Потребител:
Парола:
Регистрация | Забравена парола
Запомни моята идентификация
България с 5 века по-стара
Отиди на страница:
Добави мнение   Мнения:261 « Предишна Страница 13 от 13 11 12 13
skygazer
20 Мар 2005 21:08
Мнения: 254
От: Bulgaria
Другарю Живков,

Родителите си познавам лично и те са достойни хора, можеш да ми вярваш, гордея се с тях. Виж от държавата което познавам (малко) не ме кара да се чувствувам достойно. А жалко, нали, като сме толкова умни и хубави, що сме толкова бедни. На това му викам аз новокаиново възприемане на света. Сегашното е толкова болезнено, че без едни петстотин години отгоре просто няма да можем да го понесем.

Кой тука спомена, че се води люта битка за бъдещето? Е тука е възела, другото е талаш.
Gan(ю)гоТрий
20 Мар 2005 21:14
Мнения: 20,679
От: Bulgaria
Кракатау, пази се от другаря бае Тодар щото е “агент на короната” и стои зад юпитата от лондонското сити. Ползуваното от него име е агентурно и е 2-ри братчед на Фердинанд, ма със Самуил нема родствеена връзка. Ей ся ште заклейми и тебе като “майцепродавец и отцеругател”. Осторожно!!
99
20 Мар 2005 21:15
Мнения: 4,830
От: Eritria
те от това си патиме ние българете. те го и тоа по-горе убеден, че познава лично баща си
чорбаджи Мичо Байзадето
20 Мар 2005 21:28
Мнения: 388
От: Bulgaria
През миналото лято (2004) край велики Преслав край т.н. аул на Омуртаг е бил открит епископски център на ВУЛФИЛА - тачен като автора на азбуката на предците си готите, комбинирайки руните с латинските и гръцки букви. Та тоз епископ произхождал от заселилите се край Нове (Свищов) остготски племена.
-----
Съобразно автора на откритието археолога Тодор Балабанов освен трите етнообразуващи елемента - траки, прабългари и славяни, съществен принос във формирането на българското (съвременно) племе имат и ОСТГОТИТЕ

проф. Дървингов, вече около 1650 години е известно, че гото-българинът епископ Улфила е роден в Никопол (село Никюп) и че той създаде Глаголицата и преведе светото писание на Беси-Готски по поръчение на император Константин Велики. Епископ Улфила беше от групата на св.Евсевий Назарейски, св.Евсевий Никомедски и другите български трако-илирийски епископи, които изповядваха българското православие и водеха люта борба с гърците за надмощие в Константинопол. Накрая той стана и Вселенски патриарх в Цариград. Тъй като и Константин Велики изповядваше българското православие, то по негово време и след него чак до Валенс българската православна църква беше господстваща в Цариград и проповедта се водеше на български, тъй като и основното население на Цариград и околностите беше българско (не гръцко).
За тези българи, които живееха в Mesia hec et Bulgaria и помогнаха на Константин да стане едноличен господар на Рим, Константин построи специално градовете Плиска, Преслав, Дръстър и Томе (Кюстенджа), създаде им архиепископия, т.к. бяха християни, разбира се, и ги направи федерати на Рим.

Град Нове (Свищов) е бил над 10 години столица на Теодорих Велики (Амала), синът на Теодомир (разкошно "славянско" име). Според по-глупавите историци всички гото-българи заминали с Теодорих за Италия (сигурно, за да освободят място за "славяните", но според другите, много са и останали, след като са живели столетия по нашите земи и са от българската етническа група, а не "германци". Гото-Българите, които останаха на територията на днешна Германия, сега разбира се се наричат Германци.

Град Нове е бил по-рано седалище на 1-ви Италийски легион "Кохортата на Александър Велики", а гр. Дръстър (Силистра) - на 11-ти Клавдиевски легион, където е служил първият български светец Дазий Доростолски (обезглавен през 303г. заради православната си вяра).
През 235г. Максимин Тракиецът от Абоба (Плиска), издигнал се от прост войник до преторианец и после до командир на легиона, при похода до си до територията на днешния Deutchland извърши преврат и стана император на Рим. Вероятно тогава провинцията Германия получи името си. Град Сапарева баня в древността е бил създаден от тракийското племе Дентелети под името Германия и в него много по-късно е била стационирана една кохорта от римския легион.


Редактирано от - чорбаджи Мичо Байзадето на 21/3/2005 г/ 15:51:18

skygazer
20 Мар 2005 21:37
Мнения: 254
От: Bulgaria
Ние с другаря 99 имаме различно бъдеще. Той знае и това го срива тотално.
nesnaecht
20 Мар 2005 21:37
Мнения: 15,180
От: France
Ами ако предположим славяни или там славени идва на Българската думая СЛАВЕН и тия летописци са искали точно това да кажат че сме били Българите СЛАВЕН нароД ????? може и да се поосветят нещата ?!? Както и това по-долу го казва Йеромонаха !!?



След Бладилий дойде трети крал на име Колад в годината от сътворението на Света 4745 /763 преди Хр./
...
И Колад пожела да бъде бог и да му се покланят като на бог, а не като на крал.
И роди два сина: името на първия бе Болг или Бог; и когато се роди първият му син Болг, заповяда на народа си по цялата негова земя да тържествува, сиреч да празнува в месец декември, 24 ден - да ядат и да пият и да пеят песни - сиреч
"Болг се роди , Коладе, тази вечер, Коладе",
и прочие повтарящи многократно и споменаващи името Колад.
Даже и до днес има такъв празник у българите. Ако и да се покръстиха, българите не забравиха този дяволски обичай.
...
Болг беше брат Бремов и завоюва Тракия, Македония, Далмация, даже до Бяло море и до Рим. И той беше подобен на своя баща - голям мъчител; заповяда на народа да се нарича на негово име болгари, и от това време иллирийците се наричат болгари, а не както някои мислят, че от река Волга иде името болгари.



Спиридон Иеросхимонах, 1792 г.
"История во кратце о болгарском народе славенском"

Чичо Фичо,
20 Мар 2005 21:47
Мнения: 878
От: Bulgaria
Освен че Игор е Ингвар, също и Олга е Хелга, Олег - Хелги(р) (оттам и литовския Алгирдас или Олгерд), Глеб - Готлиб. Виж, Валдемар може би пък иде от Владимир. Русия възникнала като северноевропейска страна на пътя "из варяг в греки" - с викингска племенна аристокрация, византийско християнство и езика на Кирил и Методий в българската му редакция с кирилицата, която Н. Трубецкой смятал, че трябвало да се казва по-вярно Симеоница.
*
От факта, че езика на Кирил и Методий - изкуствен книжовен език, но разбираем за населението на Солунско, Брегалница, Панония (дн. Хърватска) и Моравия (дн. Чехия), както и на Велики Преслав, Охрид, Киев и по-късно и Московия - бил наложен като държавен език в Симеоновото царство (наместо гръцкия) следва, че (1) той бил разбираем за мнозинството от населението (доколкото не е бил езика на аристокрацията), (2) нямало друг (негръцки) литературен език, който да стане държавен. Прабългарите очевидно нямали литературен език, надписите им били на гръцки, а тези, които били образовани християни, явно си служели с гръцкия език (или може би и с готски или друг).
*
Айсблок, не си готов за тоя спор. Прочети внимателно статиите за "раса" в енциклопедията по-напред. Засега "треската" на чалга-историята наистина ходи главно по лаиците, но немотията може да накара и професионални историци да почнат да им припяват, че и държавните институции да подкокоросват.
*
Дебилевски, не разбирам как обвиняваш мене за "КГБ", когато ти сам искаш да изкараш милиони руснаци мюсюлмани и будисти "чистокръвни българи", да туриш центъра на "българската" цивилизация в Алтай и Памир и да вържеш България към колесницата на "евразиеца" Путин. Аз твърдя, че България е европейска, "западна" страна, член на НАТО и скоро на ЕС, и че Русия трябва да се развива като демократична европейска страна, да стане член на НАТО и да се интегрира с ЕС (т.е. да зареже "евразийството", съюза с Иран, Индия, Китай и т.н., идеята за "особения път" на Русия, изобщо имперските замашки).
*
Нашият език е славянски като руския, но това няма никакви биологични, екологични, етнически, расови или геополитически следствия. Нашият етнос възникнал на Дунава в 10 в. и с посочените физикогеографски, езикови, религиозни и политически характеристики. Другите населения по други места - Волга, Урал, Кавказ, Предна Азия и т.н., носещи името "българи", но не притежаващи тези специфични характеристики, не са от нашия етнос. Нямаме и никаква доказуема биологическа връзка с тях.
*
Разбира се, също толкова нелепо е да се обявяват другите народи, живели на Балканите в древността, за "български". Какъв бил езикът на траките не знаем със сигурност (макар че нито един българин неспециалист не разбира бъкел малкото останали тракийски надписи). Готският език на епископа "от с. Никюп" е старогермански език, отдавна отмрял, и никой днешен българин неспециалист не го разбира ну бъкел. Чорбаджията няма да ни представи и документи за "българския" език, на който се водела службата в Цариград "от Константин Велики до Валенс".
*
Обаче "За буквите" от 9 в. и Лондонското евангелие от 14 в. са написани на нашия език (стара негова форма), разбираеми са поне отчасти за всеки днешен българин неспециалист.

Редактирано от - Чичо Фичо, на 20/3/2005 г/ 22:10:10

проф. дървингов
20 Мар 2005 21:53
Мнения: 14,308
От: Bulgaria
чорбаджи Мичо, впечатлен съм, наистина тез подробности не ги знаех, благодаря
Чичо Фичо,
20 Мар 2005 22:08
Мнения: 878
От: Bulgaria
Чорбаджият е явно много млад и не помни много популярния у нас в началото на 80-те гг. английски ТВ сериал "Аз, Клавдий", в който имаше герой Германик, осиновен син на Тиберий и брат на Клавдий пелтека. Събитията ставаха в първите десетилетия AD, примерно 10-15 г., т.е. над 200 години преди времето на Максимин Тракиеца. Името на Германик идело от Германия, в чест на римските победи там. Името на Британик, друг герой от филма - по същия повод - от Британия.
Black Swans
20 Мар 2005 22:15
Мнения: 1,901
От: 0
Той може и да не помни филма, па и да не е чел Грейвз, но знае отлично истината за българския характер на римската република и по-късно империя. Клавдиево-Юлиевата династия е доказано българска. Най-ярките й представители са: Гай Цезар Друз Нерон Германик alias Калигула /идещо от българското "ботуш", а не от самнитските "сандали"/ и Ахенобарба alias добрия човек и велик поет Нерон.

Редактирано от - Black Swans на 20/3/2005 г/ 22:22:34

Eisblock
20 Мар 2005 22:41
Мнения: 9,157
От: Iceland
ч. Фичо, удобно е да се подменят понятията. Ще ти повторя б а в н о какво съм писал, че:

... Това сега човечество НЯМА един единствен прародител, никаква ЕВА, никакъв АДАМ, никакво ребро както твърдиш доста по-горе! Генните изследвания са показали, че сегашното разнообразие на генни комбинации отговаря на около 400 "архитипа" пра гени. Ако се приеме че числото е 400, то броят на комбинациите е 400! (четристотин фактуриел) ....

Какви речници, какви раси, какви разкопки? Не обичам да споря сякаш насреща имам ..... знаеш какво! Дискусията за мен с теб няма стойност, не обичам трикове и измятане.

Бъди здрав!


Manrico
20 Мар 2005 22:52
Мнения: 31,153
От: Bulgaria
Black Swans, Нерон не е за тази тема - а за държавната подкрепа на културата и интелектуалците.
felix
20 Мар 2005 23:43
Мнения: 210
От: Bulgaria
На всички псевдоисторици или баш истерици по-горе шъ кажа нещо просто: какво делите бе, като е ясно, че са ви промили куфалниците?
Некой знае ли кой е бащата на великата балканистка Мария Тодорова? И знаете ли как подкрепяше тезата за откриването на Америка от българин? Некой чел ли й е тривиализмите, що представят определен образ на Балканите и нас барабар с тях?
Сега пък чакаме и ново издание на "Време разделно" - тоя път с "24 часа" и "Труд", киоскова търговия му викали. Спим, братя, спим!
Oraсle
21 Мар 2005 00:09
Мнения: 15,092
От: Bulgaria
Айсблок, теорията за "митохондриалната Ева" е доста солидна, всъщност е повече от теория.
Има извънядрена наследствена информация, която се наследява само от майката. Като количество е назначителна спрямо ядрената.
Съдейки по различията в тази извънядрена наследственост, изглежда всички живеещи днес хора имаме един общ прародител по женска линия, който е живял преди 150-200 хиляди години. Това разбира се не означава че преди тази "Ева" не е имало други жени.
Графът
21 Мар 2005 00:36
Мнения: 4,109
От: Bulgaria
Дискусията е не само интересна. Тук на едно място се е натрупал много материал (по системата “а знаете ли…”) – ако един човек се хване да го събира положително ще пропусне много източници. Да не говоря за мненията паралелно с него. За доста неща и връзки трябва да се помисли на спокойствие (имам предвид в личен план, за собствена употреба). Без да се абсолютизира каквото и да е – да не забравяме, че всичко написано или изумувано е от хора като нас, които също са имали ограничена информация и своите човешки предпочитания! С ваше разрешение, копирах всичко, което ме заинтересува (със съответна бележка кой го е представил!). Е, разбира се, без произхода на човечеството от една двойка (Айс )…
Това за самата тема.
Дали тя има смисъл е друг въпрос обаче. Приказките “какъв е смисълът от всичко това” имат за корен душевен дискомфорт според мен, който не бих искал да анализирам. Но ви обръщам внимание, че те сами по себе си са отрицание изобщо на нуждата от история. Даже има и пряк призив историците да се занимават с “новото време” – щели да бъдат по-интересни?
Чичо Фичо,
21 Мар 2005 00:58
Мнения: 878
От: Bulgaria
Графе, не става дума за една двойка. Прочети това (и Айсблок да го прочете). Това е елемент от Out-of-Africa теорията за произхода на човека, която доколкото знам се смята най-достоверната в момента. Не съм специалист, Оракъла е. Понеже говорим за етногенезата на българите, за мене е очевидно, че генетиката няма място в етногенезата. Има сложни отношения между генетиката и развитието на речта/мозъка и езика, но те се развивали в продължителни периоди. Етногенезата се развивала в много по-кратки периоди. Тя включвала хора от популации с различен генетичен материал. Това, което направило дадени популации българи, не било гените (кръвта), а културата - научаването на езика и отношението към ландшафта, религията, публичната власт на българския цар. Научаването на езика зависи от най-вече майката, ако повечето хора в България през 10 в. говорели славянски език, значи повечето майки (не повечето жени) говорели славянски език, дори ако повечето бащи да говорели прабългарски, тракийски, хунски, готски и какъвто или да е друг език. Налагането на езика на Кирил при Симеон значело само, че повечето му поданици го разбирали. Принципът, че господарят научава езика на роба/поданика (а не обратното) бил римски, и източната империя го спазвала, затова и изпратила солунските братя на мисията им.
Eisblock
21 Мар 2005 01:18
Мнения: 9,157
От: Iceland
Оракле - благодаря. Мисля си, че май и двете страни говорим за две различни съставки на едно и също нещо.... При случай ще се поразровя в книгите ми, но след 1 седмица. Тогава с удоволствие (не обичам споровете) бих си сверил часовника по твоя!

Графе, поздрави и доскоро...
другаря Тодар Живков
21 Мар 2005 08:59
Мнения: 1,042
От: Bulgaria
Mrx++
Остава някой да вземе да твърди, че Фердинанд носи някакво наследство на държавност от Кубрат

ole-le
Всеки от нас само 600 години назад има над 16 милиона предци.
За какво говорим, след като всички сме братовчеди помежду си и преки наследници на царете ?

Чичо Фичо
Преди само 400 години на о. Манахата живеели алгонкини с пера....
Нима мислиш, че алгонкините са кръвни предци на американците ...
..
според съвременната генетика всички хора на земята имат една обща прамайка "митоходриалната Ева", живяла в тропическа Африка

Един кратък анализ на мненията на тримата съмишленици доважда до следните научни изводи: След като сите се чувствате синове на "митоходриалната Ева", немате никакво основание да оспорвате:
- правото на Фердинанд да се чувства Кубратов наследник. Той поне си го тургнал в името човека - "Гота"
- правото на "алгонкините с пера от о.Манахата" да се считат за предшественици на съвременните американци. За новомириканците естествено наследствената връзка е по-скоро психологическа, демек комплексарска, отколкото генетическа.
nesnaecht
21 Мар 2005 18:31
Мнения: 15,180
От: France
Да се знае , а като се знае не може лесно да се спекулира !

Българи мохамедани


Голяма част от българите днес изповядват мохамеданска вяра.
Религиозната доктрина ислям е създадена от Мохамед с цел обединение на арабските племена. Разбира се, с течение на времето, както всяка друга воинстваща религия, мохамеданството си поставя за цел да завладее целия свят. Тази е основната предпоставка за преминаването на множество неарабски народи в лоното на исляма. По една или друга причина това са сторили и Волгокамските българи.
В летописа на волгокамските българи, писан през 1229-1246 г. от Гази Барадж, който летопис е съставна част на сборника "Джакфар тарихи", приемането на исляма от българите се обяснява със заплахата, идваща от страна на юдейска Хазария:
"След това дошли (при Айдар - владетеля на българите) пратенеци на хакана и заявили:
- Ти вече пет години не си плащал данък на Хазария, а през това време границите ти и доходите на твоята държава многократно се увеличиха. Ако и сега откажеш да платиш - хаканът ще те накара със сила!
Тогава Шамс - секретар на канцеларията на българския владетел Айдар, отишъл при него и му казал:
- О, велики кане! Не гледай на това нашествие като на обикновена война - та нали хаканът ще успее да събере 100 хиляди конници и ние няма да можем със своите сили да му се противопоставим!
- Какво да правим? - попитал владетелят.
- Ти и твоите хора трябва да приемете исляма. Тогава всевишният ще намери начин да ни спаси! - отговорил Шамс.
Айдар приел незабавно исляма и изпратил на хакана двуостър алмански меч с думите - Изпращам ти този меч, за да знаеш, че откакто приех правата вяра, Тангра поразява всички мои врагове с две остриета"

Приемайки исляма, българският владетел е потърсил политическа подкрепа от арабския халиф в борбата си срещу Хазария. Това е станало около 820 г. Трябва да се отбележи, че мохамеданската религия не е била приета от всички българи, което е довело до множество граждански войни във Волгокамска България.
Сто години по-късно от споменатия съдбовен момент българският владетел Джафар изпраща представители в столицата на халифата с молба да му бъде оказана парична помощ за строителство на крепости в защита от хазарите, а също и да му бъдат изпратени учители за укрепване и разширяване влиянието на мохамеданската религия в царството .
Халифът откликнал на молбата и изпратил делегация. Сред пратениците на арабския владетел (тръгнали от Багдат на 21 юни 921 г. и пристигнали при българите на 12 май 922 г.) е бил и неизвестният за историята Ахмад ибн Фадлан. Въпреки, че науката не знае много за личността на този арабски специалист по религиозно право, той е допринесъл доста за добиване на информация за културата, законите и бита на волгокамските българи, чрез своя пътепис Пътешествие до Волжска България, писан по време на мисията.

Въпреки че приемат арабската религиозна доктрина, българите в Поволжието не забравят българския си корен. До наши дни се е запазил техният епос "Сказание за дъщерята на кана", в който се откриват спомени за древната и изначална българска религия и за родството на българите с народа на Александър Велики.

Историческата съдба на Волгокамските българи мохамедани през вековете е била не по-лека от тази на другите две големи групи от нашия народ - българи християни и българи юдеи. Политическите и религиозни междуособни войни (подстрекавани от външни сили), нашествието на пълчищата на Чингиз хан и последвалото татарско иго, войните с Русия, налагането на омразното име "татари" от страна на съветската власт - всичко това е допринесло да бъде заличен спомена за великата държава на волжските българи. Но днес в сърцата на много от потомците на древните българи гори пламък, който скоро ще разпали пожара на историческата истина!

Нека всички проумеят -
има Българска земя.
И от завист да бледнеят,
че е дом на светлина!

Само знанията могат
този свят да променят.
На невежеството - Сбогом!
Ний пробуждаме се, брат!

Г.Тукай




Другата основна група българи мохамедани живеят на Балканите. Днес се смята, че сред мохамеданското население в България, български корен имат единствено помаците, а другите групи , изповядващи исляма са с турски произход. Колко е погрешно това схващане можем да разберем от думите на Мидхад паша (българин-помак, бележитит реформатор на Османската империя, и едновременно с това най-решителен противник на национално-освободителното движение на българите), публикувани в статия на френското списание "La revue scientifique de la France et de l'etrancer" бр. 49 от 8.06.1878 г.:

"Трябва да се има предвид, че между българите, към които се проявява толкова жив интерес, има повече от един милион мюсюлмани. В това число не влизат нито татарите, нито черкезите. Тези мюсюлмани не са дошли от Азия, за да се установят в България, както се вярва повсеместно; те са наследници на потурчени българи, приели исляма по време на завоюването и след това. Те са синове на тази страна, на същия народ, излезли от същите социални слоеве. Измежду тях има и такива, които говорят само български език." [/size=2][/b][/red]
Повече от един милион българи мохамедани в 1878 година! И само част от тях говорят единствено български език (помаците). Къде са техните потомци днес? При положение, че християнското българско население за 120 години е нарастнало около 2, 5 пъти(от 3 на 7, 5 милиона), то днес би трябвало в България и европейската част на Турция да живеят повече от 2, 5 милиона БЪЛГАРИ с мюсюлманско вероизповедание. Очевидно е, че огромната част от мохамеданите в България са българи - потомци на доброволно или насилствено ислямизирано местно население. Всичко друго е политика. Именно политиката забрави нашите братя - 500 000 българи в Югоизточна Тракия, и ги остави беззащитни в среда на яростна асимилация от страна на турските власти. Господа политици, българското малцинство в Турция е несъизмеримо по-многочислено от крепостните селяни (предимно българи мохамедани) на Лукановото отроче Меди Доганов и неговата противоконституционна партия на верска основа - ДПС!

Малко се знае за една трета група българо-мохамедани - Малоазийските българи , живеещи около планината Булгардаг в южен Анадол. Информацията, която имаме за тези българи е доста оскъдна. Не малко "български" фондации, спонсорирани от Сорос, се занимават с малцинствата в България, но на нито една от тях не е хрумнало да събира информация и да издава книги за българските малцинствени групи в Турция например. А такива има, и информацията за тях би създала работа на не една фондация за години напред.
Наскоро Катерина Венедикова публикува книгата "Българите в Мала Азия - от древността до наши дни". Въз основа на преведената от нея средновековна история на караманските владетели, в книгата се изнасят данни за съществуването на Българска държава в Анадола. Тази държава пада под ударите на османската империя в началото на XVI век, когато десет хилядната войска на българската кралица Катерина е разбита от султан Селим (1516 г.).Спорен е въпросът дали населението на тази Българска държава е изповядвало мохамеданска или християнска религия.
Интересна подробност, която се откроява сред историческите сведения, съдържащи се в "История на караманските владетели" е , че докато за българи в Анадола през XIII-XV се говори непрекъснато, то турци в Мала Азия по това време сякаш няма(етнонимът "турчин" или "тюрк" се споменава едва 3-4 пъти).



Редактирано от - bot на 22/3/2005 г/ 11:25:25

neminona
22 Мар 2005 07:50
Мнения: 357
От: Bulgaria
Чичо Фичо,
[Златен]
от Bulgaria

Общо мнения: 760

Освен че Игор е Ингвар, също и Олга е Хелга, Олег - Хелги(р) (оттам и литовския Алгирдас или Олгерд), Глеб - Готлиб. Виж, Валдемар може би пък иде от Владимир. Русия възникнала като северноевропейска страна на пътя "из варяг в греки" - с викингска племенна аристокрация, византийско християнство и езика на Кирил и Методий в българската му редакция с кирилицата, която Н. Трубецкой смятал, че трябвало да се казва по-вярно Симеоница.

Айде бе! На тия глупости и руснаците вече не вярват. Остана да изкараш и Фичо "тефтонец".
Я виж хората какво пишат за "святая Ольга".
"Святая Ольга" - заметная личность в истории Киевской Руси, даже уникальная. Значение ее роли в консолидации великой державы Восточной Европы - Киевской Руси (первой восточнославянской империи) несомненно. Но о ее подлинном происхождении, о ее настоящем, полученном при рождении имени, о том, как она на самом деле оказалась в Киеве, мы ничего достоверного не знаем. Единственный источник информации, как для древнерусских летописей, так и для современных историков - это народные сказания. Долгое время (в период господства норманнской теории) Ольгу признавали скандинавкой по имени Хельга. Другая версия - легендарная: Ольга была славянкой ("словенкой" из-под Пскова, дочерью простых людей. И, наконец, третья версия, известная лишь из одного позднего источника - "Владимирского летописца" (летописи) XV столетия. Вот эта интересная версия (в переводе на современный русский язык): "Игоря же женил [Олег] в Болгарах, взяв за него княжну по имени Ольгу. И была вельми мудра". Современная наука не разделяет эту версию, ее считают простым недоразумением. Дескать, Псков в старые времена называли Плесков. В Болгарии тоже был древний город Плесков (Плиска) недалеко от Преславы, потому летописец ошибочно счел сведения о происхождении Ольги из Плескова свидетельством ее болгарского происхождения. Действительно, одинаковые названия городов, рек и т.п. в разных славянских землях нередко служили причиной путаницы. И в данном случае такая путаница вполне возможна. Но ведь и "обратный" вариант путаницы не менее вероятен. Что я имею в виду? Если Ольга действительно происходит из болгарского Плескова (Плиски), то на Руси, где русский Плесков (Псков) значительно лучше известен, чем его болгарский "тезка", на этом основании вполне могли приписать Ольге псковское происхождение - это никак не менее правдоподобно. Князь Олег, как мы знаем, действительно неоднократно бывал со своей дружиной в Болгарии. Болгария была в то время могучей державой юго-восточной Европы, к тому же враждебной Византии, с которой враждовал (и воевал) Олег, так что идея подкрепить русско-болгарский союз брачным союзом юного наследника Киевского стола Игоря с болгарской княжной, была бы в те времена чрезвычайно привлекательной. Распространенность в средневековую эпоху династических браков, как популярного средства достижения политических целей, даже весьма далеко идущих, общеизвестна. С другой стороны, сколь романтичной бы не казалась легенда о сватовстве молодого Игоря к простой сельской девушке, случайно встреченной на речке, эта легенда скорее принадлежит фольклору, чем реальной истории древнерусской державы. Князья и княжичи, как правило, не женились на простых селянках.

Большинство источников согласно утверждает, что Ольгу в жены Игорю "привел" Олег, и имя ей дал в свою честь. Но трудно представить себе, чтобы Олег "привел" Игорю в жены простую селянку, а не девушку из знатного (княжеского) рода. По свидетельству византийского императора Константина Багрянородного, которого Ольга навестила в Константинополе (мы еще вернемся к этому необычному визиту), в состав ее свиты входили родственники Ольги - ее не то племянник, не то двоюродный брат, и "родственницы-княгини". В русских летописях нет упоминаний про родственников Ольги. Возможно, Константин ошибся, и люди, о которых он упоминает - просто представители русской знати, старых племенных княжеских родов, которые не имели кровного родства с Ольгой. Но если его сведения верны, то версия незнатного происхождения Ольги опровергается (откуда у простой селянки родственницы-княгини?). Другое дело, если Ольга - в самом деле, болгарская княжна. Тогда вместе с ней могли прибыть, или позднее быть вызваны, или по пути в Константинополь могли присоединиться к свите высокородные болгарские родственницы.
Вернемся еще раз к известному утверждению летописей, что имя Ольге дал в свою честь Олег. Вполне правдоподобная версия: уж очень имя "Ольга" похоже на "Олег". В его звучании явно ощущается притяжательный оттенок: Ольга, Ольг(ов)а. Принцип создания женского имени из мужского (конкретно, имени дочери из имени отца) известен для той эпохи. Например, в Устюжском летописном своде и в Никоновской летописи Малуша, мать князя Владимира, зовется Малкой: "Рожение бысть Владимиру в Будотине селе; то бо бе посла Олга Малку во гневе". Отца Малуши звали, по разным летописным версиям, Малко или Малх (пренебрежительная форма имени Мал). Малка - дочь Малко. По аналогии, логично выходит: Ол(ь)га - дочь Олега (Ол(ь)га у родительном падеже).

Трудно себе представить, чтобы Ольга могла быть родной дочерью князя Олега, и чтобы русским летописцам ничего об этом не было известно. Вообще нет никаких сведений о наличии у Олега жены или детей. Если Олег был варягом, дружинником или родичем Рюрика, то можно допустить, что у него вообще не было семьи, а если и была, то осталась там, откуда он пришел вместе с Рюриком.
Как же тогда объяснить, почему будущую супругу Игоря назвали Ольгой? Можно предположить, что она была названой дочерью Олега. Схема событий могла быть приблизительно такой: Олег берет (болгарский царь Симеон ему отдает) (в 911 году, во время похода Олега на Византию) в жены для Игоря сироту, дочь покойного свергнутого князя Владимира (его, Симеона, родную племянницу) христианку Елену. Олег ее нарекает приемной дочерью, дает ей нехристианское (ведь он сам был язычником) имя Ольга, женит ее на Игоре, выступая в роли ее названого отца. Таким способом наследование Игорем киевского стола, помимо сомнительного и неубедительного для киевлян родства с Рюриком (который никогда не был киевским великим князем), подкреплялось родством с Олегом, который был великим князем киевским на протяжении 30 лет, и на его счету и успехи на византийском фронте, и объединение русских земель. Если Ольга - названая дочь Олега, а не только жена Игоря, более понятной и естественной становится огромная власть и влияние, которыми обладала Ольга после 945 года, когда погиб Игорь, и практически до самой ее смерти в 969 году.
Итак, скептическое отношение историков к версии о болгарском происхождении Ольги оказывается не слишком обоснованным. И наоборот, многие загадки русской истории X - XI столетий, включая те, о которых мы говорили вначале, проясняются. Например:
Если Ольга - болгарская княжна, тогда у ее сына Святослава появляются законные основания претендовать, по меньшей мере, на часть болгарских земель и называть их своей землей: ведь он наполовину болгарин, да еще и княжеского происхождения.
Далее. Если Ольга - болгарская княжна, то кто ее отец? В период византийских походов Олега болгарским властителем был Симеон, которого с 919 года звали царем. Но Бориса-крестителя, его несчастного сына Владимира да и самого Симеона до 919 года еще называли князьями. Если допустить, что Ольга - дочь Владимира, тогда многое объясняется: и то, что одного из внуков Ольги назвали Владимиром - в честь прадеда, который хоть и недолго и несчастливо, но все же был государем болгарской державы. И то, что это родство не афишировалось: ведь Владимир был вероотступником, и память о нем в самой Болгарии не культивировалась. На Руси же, где ко времени рождения будущего великого князя - крестителя Руси (где-то около 960 года) доминирующей религией было язычество, а христианство лишь пробивалось здесь и там, как молодая трава меж древних камней, вероотступничество болгарского Владимира, его преданность традиционной языческой религии скорее могли рассматриваться как положительное качество, чем порок, особенно самим князем Святославом и его языческим дружинным окружением. Ведь известно, что несмотря на "обращение" Ольги, Святослав не поддался на ее уговоры креститься и до конца своих дней оставался язычником. А вообще-то, вопрос об Ольгином православии - это проблема, требующая отдельного рассмотрения.
Могут спросить: почему Болгарский царь Симеон отдал племянницу на чужбину и почему про это нет упоминания в болгарских источниках? Психологически это достаточно легко объяснить. Вспомним: во Владимирской летописи об Ольге сказано, что была "вельми мудрая". Если бы мы даже этой характеристики не прочитали, вся история Ольгиной жизни и княжения в Киеве свидетельствует о том, что она была выдающейся женщиной - не только (тут нет сомнений) мудрой, но еще и сильной, решительной, властной, незаурядным стратегом и политиком. Вероятно, эти качества проявились еще в юные годы. Возможно, из всей семьи опального бывшего князя Владимира она представляла собой самую большую потенциальную опасность для Симеона. В другие времена, в других странах (и даже в те времена в той же Византии, например) такие проблемы решались просто, по принципу "нет человека - нет проблемы". Но кто знает? Может быть, Симеон любил свою умную племянницу и не хотел ей зла. Избавиться от нее, но так, чтобы и ей было хорошо, и с Русью иметь добрые отношения - не наилучший ли это выход, к тому же благородный. Так ли было дело или не так - неизвестно, но вполне логично выходит. А почему молчат об этом болгарские летописи? Так в них вообще о судьбе семьи свергнутого князя Владимира нет ничего!
После того, как великий князь Киевский Владимир ввел христианство как официальную религию (подобно тому как за сто двадцать с лишним лет до того это сделал его (возможно) прапрадед Борис), появилась возможность и основание почтить память Бориса I Болгарского - и Владимир называет сына Борисом! Вот так это имя попадает в русский княжеский именник. Удивительная ирония судьбы: князя Владимира Болгарского сверг, ослепил, бросил в темницу собственный отец Борис, и его почти забыли. Наследником Бориса в большинстве источников называют Симеона, вообще игнорируя недолгое и насильно прерванное княжение Владимира. Его русский тезка (и возможно, правнук), напротив, становится самым знаменитым русским князем - крестителем. Но - поразительное совпадение - сына крестителя - Бориса - также ждала насильственная смерть. Но он остался в истории Руси святым мучеником, одним из двух первых канонизованных святых Русской православной церкви."





Редактирано от - neminona на 22/3/2005 г/ 07:51:59

Добави мнение   Мнения:261 « Предишна Страница 13 от 13 11 12 13