Има нещо много странно в цялата тази история.
В един друг всекидневник Венци Кисьов заявява: "доходите на театъра от над 800 хиляди годишно не покриват разходите – към 1 млн., като разликата в сумата покрива МК."
От една страна няма нищо необичайно. Театърът е непечеливша организация и дотирането е нещо нормално, но е интересно да се разбере от къде идват тези 800 бона приходи?
При положение, че театралният сезон е 9-10 месеца, това означава, че на ден се изкарват повече от 2.500 лева или по груби сметки всеки ден се играе представление на пълен салон и то с правостоящи. Трудно е да си го представя. Ако става въпрос за спонсорства, повече от задължително е да се извадят на светло имената на меценантите, за да се види кой кой е.
"Сълзата" е открита сцена. Такива театри нямат постоянен творчески състав и имат задълженията да подържат базата и да предоставят сцената си на гостуващи трупи срещу заплащане (обикновено процент от прихода или срещу твърд наем).
Могат да имат и собствена продукция ( ако имат свободни средства), която се реализира от гастролиращи актьори и режисьори.
Получава се, че "Сълзата" няма единствено необходимото за съществуване на театър "Открита сцена" - сцената. Кому е нужно съществуването на театър който плаща какъвто и да е наем за нещо което после да отдава под наем.
При този статут читалището спокойно може да си върне собственоста и да продължи да действа на същият принцип. Просто театъра няма да се казва вече "Сълза и смях", а примерно "Славянска беседа". Никой няма да е ощетен, няма да има закриване, а промяна на собственоста и името. "Сълзата" може да си намери друго място с по добри условия и да продължи да съществува. Толкова е просто.
Между другото това не е първият имотен скандал в който се замесва името на театъра. В началото на 90-те в продължение на години "Сълзата" отказваше да освободи задната сграда с двора която беше реституирана от бившият министър Данов. Криеха се, отказваха да получат призовките, не се явявахя на делата и пр. Накрая разбира се бяха изгонени, но и тогава се ревеше с пълно гърло как гадния и алчен реститут посяга на културата.
Нищо ново под слънцето.
|
|