:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 393,751,848
Активни 104
Страници 6,113
За един ден 1,302,066

Където тялото и душата се срещат

Унгарката Илдико Енеди спечели "Златна мечка" с първия си филм от 1999 г. насам
снимка: арт фест
"За тялото и душата"
Това е невероятно дълга творческа пауза - след като впечатли с дебюта си "Моят XX век" (1989 г., "Златна камера" в Кан), Илдико Енеди засне още два филма и... изчезна от радара. Нейният филмов XX век приключи бързо. Почти две десетилетия по-късно унгарката се завръща мощно със "За тялото и душата". "Златна мечка" от Берлин, номинация "Оскар": филмът тече с такава категорична и обезоръжаваща естественост, сякаш не е напускала снимачната площадка нито за миг.

"През тези 18 години гледах деца, преподавах в училище за изобразителни изкуства, заснех сериал за НВО. Но бях отчаяна и всеки божи ден се блъсках като побъркана, за да стартирам моите проекти", каза Енеди, която пристигна лично в София през март не само да представи новия си филм, но и да оглави международното жури на фестивала. Толкова по въпроса дали само в България е трудно и скъпо занимание да правиш филмите, които искаш.

"За тялото и душата" е типична фестивална храна за душата, несъвместима с пуканки, и навярно голяма част от целевата му аудитория вече се е срещнала с него на СФФ. Все пак той тръгва на редовни прожекции в малките, "арткина" за тези, които биха поели риска тепърва. В наглед непримирим сблъсък между телесното и духовното, между профанно и сакрално, филмът разполага фина любовна история на необичаен фон, едновременно стерилен и кървав - кланица за говеда. Но това е едва сцена втора, в първата елен и кошута се срещат в заснежената гора, също тъй бяла, студена и безстрастна като цеха за стекове; пият вода и тихо, деликатно споделят близостта си. Тази лирична картина е ключът към целия филм, в следващите два часа Енеди бавно, меланхолично и пестеливо (но не и скучно) ще рисува бравата, ключалката, вратата, стъпалата към нея.

Ендре, в ролята Геза Морчани, е шефът на кланицата - със сухото благородно лице на аскет, той е сакат самотник, опитващ да управлява хуманно жестокото си предприятие. Прозрачната и чудата аутистка Мария (Александра Борбели) е новият инспектор по качеството на месото, което излиза от поточната линия, след като през нея преминат кравите с тъжни очи. В началото на филма има няколко сцени със суров натурализъм, но те в никой случай не са преекспонирани и няма риск някой зрител да приеме вегетарианството след прожекцията.

В първата част на филма телесният и душевният пласт съществуват напълно отделно един от друг, като деня и нощта. Второстепенните герои са по-скоро карикатурни, твърде битови, за да бъдат допуснати до скритата половина от историята. Докато Ендре и Мария бавно пътуват един към друг, "За тялото и душата" се задвижва от криминална интрига - някой открадва виагра за бикове, полицията препоръчва пищна и самонадеяна психоложка да работи с персонала, за да разберат, кой е извършителят. Тъкмо въпросната психоложка открива с изумление, че Ендре и Мария се срещат в сънищата си - нещо, за което те само смътно са се догаждали. Той е еленът, тя - кошутата: плахи горски създания в хищен свят. Разкритието дава картбланш на двамата аутсайдери да се приближат един към друг. Въпреки привидната студенина и равност на повествованието, това няма да стане без сътресения, риск или катарзис. В крайна сметка "За тялото и душата" е за неизбежния триумф на любовта, за цветята, които могат да покълнат дори в пълна пустош.

1671
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД