се правиш на игумен, м?
Тая „козирка” и „празното пространство” май бяха пантеон, където тогава бяха донесени сандъчета с пръст от всички свети за историята ни места, пропити с кръвта на българските войни през вековете. Не ми се рови за подробности, ма се сещаш! Дай сега и това да разсипем. И как ще го кръстиш – Амфитеатър на сенките и духовете? По добре предложи там на учительницата да се направи пантеон на светите места за мутрите – престрелката в Дескрим, стрелбите пред Бриз в Дружба, нападението в ресторант Севастопол, убийството на Карамански, Кюлев, Бай Миле и други паднали знайни и незнайни герои в неравната битка между групировките за пазарни пространства в капиталистическата ни родина...
Кметицата може да го включи в протоколния списък за поставяне на венци от чужди и наши партийни делегации, прайм-министЕрът да резне лентичка, а после да разказва за светлите исторически мигове от първо лице единствено число. Ще ти изръкопляскат, вЕрвай.
Особено, ако най-отгоре упелестиш и фигурна група „Охранник и учительница” – в стил скулптуре Мухина „Крестиянин и работница” (или както там се нарича)...

29 Декември 2012 14:31
То за това когато казвате и пишете за Русия разбирате СССР.
Ами, не точно - пишем за ( хайде на немски) : SOVIET MEMORIAL IN VIENNA:
HELDENDENKMAL DER ROTEN ARMEE
29 Декември 2012 14:31
Гледам, че са ме изпреварили с идеята донякъде, значи се мисли по въпроса. Похвално!
29 Декември 2012 14:32
Има паметници, които си стоят по местата хилядолетия. Въпросният (пред НДК) не е от тях. Очевидно компромисът между мегаломанията и ограничения бюджет е довел до нещо потресаващо нетрайно. Жалко, защото поводът за издигането му е много значителен. Нямам мнение за това какво трябва да стане, но каквото и да стане, не трябва изобщо да прилича на днешната руина!
29 Декември 2012 14:33
Не знам защо се бъзикате с "Работник и колхозничка"! За мен това е може би най-внушителният паметник в Москва, правен през 20 в.
П.С. да не говорим, че ако СССР дължи някому паметник, това са работника и колхозничката.
29 Декември 2012 14:35
В подкрепа на Малечко и за сведение на Варненско-Виенската дискусия:
Мисля че въпросът с премахването на паметника всъщност вече е решен Фандъкова
http://www.google.bg/imgres?imgurl=http://i.actualno.com/club.bg/files/2011/09/28/e08b954bba.jpg&imgrefurl=http://society.actualno.com/70-000-leva-za-premahvane-na-pametnika-pred-NDK--news_395930.html&usg=__zkhuou3ETwCB1BgXvblR3M8slLU=&h=455&w=608&sz=201&hl=bg&start=48&zoom=1&tbnid=W0hUscx2lqNULM:&tbnh=102&tbnw=136&ei=1dzeUKNdy_jhBLvGgJAD&prev=/search%3Fq%3D%25D0%25BF%25D0%25B0%25D0%25BC%25D0%25B5%25D1%2582%25D0%25BD%25D0%25B8%25D0%25BA%2B%25D0%25BD%25D0%25B0%2B%25D0%25BD%25D0%25B4%25D0%25BA%26start%3D40%26hl%3Dbg%26sa%3DN%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&itbs=1

а сега дискутират какво да се направи на неговото място. Изглужда парите ще стигнат само за премахването.
29 Декември 2012 14:36
Не се занасяме с онзи паметник, Бачи Кольо, ами с нашия домоткан гений
29 Декември 2012 14:36
Чудя се дали идеята за бетонното тяло преминаващо в конструкция не е дадена от една много,ама много, бетонна глава.
... Има непоказани мнения ...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД