:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 430,426,676
Активни 56
Страници 2,182
За един ден 1,302,066

"Рейс" на Стратиев избръмча и в Народния театър

Архив на театъра
"Рейс" на Стратиев, режисиран от Панкин, не личи да е остарял.
След успеха на пиесата "Рейс" от Станислав Стратиев, която Борис Панкин постави преди няколко години на сцената на Смолянския театър, сега пак благодарение на него в Народния театър се състоя първата премиера по текст на известния български писател, драматург и сценарист. Екипът, създал спектакъла "Рейс" под новата режисура, включва обичайните заподозрени: Иван Токаджиев (сценография), Елена Иванова (костюми), Евгени Господинов (музика). Пътници в култовия рейс са колоритните персонажи на М. Петров, Г. Мамалев, Хр. Чешмеджиев, Н. Илиев, П. Дикова, Кр. Лафазанов, А. Радичев, А. Пенчева и К. Кавадарков. "Рейс" е комедия за страха, който постепенно оживява и става по-голям от самия човек. Стремили сме се към едно стопроцентово забавление, опитахме се да направим екшън комедия с елементи на размисъл във финалната й част", споделя режисьорът. Първоначално зрителят се озовава в до болка позната тривиална ситуация: деветима пътници след поредния тежък работен ден се качват на автобуса, за да се приберат по-бързо вкъщи. Много скоро обаче те се оказват жертва на приумиците на шофьора, който подкарва рейса по свой си маршрут - "човекът търсел отворена хлебарница, за да си купи хляб". В настаналата суматоха всеки от пътниците, на ръба на истерията, разкрива проблемите си пред малкото общество от непознати. Жената се тревожи за двете си малки деца у дома, Виртуозът припира, защото го чакат 200 души хорова капела, на Безотговорния ще му се спаружат марулките за салата, а Неразумният непременно в осем часа трябва да върне поялника на съседа. В пълно безхаберие относно тези затрогващи лични драми шофьорът решава с пълна газ да бръмне до... Копривщица: "когато тихи пазви тиха нощ разгръща, мама да видел и сабята на баща си"! Зрителят със сълзи се смее на юнашките неволи на Стратиевите герои, на малките им страхчета, на дребнавите им заяжданици и шмекерувания. Той самият предприема едно пътешествие из територията на нашенските нелепи и абсурдни нрави. Макар да е написана през 1979 г., пиесата е къс от съвремието ни, в което "нервите са най-големият бич на модерния човек. Днес се дразни, утре се дразни и хоп - в лудницата". Спектакълът "Рейс" събужда допълнително любопитството и поради факта, че за пръв път се играе оригиналният финал на пиесата, който никога не е бил публикуван в социалистическа България.
Архив на театъра
Петя Дикова и Ники Илиев - част от по-младите пасажери.
3
14465
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
3
 Видими 
17 Януари 2008 07:48
Това гейче и то актйор се пише...
17 Януари 2008 12:44
Гледах "Рейс" през 1979 год. И изобщо не става въпрос за дребнавости, нито има нещо общо със съвремието. "Рейс" си е писана за тогава - за 1979 год. То и тогава много хора не разбраха смисъла и намека й. Дори имаше критика, че не е озаглавена "автобус", ами с такава някаква чуждица - "рейс". То и автобус е чуждица, ама авторът е искал да бъде рейс, а не автобус. И изобщо не случайно, а в общия смисъл и контекст на пиесата. Тогава така го изиграха, че изобщо не беше нито забава, нито комедия, а нещо, което те кара да се замислиш и да се огледаш с малко страх. И веднага вечерта проверих из речниците какви други смислови значения има тази дума "рейс" и най й пасна смисъла на някаква безсмислена надпревара. И в случая изпълнението внушаваше наистина една безсмислена надпревара сам със себе си, а останалите, щат-не щат, участват с "шофьора" в надпреварата и този шофьор не беше изобщо никакъв шофьор, а тогавашните ръководители от най-висок ранг. Карат си както си искат колата, а последиците всички ги носим. Мърморим и търпим. Тогава бях студент и живеех в 24 блок в Дървеница. Цяла група бяхме и след театъра направо си тръгнахме за общежитието и цяла вечер си мълчахме неловко.
Интересно какъв ли край са изиграли сега, но тогава не само краят, а цялото изпъ лнение беше силно въздействащо.
Свалям шапка на Станислав Стратиев и произведенията му. Тогава много беше на мода партията да предприема разни стремителни нови курсове, мултипликационни подходи и т.н. Измислят нещо и докато се чудим как да го разгадаем, не можем да мислим за друго, защото се надяваме в новоизмисленото да е разковничето и най-после да се оправим. Пленуми, тезиси, силни критики от най-отгоре. Възхищаваме се... и пак същото.
Точно като в "РЕЙС"!
Накрая, независимо как и откъде дойде някакво събуждане и възраждане и ни яхнаха не будните и будителите, а дребните душици, дето най-много лижеха...
17 Януари 2008 16:46
Въпрос към редакцията; това дописка ли е или само информация? Защото, явно в тази рубрика по ще отива една професионална критика. Още повече "Рейс" е от върховете на съвременната комедия и има няколко успешни постановки в миналото.
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД