:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 410,187,261
Активни 112
Страници 35,651
За един ден 1,302,066
Вяра и общество

В блатото на църковния авторитаризъм

Дори и да се случи така, че за патриарх да бъде избран митрополит, ползващ се със симпатия в обществото, то ще е, защото интересът на владиците е съвпаднал с желанието на народа Божий
Горан Благоев
Повече от четири десетилетия в Българската православна църква (БПЦ) не са провеждани избори за делегати на патриаршески събор. През 1971 г. за блаженопочиналия патриарх Максим са гласували хора, които получават делегатските си права още при неговия предшественик - патриарх Кирил, докато уставът на БПЦ повелява те да се определят в рамките на четирите месеца между смъртта на предишния и избирането на новия църковен глава. Отгоре на всичкото се оказа, че по-голямата част от бюлетините, с които е гласувано за български патриарх, са написани не собственоръчно от избирателите, а с един почерк?! Очебийните уставни нарушения, белязали избирането на патриарх Максим, бяха сред основните аргументи срещу неговата легитимност след 1989 г. Сега поне такава опасност не грози бъдещия патриарх.

На 13 януари т.г. във всички епархии на БПЦ се проведоха избори за половината делегати, които ще участват на предстоящия патриаршески избирателен събор. Другата половина не се излъчва на изборен принцип. В патриаршеския събор участват по един монах и една монахиня от всяка епархия, които се посочват еднолично от съответния митрополит. Това прави 28 духовни лица от монашеската квота. Към тях се прибавя по един монах от трите пряко подчинени на Св. синод обители - ставропигиалните манастири Рилски, Бачковски и Троянски. Накрая се излъчва и по един делегат от ръководствата на двете семинарии - в София и Пловдив. Това е или ректорът, или някой от преподавателите, което означава, че делегат от тази квота може да бъде както свещеник, така и мирянин. Единствените, които участват по право, без да са определяни предварително, са всички митрополити и епископи на БПЦ, чийто брой е общо 33.

Църковният устав показва, че



основното сито при подбора на делегатите



за патриаршеския събор е в ръцете на епархийските митрополити. Освен че посочват монаха и монахинята, които ще представляват неговата епархия на събора, те заедно с епархийския си съвет и архиерейските си наместници определят листата, по която епархийските избиратели гласуват за патриаршески делегати. И епархийските съветници, и архиерейските наместници са лица, които се ползват с несъмненото доверие на съответния архирей, а той има несъмнена полза от тях. Те са хората, които придават уставна форма на неговата воля и по тази причина няма епархийски съвет, в който митрополитът да постави хора, опозиционно настроени срещу него. Архиерейските наместници също са в неформална връзка с митрополита - това са свещеници, оторизирани от него да го представляват по места в т.нар. духовни околии. При това положение председателстваното от митрополита съвещание, което подрежда листите за патриаршески делегати, няма как да не се съобрази с неговата воля - т.е. да включи максимално изгодни за него кандидатури. По тази причина единственият скандал за кандидатска листа се случи в Софийска епархия. Варненският митрополит Кирил, който се явява неин управляващ до избора на нов църковен глава, се опита авторитарно да наложи списъка с кандидат-делегатите, но срещна известен отпор, защото и архиерейските наместници, и епархийските съветници не са назначавани от него, а от покойния патриарх Максим. До избори в Софийска епархия все пак се стигна, тъй като неофициалните съветници на Кирил предложиха едно твърде витиевато тълкуване на устава, според което предварително одобряване на списъка с кандидат-делегатите, предложен от митрополита, не било задължително...

Изнесените досега данни от проведените избори показаха, че като представители на отделните епархии в предстоящия събор преобладават делегатите, които са в пряка зависимост от съответния митрополит. Впечатляващ сред бъдещите патриаршески избиратели е броят на архиерейските наместници - с изключение на две-три епархии всички останали изпращат на събора по един или двама архиерейски наместници. Рекордът принадлежи на Русенска епархия, която в квотата на тримата свещеници избра трима архиерейски наместници. Логичен е въпросът може ли архиерейски наместник или епархийски съветник, който по устав участва в подреждането на кандидатските листи, да бъде включен в тях и после да гласува за себе си.



Уставът на БПЦ обаче не дава отговор



Още по-абсурден е фактът, че сред делегатите се оказват и миряни, представители на митрополитската администрация, или както масово ги наричат, "хора на хранилка при владиката". "Призът" отново е на Русенската епархия, която изпраща като делегати миряни: секретаря на митрополията и нейния главен счетоводител. За бъдещ патриарх ще гласуват още секретарите на Сливенския, Старозагорския и Плевенския митрополит. Конфликт на интереси според църковните правила няма. Показателно е например, че уставът не допуска хора от митрополитската администрация да бъдат епархийски съветници, докато подобно ограничение няма за патриаршеските избиратели.

Проведените на 13 януари избори показаха много пробойни и противоречия в Устава на БПЦ, който бе променен от последния Църковно-народен събор, проведен през 2008 г. Един от авторите на тези поправки е адвокатът на Св. синод Мария Кьосева, която очевидно добре си е свършила работата в полза на висшия клир, защото Варненският митрополит Кирил я включи в кандидатските листи и тя бе избрана за патриаршески делегат от Софийска епархия. В средите на компетентните по църковно право духовници и миряни се чува все по-настойчив ропот, че недоразуменията в устава трябва най-сетне да бъдат изчистени и новият патриарх трябва да има волята за това. Но това е само пожелание за бъдещето. Настоящето показва друго.

Една от големите слабости на църковния устав е, че де факто той превърна БПЦ в затворена клерикална общност, в която миряните имат все по-малко право на глас. Броят на православните от цивилната квота, които ще избират патриарх, е два пъти по-малко, отколкото предвиждаше старият устав. Което води до тотално подценяване на мирското начало в патриаршеските избори. От близо 140 делегати в бъдещия партриаршески събор миряните ще бъдат едва 30-32 души, което прави 20% от всички участници. Но мнозинството от тях едва ли ще изразят собственото си мнение, когато гласуват за бъдещия патриарх, защото са избрани за делегата на събора по волята на митрополита, а не заради авторитета си. Напомнянето от богослови, че изборът на патриарх е лична отговорност на всеки делегат и в Съдния ден ще му бъде потърсена сметка от Бога, очевидно остава приказка на вятъра.

Реално патриаршеските делегати от всяка епархия носят потенциала да



обслужат лобистките интереси



на своя митрополит и да изберат за църковен глава посочения от него кандидат. Механизмите за "убеждение" са най-разнообразни и не изключват финансови или имотни облаги. Така че, каквато и демократичност да предполага църковният устав с избирането на патриаршеските делегати, всичко в крайна сметка се свежда до волята на йерархичното малцинство, която трябва да бъде изразена от подчиненото мнозинство. Защото гласуването на всички участници в патриаршеския събор се предопределя от това кои ще бъдат тримата кандидати, посочени от Светия синод - т.е. от 13-те митрополити. А при тях сблъсъкът на интереси е най-голям. Шанс да бъдат включени в листата имат само онези митрополити, които спечелят най-много привърженици сред събратята си. Така че борбата за патриарх се решава на събора, но се предопределя от Синода. Владиците така могат да подредят кандидатската листа, че делегатите да нямат друг избор, освен да посочат за патриарх този, който е най-изгоден за Светия синод. Не се съмнявайте. Дори и да се случи така, че за патриарх да бъде избран митрополит, който се ползва с несъмнена симпатия в обществото, то ще е не защото висшият клир е отчел настроението на своето паство, а просто защото интересът на владиците е съвпаднал с желанието на народа Божий. Това всъщност е голямото изкушение на родното ни православие, породено от отдалечаването на пастирите от повереното им стадо и превръщането им от духовни водачи в затворена феодална клика, която не понася инакомислие. Единственото следствие от това е, че Българската църква все повече се дави в блатото на институционалния си авторитаризъм, който е пагубен за нея.



*Авторът е водещ на седмичното предаване "Вяра и общество" по БНТ, но в статията изразява лично мнение.
Снимка: БОРИСЛАВ НИКОЛОВ
След смъртта на патриарх Максим се видя още по-ясно, че пастирите са се отдалечили от повереното им стадо, че духовни водачи са се превърнали в затворена феодална клика
39
2869
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
39
 Видими 
23 Януари 2013 20:28
Горан Благоев
23 Януари 2013 20:37
Една от големите слабости на църковния устав е, че де факто той превърна БПЦ в затворена клерикална общност, в която миряните имат все по-малко право на глас. Броят на православните от цивилната квота, които ще избират патриарх, е два пъти по-малко, отколкото предвиждаше старият устав. Което води до тотално подценяване на мирското начало в патриаршеските избори. От близо 140 делегати в бъдещия партриаршески събор миряните ще бъдат едва 30-32 души, което прави 20% от всички участници. Но мнозинството от тях едва ли ще изразят собственото си мнение, когато гласуват за бъдещия патриарх, защото са избрани за делегата на събора по волята на митрополита, а не заради авторитета си. Напомнянето от богослови, че изборът на патриарх е лична отговорност на всеки делегат и в Съдния ден ще му бъде потърсена сметка от Бога, очевидно остава приказка на вятъра.


23 Януари 2013 21:20
Владиците така могат да подредят кандидатската листа, че делегатите да нямат друг избор, освен да посочат за патриарх този, който е най-изгоден за Светия синод. Не се съмнявайте. Дори и да се случи така, че за патриарх да бъде избран митрополит, който се ползва с несъмнена симпатия в обществото, то ще е не защото висшият клир е отчел настроението на своето паство, а просто защото интересът на владиците е съвпаднал с желанието на народа Божий. Това всъщност е голямото изкушение на родното ни православие, породено от отдалечаването на пастирите от повереното им стадо и превръщането им от духовни водачи в затворена феодална клика, която не понася инакомислие. Единственото следствие от това е, че Българската църква все повече се дави в блатото на институционалния си авторитаризъм, който е пагубен за нея.


Съжалявам, но ...

Крамолни са тези писания. Църквата е йерархия - пастири, пасоми. Клирът е йерархия също. Да, тя, църквата, е институционално авторитарна и друга не може, а навярно и не бива да бъде. И що ще рече ... инакомислие? Инак, а то ще рече - противно, на кое? Това е в традицията на православието. А и не само на него. Нима католическата църква или пък англиканската не институционално авторитарна? На който не му харесва - свободен е да напусне. Като гледам така, на око, на автора протестантството ще му пасне не зле. Православието, чини ми се, му иде в малко повече ... ортодоксално.

Извън всичко това Светия синод ни се представя като свърталище на честолюбци, а то ще рече - на смъртния грях, което трябва да ... търпим. И че нищо добро в църквата, комай, не става поради, а по-скоро - въпреки Светия синод или пък по ... волята на случая. Твърде ... контрапродуктивно. И где е тук ... Светият дух. Отлетял на белите си криле, невям?
23 Януари 2013 21:20
И какво по-точно предлага уважаемият г-н Благоев? Или и той като Николчев, Желев-Димитров и други най-видни каймаци на богословската нАука и на липсващия "народ Божий", държат да са непреодолим фактор и условието без което не може в Църквата?


Напомнянето от богослови, че изборът на патриарх е лична отговорност на всеки делегат и в Съдния ден ще му бъде потърсена сметка от Бога, очевидно остава приказка на вятъра.



Кое е очевидното?
23 Януари 2013 21:36
'
23 Януари 2013 21:41
Бре, Горане много изтънко си ги изучил йезуитските хватки! Кога ще се видиме пак, че да пиеме по една джинджифилова. Ама няколко пъти.
23 Януари 2013 21:44
Аз да питам, щото хем само прегледах статията, хем не ми е и ясно. Авторът очевидно се опитва чрез медиите (демек светски власти) да насочи нанякъде избора на патриарх, включително и чрез хвърляне на сенки и съмнения върху част от потенциалните избираеми. Нямаше ли обаче решение на древен църковен събор, че който си послужи със светските власти, за да повлияе на избора на епископ, подлежи на анатема и какво ли още не?
Иначе за мен БПЦ въпреки теоретичните постановки, че се състояла от три части - Бог, клир и миряни, си е една затворена организация на клира с неидеална цел, към която Бог и миряните имат слабо отношение. Затова и сравнително слабо ме интересува какво се случва там, освен че по конституция имат известна традиционна роля.
23 Януари 2013 23:24
Човек се ражда, но и до патриаршеска възраст да стигне, Светейшество няма да стане. Българската ни мечта е още в детската "ясла"...
24 Януари 2013 01:00
Тягостно писание. Смъди на наранено честолюбие. Не поддръжник а хулител. Както бе споменато - изтънко, по йезуитски. Ако БПЦ не беше йерархична и авторитарна, досега и помен нямаше да има от нея. Друг е въпроса колцина го осъзнават. Дешифрован сте мосю. Вече и от миряните.
24 Януари 2013 01:26
Благоев води предаване по БНТ, което случайно гледах снощи. Предубеден е в полза на Николай и на кабинета Борисов. Жалбата му за повече участие на миряните следва да се чете в сегашния предизборен контекст като желание за по-успешна пряка намеса на кабинета Борисов и неговите мутро-лобита в делата на БПЦ, което би било абсолютно вредно.

БПЦ показва похвална гербероустойчивост благодарение и на устройството си - реално Бълг. патриаршия е корпорация със self-perpetuating board, което съдейки по практиката в щат Ню Йорк, с която се запознах по необходимост, е гаранция за стабилност и приемственост в една корпорация с нестопанска (nonprofit) цел. Особено в общество като българското с такива резултати от демокрацията в последните години.

Иначе колегите знаят, че и аз съм бил много критичен към БПЦ, нейната "релевантност" на душеспасителната й, социална, възпитателна и културна роля. Възможно е в бъдеще нейното обновление да дойде тъкмо по линията на по-широкото участие на миряните "от нов тип", които тепърва ще навлизат в живота на БПЦ. Но сега става дума за краткосрочната задача - а тя е да не се допусне намеса на приматската държава и агресивно-амбициозният, авторитарен, разнопосочно компрометиран и църковно неквалифициран Николай да не може да мъти водата.
24 Януари 2013 01:39
Като православен мирянин благодаря на изказалите се преди мен във форума. Жалка, жалка работа, Горане! Не беше такъв, какво стана, та така се срина? Бараш се /заедно с още няколко всеизвестни лигльовци/ един от най-въцърковените българи. Как пък веднъж вие, хиперрелигиозните, не си спомнихте за ролята на Светия Дух, за Господнята воля в живота на БПЦ. Ако не Ги признавате, с какво право имате претенции да предопределяте темата
24 Януари 2013 03:42
Не зная за цялото блато на църковния авторитаризъм, но подтикната от статията, аз отидох на сайта на пловдивската митрополия да видя кой точно ще представлява родния ми град. Нямам основание да не вярвам на г-н Благоев, че "Църковният устав показва, че основното сито при подбора на делегатите за патриаршеския събор е в ръцете на епархийските митрополити." Респективно избраният делегат от Пловдивската епархия г-н Радомир Чолаков е минал през ситото и решетото на Пловдивския Митрополит. За съжаление не намерих списъка с останалите делегати на сайта на митрополията, но затова пък прочетох мнението на г-н Чолаков под заглавието "Кирил реже Пловдив от събора!" Натисни тук
След като то е публикувано на сайта на Митрополията, аз предполагам, че то отразява И позицията на Митрополията, въпреки връзката към вестник "24 часа". Вестникът отразява позицията на мирянина г-н Чолаков. Публикацията на сайта на Митрополията отразява позицията на Митрополията застанала зад своя избраник за делегат на Патриаршеския избирателен църковен събор от Пловдивска епархия г-н Чолаков. Оставям на вашия прочит въпросния пасквил, защото за съжаление това е точната дума за писанието, по стил и съдържание. Ако това е лицето на миряните, които ще определят новия Патриарх, мисля, че мирското начало в патриаршеските избори е надценено. С много.

Аз смятам също за лицемерие от висша класа да пишеш на първа страница особено мнение, което да подписваш с "и оставам на Ваши Високопреосвещенства в Христа брат," и да позволиш на следващата да се определя макар и временния Предстоятел на Църквата ни с "Кирил", като че ли е гарсон в ресторанта.
"Реално патриаршеските делегати от всяка епархия носят потенциала да обслужат лобистките интереси на своя митрополит и да изберат за църковен глава посочения от него кандидат."
Баба ми го казваше по-простичко - търкулнало се гърнето, намерило си похлупака!
24 Януари 2013 04:43
Буквално оня месец Антиохийската православна църква също овдовя. Как е там по устав и какво стана - събраха се някои /някои/ членове на Светия й синод и излъчиха патриарх. За по-малко от седмица. Вселенската патриаршия уж е вселенска, а е гръцка институция. Кипърската църква - също. Албанската /?/, да, албанската - също. Пред последната коленича. Миряните в държавата, официално обявила се за "първата атеистична държава в човешката история", направиха чудеса от вяра. Но под гръцки протекторат. За Русия на вас ви е "ясно" - там, разбира се, патриарха се излъчва от КГБ. И т.н. Що не осъдиш тези църкви? Що въобще не осъдиш цялото Свето православие? Та ти си толкова православен!
Не искам да те осъждам /най-малкото - смъртен грях е/.
Ти прекрасно познаваш отвътре БПЦ, нещо повече - много от православните институции по света. Повече от почти всеки от нас, простосмъртните. Виждаш /и, сигурен съм, боли те/ педерастията, скудоумието, лицемерието, некадърността, окаменялото безчувствие, мерзостта на запустението, ..., ..., да продължавам ли? Но това познание ти изигра лоша шега. От дърветата не виждаш гората. От дърветата не виждаш гората. /За последен път - / от дърветата не виждаш гората. Братко, застанал си от лявата страна, ролята ти е деструктивна. На Желев - също. Пиша последното и сърцето ми се къса - този ми беше кумир, кълнях се в него.
Припомни си записките по есхатология. Ти ли не знаеш, че ще отслабва йерархията? Така ли й помагаш?
Дано това да е причината. Ако си се продал за пари, извинявай, че отнех от времето ти. Бог да ти помага
24 Януари 2013 06:14
Съборността на Църквата е нейно неотменимо свойство, отразено в Символа на Вярата. Т.е. - всички членове на Църквата, клир и миряни, съборно, заедно изповядват вярата в Христа. Обаче! Съборното начало като принцип на управление на църквата се отнася до събора на епископите, в см. - Св. Синод. Затова във всички православни църкви Патриарх се избира от Св. Синод, без участието на миряните. В римо-католическата църква - също. Конклавът (съборът на епископите) избира Папа. За разлика от целия православен свят само в България в патриаршеския избор, както и в съборите, участват миряни. Това е така поради исторически обстоятелства, датира от времето на Възраждането и подчертава народностния характер на БПЦ в битката за църковна независимост (в която участват и много просветени миряни) и в борбата за национално освобождение (в която участието на българското духовенство е забележително). След 1944 г. атеистичната власт "прекрасно" злоупотреби именно с народностния характер на БПЦ, и го противопостави на вероизповедността и канона, за да натика Църквата и Вярата в килера. Днес хора като Горан Благоев (който не е спрял да зловредства срещу Църквата), като доц. Дилян Николчев (който през 1998 г. спретна уставчето на разколниците), като иванкостовия шеф на вероизповеданията Любомир Младенов (който нарече разкола "пражка пролет" и прочее самозванци, ходят напред-назад из телевизорите и ни разправят басни, как целият Божи народ трябва да избере патриарха или поне - да номинира тримата митрополотити, измежду които ще бъде направен избора. Няма такъв филм! Това е противоуставно, противоканонично и противоцърковно. И дълбоко манипулативно. И цели БПЦ да бъде поставена под контрола на светската власт, сиреч на ГЕРБ и на главния мутроид и чалгариот. А авторитарната персона в БПЦ е именно Николай, едно лице, обладано от духовна прелест, гордост и тщеславие - грехове най-тежки за един духовник. А Светият дух ще ни изпрати, каквото сме заслужили. Може да ни изпрати изпитание, или изкупление, или просветление и благоразумие.
24 Януари 2013 07:12
До arbol.
Не "скоро", а въобще не съм срещал из форумите толкова кристално православно слово. "... Към това няма какво да се добави, от това няма какво да се отнеме..." Е, малко стряскаш либерално просветения, културологичен, постмодернистичен, толерантен, политкоректен наш мозък. Моля те, участвай по-често
До 67AF.
Виждаш ли, мила лейди, защо преждеписащите досега се пънахме? Ти на перфектен, топъл, човешки език си превела темата. Сама казваш, че не я познаваш, но от интернет си разбрала /за около 6 минути/ кое правилно, кое грешно, и вече имаш мнение. И ако утре имаше общонародни избори за патриарх /като например президентските/, ти, разбира се, би участвала в тях. Щото: 1/ вече имаш мнение; 2/ ако ние не гласуваме, циганите ще го изберат вместо нас; 3/ ДС и КГБ не спят; 4/ т.н.
24 Януари 2013 09:09
Уважавам Горан Благоев. Човек със собствена позиция, а не подлога на мУтрополитска хранилка като някои червяци изпълзяли тук. Нивото на БПЦ е като нивото на съвременната българска държава - отчайващо ниско и низко. Нискочели мутри разузнавачи или просто доносници на комунистическите тайни служби протягат ръце към патриаршеския трон. Опозиция са им пак издънки на военизирани кадри от комунистическото ни минало. И с подобен боклук някои хора все още смятат, че нещо в БПЦ ще се промени. Не се ли променим първо самите ние, българите, няма да има надежда и за Църквата.
24 Януари 2013 09:10
Голямо писане, голямо чудо - и от автора и от форумците. А е простичко. Патриархът ще е спуснат от управляващи и задкулисни играчи. И обикновения човек ще е извън църквата, както досега. Няма достойни и честни хора сред така наречените пастири. Жалко е.
Накрая ще кажа, че не ми е ясно как и защо хора с леви убеждения се изказват по въпроси, касаещи църквата и делата свързани с нея.
24 Януари 2013 09:14
Православие у нас отдавна няма. Има промо водосвети по чиндж бюра и козметични салони, разнасяне на чудодейни картини и кокали, куха ритуалност и прочее езичество. И патриархът нов ще е в тоя десен, не бойте се. А автора ако беше толкова тикво-угоден, нямаше да го пущат да списува туканката (да си го кажем правичката).
24 Януари 2013 09:17
Dante
24 Януари 2013 10:15
Към Горан и сие.
Не към инферно, кадет и лао шъ /ней дзя у дан тао лу/.
Е, Горане и сие, прочетете плодовете си. Поведете ни под знамето на излъчения от вас патриарх
24 Януари 2013 10:30
Владиците-милиционери, които не се интересуват от посланията на Апостол Св. Павел, ще си изберат себеподобен патриарх. За тях колите и часовниците са по-важни от душите на българите. И вината за това не е в Горан.
24 Януари 2013 10:56
Митрополит Йосиф заяви, че от утре синодът се заема с подготовката за предстоящия Патриаршески събор.
В анкета най-избираеми изглеждат Ловчанския митрополит ГАВРИИЛ с 33% и Русенския митрополит НЕОФИТ с 22% ,а Варненският и Великопреславски митрополит † КИРИЛ е със само- 85 или (7%).
Натисни тук
24 Януари 2013 11:13
И какъв точно се явява Горан Благоев, че да съди Българската православна църква и нейните свещеници!?
Той ли е народът Божий!? ... или неколцината интелектуалци около него, които не спазват думите Христови: "Не съдете! Не сте изчистли гредата в собственото си око, а сочите с пръст сламката в братовото си око!"
Кой от тези български интелектуалци, разтягащи локуми за това, какви трябва да са изборите в БПЦ според тяхното лично виждане, се отказа от пост, титла, социално положение или облаги от светско служене, че да има претенции да бъде свещеник на църквата!? Кой от тях посвети живота си на Църквата така, както българските свещеници го правят!? Що за арогантност да наричаш себе си Божий народ, а да не си изпълнил сърцето си със смирение и любов към Мъдростта на Бога!?
Господа обществени личности – професори философи и богослови, писатели и културоведи, журналисти с уклон към църковните подредби,

Не бъркайте Духовността с Политиката!!!

http://aliya.blog.bg/drugi/2012/11/06/v-pamet-na-patriarh-maksim-bylgarskata-duhovnost-ne-e-sirotn.1017501
24 Януари 2013 14:25
...Не бъркайте Духовността с Политиката!!!...

Дано те чуят владиците с белите чорапки.

24 Януари 2013 14:41
Тягостно писание. Смъди на наранено честолюбие. Не поддръжник а хулител. Както бе споменато - изтънко, по йезуитски. Ако БПЦ не беше йерархична и авторитарна, досега и помен нямаше да има от нея.


В Църквата, освен йерархичност, има и съборност. Г. Благоев показва ясно проблемите, свързани с Устава на БПЦ, който беше приет преди десетина години на събора в Рилския манастир. Те циментираха съществуващата пропаст между архиереите и миряните в БПЦ. На съборите следва да присъстват представители на църковния народ (освен представители на монашеството и клира), а не владишки придворни и служители - икономи, юристконсулти и шофьори. Г. Благоев пише именно като човек от църковния народ.
24 Януари 2013 14:46
И какъв точно се явява Горан Благоев, че да съди Българската православна църква и нейните свещеници!?

Ей такива лелки дето се изживяват като адвокати на синодално статукво мнооо ги обичам. И все към духовното ги влече ...
Ясно е, че за тях, нито Горан Благоев, нито който и да е друг, има право на лично мнение. Но виж, те самите са друга работа, те имат. Щото са много духовни. Каквото и да означава тази дума за тях.
24 Януари 2013 14:56
Още по-абсурден е фактът, че сред делегатите се оказват и миряни, представители на митрополитската администрация, или както масово ги наричат, "хора на хранилка при владиката". "Призът" отново е на Русенската епархия, която изпраща като делегати миряни: секретаря на митрополията и нейния главен счетоводител. За бъдещ патриарх ще гласуват още секретарите на Сливенския, Старозагорския и Плевенския митрополит. Конфликт на интереси според църковните правила няма. Показателно е например, че уставът не допуска хора от митрополитската администрация да бъдат епархийски съветници, докато подобно ограничение няма за патриаршеските избиратели.

Устав на БПЦ:
Чл. 142.
...
(3) Не може да бъде член на църковното настоятелство лице, което е:
1. съпруг или роднина по права линия без ограничения в степените, по съребрена линия или по сватовство до трета степен с председателя, с друг член на църковното настоятелство, с касиера, свещопродавачите или лице, назначено на щатна длъжност в църквата;

От устава става ясно, че за църковен настоятел не може да бъде избрани лице, което е на щатна длъжност в църквата или в съпружески или родствени отношения с такъв.
Но, види се няма никакви подобни ограничения, когато се касае за участие в събора.
24 Януари 2013 15:01
Ей не се научихте за 1000 години че нещата в БПЦ се управляват, нареждат от висшия клир, не от публиката? Докога бе братцы новобранцы? Толкова ли е трудно?
24 Януари 2013 15:47
И с подобен боклук някои хора все още смятат, че нещо в БПЦ ще се промени. Не се ли променим първо самите ние, българите, няма да има надежда и за Църквата.

Аз не искам БПЦ да се променя. Аз не искам лобисти, аз не искам архонти, аз не искам рокери по покривите на Бачковската Църква, пък ако ще и да са с торби злато в ръцете! Аз не искам да гледам как наместникът в епархията, в която е служил Кирил Пловдивски, същият Кирил Пловдивски, който отишъл през полицейския кордон при готвените за клане евреи и казал, че ще ги прибере в църквата и ще легне на релсите, но няма да допусне да ги отведат, този наместник има охрана от народната любов,автопарк на цената на едно сиропиталище и хронометър на цената на годишната му издръжка, и е готов за трийсет сребърника да продаде цялата църковна институция, да се изпокара с католиците, протестантите и който още му падне напреко на пътя. Ако въпросният митрополит има нужда от търговско дружество, да си основе, да си го разработи и тогава да се прави на търговец, а не да се прикрива зад черната си капа и "благите" си думи.
Българите имат право всеки за себе си да избере как и дали да се промени. Аз оставам така.
24 Януари 2013 16:07
Киро Линкълна не е по-различен от Ролекса. Съжалявам те. Наистина те съжалявам. Ти явно си една от онези подлоги за които споменах по-горе. Просто нямаше начин някой от вас да не изпълзи на светло. Беше въпрос на време. Комунистическият мухъл и мръсотия в Православната ни Църква се крепи на такива като теб продали се за паница леща.
24 Януари 2013 16:14
Съжалявам те. Наистина те съжалявам.

Разбирам те, наистина те разбирам. Само ми е интересно, откъде извади идеята, че съм купена с паница леща? И най-важното, от кого?
24 Януари 2013 18:21
Автора Горан Благоев
В-к СЕГА
Чичо Фичо
24 Януари 2013 18:23
Aliya
24 Януари 2013 11:13
И какъв точно се явява Горан Благоев, че да съди Българската православна църква и нейните свещеници!?


Българската православна църква при турското робство и комунизма оцеля, ще надживее и седерастката епидемия.
24 Януари 2013 19:00
1. Не е трудно мислещ човек да се досети, кой плаща и поръчва подобни статии.
2. Кой стои зад медиината кампания по маскареното не само на БПЦ , но и останалите православни църкви.
3. "След падането на комунизма , враг за запада е православието" ... Збигнев Бжезинский
24 Януари 2013 19:09
След падането на комунизма , враг за запада е православието" ... Збигнев Бжезинский

О, Лъве, сега разбрах кой ме е бил купил! И веднага ще отида да си поискам недадената паница леща от г-н Бжезинский, щото инак Данте ще остане неудовлетворен от продажбата ми.
Данте, да си го кажа направо, да не станат обърквания. Аз произхождам от няколко невероятно твърдоглави български православни рода. Няма такава цена, която да може да купи да плюна на тях. Всеки отговаря за себе си и пред собствената си съвест.
"Шанс да бъдат включени в листата имат само онези митрополити, които спечелят най-много привърженици сред събратята си. Така че борбата за патриарх се решава на събора, но се предопределя от Синода. Владиците така могат да подредят кандидатската листа, че делегатите да нямат друг избор, освен да посочат за патриарх този, който е най-изгоден за Светия синод. Не се съмнявайте. Дори и да се случи така, че за патриарх да бъде избран митрополит, който се ползва с несъмнена симпатия в обществото, то ще е не защото висшият клир е отчел настроението на своето паство, а просто защото интересът на владиците е съвпаднал с желанието на народа Божий. "
Божа воля!
24 Януари 2013 19:41
Вярата не е като генофонда, не се наследява, а се дава. И не ми я дава някакъв дядо качен на суперлуксозна кола при положение, че Господ е влязъл във Йерусалим на осле. Господ завързва и развързва. Другото са приказки. Като тази за приноса на Църквата през вековете на турското робство. Когото Господ е предузнал и посочил, този е и спасил. Като Злата Мъгленска или Георги Нови и Никола Нови Софийски примерно. Останали верни на Нашия Господ Христос докрай и сдобили се с мъченически венец за страданията си. Или вярваш, или не. Другото са тинтири-минтири.
24 Януари 2013 20:20
Вярата не е като генофонда, не се наследява, а се дава. И не ми я дава някакъв дядо качен на суперлуксозна кола при положение, че Господ е влязъл във Йерусалим на осле.

Вярата не се появява на празно място. Не може просто да минеш покрай двора на църквата в един слънчев ден и да те светне между очите изведнъж. Тя се възпитава, и то точно от този генофонд, който е с теб от самото начало - майки, бащи, баби и дядовци. Те отговарят за мен, да ме научат на буквите, пък аз ако искам да чета после.
А вече този дядо на суперлуксозната кола отговаря пред Господа и себе си. Аз не съм му съдия. Но това не значи, че ще приемам неговите думи за чиста монета и ще чакам от него да ми донесе вяра в кутийка. Заради кариерно-търговските щения на няколко мимолетни хора аз няма да тръгна да разбутвам устоите на Българската Православна Църква, защото вековният й опит за оцеляване показва, че може би тя е по-мъдра от мен. Имаше един ядрен реформатор, какво стана с него? След това имаше "алтернативен" патриарх, който май беше споменал нещо, че Господ ще отсъди. Търпението и смирението на Патриарх Максим показаха правилния път, иначе до сега да има няколко десетки търговски дружества "БПЦ-Пловдив", "БПЦ-Варна" и прочие, използващи търговския знак на православието, защото много народ по нашите земи ще се изколи кой да води бащина дружина.
Данте, ние може би и двамата искаме едно и също. Само че имаме различия в подхода. Нужен е диалог, а не епитети.
Комунистическият мухъл и мръсотия в Православната ни Църква се крепи на такива като теб продали се за паница леща.
Приеми, че твърдоглавието ми не ми позволява да се продавам, ако така ти е по-лесно.
25 Януари 2013 22:51
Когото Господ е предузнал и посочил, този е и спасил.

Хмммм..... някак протестантско ми звучи това....
26 Януари 2013 17:37
Хмммм..... някак протестантско ми звучи това....

Моята дружка йеховистка и тя такива ги приказва за онези праведници, дето по списък отивали. Ама е добър човек.
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД