:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 392,990,836
Активни 170
Страници 22,752
За един ден 1,302,066
Класици

Бергман мисли за самоубийство, но не спира да работи

82-годишният шведски режисьор жали за покойната си съпруга и помага на бившата си любовница
Снимка: Ройтерс
"Ужасява ме мисълта човек изведнъж да отпадне, да се превърне в "зеленчук", в товар за околните. Тръпки ме побиват при мисълта за бавно чезнеща душа, "заключена" в немощно тяло." Това каза преди няколко месеца живата легенда на световното кино - 82-годишният шведски режисьор Ингмар Бергман. В интервю за шведската телевизия Бергман шокира почитателите си, като заяви, че предпочита да се самоубие, отколкото да тежи на близките си, ако се разболее тежко. Според него самоубийството било "напълно естествен завършек на живота". Бергман не пропуска да спомене починалата си през 1995 г. съпруга - Ингрид фон Розен, чиято смърт го направила "напълно безразличен" към собственото му оцеляване. "Самият живот е товар. Мисълта, че вече няма да видя Ингрид, ме опустошава", признава той. Тежък удар за него е и смъртта на сина му Ян, който също е режисьор и умира от левкемия на 54-годишна възраст.

И все пак, независимо от мрачните настроения, Бергман продължава да работи в театъра. През декември м. г. бе премиерата на неговата постановка на "Мария Стюарт" в театър "Драматен" в Стокхолм. А покрай проектите на дългогодишната си интимна приятелка - норвежката актриса Лив Улман, си има вземане-даване и с киното. Въпреки че след като през 1982 г. получи "Оскар" за последния си филм "Фани и Александър", той обяви, че вече няма да прави филми.

Явно на Бергман му е много трудно да устои на магията на играта, каквато винаги е била за него режисурата. Ето как той сам описва усещането си за своята професия: "Когато отивам в студиото и ме наобикалят хора, понякога ми се иска да кажа -



да, сега започваме да си играем



Добре си спомням как беше едно време, когато бях малък и вадех от шкафа играчките. Подобно усещане понякога изпитвам и днес. Само че сега по неразбираеми причини на мен за това ми плащат пари, много хора се отнасят към мен с уважение и правят онова, което им кажа. Всичко това от време на време доста ме учудва."

Изтънчени и елитарни, филмите на Бергман отдавна са влезли в учебниците по кино. Те са доста далеч от днешния масов вкус, но са белязани от уникалния талант на автора им да превръща мъчителни екзистенциални и психологически проблеми в силни образи и внушения.

Бергман се слави с майсторското си проникване в специфично женската чувствителност, която никой друг режисьор от мъжки пол - нито преди него, нето след него, не успя да пресъздаде на екрана тъй разтърсващо. Истински бисери в този смисъл са шедьоврите му "Поляната с дивите ягоди", "Персона", "Шепот и викове".

Върхът обаче като че ли е "Есенна соната" - историята на мъчителните взаимоотношения между прочута пианистка и нейните пораснали дъщери. Софийската театрална версия на незабравимия Бергманов филм разбуди емоции около родните звезди, участващи в постановката, но и припомни на онези, които са гледали оригинала, магическата игра на легендарните Ингрид Бергман и Лив Улман.

Това е първият филм, в който се срещат двете еднакви и еднакво прочули Швеция в света на киното имена на Ингмар Бергман и Ингрид Бергман. Мнозина погрешно смятат, че те са били съпрузи. Всъщност



нямат никаква роднинска връзка



и дори преди "Есенна соната" не са контактували.

Ингрид Бергман прави зашеметяваща кариера в Холивуд, а Ингмар Бергман работи в Швеция. Ингрид Бергман има брак с италианския кинорежисьор Роберто Роселини, от който се ражда прочутата днес манекенка и актриса Изабела Роселини. Ингмар Бергман има за съпруга жена, която също носи името Ингрид - само че става въпрос за графиня Ингрид фон Розен, чиято смърт той и до днес не може да преглътне.

Другата водеща актриса от "Есенна соната" - Лив Улман, е най-прочутата любов на Бергман. Двамата живеят заедно години наред, но така и не стигат до брак. Затова пък връзката им прелива в няколко шедьовъра на Бергман, чиято магия до голяма степен идва и от красотата и таланта на Улман. "Тя се променяше със скоростта на неговата мисъл, а той беше готов да я снима безкрайно," свидетелстват кинокритици.

Режисьорът и актрисата и до днес поддържат топли отношения, като той окуражава и подкрепя нейните собствени опити в режисурата. Тя дебютира в киното в амплоато си на постановчик още през 1993 г., а през 1998 г. направи и театрален спектакъл в Осло. Същата година



Бергман й подари свой сценарий,



по който през 1999 г. тя засне филма си "Вероломната". Той бе реализиран на малкия остров Форьо - същия, който през 1966 г. бе купен от влюбения в Лив Ингмар и на който двамата снимаха първия си съвместен филм "Персона". "Вероломната" разказва за живота върху малък остров на своеобразно трио - диригент, съпругата му актриса и режисьор. Смята се, че в него има доста автобиографични моменти, защото самите Бергман и Улман по време на връзката си са се усамотявали за дълго на Форьо.

Бергман и досега прекарва летата си във вилата на острова. Там посрещна и 80-годишнината си на 14 юли 1998 г. Покрай юбилея режисьорът се съгласи и на 90-минутно интервю за телевизията, в което за пръв път след оттеглянето си от активна работа в киното през 1982 г. призна: "Страхувам се да не загубя един ден дарбата си да правя значими и пълни с живот неща." Пак там той обяснява, че успял да се освободи от детския си страх от смъртта едва по време на снимките на "Седмият печат" - докато режисирал прочутата сцена с рицаря, който предизвиква смъртта на игра на шах, за да се опита да я победи и да получи по-дълъг живот.

Бергман никога не е криел, че животът му минава през неговите филми. Той признава, че



не помни рождените дни на 9-те си деца,



но никога не забравя датите, на които са били премиерите на филмите му.

Дори спомените от детството си, за което той твърди, че е имало решаващо влияние върху по-нататъшния му живот, Бергман превръща в кино. Твърди се например, че атмосферата във "Фани и Александър" е изкопирана от собствения живот на режисьора в бащиния му дом.

Режисьорът е роден в семейство на викарий в Упсала. После следва театър и кино в Стокхолм. По собствените му признания

в младежките си години е бил почитател на Хитлер



"Баща ми бе поддръжник на крайната десница. Истинската заплаха бяха болшевиките, които мразехме", казва Бергман в излезлия преди две години в Стокхолм сборник "Достойнство и колаборационизъм". И продължава: "Имахме вила в Даларое, югоизточно от Стокхолм. Близо до нея имаше къщурка, в която живееше евреин. Една нощ брат ми и негови приятели нарисуваха пречупен кръст по стените й, а аз не пророних нито дума."

През 1936 г. Бергман, както и мнозина тогавашни шведи, се опива от речите на Хитлер. "Той имаше невероятен чар, с който наелектризираше тълпата. В Швеция виждахме преди всичко снимки на Хитлер, но си спомням, че го видях и чух във Ваймар", разказва Бергман. Режисьорът не премълчава, че се радвал и посрещал с хитлеристки поздрав победите на германските войски в Европа и обяснява: "Всъщност не се интересувах от политика, а бях впечатлен единствено от идеала на германците - нацизмът, който изглеждаше особено привлекателен за младежите. Смятахме, че германците имат добри намерения, че искат да защитят Дания и Швеция."

Когато хитлеристите окупират Норвегия, Бергман отбива военната си служба. Офицерите са настроени прогермански и всички смятат, че норвежците са сбъркали с обявяването на война на Германия.

Бергман прогледнал едва след края на войната, когато излязла истината за концлагерите. "Не можех да повярвам на очите си. Първоначално смятах, че това е пропаганда на съюзниците, но когато се разкри истината, бях силно шокиран. За мен това бе жесток удар, който ми помогна да скъсам с наивността си." В крайна сметка съзнанието му се преобръща дотолкова, че 4 от 9-те му деца стават убедени комунисти.
 
Кинолегендата Ингрид Бергман няма никаква роднинска връзка с Ингмар, въпреки че неговата покойна жена също се е казвала Ингрид.
 
Лив Улман (вляво) и Ингмар Бергман (вдясно) заедно обявиха на пресконференция общия си проект за филма "Вероломната". Между тях е актрисата Лена Ендре, която също играе в много от постановките на Бергман и бе асистентка на Улман във "Вероломната".
2366
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД