:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 406,229,524
Активни 72
Страници 3,216
За един ден 1,302,066

В Двореца се настаниха "Грешки на красотата"

Колекцията съвременно австрийско изкуство демитологизира разбирането за "национално".
Снимка: Национална галерия
Бернд Опл представя макет на реална жилищна сграда за социално слаби във Виена.
Национална галерия

До 11 декември



Съвременното австрийско изобразително изкуство гостува от днес на Националната галерия (филиал Двореца) с изложбата "Грешки на красотата", която включва творби на Андреас Фогараши, Оливие Хьолцл, Бернд Опл, Маркус Кротендорфер и Катарина Свобода. От българска страна куратор е Борис Костадинов, чиято концепция се гради върху провокацията към зрителя да формулира "австрийското" и да го "преведе" на разбираем за международната публика език. Да се намери еднозначен имидж за националното, представяйки го в интернационален контекст, е трудна задача. Затова видеото на Андреас Фогараши, представяйки туристическите лога на европейските страни, изследва опитите да се брандират различни идентичности чрез симпатичната, корпоративна визуална повърхност на съвремието.

Какво би означавало "национално", съотнесено към съвременното изкуство? - е въпрос, който задава експозицията. Актуалните артистични практики по-скоро глобализират, деконструират и в последна сметка тотално размиват и дори отричат границите на националното. Ако се опитаме да очертаем австрийското културно пространство, неминуемо трябва да погледнем исторически, политически и културно. Първият подход ще ни покаже, че фактите са преплетени с митологии - следствие от исторически травми. От монархията, където понятието "австрийско" няма автономно значение, през събитията от 1938 г. и после - Австрия, възприемана като "първата жертва на Хитлер", до отказa от тази доктрина след аферата Валдхайм. Днес Австрия е виждана като богата, привлекателна за живеене страна. Но в същото време поколенията, повлияни от творчеството на Томас Бернхард, са разтърсени от неговата убеденост, че Австрия е пълна с подлост, лицемерие и липса на морал. Такава дуалистична и митологично травматична база рефлектира често върху феноменологията на съвременното австрийско изкуство. Коментарът на социалното се вижда и в работата на Бернд Опл. Деформиран обект, представящ реална жилищна сграда за социално слаби във Виена, построена от работници, които са икономически имигранти. В официалната австрийска културна политика има и друг характерен дуализъм - колебанието до каква степен да се гледа назад в класическото минало и до каква степен напред - в модерното бъдеще. Както е и във видеото на Катарина Свобода, показващо разрушаването на най-високата сграда в Австрия - старата телевизионна кула. Впечатляваща е и визуалната структура в произведенията на Оливие Хьолцл, който естетизира символи на консервативни и крайно десни братства, превръщайки ги в украса за стена. В определен смисъл колекцията "Грешка на красотата" анализира някои от грешките в клетъчната структура на естетическото не само в австрийското изкуство, но и в световната арт философия.
Снимка: Национална галерия
Виждането на Маркус Кротендорфер за глобализацията.
762
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД