"Моите герои няма да имат и секунда покой: ще пеят, ще танцуват и погледнати отдалеч, ще бъдат като персонажи от голямо наивистично платно". Мислите, че това са думи на великия Гогол? Не. Така се зарича младият режисьор и актьор Камен Донев, преди да направи забавната си по балкански, танцуваща Гоголева "Женитба" (една от най-добрите комедии на всички времена). Именно сцената на Русенския театър гостоприемно приюти този шантав, интересен и провокативен спектакъл.
Не можем да не отбележим, че симпатичният режисьорски замах като на шега променя динамиката на действието, съкращава част от диалозите, донаписва други, изчиства архаизмите, добавя още комедия на ситуацията. Ето защо повечето сцени ще ви харесат заради фантазията, с която са решени.
Сред изпълнителите несъмнено се открояват най-добрите актьори на Русенския театър: Любомир Кънев в ролята на надворния съветник Подкальосин и Яна Стефанова-Хурнани като момата за женене Агафя Тихоновна, търговска дъщеря. Със сигурност ще запомните и комичните образи на Ружа Любомирова (слугинята Дуняша) и Венцислав Петков (кандидат-женихът Анучкин, пехотен офицер в оставка). Макар и на втори план, тези актьори се открояват именно когато не са сами на сцената, а участват в яркото решение на хореографските мизансцени.
Разбира се, няма как да не ви направи впечатление застаряващата възраст на повечето от изпълнителите (Николай Ангелов като Кочкарьов, Огнян Жеков като Пържени яйца, Иван Самоковлиев като Жевакин и др.). Все пак не бива да забравяме, че това е просто трупата, с която разполага в момента Русенският театър. От друга страна играта точно на тези актьори, вплетена именно в такъв сюжет, спомага за хумористичния ефект сред публиката.
Масовите етюди, към които Камен Донев винаги е имал слабост, тук са изпипани с чудесни хореографски решения, подпомогнати и от балканската музика, караща сцената да подскача в чуден, неславянски ритъм. Вездесъщият абсурд на Гогол е изведен в степен на гротеска. А героите на сцената изглеждат като изскочили от съвременен комикс или мултфилм. Няма как да не е вкусно на публиката, която е гладна за точно такъв театър.
Снимка: Архив "Сега" - Дина Шошева като Арина Пантелеймоновна в гротескна сцена от спектакъла.
|
|