:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,699,151
Активни 768
Страници 10,081
За един ден 1,302,066
Висша кулинария

Готвенето е като музиката - залага се на хармония и импровизация

И в кухнята, както при облеклата и парфюмите, световната мода се диктува от Франция, твърди Пламен Дойчинов, зам. главен готвач в "Шератон-София хотел Балкан"
Снимка: Александър Михайлов
Ясен Бориславов



Пламен Дойчинов е роден на 8 февруари 1962 г. в София. До деветгодишна възраст живее в Рощок, Германия, където баща му работи като музикант. По-късно учи в Софийското музикално училище, но малко преди да завърши, се премества в Техникум за обществено хранене (ТОХ). От 1987 г. работи в "Шератон". За кратко е бил готвач на влак в Германия и след това готвач в "Шератон" - Мюнхен. От 1992 до 1997 г. е главен готвач на френския ресторант "Преслав". След това работи около година в "Шератон - Франфурт" и от есента на 1998 г. е зам. главен готвач на софийския хотел. Женен, има син.





- Има ли нещо общо между готвенето и музиката?

- Има, и то много. Търсенето на хармония и импровизацията.

- Кое отличава истинския готвач от дилетанта?

- Дилетантът се закотвя на едно място и обикновено там се пенсионира. Големият готвач-артист, когато няма какво повече да научи, отива да работи на друго място. Ако не се отдадеш изцяло на професията и не се развиваш, си оставаш обикновен изпълнител, който дори не се интересува от мнението на клиента. Истинският готвач гледа порцията, която излиза от кухнята и задължително после гледа чинията, която се връща. Ако е наполовина изядено, търси причината.

- Какво означава един готвач да се развива?

- Да търси новото, естествено в някакви разумни граници. У нас още няма практика да се откриват нови ястия, но на Запад това е постоянен процес. В повечето случаи тук се приемат известни ястия и се приготвят по местен, често недотам успешен начин. Понякога става като игра на развален телефон. - Кои са новите тенденции в световната кулинария?

- Новото в кухнята, също както при дрехите и парфюмите, тръгва от Франция, въпреки че напоследък в големите хотели има много известни гастролиращи готвачи от Германия, Австрия и Швейцария. В последните десет години стана мода вкарването на азиатски неща в европейската кухня. Във Франция, например, не се прави точно пролетно ролце, а нещо, завито във фино тесто и изпържено - подобно, но различно от китайските ролца. По едно време беше мода да се слагат минимални количества храна в голяма чиния. Последна мода, тя още не е завладяла света, но вече напредва във Франция, е връщането към готвените, дълго приготвяни манджички, но малко модернизирани с нови гарнитури и по-големи порции. Всичко е пречупено през фантазията на отделния готвач и това е хубавото на кулинарията, че всеки може да се развива като творец, стига да се вписва в приемливи рамки. Преди две-три години много нашумя омарът с ванилия, но не сладък ванилов сос, а само аромат. Сега по цял свят се правят омари, лангусти, кралски скариди с ванилия. Преди петнайсетина година се появи едно ястие, което вече е класика в повечето добри ресторанти - кралски скариди с коктейлен сос, цитрусови плодове и пъпеш. Вече никой не се учудва как си пасват морски продукти с плодове, което по-рано никой не си е помислял.

- Какво могат да научат политиците от един готвач?

- Най-вече да предвиждат какво ще доведат днешните им стъпки в бъдеще. Един готвач трябва не само да готви добре, да бъде добър икономист и добър психолог, защото ръководи голяма бригада от хора, но най-вече трябва да предвижда какво неговите днешни стъпки ще донесат в бъдеще. Когато се прави менюто, трябва да е ясно какъв отзвук ще има след два, три, или пет месеца.

- Съществуват ли национални кухни?

- По-логично е да се говори за регионални кухни. Когато работех в Германия, екипът беше многонационален, имаше гърци, турци и често се стигаше до безсмисления спор чие ястие е мусаката - българско, гръцко, турско или сръбско. Няма чисто сръбска или гръцка кухня, в повечето случаи става дума за една балканска кухня, защото гръцката, българската, сръбската, турската и отчасти румънската кухня включват горе-долу едни и същи ястия с различни имена. Ще дам и друг пример. Алпийската кухня например вкючва ястия, които се правят в Германия, Швейцария, Австрия и Италия. Има много такива региони между Франция и Испания или Холандия и Белгия, където кухнята не се разделя от границите.

- Ако мислено се заличат държавните граници и се направи една кулинарна карта на Европа, как би изглеждала тя?

- Бих очертал Скандинавска кухня с Дания и част от Русия. След това Руска кухня, към която бих включил Полша и част от Германия. Към Средиземноморската кухня бих определил Италия, Португалия, Франция, Испания, България, Гърция и Турция. Бих отделил Алпийската кухня, след това кухнята от Бенелюкс. Може да се мисли и за детайли в такава карта.

- Може ли кухнята да влияе на международните отношения?

- Сигурно може малко и тя да помага. Неотдавна при посещението на китайския министър-председател Чжу Жунцзи за официалния обяд, който президентът Стоянов даде в "Шератон", трябваше да напиша две примерни менюта. Студеното предястие кръстих салата "Лесидрен", а супата нарекох лятна супа "Самоков". Това е американската студена картофена крем-супа с праз, моркови и сметана. Но отгоре добавих фино пушена рилска пъстърва и червен хайвер. Основното ястие беше пиле "Спартак", което в основата си е пиле "Тракия" - гърди, мариновани в чесън, чубрица и кисело мляко, изпечени на скара с тиквички и патладжани също на скара. Десертът беше ягоди с орехов сладолед, полети с мед от Рилския манастир. Това беше меню за доста сериозна международна среща.

- И то носи някакво послание?

- Може би дава теми за разговор и представя страната по някакъв начин. Покрай пилето "Спартак", примерно, би могло да се каже, че този герой от римската история произхожда от нашите земи.

- Отличава ли се много българската от европейската кухня?

- Тъй като сме кръстопътят на света, на границата между християнския и ислямския свят, нашата кухня е силно повлияна от европейската и ориенталската. Турците са пренесли доста неща.

- Но те самите са взели доста от Византия.

- Да. Те идват като номадски племена без кулинарна култура. Това, което Византия е наследила от Рим и е доразвила, Турция е приела и му е добавила нещо свое.

- Какво се промени за последните десет години в храненето у нас?

- Има добри и лоши промени. Появиха се менюта като телефонни указатели, но за да се съхранява и готви всичко, както трябва, кухнята трябва да е голяма колкото три хотелски кухни и персоналът да е поне 15 души, а обикновено става дума за килер с двама готвачи. Хубаво е, че този тип ресторанти започнаха да замират. Добра промяна е появата на испански, мексикански, италиански и други национални ресторанти. Все повече "Макдоналдс" настъпва за съжаление. Аз самият понякога ям там.

- Това да го оставим ли в интервюто?

- Да, но с едно обяснение. Ям там не защото е вкусно, а защото бързам и знам, че качеството е еднакво в Мюнхен, Прага, Ню Йорк или София, хигиената е гарантирана и няма да ми стане лошо. Но е жалко, че за много хора това започва да става еталон за вкус.





Три рецепти на майстор Пламен Дойчинов



Салата "Лесидрен"

Продукти за 4 порции: 2-3 вида салати с различен цвят, 200 г пресни манатарки, 100 г шунка от диво прасе, 2 с.л. зехтин, сол, пипер, 4 филии тост, 3 с.л. олио. За заливката: 3 с.л. прясно изцеден лимонов сок, 6 с.л. зехтин, сол, бял пипер, малко захар, бучка пармезан.

Шунката от диво прасе нарязвам на тънки жулиени. В мазнина запържвам на силен огън нарязаните на шайби манатарки, които съм почистил предварително от пясък и пръст с четчица (в никакъв случай не мия, в краен случай ги изтърквам с влажна кърпа) и подправям със сол. За приготовлението на крутоните изрязвам краищата на тоста (кората), а останалата част нарязвам на малки, еднакви по големина кубчета. Пържа ги в същия тиган, в който съм сипал 3 с.л. олио. Прецеждам готово изпържените до златистокафяво крутони и ги слагам да се отцедят върху кухненска хартия. Подправям ги със сол и пипер.

За приготовлението на дресинга разтварям солта, захарта и пипера в лимоновия сок и добавям зехтина. Бъркам с тел, докато се получи хомогенна смес. Добре измитите и отцедени листа от салатите подреждам красиво в чинии, разпределям жулиените шунка, шайби манатарки и крутони върху тях. Заливам с дресинга и настъргвам на фино ренде пармезана отгоре. Сервирам веднага.



Лятна студена супа "Самоков"

Продукти за 4 порции: 300 г картофи, 2 стръка праз (само бялата част), 2 с.л. масло, пресен лимонов сок, 1 щипка индийско орехче, 700 г пилешки бульон, 150 г заквасена сметана, сол, пипер, естрагон, див лук, 1 пушена пъстърва, 20 г червен хайвер.

Измитите и обелени картофи нарязвам на кубчета. Изчиствам праза и го нарязвам на тънки колелца. Задушавам всичко в масло и го подправям с индийско орехче и няколко капки лимонов сок. Сипвам бульона и варя на тих огън 30 мин. Пюрирам супата с миксер до хомогенна смес и я прецеждам през немного фина цедка. Добавям сметаната, подправям със сол и пипер и разбърквам с тел. След като супата изстине, я оставям в хладилник да се изстуди. Сервирам я студена, поръсена със ситно нарязаните естрагон и див лук. За да придам по-тържествен вид на ястието, на повърхността на всяка порция поставям парчета от рибата и малко червен хайвер върху тях.



Мелба

Продукти за 4 порции: 4 узрели праскови, 250 г ванилов сладолед, 300 г малини, 2 с.л. пудра захар.

Обелените праскови разполовявам и слагам по две половинки в чиния. До тях слагам по 2 топки ванилов сладолед. Малините миксирам заедно с пудрата захар и със соса заливам сладоледа и плодовете. Този класически десерт е създаден в началото на века в чест на оперната певица Нели Мелба. Неговият създател, знаменитият френски кулинар Огюст Ескофие, не препоръчва добавянето на бита сметана.
2072
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД