"Капитан Корели" (всъщност истинското му име е "Мандолината на капитан Корели", посъкратили са го при превода, ама нейсе) е сред филмите, които окончателно легитимираха испанската прелест Пенелопе Крус в Холивуд. Необичайното в случая е, че режисьорът, сюжетът и духът на екрана са чисто европейски. Той е и един от филмите, на чиято снимачна площадка испанката завъртя афера с партньора си. След Мат Деймън (в "Тези прекрасни коне") и преди Том Круз (във "Ванилено небе") тя падна в обятията на Никълъс Кейдж. Същото се случва й с героите им във филма на Джон Мадън, нашумял с многооскаровия "Влюбеният Шекспир". Сценарият е типична разработка по темата "любов по време на война", интерпретирана в киното до пълно втръсване. Той е базиран върху едноименния роман на Луис де Берниер, който е бестселър във Великобритания до такава степен, че в лондонското метро непрекъсното се намира някой, който да го чете...
Пелагия (в ролята - задължително Пенелопе) е красива гъркиня, на чийто остров през Втората световна дебаркират италиански части. Кейдж е войник на Мусолини, в чиято глава се мотаят вместо бойни стратегии арии на Пучини. Двамата естествено се залюбват, защото мъжът на нашето момиче (Крисчън Бейл от "Американски психар") отдавна се е затрил по бойните полета. Когато той се завръща и Хитлер губи войната, за никого от участниците в любовния триъгълник няма хепиенд.
Невъоръжен със съсипващо остроумния сценарий на "Влюбеният Шекспир", режисьорът доста е поразлял и подсладил историята из идиличните средиземноморски пейзажи. В няколко момента филмът му потресаващо заприличва на "Зорба гъркът". Без съмнение ефектът е търсен. За това спомага и фактът, че всички второстепенни роли са поверени на актьори от южната ни съседка - включително известната Ирене Папас и познатата от българския филм "След края на света" Катерина Дидаскалу.
"Капитан Корели" успява да остави усещане на нещо европейско и приятно на вкус въпреки излишната сантименталност и изтърканата завръзка. Пенелопе Крус не просто играе ролята си, тя е родена за нея. "Капитан Корели" вероятно е и последният филм, в който испанката краси екрана с онази ослепителна невинност, която холивудската слава лека-полека измива от образа й.
|
|