:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 427,310,742
Активни 84
Страници 16,869
За един ден 1,302,066
Истинската история

Къде е роден отец Паисий?

Селищата претенденти са вече в непрекъсната атака, призовавайки „да измъкнем Паисий от лапите на банскалии”*
Хаджи Вълчо от Банско, по-голям брат на първия български съвременен историк Паисий Хилендарски, като дарител на часовнята "Св. Иван Рилски" в Хилендарската обител на Света гора, 1757 г. Вляво - лист 60б от Хилендарската кондика от ХVIII в., 25 януари 1760 г. Подчертани са думите "Паисий [Хилендарски]", "предал" и "хаджи Вълчо". Вдясно - лист 74а от същата Хилендарска кондика, където става ясно, че смъртта настига проигумена Паисий [Хилендарски] в с. Ампелино (Амбелино), днес част от Асеновград, през 1773 г.
Споровете за родното място на Паисий Хилендарски силно се изостриха и станаха неподозирано арогантни. В навечерието на 250-ата годишнина от написването на вероятно най-великата българска книга - "История славянобългарска", трябва да се очаква и повече. Не можем дори да предположим в кое време на лето 1762-ро е завършил епохалния си труд отец Паисий. Няма как да разберем също кога точно през 1722 г. е роден великият българин. Поради това честванията на тия две годишнини са насрочени около църковния празник тоя месец. Тържествената обстановка обаче не се получава май, макар да остават само няколко дни до избраното време. Дали времето е неподходящо за събуждане на българщината, или не са останали никакви неясни въпроси около живота и делото на Паисий?! Затова пък вместо патриотично празненство, което младите да запомнят с възхита, вместо сериозни научни обследвания навсякъде гъмжи тия дни от вампири.

Будителят ще да се е обърнал вече в незнайния си гроб,

гледайки отгоре неблагодарните си потомци.
Да се търси историческата истина е не право, а задължение, та затуй можем само да приветстваме старанието на двама поети - от самоковското село Доспей и от пернишкото Кралев дол, които с книги и всякакви публични изяви се борят да направят широко достояние тезите си, че Паисий е родом, съответно, от Доспей и от Кралев дол, а двамата заедно да измъкнат "Паисий от лапите на банскалии". Това, което няма как да ни зарадва, е предимно грубият и заповеден тон на тия изяви, зад които започваме да провиждаме цели, съвсем различни от историческата истина. Това, което няма как да приемем, е изнасилването на наличните сведения, за да е по-лесно достигането до тяхната си лична цел, а понякога и откровеното послъгване, което в съчетание с острия недостиг на строго научен инструментариум прави тезите им безсилни.
Трябва непременно да заявя възможно най-категорично, че не съм родом от нито едно от селищата, претенденти за родно място на отец Паисий, нямам никакви роднини там, не познавам никого от жителите на тези населени места, даже не съм ходил там, само в Банско няколко пъти, но без да общувам с никого освен с един таксиметров шофьор. Мисля, че това уточнение беше важно, понеже кой знае защо у нас се смята, че във всичко има роднинско-приятелско-финансова причинноследствена връзка. Нищо друго освен историческата истина няма да ни занимава тук.

* * *

Нека се опитаме с малко думи да изчерпим поне главните основания за родното място на отец Паисий. Всепризнато е, че той сам определя областта, от която е родом, в началото още на "История славянобългарска", която е написана от "Паисий йеромонах, който живееше в Света гора Атонска и беше дошел там от Самоковската епархия през 1745 г. (т. е. когато е 23-годишен), а събра тая история през 1762 г. за полза на българския род". Това е основанието да се твърди повсеместно, че Паисий е родом от Самоковската епархия, което доста облекчава изследователите в тяхната задача. Отдавна бе забелязано (Юр. Трифонов, 1937), че в тия думи няма нищо за родното място на възрожденеца, там само е казано, че на 23 години той дошъл от някое неизвестно място в обширната Самоковска епархия. През XVIII в. на 23 г. младежите са вече твърде самостоятелни, особено заможните като Паисий, и горните думи не са никакво основание да твърдим, още по-малко категорично, че Паисий живее в родното си място до заминаването си за Света гора.
Сега вече задачата да се определи вярно родното място на Паисий изглежда съвсем невъзможна. Това би било така, ако не разполагахме с една купчина други сведения. Много, да не кажем най-важните, от тези сведения дължим на историка М. Ковачев, който ги обнародва събрано през 1942 г. От него имаме най-важните посочвания за хаджи Вълчо - изключително заможен търговец и крупен дарител на Хилендарската и на Зографската обител на Света гора (вж. изчерпателно Ек. Бояджиева, 1992 и 2002). Хаджи Вълчо ни е много важен, защото за него знаем, че е от Банско. Но не само оспорваните сведения на М. Ковачев, който е обвиняван в подправяне и измисляне на исторически извори, особено след като бе издадена пълно Хилендарската кондика от XVIII в. (Б. Райков, 1998), са единствени, които очертават тая важна братова връзка. Особено напоследък бяха събрани още цяла купчина.
В действителност ние никак не сме наясно кой точно архивен документ е чел в Хилендар и после цитирал Ковачев за неоспоримите братови връзки между Паисий, игумена на Хилендар през 1761-1762 г. Лаврентий и търговеца хаджи Вълчо. Пак ще се повторим - тая връзка е особено важна, поради това, че за хаджи Вълчо се казва неоспоримо, че е от Банско. А щом единият от братята е оттам, то близо до ума е, че и другите двама, включително и най-малкият Паисий, ще да е оттам. Наистина Паисий сам твърди, че игуменът Лаврентий му е брат само по майка, т. е. имат различни бащи, но това едва ли е съществена пречка за развитие на историческата хипотеза за Банско като родно място на Паисий Хилендарски.
Наистина, в изданието на Хилендарската кондика от 1998 г. отсъстват повечето от най-важните сведения за Паисий, но дори младият Михаил Ковачев да е изпечен мошеник и сам да си ги е измислил, което не ще да е вярно, то пак съществуват достатъчно сведения за

братовите връзки между Паисий, Лаврентий и хаджи Вълчо,

от което най-вероятно следва, че Паисий е родом от Банско. Та на кого другиго хаджи Вълчо ще повери огромна сума освен на брат си - "[лист 60б] 1760 година, 25 януари. От Самоковска епархия се връща брат проигумен кир Паисий (Хилендарски) и предава от пътуването си аспри 340 гроша и вещи, сребро, злато и църковна утвар за 370 гроша. Проигумен Паисий е предал от предишното си пътуване през 1755 г. 500 гроша и от хаджи Вълчо 500 гроша... " (Из Хилендарската кондика за XVIII в., издадена от Божидар Райков, 1998 г.).
Къде израства обаче бъдещият народен будител остава загадка. Текстът на "История слаявянобългарска" не изглежда особено свързан с Банско и Разлог, а езикът на творбата сякаш посочва друго място в Самоковската епархия, в което е отглеждан невръстният Паисий. Само че тези две основания са само вторични, а и не твърде добре проучени. В бъдещето ще предстои да им се отдели нарочно внимание, което едва ли може да промени това, което днес със значителна доза сигурност можем да твърдим - великият Паисий е родом от Банско. Когато научим повече за неговото детство и юношество, тогава ще можем да разкрием и останалите тайни на "История славянобългарска".

* * *
Не само родното място на отец Паисий не е докрай ясно, гробът на великия българин също не знаем къде е точно. Според запис в Хилендарската кондика смъртта настига Паисий Хилендарски като пътуващ инок в с. Амбелино, днес част от Асеновград. На лист 74а в Хилендарската кондика за XVIII в., издадена от Божидар Райков, четем: "1773 година. След смъртта на проигумен Паисий от Ампелино (село Амбелино, днес част от Асеновград) се връща отец Антим и предава на братството аспри (сребърни монети, акчета) и вещи за 460 гроша... " И това е всичко.
Едно неочаквано "откритие"** от последната седмица може да помогне много за точното разпознаване на търсения отдавна гроб на великия българин. Категоричното твърдение, че средновековните гробове, в които е приложен ритуал срещу овампиряване, принадлежат на напредничави люде, останали неразбрани (което, ако сме напълно сериозни, няма нищо общо със средновековната българска действителност), разкрива съвършено неподозирани възможности да разпознаем гроба на отец Паисий, когато той се разкопае един ден - при него непременно ще да е приложен ритуал срещу овампиряване, нима съществува в целия български XVIII в. по-новаторска, по-нестандартна личност от Паисий?! И доколкото честотата на разкривани археологически гробове с приложен такъв ритуал е относително постоянна - средно около 10% в некропол, то вече е налице възможността да сведем избора на вероятния Паисиев гроб до 10 пъти по-малко обекти, което е наистина забележително. Няма начин да не го разпознаем, когато се открие, направо си е сигурно.
----------

*Из словото на кметицата на Перник инж. Антоанета Георгиева на 17 март 2007 г.
** Сарказмът в следващите редове не се отнася по никакъв начин до колегите в Асеновградския музей, които самоотвержено, година след година, разкриват археологическите тайни на тяхната община.

Свързани текстове:

http://www.segabg.com/article.php?id=458170

http://www.segabg.com/article.php?issueid=5366§ionid=5&id=0001301

http://www.segabg.com/article.php?sid=2010040800040001301


В. "Сега" за Паисиевия род от Банско:

http://www.segabg.com/article.php?issueid=1480§ionid=10&id=00001

http://www.segabg.com/article.php?issueid=2156§ionid=8&id=0001501

За припомняне:

http://www.segabg.com/article.php?issueid=6631§ionid=5&id=0001301

http://www.segabg.com/article.php?id=485153


22
25825
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
22
 Видими 
13 Юни 2012 20:49
„да измъкнем Паисий от лапите на банскалии”*
Кауза високоблагородна, но пердута! Щото, доказано е, че банскалийски лапи каквото докопат, пущане нема!

1. "Капама по бански" . В района никъде не се прави по-невкусна капама от тази в Банско. Неслучайно хора, опитали за пръв път тоя буламач в некоя от банските механи никога не повтарят. Който е ял капама в Баня, Разлог, Бачево, Годлево знае причината - в банската капама няма "чекане" - стерилизирано по спецфичен начин цвекло, което придава на капамата вълшебен вкус.

2. "Бански старец" - нищо банско нема в него - прави се в целата околия.

3. "Традиционен новогодишен кукерски карнавал" - лъжа и измама. Нищо тродиционно - започнаха да го правят в средата на 90-те, когато Банско се разви като курорт и разбраха, че на Нова година хиляди туристи се отправят към Разлог да гледат истински карнавал - "Старчевата"

Ще продължа друг път - сега отивам да гледам мача.
13 Юни 2012 21:34
Боже пази Паисия от руките скверни
болгаркским гробокопам/вулго археолози/,
Поради что юроде Петринский
се срамиш да се наречеш Вампиротърсителем?
Нима не си имал достойни професори
нима не си читал мисли премудрие
от книгам и най паче Светото Писание?
---------------------------------------------------------
сия приписка писа раб божий Владо
у лето 12,тогиз многае вампири,вещери
триокие ящерици и очекование за краим
светом. Боже упази!
14 Юни 2012 00:27
...Категоричното твърдение, че средновековните гробове, в които е приложен ритуал срещу овампиряване, принадлежат на напредничави люде, останали неразбрани (което, ако сме напълно сериозни, няма нищо общо със средновековната българска действителност), разкрива съвършено неподозирани възможности да разпознаем гроба на отец Паисий, когато той се разкопае един ден - при него непременно ще да е приложен ритуал срещу овампиряване, нима съществува в целия български XVIII в. по-новаторска, по-нестандартна личност от Паисий?!...


Невероятно рядко по своято пълна алогичност изак..., пардон изказване. Значи някой СЕГА изказва някакво си "категорично твърдение" според което вампир е равно на напредничав човек, без да има дори и намек за това в изворите, при което се прави извод, че Паисий, бидейки напредничав, следва да е погребан прободен с кол, понеже видите ли вампир значи напредничав. Брилянтно - какво тук значи някаква си етимология и фактът, че монах, превърнал се или застрашен от вампирясване, няма как да остане монах и съответно не може да бъде погребан като такъв? Щото човек, който след смъртта си според погребващите го е застрашен от вампирясване, няма как да бъде от хората, приели и живяли до кончината си в монашество - по простата причина, че монасите Бог ги пази от попълзновенията на падналите ангели, към чиято кохорта принадлежат вампирите. Ако продължим Петринската "логика", ще стигнем до още по-големи "висоти". Ибо ако вампир е напредничав, то това ще рече, че и падналите ангели са напредничави - во главе с главатарят им Сатанаил. Боже прости юродивому! Това е по-зле и от четенето на "канас ювиги" като "кхана субиги".
14 Юни 2012 02:37
Котка -
14 Юни 2012 03:10
Виталий, предполагам, че не си разбрал сарказма на на автора.
14 Юни 2012 06:42
Абе, то и аз трудно разбрах, че имало сарказъм - нещо ново и непознато за сии матр'ялчета...
------------------
Блогът на Генек
14 Юни 2012 11:18
Интересно как авторът на статията е решил, че хаджи Вълчо е брат именно на авторът на "История славянобългарска"??? По това време в Хилендарският манастир сред монасите има цели 7(!!!!!!!) , които носят монашеското име Паисии. Интересно как авторът приема за достоверни в т.н. от него"Истинска история", твърденията на преводачът Михаил Ковачев (историята му е хоби), а пренебрегва авторитети в науката като Марин Дринов, проф. В. Н. Златарски (1931г., акад. Иван Снегаров (1962г.) и много други истински учени. До сега няма авторитетен български учен, който да е направил категорично потвърждение на фактология свързана с рожденото място на Паисии Хилендарски. Банско е определено като такова след едно култово изказване на "авторитета" , др.Тодор Живковпрез 1968г. и до днес се цитира като факт от знайни и незнайни познавачи на историята, а дали всичко не част от Цековата пропаганда остава "загадка".
14 Юни 2012 11:23
Не е толкова важно откъде е г-н Хилендарски.Като човек на словото и духа той няма да събира тълпи в родната си къща.Подобни хора се почитат наум.Ако толкова искат да развиват туризъм от тоя край да популяризират родното място на Спартак,да направят фестивали с трако-римски борби и да примамят чужденци.
14 Юни 2012 11:35
Никой днес не може да каже и докаже къде е роден Паисий (най-малкото пък Петрински, който от всички епохи, за които се упражнява да пише, най-зле познава именно Българското възраждане).

До момента няма известни преки и категорични документални свидетелства за това, че Паисий е роден в Банско, или в Доспей, или в Кралев дол. Има само хипотези, подкрепени единствено от пристрастни допускания и спекулативни разсъждения, както и от местни легенди. Затова и който и сериозен историк да питате, той няма да ви каже, че Паисий е роден тук или там. Сериозните историци просто търсят или чакат появата на нови документи, без които спорът за родното място не може да бъде решен окончателно. Това изчакване отваря благодатно поле за всякакви ентусиазирани аматьори и местни патриоти да се упражняват по темата.

Във всеки случай анализът на диалектните белези на езика на Зографската чернова (в местата, където Паисий се отклонява от източниците си и пише по-свободно) не свидетелства в полза на хипотезата за Банско. Оттук и увъртанията на Петрински, че Паисий бил роден в Банско, но е израснал някъде другаде в Самоковска епархия, затова езикът му се променил. Според друго допускане той е роден в Банско, но после е бил пратен да учи другаде, затова диалектните белези на родния му говор са се заличили. Според трета подобна конструкция езикът на Паисий се е променил вследствие на обиколките му като таксидиот, при които той постепенно бил усвоявал думи и изрази от други краища и така започнал да пише на някакъв, малко или много, общонароден български език. Чисти спекулативни разсъждения, без никаква доказателствена стойност. По езикови данни може да се каже само, че Паисий е роден някъде в границите на тогавашната Самоковска епархия, като е малка вероятността родното му място да е Банско.


Отделен е въпросът, че изобщо не е важно къде е роден Паисий или къде е гробът му (както и този на Левски). Важни за нас би следвало да бъдат делата и идеите им. Но тяхното анализиране и обсъждане все се оказва неудобно по някакви конюнктурни причини. А пък изисква и много сериозна подготовка. Къде по-лесно и още повече безопасно е да се упражняваш по темата за родни места и гробове. Пък и това е по-разбираемо за масовата публика, та можеш да добиеш и някаква популярност, да се почувстваш значим – поне в собствените си очи.
14 Юни 2012 12:04
Къде е роден отец Паисий?

Как къде - в България, щом е написал "О не разумни..."
Къде другаде има толкова неразумни - та да поставят такъв въпрос на днешната обезумяла юродщина ? Юродщина - повече драскаща, отколкото четяща.
14 Юни 2012 12:40
Будителят ще да се е обърнал вече в незнайния си гроб,
гледайки отгоре неблагодарните си потомци.


Нещо съвсем ми се обърка метафизиката.

Значи будителят хем е в незнаен гроб, хем гледа отгоре. Доколкото знам гробовете са малко под повърхността на земята. "Малко"-то е за сравнение с "много"-то разстояние до небесата. А въпросните потомци ходят по земята. Тоест малко над нивото, в което би се въртял гледащият отгоре будител.

Другото, което не знам, но силно се досещам, е защо Петрински отделя цяла статия за да каже "за Паисий знаем само това и това, останалото са спекулации". Сигурно защото иначе няма да получи хонорара си.
14 Юни 2012 12:42
Някой може ли да обясни какво значи "юрод"? Доколкото съм чел, това е точно определен термин за вид поведение, но в момента не ми е под ръка.
14 Юни 2012 13:15
"Юрод" означава "малоумен", т.е. на новобългарски би следвало да бъде "О, неразумни и малоумни".
Терминът за вид поведение е "юродив", но той обозначава хора, съвсем различни от тези, които Паисий е имал предвид.
14 Юни 2012 13:55
Е, авторът, в стремежа си да е модерен, заприличва на един друг...модерен...
14 Юни 2012 14:22
Не виждам червената нишка на дружбата ни с Русия в тая статия.
14 Юни 2012 23:57
Терминът за вид поведение е "юродив", но той обозначава хора, съвсем различни от тези, които Паисий е имал предвид.


Има си връзка на използваното от Паисий обръщение "юроде" с "юродив" - слабоумен.
неразумни и юроде! Защо се срамуваш да се наречеш българин и не четеш, и не говориш на своя език? Или българите не са имали царство и държава? ....
Но поради що ти, глупави човече, се срамуваш от своя род и се влачиш по чужд език? Но, рече, гърците са по-мъдри и по-културни, а българите са прости и глупави и нямат изтънчени думи. Затова, казва, по-добре да се присъединим към гърците. Но виж, неразумни, от гърците има много народи по-мъдри и по-славни. Оставя ли някой грък своя език и учение и род, както ти, безумни, оставяш и нямаш никакви придобивки от гръцката мъдрост и изтънченост? Ти, българино, не се мами, знай своя род и език и се учи на своя език! По-добра е българската простота и незлобливост.
15 Юни 2012 12:28
Имах предвид юродивите (ради Христа) като особена категория светци в християнската църква. Вярно е, че в църковнославянския едно от лексикалните значения на "юродив" съвпада със значението на "юрод", но монах като Паисий никога не би използвал думата "юродив" за обозначение на категорията, която той има предвид - малоумните, глупави хора, които се "влачат" по чужди език и обичаи.
15 Юни 2012 17:10
venstar
„Някой може ли да обясни какво значи "юрод"? Доколкото съм чел, това е точно определен термин за вид поведение, но в момента не ми е под ръка.”
За „юроде” се пише много и се тълкува по най-различен начин написаното от този велик българин Паисий Хилендарски.Да оставим настрана споровете около заглавието на историята, което се счита от много историци и филолози, като „История славеноболгарска”,а не „славяноболгарска”, но думата „юрод” има много, различни и дори противоречиви означения: блажен, блаженен, христов човек, глупак, глуповат, безумен,капризен.Непрекъснато и почти навсякъде се пропуска дори от хора добре запознати с материята да обяснят смисъла на това обръщение и неинтересуващите се в подробности остават с впечатлението,че П.Хилендарски отправя обръщение към българския народ.Обръщението обаче е към Евгений Булгарис или Булгар Евгений,когото гърците,поради азбуката си наричат Вулгарис, а подиграващите го българи – Вулварис.Паисий Хилендарски се обръща към този Евгений,който е гръцки просветител и учен,роден на остров Корфу.Важното в случая е,че този Евгений е българин по произход!! Паисий го подиграва защото Евгений всъщност забравя,че е българин и мисията му трябва да е друга,но той се гърчее. Всъщност българинът Евгений се определя от самите гърци,като „Първи учител на възстановена Гърция”.Същия този Евгениий Булгарис заминава за Русия, става личен библиотекар на впечатлената от него Екатерина ll и пожелава да стане руски поданик.Същински мигрантстващ българин с вече друго поданство.И най- интересното – Евгений Булгарис участва в изработването в Русия на т.н. Проект „Новият Рим” - стратегическа доктрина на Русия с поставена основна цел - бъдещо завладяване на Проливите и превръщането на Константинопол в нов Рим.Плацдарм по пътя към постигане на целите на тази доктрина е Балканския п-ов - главно територията на България.Интересуващите се знаят нататък как върви,до къде стига и защо не можа да се осъществи 100% тази доктрина.Важното е,че „юроде” се отнася за гърчеещия се българин Евгений Булгарис.
15 Юни 2012 17:26
И как точно се съгласува твърдението, че юродът бил единствено Евгений Вулгарис, с текста на "История славяноболгарская":

Аз видях, че много българи постъпват така и отиват по чужди език и обичай, а своя хулят. Затова тук написах за ония отцеругатели, които не обичат своя род и език; а за вас, които обичате да знаете и слушате своя род и език, написах да знаете, че нашите български царе, партиарси и архиереи не са били без летописни книги и кондики.
15 Юни 2012 18:53
Д-р Тормозчиян
„И как точно се съгласува твърдението, че юродът бил единствено Евгений Вулгарис, с текста на "История славяноболгарская":”
„Внимавайте вие, читатели и слушатели, роде български, които обичате и имате присърце своя род и своето българско отечество"
Това е първото обръщение на Паисий към българския народ.Паисий Хилендарски е бил голям ерудит за своето време,а не обикновен монах.Той не счита,че историята на българите е неизвестна и непозната за тях защото дори само преданията и песните са носители и пазители на историята.Българският фолклор е изключително богат,а както е известно в народни песни се пее за Траян /Римския император/защото българите по това време са живеели съвсем естествено по нашите земи,а не са били край р.Волга,както някои български фалшиви учЕни фантазират.Паисий не укорява българите,а влиза в полемичен спор.В посочения от теб текст естествено личи,че той нарича „ония” тези,които „не обичат своя .......”.Има достатъчно информация по тези важни въпроси.Сега отивам да гледам футболен мач,че нещо не ми върви в прогнозите за това първенство.Със здраве!
17 Юни 2012 16:18
Хубаво е, че СЕГА сравнително рядко прави изключения и публикува такива повърхностни разсъждения, при това с етикета "истинската история"
17 Юни 2012 17:46
Юродив (църковно-славянски) - глупав, безумен
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД