Ранен християнски ръкопис, който включва единствения известен текст на така нареченото Евангелие от Юда, излезе на бял свят след повече от 1700 г. Текстът хвърля нова светлина върху отношенията между Исус Христос и ученика, който го е предал, разкрива нов документален филм по "Нешънъл джиографик". Според тази версия Исус е помолил Юда да отиде да го предаде, като му обещал, че по този начин ще се издигне много над останалите ученици.
Това не е нова версия - подобни хипотези са съществували и преди в богословските среди. За първи път обаче това предположение се потвърждава от древен документ.
"Нешънъл джиографик" обяви, че в Египет е бил открит коптски текст върху папирус, увит в кожа, с обем около 26 стр. Смята се, че този екземпляр на Евангелието от Юда е бил преписан на езика на коптите през 300 г. от н. е. (Оригиналът е бил създаден век преди това на гръцки.) Този ръкопис е най-значимият древен небиблейски текст, откриван през последните 60 г., смята директорът на Географското дружество.
Преди 30 г. селянин, който търсел съкровище в египетска пещера, намерил полуразпадналия се ръкопис. Понеже текстът бил на коптски, селянинът не разбрал какво пише вътре, но преценил, че ще успее да го продаде. Един антиквар го купил, но не съумял да оцени какво държи в ръцете си. 5 г. след откриването му ученият Щефан Емел бил помолен да разгледа ръкописа и да даде експертно мнение.
Състоянието на ръкописа се влошило много, след като бил поставен в сейф в Лонг Айланд, Ню Йорк, където останал 16 г. Друг антиквар го прекупил през 2000 г. И едва през 2001 г. шведска фондация за древни изкуства се заема с реставрирането и подреждането на близо хилядата парченца.
Автентичността на документа е удостоверена с анализ на мастилото, радиовъглеродни проби и мултиспектрален анализ. Съставът на мастилото например съвпада изцяло с материалите, от които са изработвани мастилата по това време. Езиковият стил съответства на характерния за епохата - напълно типичен за древните коптски писания. За това свидетелства един от най-големите специалисти по коптска литература и култура - проф. Штефан Емел от университета в Мунстел, Германия.
Един от пасажите започва с текста "Таен запис на разкритието, което Исус направи в разговор пред Юда Искариотски през седмицата, три дни преди да отпразнува Пасха". По-нататък се описва как Христос казал следното на своя ученик: "Ще надминеш всичките ми останали ученици, защото ти ще положиш в жертва човека, в когото съм облечен." Това се тълкува от учените, запознати с гностицизма, като уверение, че след като помогне на Исус да се отърве от тленната си обвивка, Юда ще освободи истинската му духовна същност или божественото същество в него.
За разлика от останалите евангелия (на Матей, Марко, Лука и Йоан) анонимният автор смята, че единствен от 12-имата апостоли Юда е вникнал напълно в Посланието на своя учител и е разбрал какво всъщност се е опитвал да им каже той. Едно от теченията в ранното християнство - това на гностицизма, вярва, че има начин хората да напуснат затвора на телесната си обвивка и да се върнат в духовното царство, към което принадлежат поначало.
За неканоничните евангелия на Тома, Мария Магдалена и Филип, открити през последните 65 г., също се смята, че са писани от гностици. Вярванията на гностиците се смятат за ерес. Откриването на тези документи разтърсва богословието, защото показва колко драстично различни са били вярванията и тълкуванията сред ранните последователи на Христос. Новите открития през нашата съвременност оформят поток от едни вече различни тълкуватели на Библията - хора, които разглеждат Светото писание като исторически документ, продукт на политическите сили и на времето си.
Евангелието от Юда е най-драстично противоречивият от новооткритите текстове. В него се опровергава каноничната история, като се предлага една съвсем различна версия на случилото се. Най-известният предател в историята на човечеството - Юда Искариотски, е описан като любимия ученик на Христос, негов най-верен съратник и приятел.
Според някои специалисти по богословие Евангелието на Юда няма да преобърне библейското учение. В евангелията на Йоан и на Марк има пасажи, в които се намеква, че Исус не само е избрал Юда да стане негов предател, но дори го е окуражил да го издаде именно на бъдещите си палачи, за които е знаел, че ще го разпнат.
|
|