:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,743,955
Активни 391
Страници 422
За един ден 1,302,066

Гледаме българо-италиански "Отело" по френски

Софийската опера откри сезона си с пищен спектакъл
Снимка: Борислав Николов
Оперният сезон навсякъде по света е отдавна започнал. У нас това се случи в края на миналата седмица. С българо-италианската копродукция на "Отело" от Верди, поставена по френски маниер.

В интерес на истината огромното закъснение на старта бе компенсирано с качествен спектакъл. Постановката на "Отело" е в известна степен необичайна. Както художникът Салваторе Русо обясни дни преди премиерата, тя е нетипично ярка и слънчева. Основният принос за това е именно негов. Той е решил да избяга от обичайните за "Отело" тъмни цветове и да създаде бляскав спектакъл като този в "Гран опера" в Париж. Определено е успял.

Нашият "Отело" по визия е по-скоро средиземноморски, отколкото Шекспиров. Всъщност това е и доста по-точно, отколкото традиционното представяне на Вердиевата опера. Действието на творбата се развива именно на остров Кипър, така че няма логика да бъде мрачна и тягостна. Но досега по-често я поставят по този начин.

Режисьор на "Отело" в Софийска опера е италианецът Енрико Стинкели. Негов принос е участието на балета. При това балетът не се появява само като фон за десетина минути, а присъства почти равностойно с певците на сцената.

Спектакълът е изцяло верен на музиката на Верди, либретото на Бойто и пиесата на Шекспир. Използвани са дори цитати от италианския превод. Сценографията не бяга от времето и не търси съвременни препратки. То у нас по принцип подобни експерименти в операта трудно се приемат.

Хореографията е на Светлин Ивелинов. Според него режисьорското решение е много интересно - търсен е хореографски ефект и движенията на хора и статистите. Слава Богу, това ни спестява досадното "кибичене" на певци в една точка през цяло едно действие.

Диригент-постановчик на "Отело" е Владимир Гяуров. В главните роли са Марио Леонарди като Отело, Росана Потенца като Дездемона и Александър Крунев в образа на Яго. В спектакъла участват още Костадин Андреев, Румен Дойков, Живко Пранчев, Нико Исаков, Орлин Горанов, Цветан Цветков, Радостина Николаева, Цветана Бандаловска, Стефка Минева. Солисти на балета са Диляна Никифорова, Дарина Бедева, Ясен Вълчанов и Росен Канев.

Премиерата и целият оперен сезон 2004/2005 г. са посветени на големия бас Николай Гяуров и са под патронажа на италианския посланик Джан Батиста Кампаньола. Американският посланик Джеймс Пардю и съпругата му пък станаха патрони на балетния сезон на операта, който стартира преди месец.
603
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД