:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 437,308,616
Активни 161
Страници 21,413
За един ден 1,302,066
Необикновени професии

В киното пиротехникът не е разрушител, а художник

Според "взривчика" Светозар Каратанчев без нюх, късмет и здрава практика този занаят е немислим
Не ми се ще да разочаровам момченцата, които мечтаят да станат повелители на огъня и гърмежите на снимачната площадка, но в България няма университет, който да предлага подобна специалност за изучаване. Как ви звучи например Университет по взривно дело?! Едно време, обаче, с маестро-пиротехник е разполагал всеки уважаващ себе си кралски двор. Иначе кой, мислите, е отговарял за фойерверките и илюминациите?

"У нас има професия "взривчик", или казано по-коректно - "специалист по взривни работи". Думата "пиротехник" битува само в сферата на изкуството и фойерверките" - просвещава ме Светозар Каратанчев - шеф на частна фирма за специални пиротехнически ефекти в киното и шоубизнеса. От него научавам, че без нюх, късмет и здрава практика, този занаят е немислим. Казармените познания по взривно дело и тапията от задължителния специализиран курс са крайно недостатъчни. Самият Каратанчев е бил "правоспособен бомбаджия", много преди да тръгне да основе фирмата. Закалка на опитен "киновзривчик" придобива обаче след като минава през школовката на старите киноцентърски кадри - "гурутата" в бранша Васил Диков и Дойчин Йондов. Те му "отварят очите" за тънкостите и майсторлъците.

------



В киното Светозар Каратанчев попада случайно след запознанството си с тогава изгряващата като актриса боксьорка Дейзи Ланг и с Дейвид Варод от ФК "Ню имидж". Всъщност, професията частен пиротехник разцъфтя на родна почва след нашествието на чуждите филмови къщи тук. Но тъй като пиро-ефектите в екшъните са дело рисковано, никой не гласува доверие току-така на някой новак в професията. Има си ред - първо трябва да поработиш като калфа. Първият си самостоятелен пиро-номер "Зора" прави в индийската продукция "Куршум". След което много емблематични за екшън филмите имена като Рей Лиота, Уилям Дефо, Долф Лундгрен, Жан-Клод Ван Дам и Стивън Сегал се оставят да бъдат "взривени" или "застреляни" от момчетата във филми като "Вулкан", "Контрол", "Потопени" и "Механикът". Дотук всичко звучи романтично и вълнуващо. Но не се заблуждавайте, че пиротехникът по цял забърква взривоопасни смеси и подготвя красиви пламъци, проглушителни гърмежи и ожесточени симулативни престрелки. Половината от работата му е да преодолява административни скучнотии и законови бариери. Защото материалите, с които работи, са в специален режим. "Ако някъде някой гръмне нещо професионално, "обичайните заподозрени" сме първо ние" - шегува се Атанас Апостолов - момчето, което се занимава с електриката и компютрите във фирмата. Но то не е съвсем шега, защото, като се замисли човек, пиротехниците наистина са



потенциални атентатори и терористи



При това най-печените. Нищо че работят с материали, специално произведени за киноиндустрията. "И най-незначителния сигнал в полицията, че някой от бранша не е достатъчно надежден, води до отнемане на законното разрешително за работа" - уверява Каратанчев. Оказва се, че локално разрешително е задължително да се вади и за всеки един отделен пиротехнически "номер". Недопустимо е да прекарваш експлозиви по улиците на София, без да си уведомил Столична голяма община, Столична малка община, НСО, пожарната, полицията и Главна инспекция по труда. То се изготвя въз основа на предварително представен проект, в който се описва къде, в колко часа, какво и как ще "гърмиш". Излиза, че за да заснемеш 6-7-секунден ефектен номер, трябва да се готвиш административно и технически 1-2 месеца. И макар че, както разбирам, в тази работа има и голяма доза досада, все пак тя е привлекателна, защото е екзотична и пълна с риск, адреналин и въображение. Но не си мислете, че пиротехниците са чиста проба разрушители. Само така изглежда на "първо четене". Майсторлъкът е в



максимум атракция, минимум поражения,



нулев риск. "Всъщност, поражения почти няма. Можем да направим така, че една взривена кола на кинолентата да изглежда разпарчадисана до неузнаваемост, а в действителност да е почти цяла" - просвещават ме от "Зора". Пиротехникът трябва да "гърми" така, че в периметъра на взрива да е възможно да се изпратят камери. При реална експлозия това е невъзможно. "Просто рисуваме картината, която режисьорът иска да види. Ако ни каже, че една кола трябва да литне във въздуха, да се обърне на 360 градуса и да се взриви така, че да се счупи само предното й стъкло, ние му предлагаме начин това да се случи максимално безопасно и точно" - "открехва" ме Каратанчев. Пиротехниците карат един кадър да се разпадне артистично. Основната им грижа е да изчислят безопасния периметър така, че никой от снимачния екип, който понякога наброява 300 души каскадьори, актьори и оператори, да не пострада. Те не могат



да си позволят лукса да контузят актьор,



защото това означава, че повече никой няма да ги ангажира. А с чуждите актьори шега не бива. Те са застраховани за космически суми и повечето от тях са пословично капризни и страхливи. Има защо, като се знае, че големи звезди като Брус Ли и Брандън Ли са починали при подобни злощастни обстоятелства по време на снимки. "Най-капризният, с когото сме работили, е Стивън Сегал. Но се чувстваме длъжни да изпълняваме им капризите на абсолютно всяка звезда" - споделя Атанас. От страх да не пострадат, много често големите екшън-майстори използват само 20% от потенциала на нашите момчета. "Неприятно е, когато великите актьори са работили с още по-велики, според техните разбирания, пиротехници в чужбина. В някакъв момент им доказваме, че ние сме по-способни и находчиви. Но това ни коства много убеждаване" - обяснява Светозар. Разказват ми, че когато екипът на "бомбаджиите" се появи на терена, всички застиват в странни пози и започват да гледат изплашено. "Дори да си подхвърлям обикновено гумено топче в ръцете, всички подозират, че това е бомба" - разсмива ме Наско. По тази причина



в някакъв момент пиротехникът става психолог



и започва да успокоява хората на снимачната площадка.

Екипността в редиците на "бомбаджиите" е повече от важна. Във фирма "Зора" работят само 3-ма души, които се допълват помежду си. Светозар е шефът - той взима решенията и носи отговорността. Първият му асистент е Велислав Велев, който е химикът в групата, а Атанас отговаря за електрическата и електронната част на "номера". При заснемане на взрив в подводница, Светозар "се жертва" да изпълни сам пироефекта, за да е сигурен, че друг няма да пострада, и получава изгаряния III степен върху 35% от тялото си. Но не отива в болница, а продължава да работи бинтован. На това му се казва да си обичаш работата.

-----

Каре

Ефектът е запазена марка



Един и същ пироефект може да се изпълни по 100 начина,

но само окото на професионалиста прави разлика между "почерка" на една или друга школа в пиротехниката. "Като гледам някакъв филм, мога с точност да определя на кой майстор в занаята са дело ефектите: на Пини Клавир, на Алистър Верди, или на Джейсън. Зрителите не могат да направят тази разлика" - доверява Каратанчев. "Същото е и с използването на CJI-технологиите - добавя Наско. - Винаги надушвам кога един пироефект е изцяло компютърен, и кога е сниман на живо. Когато камерата "види" експлозията, ефектът стои много по-различно на екрана" - разпалва се Наско. Истината е, че компютърните ефекти засега са най-скъпо платените в киното и повечето режисьори предпочитат все още "по-човешкия" начин на заснемането им.

Затова и родните пиротехници хич не се оплакват от заплащането. Понеже е специфичен, занаятът им е високоплатен. Направо да ти се прииска да се преквалифицираш, като ги слушаш.
2771
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД