:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 390,662,341
Активни 118
Страници 14,121
За един ден 1,302,066

Бруталността на "възродителния процес" деформира прехода след 1989 г.

Конюнктурните лозунги за „ревизия“ на раздържавяването са бутафорни, смята икономистът Румен Аврамов
СНИМКА: АРХИВ
Румен Аврамов
Румен Аврамов е икономист и стопански историк. Автор на поредица от изследвания за икономическите процеси на близкото минало, сред тях е и тритомникът "Комуналният капитализъм. Из българското стопанско минало". Последната му книга е "Икономика на "възродителния процес".

-----------------------------

- Господин Аврамов, темата за т.нар. възродителен процес част ли е от големия разговор за осмисляне на близкото минало?

- Да, за онзи, който се интересува. През последните почти три десетилетия за "възродителния процес" е изговорено и написано много. Наяве излязоха и бяха публикувани голям брой документи. Вече всеки може да сe запознае с решенията на някогашната власт, да чуе и прочете разкази на гонители, на жертви, на пасивни наблюдатели... С една дума, хората имат възможност да се информират. Но само при едно условие - ако искат да го направят!

А като цяло обществото не желае да се връща към станалото. Отчасти защото паметта инстинктивно се опитва да бяга от една травма. Отчасти поради страх от отговорност. Наскоро изплувалият случай на български турчин, осъдил прокуратурата заради забавено с десетилетия дело по повод "възродителния процес", е показателен за безизходицата. След 1989 г. имаме класически отказ от правосъдие, и то по деяние, което е представлявало флагрантно престъпление дори по някогашното комунистическо законодателство. Нескритият цинизъм, с който тогавашната върхушка го замисля и обсъжда, е покъртителен. Четейки протоколите на висшите инстанции, не можеш да се освободиш от усещането, че говори банда криминални типове.

- Кое остава недоизказано около този огромен исторически акт, наречен "възродителен процес"?

- Мисля, че днес вече са налице всички негови възможни прочити. Детайли ще продължават да излизат, но проблемът не е в непознаване на фактите, а в латентния или активен национализъм, който ги интерпретира. Всяко говорене по този сюжет отприщва националистически настроения и реакции. Да не забравяме, че през 1989 г. имаше масова подкрепа за водената етническа политика и че сега и в Турция, и в България национализмът е на власт.

- А как тази значима етническа и социална група се използва за политически цели от партии, които "приватизират" нейните интереси?

- До момента, в който тази общност има усещане за обграждаща я подозрителност и общественото мнение продължава отвсякъде да е облъчвано с националистическа реторика, тя ще остава капсулирана. Ще има почва за всякакви злоупотреби, включително политически. Съществува, естествено, и външният аспект. Една съседна държава винаги е изкушена да гледа на свое етническо малцинство зад граница като на възможен лост за въздействие. Нима България не прави същото с българските общности в Сърбия или в други близки страни?

- Вие сте изследвали икономиката на "възродителния процес". Може ли да се осчетоводят щетите от гоненията, да се посочи обобщаваща сума?

- Интуитивното очакване на мнозина е цялата икономика на "възродителния процес" да се побере в едно число. Това обаче не е възможно и по статистически, и по концептуални съображения. Стопанската цена на тази радикална асимилационна политика не е едноизмерна и съответно подходът в книгата е да се проследят различните вектори на събитието. Няма една, има много цени.

- Защо комунистическата власт предприема тези агресивни стъпки?

- В изследването си тръгнах от търсенето на възможни икономически причини за "възродителния процес", но зад него не се намериха никакви "рационални" подбуди. Занимавал съм се с икономиката и на други етнически конфликти в България. В антигръцкото движение от началото на XX век или в антисемитските закони през Втората световна война например са съвсем ясно различими икономически домогвания. Към турците няма нищо подобно - те не са предизвиквали икономическа завист.

Тази параноя тръгва от идеологически и политически мотиви в условията на Студена война, насложили се върху традиционните предразсъдъци и недоверие към българските турци. Страх за онова, което тогава и днес се обозначава като национална сигурност/цялост, но тогава тези страхове са примесени и с грижата за самосъхранение на самия комунистически режим. Във всеки един от епизодите на напрежение след 1944 г. икономиката се появява не като причина, а като прието за политически поносимо следствие. Така е в началото на 50-те години, когато напускат 150 хил. български турци, и през 70-те години, когато по един по-организиран начин, на базата на междуправителствена спогодба с Турция, се изселват 110 хил. И разбира се, през втората половина на 80-те години. Пусковият механизъм е в политиката. Икономиката идва с последиците. Ето защо се оказа неизбежно в книгата да мина през дълъг политически пролог, преди да се захвана с икономиката на "възродителния процес".

- Според вашето мнение чия е по-голямата болка - на хората, които са принудени да сменят имената си, или на прогонените от България?

- През 1984 -1989 година двете са неотделими. Това са едни и същи хора. Поголовното преименуване е най-драстичното решение, което комунистическата власт си позволява в поредицата от по-скрити форми на асимилация и насилие, практикувани през цялото й съществуване, особено след средата на 50-те години. Шокът от смяната на имената обяснява основното в поведението на българските турци след 85-а година, в това число икономическото.

- Къде се виждат пресечните точки?

- Режимът постепенно затъва в безизходицата и капана на тази своя съдбоносна стъпка. Архивите на МВР говорят за тотално следене, за внимание и към най-малките трептения в настроенията на тази общност. Докладвано е всичко, до най-финия стопански симптом: да кажем, кога турците проявяват интерес да строят и кога строителната им активност отслабва под влияние на илюзорни слухове за евентуално разрешение за изселване. От друга страна, от самото начало на 1985 г. държавата започва да съчинява програми за развитие на "смесените райони" чрез инфраструктурни и социални проекти. Да инжектира пари в тях е отдавнашна линия, с която партията си въобразява, че ще купи лоялност. Същевременно тя прави всичко възможно за разсредоточаване на турския етнос и за заселване сред него на българи. В книгата се инвентаризират така налетите ресурси и невпечатляващите им резултати. Нищо не показва, че до края на 80-те години стандартът на живот в тези региони се е подобрил чувствително. Не намалява и демографската концентрация на етническото малцинство.

- Какво друго ви привлече вниманието?

- Интересуваше ме и друг вид цена, свързана с разходите за репресивния апарат. Предположението беше, че начинание от мащаба на "възродителния процес" би трябвало да изисква съществено допълнително финансиране на силовите институции. За учудване се оказа, че тези учреждения се вместват в редовните си, дори и в намаляващи бюджети. Живели са дотолкова нашироко, че парите са им позволявали да посрещнат подобни извънредни събития без допълнително напрежение.

Така стигаме до катаклизмичните последици от лятото на 89-а, когато границата се отваря и заминават над 320 хил. български турци. Огромната загуба на работна сила (равностойна на увеличаване на безработицата от 0 на 5 % в течение само на три месеца) е най-видимата, но не и най-важната последица. По-важни са ефектите за паричната политика и външния дълг. Напускащите теглят масово спестяванията си и ги обменят в долари, което поражда силен инфлационен натиск, обезценява "черния курс" на лева и лишава държавата от обичайния фискален ресурс на ДСК. Успоредно с това, България съкращава необратимата след 1987 г. траектория към фалит по външните си задължения. Ако до лятото на 1989 г. външните кредитори все още не са зачеркнали напълно страната ни, то от този момент нататък политическите сътресения сриват окончателно кредитния й рейтинг, като рефинансирането на дълговете в конвертируема валута е практически прекратено.

В най-общ смисъл бруталността на "възродителния процес", свързаният с него стопански хаос, неуравновесените пазари, полето за изнудване, грабеж и корупция, които той отвори, слагат своя отпечатък върху деформираната икономическа култура на последвалия преход.

- Ще бъде ли забравена болката от "възродителния процес" със смяната на поколенията?

- Тя се предава по много исторически и обществени кодове. Подобно събитие не може да бъде забравено от потърпевшите или от свидетели. А следващите поколения създават версии за случилото се, митологии, знаци на паметта...

- Започнахме разговора с търсенето на отговорност за миналото. А как ви звучи то в условия на преход и в контекста на идеите за "ревизия" на приватизацията?

- След като няма никакви съдебни последици за престъпление от мащаба на "възродителния процес", какво да говорим за гражданско-правни спорове, каквито сега искат да възобновят уж в името на справедливостта. У нас справедливост очевидно се въздава трудно не само текущо, но и ретроспективно, с някакво отдалечение във времето. Това прави бутафорни конюнктурните лозунги за "ревизия" на раздържавяването.

Преходът не е съдебна процедура, а социален процес - случило се е така, защото конфигурацията на обществените и политическите сили е била именно такава. Тя е давала предимства на една група актьори, от което те естествено са се възползвали. Друг е въпросът защо са имали по-добри стартови позиции. Добре е да се поровим, за да разберем. Но постфактум да се разиграват с лека ръка алтернативи и да се твърди, че с юридически инструменти може да се коригира една обществена стихия, е евтина, заинтересована манипулация.

95
5058
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
95
 Видими 
03 Януари 2018 20:24

Гложди ме едно съмнение - това ново интервю ли е или поради непреходната му актуалност се пуска нещо старо?

- Кое остава недоизказано около този огромен исторически акт, наречен "възродителен процес"?

- Мисля, че днес вече са налице всички негови възможни прочити.

Супер. Да приключва тогава проектът.
Кой писал - писал, кой бенефицирал - бенефицирал.

Детайли ще продължават да излизат, но проблемът не е в непознаване на фактите, а в латентния или активен национализъм, който ги интерпретира. Всяко говорене по този сюжет отприщва националистически настроения и реакции.

А отприщените настроения и реакции, на свой ред отприщват насрещни наративи, дискурси, интерпретации, проекти, грантове...

Ето защо и говоренето скоро няма да спре.
03 Януари 2018 20:40
*
03 Януари 2018 20:43
*
03 Януари 2018 20:52
"Така стигаме до катаклизмичните последици от лятото на 89-а, когато границата се отваря и заминават над 320 хил. български турци. Огромната загуба на работна сила (равностойна на увеличаване на безработицата от 0 на 5 % в течение само на три месеца) е най-видимата, но не и най-важната последица. "
А след 1990 г. са напуснали България над 1 000 000 души...това какво е?!
03 Януари 2018 21:06
проф. Боян Дуранкев

А след 1990 г. са напуснали България над 1 000 000 души...това какво е?!

Нека предположим, използвайки инструментариума на почитаемия изследовател:
а) рутинен социален процес;
б) обикновена обществена стихия;
в) бутафорен конюнктурен лозунг;
г) евтина заинтересована манипулация;
д) всичко горепосочено едновременно.
03 Януари 2018 22:09
Отвратително по своята примитивна манипулативност и злонамереност четиво. Може яко да е било продиктувано от заинтересуваност от ДПС или патосът му да е с грантаджийски либерален привкус? Казва се, че
като цяло обществото не желае да се връща към станалото
, но очевадно ни го навират в очите, за да ни обвиняват, да ни психотравмират, да ни заставят да се изживяваме като вечни виновници.
Пълно е с неистини. Има ли повече2-3 форумци съгласни, че
в България национализмът е на власт
? Едва от началото на "възродителния процес" ли
в тази общност има усещане за обграждаща я подозрителност
или тя е от векове?
Всяко говорене по този сюжет отприщва националистически настроения и реакции
- несъмнено отлично съзнава, какво отпушва, а то е омерзение и гняв, но ги подменя с удобния етикет "националистически".
Напълно очевидно е, че няма как не стотици хиляди, дори само десетки хора да бъдат изтласкани в Турция без съгласието на турските власти. Обратното твърдение е чиста лъжа. Факт е, че турския президент Йозал публично се провиква: "Живков, отвори границата!" и едва след това потокът тръгва. Както е тръгвал и други пъти, каквито тук се посочват. Първо турските власти заявяваха, че ще приемат всички, които пожелаят да се присъединят към "ана ватан" (майката родина), но не продължи дълго, за да да запазят "петата си колона" и тя вечно да работи срещу родината ни.
Главното, което се крие в интервюто, е свързано със сравнението между насилственото преименуване с ужасяващите кланета и масовото прогонване на българите от Странджа и източна Тракия през началото на 20 в. Дори не споменавам за петвековното османско "присъствие", изразяващо се в перманентен свиреп геноцид.
Не е случайна появата на такава книга, на такова рекламиращо я интервю. Затънала в пълна безперспективност и изправена пред фатален политически крах, либерастията опитва да обърне главите на българите към "тъмното комунистическо минало". Забелязва се повишена активност и на израелски кадри в посока на мъмрене на българите, на обвиняването им в минали грехове, за които да плащат. На тях, разбира се, може и на преименувани.
Впрочем, в Турция преименуването никога не е било премахвано, а по конституция всеки роден там е турчин. Т. е. същото, за което нас ни хулят и наказват.
03 Януари 2018 22:42
Много архив изгоре в Партийния дом и едва ли някога ще стане напълно ясно като как на наште капацуни им хрумна да направят тая простотия с турците.
Можем да си фантазираме по темата и ако погледнем малко по нашироко във времето и пространството все пак и възродителството не изглежда толкова странно.
Щото нашето не е хич уникално. В Югославията нещата уж си имаха крушка опашка докато се цепеха Словения, Босна, Хърватия, ама патакламата накрая за Косово без малко да стане хептен международна.
Армения и Азербайджан се опаткаха тоже и там сега арменците също бецалят за скъпа газ. Азербазжанска е, разбира се ама я купуват от Газпрома.
По-преди в Кипър по православна черковна линия се разбутаха нещата и Кипър много преди Горбачов си беше станал убежище за ония дет маат хайвера с лъжиците.
Та, не би трабвало да се изключва наште каскети да са подкокоросани да натирят турците, и ако тия беха писнали и се бе стигнало до патаклама, пак щяха да ни освободят, но вече щяхме да сме като арменците дето по границите им ги пазят руски войски.
Не знам как стана, но тоя трап го прескочихме, което означава че имаме повече пипе поне от сърби, арменци, азери че и кипърски турци или гърци.

03 Януари 2018 23:03
Митове и легенди . Дезинформацийка. От всичко по малко.
И понеже вече сме капиталисти пишем и за цената.
Хайде холан. Оставете раните да зараснат, няма нужда от още сол. Всичко от което се нуждаем е любов.
03 Януари 2018 23:25
Терминът "възродителен процес" води началото си от 30-те години, когато в Смолян се създава известната дружба "Родина" ..

( Мария Секулова /СУ - ИФ/ Дружба "Родина" и възродителното движение в Родопите 1937-1947 г. 17.15 - 17.30. Дора Калчева /СУ - ИФ/ Българи и турци в България. ... )


Ето и за почитаният от църквата Борис Мъченик .. да четат соросоидите - да знаят .. да не бъщолевят глупотевини ..
Знанието- то сляпото окато прави !!

"..... Най-малкият брат Ешреф „боледувал и всяка надежда за оздравяване била загубена. Обаче, една страшна изненада... сред нощ ги смутила.
Болният Ешреф завикал: „Аз оздравях и вече не съм Ешреф, а Серафим! След три години България ще дойде и всички ахряни-помаци ще се кръстят!... Съмна се... Серафим излиза вън и говори същото. Закарали го в управлението, заплашвали го, но нищо не било в състояние да го принуди да измени името Серафим, защото човек му се явил и му казал, че ще бъде здрав, ако си промени името от Ешреф на Серафим. И от шест години болен, моментално станал здрав и читав и тъкмо след три години, както било казано на Серафим, България... дойде” (има се предвид освобождението на Златоградския край от турско робство през ноември 1912 г. през Балканската война).
Другата случка става със самия Енвер през 1912 г. „При къщата му имало старо черковище „Св. Георги”. Християните пожелали да построят там храм. Енвер не само не се противил, но изходатайствал ферман — разрешение. Това създало едно подозрение спрямо него и влиянието му пред властите намаляло. Когато черквата била построена, трябвало да се построи камбанария. Тогава Енвер, за да си възвърне влиянието пред властите, се обявил против построяването на камбанарията.
Една вечер той отишъл на гости у свои сродници. На връщане пред него изтропва бял кон с ездач, с неописуема красота, който извикал: „Ти ли си, който се противопоставяш за съграждане на камбанарията?” И още му казал: „Ако искаш да не умреш още тази нощ, отиди и събуди хаджи Костадина, настоятеля на черквата, и още утре да почнат строежа на камбанарията.” На мига конят и ездачът изчезнали. Енвер изпълнил заповедта и от себе си дал на хаджи Костадин десет лири за камбанарията.”


Та - повече да се чете ..
03 Януари 2018 23:27
Но всъщност - сме го дискутирали на ФОРУМА ??! !!!
Последно - в 2014 ..
sim4o 07 Юни 2014 20:19

1.Както вече имах щастието да споделя - Възродителният процес, е започнат от почитаният от православната ни Църква Борис - Мъченик Златоградски, през 1911 година .. дали е бил агент на ДС или на нещо друго, не знам, но знам, че фанатици-мюсулмани са го убили с камъни .. Според мене- никакъв аент на ДС не е бил по една проста причина - ДС съществува м Царство България от 1925 година и в 1911 е нямало такава организация ..
Всички съфорумци, свързващи Мъченик Борис и началото на Възродителният процес в 1911 с ДС , явно грешат и са на по няколко ракии ...
Връщането към българските корени и праотческата религия е особено интензивно по времето на Цар Фердинанд .. "Дружба Родина" и "Отец Паисий" "Бранник" продължават дейността си в Родопите и през 20-те, 30-те и 40-те години ...Да се твърди, че зад това движение, стоят комунисти е според мене невероятно идиотско твърдение .. с невероятна изненада, открих на сей форум не едно, а няколко подобни мнения...

Народе??????

03 Януари 2018 23:52
.
Шако
03 Януари 2018 22:42 ....
"Не знам как стана, но тоя трап го прескочихме, което означава че имаме повече пипе поне от сърби, арменци, азери че и кипърски турци или гърци".
.

.

04 Януари 2018 00:04
***
04 Януари 2018 00:07
Шако 03 Яну 2018 22:42 Много архив изгоре в Партийния дом и едва ли някога ще стане напълно ясно като как на наште капацуни им хрумна да направят ..
Не ни трябва архив и то от партийният дом, за да отидем и да запалим свещица за Борис Мъченик Златоградски .. и да помълчим ..
04 Януари 2018 01:29
Много-много от политика не подбирам, но какво ми прави впечатление относно турския етнос - тия които са завършили някакво образование преди 1989-та масово говорят чист български език без да завалят.Дори не можеше ги различиш от българския етнос.А две трети от завършилите след 1989-та и сега говорят на "чиста бългърски".Дори в регионите на Кърджали, Ямбол, Шумен, Силистра, Разград и Търговище има села в които 15-20 годишни не могат да вържат смислено две думи на български.Според автора на статията сигурно и за това е виновна политиката на бившите управници.Че преименуването беше грешка е неоспорим факт, но криенето и до сега на кое наложи това преименуване, причините, дават основание на "либерасти" да се упражняват на тема "възродителен процес" и "голямата екскурзия" и да си тълкуват Историята както им е угодно или колко им се плаща.
04 Януари 2018 06:34
Шако!
04 Януари 2018 07:43
Румен Аврамов, Умен мъж. Е, имам и лични прчини да го харесвам, разбира се. Студията му "Анхиало, 1906: Политическата икономия на един етнически конфликт" е може би най-безпристрастното, точно и честно изследване на този конфликт, който по някакъв начин засяга и мен.

http://www.librev.com/index.php/discussion-bulgaria-publisher/2675-1906

Мисля, че е точен и в оценките си за "възродителния процес", споделени в интервюто по-горе.
04 Януари 2018 08:53
Точен е, освен за две неща. За причините, довели до събитията от 85-89-та, мълчи с оправданието, че не са икономически. Това изкривява всичко и, разбира се, демонизира тогавашната власт. Второто е "изненадата", че силовите ведомства не били похарчили повече пари, защото били "живеели толкова на широко", та поели допълнителните разходи без проблем и дори при намаляващи бюджети... Това показва учудващо "непознаване" именно на стопанското и държавно устройство до 1989 година. "Странно" за един стопански историк, нали... Въобще "икономикса" е тънка работа и се нуждае от грантаджийска закваска.
04 Януари 2018 09:18
Румен Аврамов не е грантаджия, а един от половината дузина истински мислители, останали все още на територията. за интервюто, ще прочета книгата с огромен интерес. Не е задължително да се приемат изводите му изцяло, но е глупаво да бъдат изцяло отричани.

Шако,
04 Януари 2018 09:31
Бруталността на "възродителния процес" деформира прехода след 1989 г.
Поредната порция глупотевини за т. нар. възродителен процес. А то какво било? Сменили се иментата на помашкото население и се наложил българския език, като първи. Всеки път, когато си кажа че аз нещо не съм разбрал прочитам документи по този въпрос и си губя времето да търся нещо дето го няма. Смяна на имената и налагане на език се случва в ЕС - в страни като Латвия, където на ок. 25% от населението не е дори дадено гражданство (напомням - иментата на рускоезичното население са сменени и се налага латвийски като първи и единствен официален език). Няма нищо - ама нищо извършено от правителството на НРБ - което да не е повторено от правителства в ЕС. Така че който говори против възродителния процес, говори против нашите лелеяни "евроатлантически ценности". Докато някой не обясни защо т.нар. възродителен процес в България е нещо много льошо, па идентичният процес в Латвия, Литва, Лотва и тем подобни е нещо много 'убаво - никой няма да взима тези приказки насериозно. Никой с акъл де.
*
Само да вметна за икономическата обосновка - разбира се, че няма такава. Долна лъжа е, че няма данни за материално подобрение на икономическото равнище на южните региони на страната - и авторът, въпреки невежеството си го знае много добре. Причините за възродителната политика е именно националната сигурност - отговор на акциите на ЦРУ и Турция сред мюсюлманското население на България, по времето на Рейгън (дето му вдигнаха паметник в София, вместо на Ботев) по линията на програма "Гладиус". Напомням че, този процес не се считаше за асимилаторски, а за възродителен, защото ставаше въпрос не за турско, а за помашко население - в смисъл връщане на на имената, а не налагане на нови. Гонения разбира се е имало само спрямо терористи. А изселването е напълно доброволно - няма никакви, ама никакви данни МВР насила да е карало някой да напусне България. Разрешението на Живков да пусне тези хора да си ходят е единственото решение с икономическа обосновка - ако някой му се занимава с икономика на еди-какво-си трябва именно да се задълбае тук. Ама не да ни подхвърля глупотевини, че видите ли помаците обменили левовете си в долари и натиснали курса (левът не е конвертируема валута). От стопанска гледна точка се освобождава селско население, чийто труд е вече механизиран, а миграция към градовете ще засили тежестта откъм работни места и жилища. В Турция тези хора бързо се разочароваха от кухите обещания на тамошния режим и скоропостижно се върнаха у нас. Резултатът е ясен - огромни територии от компактно население капсулирано от бандитите от ДПС и обработващи с ръчен труд тютюн, който разбира се не може да се реализира на пазарен принцип и всяка година е дотиран от българските данъкоплатци с десетки милиони, противно на всички правила на ЕС, само и само да се захлеби ДПС и да се пази митичната "стабилност".
*
В общи линии не знам колко време трябва да чакам да видя един смислен анализ по каквато и да е хуманитарна наука от България. Иначе всички са професори, академици, архонти и не знам си още какви. Жалка история.
04 Януари 2018 09:33
Статията, разбира се, е пълна простотия. Гранта трябва да се вземе. На фона на случващото се в момента в света, на случилото се с сръбско Косово, събитията в Македония, Възродителният процес е единствено правилната и възможна политика. Това да видиш развитието на процесите с 15-20 години напред, сблъсъка на цивилизациите, ислямския тероризъм, и да вземеш съответните мерки си е висш пилотаж в управлението. Тъпанарите, които се питат как прескочихме трапа, не е нужно да задават тъпанарски въпроси - прескочихме трапа, защото склонихме глава и слушаме какво ни казва чичо Сам. А малко да се бяхме опитали да не слушаме, такава Армия за Освобождение на Кърджали и Родопите щяха да ни спретнат партньорите от Турция и САЩ, че свят да ни се извие. Всичко как си трябва - с доставки на оръжие, муджахидини и борци за свобода от цял свят, с информационна подготовка за кървавия режим... Всъщност, с ислямизбирането на Турция и излизането и извън контрол, опасността за България става още по-голяма, но либералстите и тъпанарите нека си дуднат, нека си ровят. Какво става в Германия и Франция вече се вижда.
04 Януари 2018 09:49
Ей, тва милюцунерите от 80-те на миналия век сте държеливо племе, евала!!!
04 Януари 2018 09:51
sim4o
04 Яну 2018 00:07


04 Януари 2018 09:51
Ей, тва милюцунерите от 80-те на миналия век сте държеливо племе, евала!!!

Приказки на аба.

Федаин Добър анализ.
Yantar
Вземат се антинародни решения СЕГА, а ни занимават с неща от преди 30 години. Главните герои които са вземали решение са починали, а един командир на взвод който е взел участие в процеса сега е премиер. Какво се цели? Отвличане на вниманието. Това Роб. пресата е голяма работа. Който и дава парите, де!
Аз който бях инженер в завод по това време, си посипвам главата с пепел. Много съм виновен.
За лудостта на някои да си захвърлят работа, поминък и имоти и да се помъкнат към "анаватан". Там ги "пообидиха" някои, та се върнаха.
04 Януари 2018 10:04
Възродителният процес е единствено правилната и възможна политика. ... прескочихме трапа, защото склонихме глава и слушаме какво ни казва чичо Сам. А малко да се бяхме опитали да не слушаме, такава Армия за Освобождение на Кърджали и Родопите щяха да ни спретнат партньорите от Турция и САЩ, че свят да ни се извие. Всичко как си трябва - с доставки на оръжие, муджахидини и борци за свобода от цял свят, с информационна подготовка за кървавия режим...


Както казват турците, с този си акъл много ще патиш.

"Муджахидините и борците за свобода от цял свят", верно, са зловещ, но решим проблем. Ако са лишени от поддръжката на местните. Но обявявайки възродителния процес за "единствено правилната и възможна политика" ти им осигуряваш тази подкрепа. Нещо повече. Качествено им усилваш мотивацията на родените тук, с които споделяш едно Отечество. В една война, включително и гражданска, нещата стават крайно кървави, не когато в нея се бият наемници, а когато на бойното поле се сблъскат ... герои. Герои, казвам, смели и почтени хора, с изключително силна мотивация да защитават семействата, домовете си, начина си на живот, езика, религията и името на дедите си. Ти що си мислиш, като български патриот и родолюбец, навярно, че турчинът или българомохамеданинът милее по-малко за рода си и е по-малко готов да загине, защитавайки го. Щото си свръхчовек, пък те недочовеци? Твоята майка по-добра от неговата ли е, че е родила юнак, да я защитава от обиди? Така ли мислиш? Много смешно, ако това ти е основата на куража. И много ще патиш.
04 Януари 2018 10:13
българомохамеданинът милее по-малко за рода си и е по-малко готов да загине, защитавайки го.


Какъв е родът на българите мохамедани?
Голям въздухар си! Нищо не може да се направи. Това си важи за всички партийни деятели (членове) в БГ.
04 Януари 2018 10:20
Какъв е родът на българите мохамедани?


Български, разбира се. Те, общо взето, не го оспорват, без да са принудени от обстоятелства. Поне тези, които познавам. И съвсем не ми е ясно кое от това, де съм написал, ме определя като "въздухар". Напротив. Мисля, че съм ... житейски реалист. Други са въздухарите.
04 Януари 2018 10:27
Изключително празен текст.... с подтекст Говоренето за "Възродителен процес" прикрива национализма и бла бла бла
04 Януари 2018 10:29
Няма ненаказано добро. No good deed goes unpunished!
Българските турци имаха привилегията при кандидатстване за ВУЗ. Убеден съм, че в народната република живееха по-добре от сега.
Като им пуснаха фитила от МИТ, какво направиха? Решиха, че не са част от българския народ. Тези които бяха взели субсидирано от българската държава образование, се продадоха добре в Турция. Другите не цъфнаха кой знае колко там. Стотина хиляди се върнаха. Кой загуби? Простотията. Сега всички искат да имат български паспорти, за да пътуват свободно по Европа. И работят, разбира се.
Не показаха лоялност към българската държава.

И много цитираният Кенеди, явно не се отнася за тях.
"ask not what your country can do for you—ask what you can do for your country."

My fellow americans:
04 Януари 2018 10:35
Като им пуснаха фитила от МИТ, какво направиха?


А кой насипа барута, връз който да падне тоз фитил? А?

За МИТ си има ... контраразузнаване. Не е решението да ... "възраждаш" родените.
04 Януари 2018 10:49
Български, разбира се

Български, както и на огромната част на така определяните като български турци. Въпроса е, защо е забранено да се посочва това. И другия по частен въпрос, защо вие фанариотите винаги влизате в сговор с турците срещу българите? Май забравяте, че колкото и да им правехте фел#ио, пак изядохте калъчката. Да не би да си мислиш, че сега като се стараеш, пак няма да е същата работа(може би с упадъка на БСП виждаш по-доброто кариерно развитие в ДПС). Добре че, за сега, на американците им изнася тука да е спокойно, но никой не гарантира, че утре някой няма да решат, че хаоса от близкия изток не трябва да се изнесе в Европа. Тогава може и да разбереш, че тези детско-юношески балони много лесно се пускат от чичовците с пурите, стига да решат.
04 Януари 2018 10:54
Лошо нещо, но неизбежно. Все пак живеем на Балканите, където всеки съсед би искал да се възползва от каквото и да е налично малцинство. В същото време не сме трайно стабилна и силна държава, която да консолидрира такива компактни и капсулирани големи групи, като мохамеданите и турците. Не можем да им осигурим и достатъчно богат живот, та да не се поддават на влияние през границата. А точно за тези събития вина има и сериозното турско вмешателство сред мюсюлманското население.
04 Януари 2018 11:07
Българските турци имаха привилегията при кандидатстване за ВУЗ.
Легенда! Реално имаше специалност "учител в турски училища" където само турци кандидатстваха.
04 Януари 2018 11:38
И другия по частен въпрос, защо вие фанариотите винаги влизате в сговор с турците срещу българите? Май забравяте, че колкото и да им правехте фел#ио, пак изядохте калъчката. Да не би да си мислиш, че сега като се стараеш, пак няма да е същата работа(може би с упадъка на БСП виждаш по-доброто кариерно развитие в ДПС).




Хабер си нямаш колко сме гъсти с турците.

Ανάμεσα στα μέλη της Φιλικής Εταιρείας συγκαταλέγονται πλήθος Θρακών, οι οποίοι προέρχονταν από τη Μεσημβρία, την Αγχίαλο, τη Σωζόπολη, τη Βάρνα, τη Φιλιππούπολη και το Στενήμαχο. Ως Φιλικοί αναφέρονται ο ιεροδιάκονος Ιωαννίκιος Μαρώνειας, γνωστός ως Ιωαννίκιος ο Φιλικός, που μυήθηκε από τον Παπαφλέσσα, ο επίσης Μαρωνίτης έμπορος Μηχανίδης, οι Αναγνώστης Αυξεντιάδης και Αναστάσιος Κομνηνός από τη Μεσημβρία, οι Δημήτριος Κώνστας, Αντώνιος και Παναγιώτης Παλαιολόγος, Ζαφείρης και Κωνσταντίνος Νέστωρ και ο Γεώργιος Σγουρός από την Αγχίαλο, ο έμπορος Κωνσταντινίδης από τη Σωζόπολη, οι Αδάμ Κέλκος, Θεόδωρος Αθανασίου και Ιωάννης και Κωνσταντίνος Παπά Νίκογλου όλοι από τη Φιλιπππούπολη, οι Ιωάννης Ελευθερίου, Παρασκευάς Νικολάου από τη Βάρνα και πολλοί άλλοι. Σήμερα σώζονται τα διπλώματα μυήσεως στη Φιλική Εταιρεία του Αινίτη καπετάνιου Χατζή Αντώνη Βισβίζη (στην Εθνική Βιβλιοθήκη, του Αντώνιου Κομιζόπουλου, του Κάρπου Παπαδόπουλου και του Μακάριου Μαλαξού στο αρχείο της Ιστορικής και Εθνολογικής Εταιρείας.[2] Χωρίς αμφιβολία οι Φιλικοί Θρακιώτες ήταν πολύ περισσότεροι, καθώς πολλοί από αυτούς που ζούσαν στη Μολδοβλαχία και ανέλαβαν δράση στη Ρωσία και στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες, ήταν μυημένοι στην Φιλική Εταιρεία


В История на Българите, Военна история, е записано, че по време на войната от 1828-1829 ...
По време на войната се вдигат на въстание около 2700 българи в Анхиало (Поморие), Созопол, Василико (Царево). Постепенно в Югоизточна България въстават над 13 000 българи. Други 25 000 доброволци подкрепят руската армия.

Нали се сещаш Филики етерия кои "българи" от Анхиало, Созопол и Василико е вдигнала на въстание. Ако не се сещаш, иди си направи справка за демографската картина по тези места през 1829.
04 Януари 2018 12:25
направи справка за демографската картина по тези места през 1829

Българи. За гърчеещите се няма информация. А ти си направи справка за българите в гръцките въстания. В българските няма ни един. Били са заети с погърчване на българското население с благословията на османските власти.
04 Януари 2018 12:28
Mitnicharъ

Румен Аврамов не е грантаджия, а един от половината дузина истински мислители, останали все още на територията

Нека бъдем откровени, че и честни - доколкото информацията ни позволява.

Аврамов е чиста проба грантаджия.
Това, разбира се, не е престъпление, а професионален и социален статус, който следва просто да се има предвид, нищо повече. Дори и при най-виртуозните изпълнители, е хубаво да се знае кой поръчва и кой плаща за музиката.

Факти:
В "Либерален преглед" Р. Аврамов е представен така:
Румен Аврамов (Център за академични изследвания) е икономист и стопански историк.
На страницата на въпросния Център е представен така:
http://cas.bg/en/prof-roumen-avramov-2.html

Добре е да се види библиографията на Аврамов.
Крайно симптоматична е.
Както и преходът от темите, вълнували го през 1988-ма, къмто последвалия му траен нАучен интерес към случвалото се буквално около него по същото време.

Ето пък кои са партньорите и донорите на самия Център:
http://cas.bg/en/partners.html
И тук има известен класицизъм, нали?
При това, без да броим индивидуалните донори, които искали да останат анонимни.

Прави впечатление следното:
- редакцията нетипично и съвсем нелюбезно е пропуснала да ни представи пълноценно интервюирания - той явно е един обикновен изследовател-икономист, който се изхранва от продажбата на книгите си;
- на самата страница на съответния централен център за правоверни изследвания, информацията за хората и донорите я има само на английски, не и на български.
Също симптоматично чини ми се.

Та, в обобщение - нямам становище относно принадлежността на Аврамов към "половината дузина истински мислители, останали все още на територията", но за проектното му битие нямам никакви съмнения.
Би било жалко, ако 1/6 от териториалния мисловен потенциал е предпочела да се фиксира толкова тесновато.
04 Януари 2018 12:30
*
04 Януари 2018 12:36
Forza, ти категорично разобличи и размаза Аврамов. И мен, заедно с него.
04 Януари 2018 12:41
*
04 Януари 2018 12:44
Forza, ти категорично разобличи и размаза Аврамов. И мен, заедно с него.


Ти да видиш ... След толкова години в Центъра за либарални стратегии е направо радиоактивен и свети в кобалтово синьо, Вавилов-Черенков бичим Но пък ... Това, че не ми е в боята не ми пречи да го харесвам - щото съм кат хлебарка, радиацията не ми пречи
04 Януари 2018 12:50
Премного съм любопитна, дали уважаемият автор е стигнал в изследване на корените на "възродителния" процес до... освобождението на България през 1878?

Тогава от България се изселват огромни маси турско население. хора, родени в България, чиито прадеди от столетия са обитавали нашите земи и са ги имали за своя малка родина, част от голямата. Не знам дали тази драма е описана в българската историография. Нито как е отразена от турската литература. Дали е проявено великодушие, на което мюсюлманите са доказали, че са способни? Какви форми е приел неминуемият реваншизъм отвъд и отсам границата?

Друг аспект, който не е засегнат в интервюто, а твърде вероятно -- и в книгата:
В България в навечерието на "възродителния" процес, а и години преди това, си тлееха протурски настроения, които граничеха с отхвърляне на добрите страни в българското битие на мюсюлманите.
Била съм на бригада в Златоградско като гимназистка. Прокопахме канал в скалите за водопровод към едно от високите планински села. Тамошните така и не ни приеха, имаха ни за робчета (хм, в известен смисъл така си и беше), но не изпитваха никакво съчувствие към нас. Някак успяхме няколко момичета да се промъкнем в едно семейство. Те ни храниха на земята с просеник (едросмляна царевица вместо брашно), зелен фасул и кисело мляка -- това ражда камънакът. А красота, Едем! Едем, ама не ражда. Показаха ни чеиз от турски черги с огромна гордост заради мъниста разни, ами съвсем като диваци, милинките. За тях Турция беше нещо като раят на земята. Е, от кого имаха тази представа през 1970? И защо ни жалеха, че учим в гимназия?

Дали е имало изобщо мислим лек за тези травми, с корени от векове? И то в условията на неустойчива система като тоталитаризма?
А след тоталитаризма? Не са ли осъдени Балканите на етнически противостояния?
04 Януари 2018 12:53
Да, в последна сметка малко поносимост към "другите" никога не вреди. "Възродителният процес", да ви светна с инфо "от извора", се зароди именно в мозъци, възпалени от непоносимост. Но това милюцунерите няма как да проумеят.

Колкото до понятието "грантаджия", явно моето тълкувание е доста по-стеснено от преобладаващото във форума, посипвам си главата с пепел от рози, и спирам да коментирам, кой грантаджия, кой не, че да не ида в другата крайност...
04 Януари 2018 12:55
Не са ли осъдени Балканите на етнически противостояния?


Не са. Има местни общности, които устойчиво се придържат към друг модел. Ама си иска ... интелигентността, в най-широк смисъл, за тая работа. С простотия и простащина не става.
04 Януари 2018 13:03

Никакъв ищах за ничие разобличаване и размазване нямам - само за по-голяма пълнота и коректност на информацията.

Въпрос на уважение към аудиторията.
04 Януари 2018 13:10
Това изследване път към ДПС ли е за автора.Щото технологията за членство и покровителство от ДПС е пределно ясна.
04 Януари 2018 13:20
Firmin

Има местни общности, които устойчиво се придържат към друг модел. Ама си иска ... интелигентността, в най-широк смисъл, за тая работа. С простотия и простащина не става.

Не бъди толкова категоричен.
В голяма част от случаите, проблемите между общностите на Балканите възникват именно поради "интелигентността" и, по-точно, поради носителите й, които, осъзнавайки я - на фона на простотията на другата общност, решават да се възползват от разликите в своя полза.
Примери колкото искаш, при това с различни участници.

Понякога споделената простотия е най-добрата спойка на общностите.

Да, би било чудесно, ако всеки има и талант, и възпитание на Гьоте, а последният милиционер да ридае слънчево над Тютчев, ама на Балканите, а и в човешкия свят въобще, това рядко се получава.
Затова и лозунгите в стил "Надо трактор" не стават за рецепти.
04 Януари 2018 13:22
Не са ли осъдени Балканите на етнически противостояния?
Не са. Има местни общности, които устойчиво се придържат към друг модел. Ама си иска ... интелигентността, в най-широк смисъл, за тая работа. С простотия и простащина не става.
Хех, това за местните общности е общо място, т.е. тривиа. Обаче не сте прав -- баш от интелигентността идат белите "възродителни", "грантаджийски" и от един момент нататък -- и въоръжени.
Както казват братята турци: Всички беди идват от учените
04 Януари 2018 13:23
По грантове на единица "академична глава" Кръстев и Аврамов ги конкурираше само Шентов. И да - никой от тях не е "прост". Двете основни работилници за закони, платформи и програми за "прехода". Без тях Ясновидеца от Драгалевци и Симо нямаше да се оправят.
Сега дълбаят академизма - единият глобално ("След Европа", другият - локално-исторически (виж по-горе).
04 Януари 2018 13:30
Forza

Шако
03 Яну 2018 22:42


Angel Kandiloto
03 Яну 2018 23:03


04 Януари 2018 13:54
.
Simplicissima
04 Януари 2018 12:50
Премного съм любопитна, дали уважаемият автор е стигнал в изследване на корените на "възродителния" процес до... освобождението на България през 1878?
.
.
Един по-имотен човек само беше останал в Сенебир - Халил ходжа. Когато и неговата къща - пространен бял конак с чардак и с два големи бряста отпред, същите тия две далечни дървета, които гледаше сега дядо Щерю, - когато и тоя имот мина в ръцете на сенебирските братя, тогава шепата турци, които още се крепяха в Сенебир, се откъртиха и потеглиха за Анадола.
Родени бяха в тая земя и мъчно им беше да се разделят с нея. Напиха се, макар че никога през живота си не бяха пили вино, играха хоро, пяха, плакаха, прегръщаха и приятели, и довчерашни врагове. Най-после тръгнаха и почти всички селяни, между тях и дядо Щерю, излязоха да ги изпратят до къра. Канили се бяха да тръгнат в зори, а ето грееше вече месечина. Чисто беше небето, равнината се разстилаше нашироко, загърната с бяла мъгла, и там, дето беше селото, между белите стени на къщите с черни, угаснали прозорци, издигаха се двата тъмни бряста, сякаш две души, два призрака от миналото, които стояха един до друг и гледаха след ония, които си отиваха.
Тия две дървета погледна Халил ходжа, погледна своята къща зад тях и когато вече се прощаваха, когато мъжете пееха най-лудо, а жените плачеха, той каза на дяда Щеря:
- Прощавай, Щерю чорбаджи. Отиваме си. Ще ида далеч, чак до морето. Ако и там срещна зло, както тука, ще ида още по-нататък, ще ида отвъд морето. Моя имот го взеха двамата братя. Нека. Не ще кажа да не им е халал. Но слушай какво ще ти река: виждаш ли двата бряста, двете дървета? Тях баща ми ги е садил с ръката си, когато аз и моя брат сме се родили. Те са наречени на нас, наш късмет са - знаеш ги, нали, зелени, весели са, няма суха клечка между листата им. А занапред? - Не знам. Не вярвам туй, което бог е дал на едного, да го вземе назад и да го даде другиму. Не вярвам, помни ми думите, Щерю чорбаджи.
.
04 Януари 2018 14:01
В изследването си тръгнах от търсенето на възможни икономически причини за "възродителния процес", но зад него не се намериха никакви "рационални" подбуди. Занимавал съм се с икономиката и на други етнически конфликти в България. В антигръцкото движение от началото на XX век или в антисемитските закони през Втората световна война например са съвсем ясно различими икономически домогвания. Към турците няма нищо подобно - те не са предизвиквали икономическа завист.

Тази параноя тръгва от идеологически и политически мотиви в условията на Студена война, насложили се върху традиционните предразсъдъци и недоверие към българските турци.


Уж г-н Румен Аврамов е умен мъж, пък така да изпущи историята:
През 1937 г. кабинетът на Кьосеиванов иска да реши докрай турския проблем, като изсели всички български мюсюлмани зад южната граница. Турция обаче ограничава приема и проваля идеята.


Тук ще вметна, че на Техеранската конференция, декември 1943 г., тъй боготвореният от грантаджиите Уинстън Чърчил е настоявал турската армия да влезе на територията на България.
На 8 август 1944 г. видният български политик, англофил и масон Стойчо Мошанов (1892-1975), председател на Народното събрание (1938-1939), е изпратен от правителството на Багрянов с дипломатическа мисия в Истанбул и Кайро през август 1944 г., за да сключи примирие със САЩ и Англия.
В Кайро Мошанов разбира, че главна цел на англичаните и американците е чрез договора за примирие от отечеството ни, третирано като верен сателит на хитлерова Германия, да се откъснат немалки територии и да се подарят на Гърция.

Как Червената армия опазва България цяла
Сиреч преди подписване на мирния договор (Парижкия мирен договор), България е в силно разкрачено положение с опции за окупации от Сърбия, Гърция, Турция и последен вариант Съветската армия. На всичко отгоре цари разногласие сред Съюзниците. В същото разкрачено положение са и големите етнически групи в България.

България 20 век: Алманах,edited by Филип Панайотов:

След 9 септември 1944 г. започва политика на разместване на турското население от южните райони към североизточните, както и на изселването му в Турция. През 1949 г. тръгва вълна от изселници. До 30 септември 1951 г. страната напускат 156 410 души. След тази дата Турция спира да приема изселници, под предлог че сред тях има цигани.
В България остават 500 000 турци.
След 1956 г. слимването на български и турски училища, както и ограничаването на религиозната дейност на ходжите отново водят до вълна към южната граница. Само за периода 1963-1964 г. са подадени 383 358 декларации за заминаване в Турция. През 1964 г. Тодор Живков предлага на Турция да приеме всички български турци които желаят да емигрират. Турция не отговаря две години на предложението. През 1969 г. се стига до компромис: спогодба за изселване само на роднини на вече емигрирали.
Спогодбата е без срок и по нея се изселват за 10 години 114420 души. През 1978 г. се приема, че сопгодбата си е изпълнила целта, и тя е отменена. През 1982 г. Живков и колегата му Кенан Еврен констатират: "Предишните споразумения за масови изселвания са приключили".
През 1980 г. Стоян Михайлов внася доклад до политбюро, в който развива тезата, че изселванията не са желателни и че преименуването на турците с български имена ще доведе до обратни резултати.
Въпреки това на 19 юни 1984 г. политбюро взема решение "За понататъшно сплотяване и приобщаване на българските турци към делото на социализма, към политиката на БКП"

Последното изречение, специално за г-н Аврамов и партнери, може да се преведе на новогор и така: "За понататъшна интеграция и споделяне на европейскте ценности" Европейската комисия тресна нова директива.
Да припомня и (гео)политическата ситуация тогава:
През 1980 г. - Ирак напада Иран. Войната продължава до 1988 г.; В Полша възниква независимия профсъюз Солидарностл
През 1981 г. - Роналд Рейгън е избран за президент на САЩ; Край на кризата със заложниците в Иран; Израелските ВВС унищожават ядрен реактор край Багдад; Гърция е приета в Европейската икономическа общност; В Полша е обявено военно положение.
През 1982 г. - Аржентинско-британска война за Фолклендските острови; Израел напада Ливан; Испания става член на НАТО.
През 1983 г. - Американският президент Роналд Рейгън обявява СССР за "Империя на злото" и стартира програмата "Звездни войни"; Американски части нахлуват на остров Гренада; Франция прави тест с неутронна бомба.

Питам нежните, небрутални преходници: Ако Вие бяхте управляващи през 1979 г. (инфлационен процес след 20 годишната програма на Десетия конгрес 1970 г.) до 1987 г. (началото на "предаването" опс перестройката), какви управленски решения бихте взели, ако страната Ви е изправена пред война? НАТО се разраства, Варшавския договор (в лицето на Полша) дава фира, а в съседна Турция управлява военната хунта на Кенан Еврен (от 12 септември 1980 г. - Съветът разширява военното положение, разпуска парламента на страната и правителството, суспендира конситуцията и забранява всички политически партии и синдикални организации. Те се позовават на кемалистката традиция на държавния секуларизъм и единството на нацията).

И не разбирам тоя правен идиотизъм (на Аврамов, Баце -за приватизацията и компания -реститутки) - как ще се търси "справедливост" в миналото, когато не е имало правна норма инкриминираща дадено действие. Например, кхан Аспарух как ще бъде съден - като жесток диктатор-инвайдър, затрил (западната) цивилизация (Източен Рим)? Или като далновиден владетел, намерил начин да утвърди държава за народа си?
И много моля идиотите да не раздават правосъдие за миналото преди да са осъдили (и посочили правната норма), най-малко, Исус Христос! Тоя пък на друга "божествена цивилизация" посегнал, пророк да й се явява.
... Има непоказани мнения ...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД