:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 433,542,136
Активни 226
Страници 20,787
За един ден 1,302,066
Истинската история

Християнизираният ислям съществува и в наши дни

Двуверието е продължително съхраняване на християнските обреди и вярвания след принудителното приемане на исляма сред балканските народи в Османската империя
Надгробия от мюсюлмански гробове с кръстове в подземната си част; некрополи при селата Арда, Беден и Забърдо, Смолянско и до град Девин; XV-XVIII в.; Повечето такива кръстове са набързо и скришом врязани, в случая е било важно само мъртвецът да не "тръгне" към отвъдното без покровителството на главния християнски символ. Понякога са преизползвани слабо обработени архитектурни детайли от разни епохи; Исторически музей-Смолян. Снимката е осигурена с любезното съдействие на Таня Марева, директор на ИМ-Смолян.
Насилственото или по икономическа принуда налагане на исляма по българските земи ще остане сред най-трагичните страници в историята ни. Знаем със сигурност, че сред първите обърнати в исляма с огън и меч са жителите на Търновград. Някога блестящата ни имперска столица е изпепелена веднага след превземането й на 17 юли 1393 г., жителите й са почти цялостно избити и изселени, а голяма част от останалите принудени да приемат чуждата религия. Доскоро знаехме, че понеже завоевателите били малобройни, първоначално задължителното обръщане в исляма е прилагано стриктно само за българската аристокрация, няма нужда сега да привеждаме общоизвестните примери.

Сравнително неотдавна забележителният учен Страшимир Димитров, пръв директор на НИМ впрочем, удължи дългата поредица от свои открития с още едно (Стр. Димитров, Исторически преглед, 1987). Като наложи резултатите от археологическото проучване на търновската Велика лавра (разкопки на Ат. Попов) към проучени вече османски извори от същото време, той установи, че както е видно по всички данни в исляма е била обърната цяла християнска обител - тази около търновската църква "Св. 40 мъченици", или поне по-голямата част от нея. Така впрочем бе показано какви блестящи резултати могат да се постигнат, когато честно се обединят археологическите и историческите методи на изследване.

Един османски опис, съставен между 1481 г. и 1512 г., дава най-късната възможна дата на края на съществуването на християнската обител около църквата "Св. 40 мъченици". Според този опис църквата е вече джамия, при това със завие (мюсюлманска обител). Там съществува и текето "Кавак баба", чието ръководство изцяло се състои от "синове на Абдуллах", т. е. мюсюлмани първо поколение, наскоро приели исляма. Впрочем от 231 мюсюлмански домакинства в Търновград през 1503-1505 г. цели 76 са от "синове на Абдуллах", т. е. новообърнати в исляма. Според същия поименен опис на търновските жители мюсюлманите - глави на семейства, са се увеличили с цели 99 в сравнение с данните в описа на Никополския санжак от 1479 г., където те са 132 (при 492 християнски семейства).

Очевидно е, че между 1479 г. и 1503-1505 г. е ислямизирана вероятно и търновската обител около църквата "Св. 40 мъченици", там новообърнати са и назърина (надзорника) на текето шейх Сюлейман халифе, и готвачът (твърде висока длъжност) Дервиш Али, и Али, мюезин с берат, всичките "синове на Абдуллах". Това ще да е обяснението на християнските погребения, извършвани на територията на мюсюлманската вече обител през XVI в. и даже в началото на XVII в., датирано съвсем точно с монетите, използвани като Харонов обол. Привидно новообърнатите мюсюлмани продължават очевидно да погребват съгражданите си християни, както и във времето до 1479 г., когато те са още иноци в православна обител.

* * *

За трайното налагане на исляма сред вече приелите го българи османската власт използва всички достъпни й средства. Действителни събития предизвикват съставянето на многобройни фетви (правно-религиозни предписания; вж. Извори) за постигане на пълното изкореняване на християнството сред ислямизираните българи. Тези практически указания в разбираемата форма на въпроси и отговори с главни действащи лица винаги Зайд, Амр и Хинд (няма как да са използвани християнски имена, естествено) се съставят и издават от името на най-висшата религиозна власт, от шейх юл-исляма - правно-религиозния ръководител на мюсюлманите в Османската империя, който е и последна инстанция по всички религиозни въпроси. Няма съмнение, че окончателното обръщане и на българите в Османската империя съвсем не завършва с унизителната процедура по приемане на исляма, въпросът е бил разглеждан очевидно като съдбоносен или поне като изключително важен, щом указанията са спускани от най-горе.

* * *

Двуверието се разглежда обичайно като продължителното съхраняване на християнските обреди и вярвания след принудителното приемане на исляма сред балканските народи в Османската империя, включително и с примери от българската история. Когато беше разгледан много по-широк религиозен, времеви и пространствен ареал, не беше трудно да установим два основни вида двуверие, ще ги обозначим тук като "скрито двуверие" и "редуващо се двуверие". В първия случай двете религии се практикуват едновременно, чрез взаимното им проникване се установява всъщност една смесена религия, която носи името на доминиращите съставни вярвания. И в наши дни, например, част от българите мохамедани изповядват всъщност смесен повече или по-малко християнизиран ислям.

Запазването на части от старите вярвания и обреди е твърде обичайно в редица други случаи през последните две хилядолетия. Подобен продължителен преход се наблюдава, например, при повечето последователи на бог Митра след IV в. Това може да е друг, много по-ранен пример за скрито двуверие. Точно по време на проточилия се преход християнството възприема голяма част от празничния календар, вярванията и обредната система на митраизма.

Сред тюркските народи в Сибир се наблюдава също затегнат и продължителен преход към християнството и през XIX в., а дори и след това, това също е пример за все същото скрито двуверие. Някои от тези народи и до днес продължават да изповядват християнство, примесено обилно със стари шамански практики (В. В. Радлов, 1884; Н. А. Алексеев, 1984). В наши дни също такъв процес на усилно смесване на християнство и шаманизъм протича и в Алтай.

В най-ранната българска история често споменавано е вероятното двуверие на господаря Кубрат, на вуйчо му балтавар Органа и на покръстените с тях в Цариград прабългарски аристократи. Може би друг път ще се върнем на този въпрос за по-обстоятелствено разглеждане, сега ще споменем тоя широко обсъждан случай, но като вероятен пример за редуващо се двуверие.

Няма как да не забележим, че Кубрат е истински християнин, докато живее в Цариград в "нечувана дружба" с император Ираклий. Също толкова отдаден е Кубрат и на старите вярвания, когато се завръща в "земята на предците" при управлението на вуйчо му Органа и, разбира се, по-сетне като балтавар и кхаган (според летописта Гази-Барадж тарихи), или само господар (според Теофан и патриарх Никифор). Изглежда веднага щом става владетел на Старата Велика България, Кубрат окончателно загърбва християнството, без повече да си спомня за него, може би и чрез някакъв очистителен ритуал. Това редуващо се двуверие, както го определихме по-горе, вероятно при Кубрат е по-скоро кратковременно. Все пак повечето сведения ни насочват към вероятно чисто езическо погребение за великия владетел, поне докато не се открие гробът му. В крайна сметка религията на всеки от нас или отсъствието на религиозни вярвания се отразяват най-точно в погребалния обред.



(следва)



-----------------------

Извори



"Ако немюсюлманинът Зейд се е удостоил да приеме светата вяра [т. е. исляма], а християнинът Амр хваща Зейд за яката и му говори "Бре куче, бре магаре", какво трябва да се направи на Амр за такова охулване на Зейд? - Отговор: налага се осъждане [порицание или затвор, или по-малко от 39 удара с тояга или камшик, определяни от съдията]."



"Ако немюсюлманинът Зейд удари силно мюсюлманинът Амр, хване го за яката така, че му скъса част от яката, какво трябва да се направи на Зейд за стореното от него? - Отговор: трябва сурово осъждане [39, 75 или 79 удара с тояга или камшик, определяни от съдията] и да се осигури възстановяване на щетата, щом е станало скъсване."



"Ако всички неверници [т. е. християни] от дадено село са били просветлени да приемат святата вяра, поради което намиращата се в това село църква остане безстопанствена и е стояла празна повече от 40 години, след което със султанско разрешение е превърната в джамия, то какво трябва да се прави с мюсюлманина Зейд, който и след това пред идващите и заминаващи околни немюсюлмани представя тази джамия като църква на първоначалната вяра [християнството]? - Отговор: станал е неверник като поставя християнството пред исляма; трябва сурово осъждане и да се подновят вярата [повторно преминаване през цялата процедура по приемане на исляма] и бракът му."



"Ако Зейд, който се именува мюсюлманин и чиято жена Хинд е мюсюлманка, в деня на неверническата паскалия [т. е. Великден] я заведе в домовете на някои свои близки родственици и стане едно безпътно и разпуснато събиране, при което самият той пие вино и каже на жена си Хинд, която също седи в това сборище - "вземи и пий", предложи й вино и я накара насила да пие и да пее песни - какво трябва да се направи с този Зейд? - Отговор: пресичане на винопиенето и сурово осъждане, а ако е изява на съзнателно пренебрегване на запретеното, трябва също да бъдат подновени вярата и бракът му."



"Ако мюсюлманинът Зейд, без да му се налага, говори на невернически език [всеки език, различен от турския], какво трябва да се направи със Зейд? - Отговор: осъждане."



Фетви за пълното изкореняване на християнството сред ислямизираните българи на шейх юл-исляма Абдуррахим ефенди, от времето на султан Ахмед III (1703-1730)

Превод на Стр. Димитров



131
18551
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
131
 Видими 
22 Август 2012 20:48
А стига с тези глупости! Поемам отговорността от тук нататък да бъда плют от всеки следващ форумец, ама това са пълни глупости! Вера Мутафчиева го разказа в един рядък учебник по история от 1994 г. (и аз бях смаян, като го прочетох), ама винаги мислете се главите си и забравете всички глупости, дето са ви набивани там с десетилетия! Ами Отоманската империя не е имала никаква полза да обръща местните християни в "правата" вяра! Данъците се плащат от друговерците, а не от "православните", т.е. всеки със сменена вяра - загуба за хазната, т.е. султана! После: според корана християните, евреите и мюсюлманите вярват в един бог (така е според всички канони на босгословите) и на "правоверните" е абсолютно забранено на упражняват насилие за да ги правят "правоверни". Ако си "правоверен", обаче има ред блага - не плащаш данъци (вече го казахме), можеш да се включиш в армията и да грабиш трофеи при завоевания и т.н. Само мюсюлмани могат да се цанят за охрана на проходи (т.н. "дервентджии) и затова цели села в планината са си сменяли вярата, защото да си дерведжийско село си е било далавера, вървяло е с плащане на такси и т.н. Вера Мутафчиева разказваше, че според ритуалите, за да преминеш в "правата" вяра се е плащало от джамията "пари за кат нови дрехи", които според онова време са били достатъчни за чифт волове или малка нива. Като отчетем, че обикновеното българско население никога не се е вживявало особено в християнството - за това говорят запазените обичаи от езичеството, като мартениците, прескачането на огньове на Заговезни и др. - формалното приемане на мюсюлманството е било поредната далавера, а знаем, че това е най-обичаната българска дума! А историите, вдъхновили "Време разделно" и пр. са писани от един поп повече от век по-късно и са си обсолютна худовествена измислица!
Хайде, почвайте да ме псувате!
22 Август 2012 21:09
Ако си "правоверен", обаче има ред блага - не плащаш данъци


А данъците върху султанските хасове, върху постъпленията от леновете (раздадени за временно ползване на военачалници, санджакбейове, везири, служители и сановници )? А общите за мюсюлмани и немюсюлмани данъци като юшур, беглик, серчим ..Порови се из дефтердарските регистри..и не дрънкай на аба.


22 Август 2012 21:12
Авторът да е жив и здрав да пише !
22 Август 2012 21:12
Е, Докторе, като гледам си професионалист, аз само преразказвам, ама идеята е все тая - било е "на сметка" да си "правоверен...
22 Август 2012 21:19
Аз не знам какво преразказваш, ама хората преди да седнат да пишат, първом са изчели бая дебели книги. Уважавай труда им и не се прави на чукча. Щом не искаш да те псуват.
Бъди здрав.
22 Август 2012 21:35
Произлизащите от Молиската (Μολισκοΰ област, еди кой си и еди кой като прибягнаха при светата божия църква и като се явиха пред всесветия наш владика (δεσπότη - архиепископа на цяла България1 (άρχιεπισκόπψ πάσης Βουλγαρίας, разказаха следното (свое) прегрешение. Те казаха, че в тяхната страна имало стар обичай, който се нарича Русалия (Ρουσάλια: да става през (първата) седмица след Петдесетница сбор на млади хора, които да обикалят селата в страната и чрез някакви игри, пантомимни танци, възторжени скачания и други неприличия да предизвикват жителите да им дават подаръци. Излезли и те през настоящата година, като се събрали и приготвили, за да представляват така из страната
22 Август 2012 21:50
Me4o
22 Август 2012 21:50
..."блестящата ни имперска столица"...Твърде патетично казано!? Втората Българска държава не е наричана империя от нито един международно признат медиавист, за разлика от Първото Българско Царство!
22 Август 2012 22:15
Мечо, първият съм който ще те напсува! Далаверата си е далавера, винаги си е имало далавераджии, виж само колко българи са депесари. Какви идеи споделят те, а? Но тук въпросът е друг. А за "Време разделно" и историческите данни не прекалявай. Имало е насилствено помохамеданчване и то доста! Бъди българин, ако ще и да си помак (защото турци у нас няма, има турчеещи се помаци и цигани). Срамота е да пишеш такива неща. Човек трябва да има и малко страх от Бога, даже и да не вярва много.
22 Август 2012 23:11
...Само мюсюлмани могат да се цанят за охрана на проходи (т.н. "дервентджии)...


Хайде стига глупости! Дервенджийските села са християнски. И сред привилегиите на дервенджиите дори е влизало това, че турчин не може да мине през селото им. Ха сети се сам ако накараш някого на сила да си смени вярата, то какъв ще си ако мислиш, че след това той ще те заобича горещо? Подсказака - съответният епитет започва с "т".
23 Август 2012 01:48
Me4o,
не си съвсем точен, но в общи линии точно така е било. Има едно насилствено помюсулманчване в Западните Родопи и то е по време но войната на Осменската империя със Свещената лига в края на 17 век и е в отговор на повсеместно организираните от агенти и с финансиране основно от Австрия на размирици и чети във вътрешността на Османската империя. През останалото време не само, че е нямало насилствено приемане на исляма, но поради масовият наплив на кандидат-мюсюлмани султанът изрично е забранил християни да приемат исляма. Точно защото му страдали данъчните приходи. Мюсюлманите не са били съвсем освободени от данъци, но данъчното им облагане е било значително по-леко.
-
За де ме разберат тези, които са оцапани с "възродителният процес" и още си пеят, че "в България няма турци", то ще им дам едно сродно сравнение - членството в БКП до 1989 г., включително.
Днес считаме този факт за позорен и родените след 1990 г. не могат да си представят, като как и защо е имало огромен наплив да влизат в БКП, а пък тя не ги е приемала. Сигурно са се натискали за да могат после демонстративно на седесарските митинги да си хвърлят партийните книжки ? Не. Просто имаха изгода, защото така се причисляваха към властващата прослойка и им се отваряше възможност за ускорено кариерно развитие. Инерцията от този натиск бе толкова голяма, че от 700 000 към ноември 1989 г. БКП след отваряне на възможността за членство стана 1 000 000 към януари 1990 г..
23 Август 2012 01:51
Аз винаги съм се питал и чудел , как сме оцелели като нация - християни в продължение на 500 години в толкова враждебна среда . При условие , че са избити голяма част от лидерите - аристокатичен и духовен/книжовен елит , при условие, че има сериозни имиграция ( бежанци ) и имигрански вълни след някой въстания , които допълнително обезкървяват местното население , и намаляват процента на българите в османската империя.
Как сме оцелели , пък и даже сме били мнозинство - Санстефанска България е "оградена" върху региони с преобладаващо българско население - 65% и нагоре процента .

Една от теориите които обесняват "възкресението" на българите е - теорията за сериозен демографски прираст ( бейби буум ) в 19ти век. И като причината за това се посочва добрата икономическа среда в империята през периода , която от своя страна води до забогатяване на българите и създаване на солидна средна класа .... и т. н. и прочее , но ми се струва , че не е само това.
23 Август 2012 01:55
Аз винаги съм се питал и чудел , как сме оцелели като нация - християни в продължение на 500 години в толкова враждебна среда .

Въпросът ти е риторичен. Ако действително някой бе решил да унищожава и асимилира християните в Османската империя, то само 100 години щяха да са му напълно достатъчни, а след 500 да не остане и следа.
23 Август 2012 02:02
noob,
и чети Захари Стоянов как са вдигали въстанието и каква тактика са приложили при избухването му. Съвсем съзнателно използват безобразни лъжи, а след това карат въстаналите да извършват безсмислени убийства и насилия за да се "окървавят", да ги е страх от възмездие и да предизвикат ответна реакция, която действително да създаде разделение, където го е нямало преди и проблем, който го е нямало преди.
23 Август 2012 03:08
Исторически преглед, 1987

Всички "исторически" "изследвания", относно помюсюлманчвания, правени в периода 1984-1989 г. са гаратирано недостоверни. Що "историци", "писатели" и "режисьори" захлебиха тогава покрай "Възродителният процес", продавайки научната си съвест, достойнството и истината.
23 Август 2012 03:22
той установи, че както е видно по всички данни в исляма е била обърната цяла християнска обител - тази около търновската църква "Св. 40 мъченици",

С други думи турската махала в Търново, която е преместена под Царевец точно от там, е била насилствено помюсюлманчвана и турците от нея правилно са възродени.
-
Още ми е смешно, като се сетя, как точно по това време (1987-1988 г.) оперни прими, които бяха в Търново за представления на Царевец и бяха настанени в студентските общежития, които са точно над турската махала ги беше страх да преминат през нея, за да не би турците да ги заколят. Сигурно си ги представяха с чалми и ятагани между зъбите.
23 Август 2012 03:59
И да приключа. Ако се опитаме от насипната хаотичност на статията да изведем някаква есенция, то ми си струва, че липсва главното. За да не обяснявам много съветвам автора да отиде на християнско погребение, например в Крумовград. Там вероятно с изненада ще установи вплетени чисто ислямски моменти. Защо е така ?
Щото са били мюсюлмани пък после приели християнството ? Нищо подобно. Винаги са си били християни.
-
Обяснението е простичко и се нарича културно влияние. В случаят основата е в дълбочината си езическото разбиране на религията, като сделка с Бога. При положение, че не го заплашва кладата на фанатичният свещеник, а живее в среда на религиозна свобода и разнообразие, където един му казва, че този е истинският Бог и трябва да се почита така и така, а пък друг му казва, че не е баш така, ама иначе, и все достолепни и мъдри хора с бели бради, то простият седностатистически човечец почва да се обърква и защо да не се подсигури и презастрахова и с всичките знаци и адети ? От боллук глава не боли.
23 Август 2012 04:22
Междувпрочем, като минавате покрай руска църква, (включително в София), обърнете внимание, че кръстът е съчетан с полумесец Натисни тук
23 Август 2012 04:55
Brightmen,
тези, които са оцапани с "възродителният процес"

Eее, чак и на Стайнбек му светна.
23 Август 2012 05:19
Полумесец ли? Ами виж, че вертикалната част на кръста пронизва полумесеца.

По откровено от това - здраве му кажи...

Друг е въпросът, че сегашното подреждане на "историческите" събития е направено, хронологията де, в 15 век. Има мнения, от само себе си се подразбира че са много оспорвани, как цялата история следвало да се ревизира основно. Единствения достоверен период бил от 10 до 14 век. Всички събития в този период се откриват, променени, преиначени и мултиплицирани, в столетията по-назад.

Едно от конкретните изследвания засяга християнството. Изводът е, ще мюсюлманството е било отклонение, ерес и в манастирите до към 15 век двете течения, деривати на юдаизма, са съжителствали под един и същ покрив.

А 2000 г. след Христа са в същност само 1000 г.
23 Август 2012 06:04
Eisblock,
Попрочел си, подочул си Фоменко, ама отук-оттам и не си го разбрал.
-
Изходните му постановки са правилни:
-
1. За достоверна може да се счита историята след 16-17 век.
-
2. Достигналите до нас извори са преписи предимно от този период, и не можем да сме сигурни, дали не са "преписи", още повече, че "преписването" им става и се финансира от заинтересовани политически центрове и владетели, (нови династии търсещи история). Прави се основно във Ватикана, Виена, Москва.
-
3. Установява явни случай на фалшификация, включително и почти на бъзик, както и повторяемост на едни и същи разкази, но отнесени за различни времена, народи и страни.
-
И до тук.
-
Нататък изпада във великоруски комплекси, като се опитва да скъси историята и да представи Русия за центъра на вселената.
Излагайки тези тези, обаче, той си служи с извори, достоверни защото са от 16-17 век, в които има и любопитни моменти. Например на щлема на руският цар (запазен и до днес) има надпис на арабски. В друг извор се преминава от руски на арабски написан на кирилица и обратно. Това говори за силно взаимодействие, вероятно чрез Волга и Каспийско море с арабите, от където най-вероятно идва и полумесецът при кръста. Нека не забравяме, че християнството в Русия се развива относително изолирно и по свой път, щото, когато Романови решават да се правят на наследници на византийските императори, а Москва - Трети Рим, то се нуждаят от яка реформа на обредите, а вероятно и съдържанието за да го уеднаквят с гръцката ортодоксия.
-
Друго, което е интересно за нас от тези брожения в Русия е например изваждането на монголо-татарски и други извори на чист български език, което в съчетание с твърдението на Карамзин, че между 13 и 15 век в "поробена от татарите Русия" този език, който той нарича "старосръбски" е бил наложен, като официален, заменяйки говореният до тогава от населението и е залегнал в основата на съвременният руски език, обяснява защо с руснаците сме генетично и културно различни, но езиково близки.
23 Август 2012 06:13
Eisblock,
а юдаизма, християнството и исляма съвсем официално са си три етапа на една и съща религия. Яхве (Йехова), Бог Отец и Всевишният (Аллах) не са различни богове, а една и съща "персона". Християнството леко отстъпва от монотеизма правейки компромис с гръко-римският свят, отменяйки обрязването, въвеждайки Троица, светци-застъпници и въздигайки пророк до "Син Божи", "Господ", "Богочовек" по примера на обожествяването на римските императори.
23 Август 2012 06:49
Само не и Фоменко тавагишчи!
Молим ви се!
Рамзес бил казак, Клеопатра рускиня.
Молим ви се...
23 Август 2012 07:05
Брайтмане, изумен съм от знанията ти и от незнанието ти. Така умело извърташ нещата, че си готов за идеолог на протурско образувание. (Ако вече не си на работа там, или може би на хонорар...). Вземи отново мнооого внимателно прочети поне "Записките" на Захари Стоянов.Не ти ли стига родовата памет на българина? Мислиш ли, че толкова много писатели, историци, хронисти и т.н. плюс обикновени българи, потомци на зверски избити – всички са си навили на пръста някакви несъществуващи лъжи? За какво им е? А сравнението ти с членството в БКП е повече от уникално неуместно! Сега, ако ми кажеш, че членството в БКП е толкова религия, колкото и мюсюлманството... Фактите от една история винаги може да се извъртят, приспособят в угода на някого. Ако човек има съвест, независимо от каква религия е, ще се съобрази с шествековни устни и писмени доказателства. Иска ли обаче да казва на черното – бяло, ще изнамери начини. Жалко, много жалко!
23 Август 2012 07:12
Аз винаги съм се питал и чудел , как сме оцелели като нация - християни в продължение на 500 години в толкова враждебна среда . При условие , че са избити голяма част от лидерите - аристокатичен и духовен/книжовен елит , при условие, че има сериозни имиграция ( бежанци ) и имигрански вълни

Описаното досущ напомня една много близка във времето до нас, наша даже - от 68 години насам, ситуация. Да приемем, че и сега има надежда?
23 Август 2012 07:18
Равнището на форума днес е ужасяващо! Като си помислиш, че доскоро пишеха толкова хора, от които можеше толкова да се научи. Христо Тамарин да кажем.

Второто българско царство се нарича на запад и "Втора българска империя", вж. тук. Всеки любознателен посетител на Британския музей например е виждал термина на витрината с "Лондонското евангелие" на цар Иван Александър. А и терминът "Първа българска империя" сам по себе си няма смисъл, ако няма и "следваща". Доколкото е имало спорове за Втората, те не са били за термина "империя", а за термина "българска" (а не примерно "влахо-българска" или "румъно-българска" - но тоя въпрос сме си го изяснявали много пъти вече).

"Втора българска империя" обаче е оправдан израз не само защото е използван в чужбина, но и защото наистина царството на Иван Асен Велики, както го нарича Петрински, носи определени белези на "империя". У Петър Коледаров

По време на Иван Асеновата смърт държавата обхващала под пряката или зависеща от него власт земите, населени с българи, межлу четирите морета: Черно, Бяло (Егейско), Йонийско и Синьо (Адриатическо). От северните и съседи, Волинско-Галичкото руско княжество и Унгарското кралство, България делели Долни Днестър и границата на гористостепната област - Бърладското и Сучавского плато, билото на Източните (Гористи) и Южните Карпати до Железни врата, а оттам левите брегове на долните течения на Дунав и Дрина. Границата между земята на българското царство и западния й съсед, зависимото Сръбско кралство, продължавала да минава по планините Повльен, Мальен и Рудник до гр. Равно и оттам по р. Велика и Българска Морава, гребена на Петрова и Голяк пл. до бифуркацияга на Неродимка и Лепенец и Качанишката клисура, през Метохия над Призрен, а след това - по Пастрик и Мум пл. до гр. Леш на Адриатика. Междата на западните области от царството - Арбанашката земя и Македония с васалното ѝ Солунско-Епирско деспотство започвала от Авлонския залив на Синьо море и следвала Грива, Малакастра, Радовичка, Грамос и Пинд пл. до р. Бистрица и продължавала до Смолика, Камбуница, Докса, Дурла, Паяк, Круша, Хортач и Хломонда пл. до Солунския залив. Югоизточните съседи на България в Тракия били Никейската и Латинската цариградска империя, които се отделяли от нея чрез долното течение на Марица, Яйладаг и Хайраболските възвишения разклонения на Текирдаг, горното течение на Регина (дн. р. Ергене) и най-южните разклонения на Странджа до Деркоското езеро край брега на Черно море.

В тези най-обширни предели, до които стигнала българската държава след своето възобновяване, сред българската народностна маса живеели повече или по-малко обособени чужди етнически елементи: гърци, албанци, власи, кумани и др. Те се ползували със същите права, както българите, което проличава не само от масовите им преселения, за да търсят сигурност и убежище в нейните предели, но и от признанията на чужди автори, като например Г. Акрополит и др., които приведохме по-горе. Многобройни групи от кумани и власи, забегнали съответно под ударите на татари или от притесненията на маджарската светска и църковна власт, били поселени в различни части от териториите на царството. Те се ползували от местно самоуправление на собствените си първенци срещу задължението да осигуряват държавните граници на България. Още от самото възстановяване на българската държава куманите поели отбраната на нейните предели от нахлувания през Евразийската порта от северозапад, но след неудържимия натиск на татарите в края на царуването на Иван Асен II част от тях били поселени в Южна Тракия със същото задължение, но срещу латинци и ромеи. Подобни функции в българските владения между Карпатите и Дунава срещу Унгарското кралство поело забегналото оттам и враждебно настроено към него православно българо-влашко население. Буферна роля към Маджарско играело и Сръбското кралство, а спрямо франкските херцогства в Същинска Гърция (Атика и Морея) - ромейските деспотства начело с Мануил Комнин в Солун и брат му Константин в Навпакт и Акарнания...

...Единствената невключена в пределите на България [след битката при Клокотница в 1230 г.] част от владенията на Солунско-Епирската империя на Теодор Комнин съставлявали Епир с Етолия и Акарнания (на юг от Артенския залив), вкл. Навпактската област (южно от Велюхи пл.), където Константин Комнин, незаконен син на деспот Михаил I, образувал своя държавица. Преследван от чичо си Теодор, той се възползувал от разгрома му, а вероятно и от снизхождението на българския цар, за да се върне там. В Епир Михаил II също устроил благодарение на естествената защитеност и изолираност на областта свое деспотство, просъществувало до 1318 г. като съсед на Атинското херцогство. То се простирало между Йонийско море и Пинд, Артенския залив от юг и Грамос, Радовичка и Грива пл. от север, като включвало и о-в Корфу.

В бившата столица на Теодор Комнин — Солун — останал да управлява с титлата „деспот” брат му Мануил, който бил съпруг на дъщерята на търновския цар Мария Белослава. Под неговата пряка власт били оставени близките околности на града: западната част от Халкидическия п-в (Каламария — до Хортач и Хломонда пл.), южният дял на Вардария, Бер—Верия с обл. Доброшубица или Сланица ( = Енидже-Вардарско, дн. Гяницко, наричано още и Компания), Пиерия, Тесалия (между Олимп и Камбуница пл. от север и Волоския залив, Отрие и Велюхи пл. на юг) и ромейските деспотства на Михаил II и Константин съответно от запад и югозапад. Солунският деспот обаче се намирал в подчинено, почти напълно зависимо положение спрямо Иван Асен II и признавал неговата върховна власт. По всяка вероятност по време на проявеното недоверие на папството към последния през 1231-32 г. той се надявал да я отхвърли и да се откъсне, за която цел правел постъпки в Рим. Впоследствие обаче Мануил бил принуден да следва курса на Иван Асеновата политика при възвръщането на православието и в преговорите с Никея през 1235 г. Независимо от някои запазени права статутът му на български васал най-ясно проличава от изброяването на Солун между областите в пределите на българското царство, където Иван Асен II пряко дарил привилегии на дубровнишките търговци с поменатата по-горе грамота.


Обособяването например на угровлашкото воеводство през 13-14 в. - от административна единица на българското царство до полунезависима феодална държавица (редом с обособяването на ред други държавици - Видинското царство, Добруджанското/Карвунското деспотство, "кралствата" и другите феодални единици в югозападните български земи в 14 в.) е типично начало на разпад на една империя. В рамките на "българската империя" в 13-14 в. започват да се обособяват и три нови европейски етноса - албанският, влашкият и молдовският (и не се обособява "македонски" етнос, поне не до края на османското владичество на Балканите). Влашкият и молдавският се обособяват в течение на векове, реално чак до 17-18-19 в., и носят и до днес неизличими следи от "българската империя" - държава, църква, език и култура - и от българската етническа маса, вляла се в новите етноси. Но и в другите феодални държавици в рамките на "българската империя", като сръбските (продуктите на разпада на Душановото царство - епигон на Асеневото) или Солунската на рода Комнини, е налице българско влияние и във формите им на държавност: още "Георги Акрополит (ГИБИ, VIII, c. 158) отбелязва, че Теодор Комнин, като не познавал обичаите на цариградските императори, „внесъл в основата нещо българско, по-скоро варварско" (вж. П. Коледаров, по-горе). Истинското влияние на Втората "бълг. империя" върху региона е голяма задача за бъдещи изследвания. Влиянието на Първата империя пък е установимо преди всичко с обсега на разпространение кирилицата.

Колкото до темата на статията, Петрински се позовава най-вече на Страшимир Димитров, който според мене е много сериозен учен, незамесен в никакви идеологически манипулации в 80-те години. То и сред "възродителните" учени имаше много сериозни, които дотогава не бяха давали фира, като Петър Петров.
23 Август 2012 07:22
Пущайте Чичо.
Да четем нещата в оригинал.
23 Август 2012 07:50
Брайтмане, и Чичо Фичо ти каза - за някои неща си компетентен и аргументиран, но за някои - страшно бос! За пореден път се изумявам от коментарите ти за историята на България.
23 Август 2012 08:45
както се замислих, по-интересен ми се струва въпросът: що ли е правил шишман, кога турци са изпепелявали "имперската" му столица? вероятно има връзка с темата.
23 Август 2012 09:35
Това, което Брайтмана нарича полумесец, няма нищо общо с исляма. Нарича се цата. Брайтмана малко да почете, преди да се изказва.
23 Август 2012 10:05
що ли е правил шишман, кога турци са изпепелявали "имперската" му столица?

пренесъл се в Урвич и седем годин бранел средец
23 Август 2012 10:26
Отговорът на въпроса как българите са се запазили като християнска нация под турското иго е толкова ясен и самоманифестиращ се чe не разбирам
как може да има каквито и съмнения по този въпрос: взимането на данъци от мюсюлмани е забранено в Корана, и това означава по закон забранено в отоманската империя.

За да могат да подтискат свободно и вземат данъци както си искат е било в интерес на отоманската държава да запази както етническата така и религиозна
идентичност на всички поробени християнски народи. Християни нямат права на защита като поданниците на турската държава изповядващи исляма. Цялата тази "толерантност"‌на отоманската империя е продиктувана от чист материален интерес:‌ да имат данъкоплатци и нископлатени работници.

Това е феодализъм в най-изкристализирана форма.
23 Август 2012 10:28
Брайтмане, споменатото от мен 10-14 век се отнася за намирваеми писмени (книжа и надписи) сведения, третирано и в немската археология. Това за по-сетне си е от самосебе си ясно. Колкото до Фоменко и компания, имат интересни тълкувания - най-малкото за отделни периоди на т.нар. история, но от там нататък - всеки сам да си носи гайлето. А хронологията я правят за две и нещо десетилетия двама монаси, знаят се и имената им. И източниците не са само Фоменко и Со.

Така, че се радвам как със спомента прашинка от притежаваните 7 тома на този екип, отпуших твоята Пещера, тип Али Баба, с натрупани и непреходни енциклопедични знания. Дерзай.

- Има една отлична книга (за жалост съм далеч от библиотеката ми) касаеща насилствените покръствания, цитирал съм от нея по времето когато фичо твърдеше как най-успешният и честит период за българите е бил 19 век под турското присъствие (не е цитат, а е по-смисъл). Така, че научни работи по въпроса има и от преди да огрее Светлината на прехода...

Щетите от това присъствие са неизброими. Напр. в Испания имат запазени архиви за търговията с роби в средиземноморския басейн. Поне една трета от тях са били българи...

Инак Петрински не казва нищо ново: - Преобладаващото мнозинство от българските "турци" са потомци на насилствено покръстените. Да не говорим пък кои са помаците...
23 Август 2012 10:43
Абе... честно казано, и аз не схващам за какво точно спорите.
Обаче искам да си припомните един елементарен факт - БГ-историците са същите проститутки като БГ-политиците!
Ненапразно толко историци са ставали видни политици.
(последно Първанов)
23 Август 2012 10:45
Като всички статии на Петрински, и тази е силно объркана. Така например, в подкрепа на тезата, че след падането на Търново е имало масирана насилствена ислямизация, се подават следните данни:
Впрочем от 231 мюсюлмански домакинства в Търновград през 1503-1505 г. цели 76 са от "синове на Абдуллах", т. е. новообърнати в исляма.

С други думи, научаваме, че към тази плаваща дата повече от век след падането на Търново около една трета от мюсюлманските домакинства са били първо поколение такива. Как точно тези данни говорят какво се е случило при превземането на града век по-рано?
23 Август 2012 10:48
Надгробните камъни на снимката са от гробове на Богомили и те приемат Исляма без насилие,надгробните камъни с кръст в долната част се срещат в Родопите и в Босна.Ислямизиране по Балканските земи има но то не е масово,то се вижда и от документите .Примерно говори се за изолирани случаи,че ако приелият новата вяра участва със своите роднини в християнски празници то се посочват конкретните мерки,т.е ако ислямизацията беше масова то и роднините би трябвало да са приели Исляма.Историците в това число и турските не отричат приемането на Исляма от българи по време на Османската империя но за масово и насилственно ислямизиране по начина който е показан във филма Време разделно примерно,едва ли може да се говори.
В статите на Петрински са не пълни,няма я тази последователност която трябва да има в една статия описваща историческо събитие,най вече заглавието винаги е далеч от съдържанието.
Истинският историк когато описва дадено събитие ,тряба да е безпристрастен и обективен , в статията отсъства обективността и
се чустава прекалено много омраза към хората изповядващи исляма
Кръстът с полумесеца е преди исляма,и най вече се среща в Коснстантинопол и по византийските църкви преди да се появи Ислямът.

23 Август 2012 10:51
Но тук въпросът е друг. А за "Време разделно" и историческите данни не прекалявай.

Какво има да се прекалява. "Време разделно" е базирано на един летопис за разорението на долината Елинденя, който е отдавна доказан фалшификат, съчинен през Възраждането. Това всеки историк го знае. Разбира се, самото "Време разделно" е художествена литература, тъй че не е коректно да се мери с аршина, с който мерим историческите извори. Проблемът е, че то съдържа претенцията едновременно да е художествена литература и истина от най-висш порядък (тъкмо защото е художествена литература и авторът уж изразява съкровената истина за българщината) ама тук навлизаме в дълбоки води, които не са за форума. Който се интересува от темата, може да се запознае с изключително професионалното изследване на Албена Хранова "Литература и историография". Дълъг откъс от него, точно по темата за "Време разделно", може да се прочете тук: Натисни тук
23 Август 2012 10:54
Аз винаги съм се питал и чудел , как сме оцелели като нация - християни в продължение на 500 години в толкова враждебна среда .

Noob, аз също често съм си задавал логичния въпрос: ако 500 години са ни клали, както внушава националната митология, то как не са успели тия пусти му османци да ни изколят за тия 500 години, явно много некадърни са били колачите.
23 Август 2012 11:02
Ако не ви се чете целия текст на Хранова, можете да погледнете едно резюме тук: Натисни тук
23 Август 2012 11:18
Брайтманът пак се кефи да се дави в непознати води...
------------------------------------------------------------------------------
Блогът на Генек
23 Август 2012 11:19
Ами Отоманската империя не е имала никаква полза да обръща местните християни в "правата" вяра! Данъците се плащат от друговерците, а не от "православните"
Да, не е имала полза, докато е завоювала нови земи и народи, които е започвала да експлоатира. Т.е. общо взето до битката при Виена през 1683 г., след която Империята започва да губи земи и съответните от тях приходи. Едва тогава Високата порта започва да разчита на данъчните постъпления, които дотогава са се събирали по метода на откупуването им от определени за целта лица и последващо им събиране от местното население. Едва тогава помохамеданчванията спират, тъй като гяурите по начало плащат по-големи данъци, отколкото правоверните.
Може да се допусне, че в първите десетилетия и дори столетия на османското нашествие, местното християнско население и било подложено на изтребване, гонения и насилствена ислямизация, тъй като османлиите са били на върха на военната си мощ и териториалната си експанзия, с намерението да прекарат под зеленото знаме на исляма цялото население на завладените земи. Българите се отърсват от този демографски и цивилизационен шок едва с началото на Възраждането, което наред с всичко друго, поставя началото и на националната самоидентификация на нашите предци – дотогава българите общо взето не са знаели кои са и къде се намират.
23 Август 2012 11:25
Мечо, няма да псувам. Само да пусна един подсещаш въпрос: Като пишеш, че българите не са се вживявали много в християнството, как си обясняваш съшествуването му след тези 500г.?
23 Август 2012 11:36
Описаното досущ напомня една много близка във времето до нас, наша даже - от 68 години насам, ситуация. Да приемем, че и сега има надежда?
Да, демографският колапс е сходен с първото столетие след завоюването на българските земи.
23 Август 2012 11:37
Може да се допусне, че в първите десетилетия и дори столетия на османското нашествие, местното християнско население и било подложено на изтребване, гонения и насилствена ислямизация,

Може. А как тогава е оцеляло?
23 Август 2012 12:20
Може. А как тогава е оцеляло?
Не казвам, че цялото население по тези земи е било изклано и изгонено. Някой е трябвало да остане и да работи на новите господари. Salman Rushdie 2012-08-23 10:26:14 дава една правдоподобна картина на това, което се е случило. А и този колапс, както и в други теми преди е обсъждано, българите успяват да преодолеят едва през Възраждането. В края на ХІV в. по българските земи са живели около 1,5 млн. жители, колкото и на Британския остров. Освобождението ни заварва с около 3,5 млн. жители, докато британците са вече близо 30 милиона, при далеч по-неблагоприятна жизнена среда на Острова.
23 Август 2012 12:37
В края на ХІV в. по българските земи са живели около 1,5 млн. жители, колкото и на Британския остров. Освобождението ни заварва с около 3,5 млн. жители, докато британците са вече близо 30 милиона, при далеч по-неблагоприятна жизнена среда на Острова.

Сигурно и сам разбираш, че сравнението ти е некоректно поне по няколко причини.
1. Какво разбираш под неблагоприятна жизнена среда? Климат? Но нарастването на населението далеч не се дължи само на климатичните условия.
2. Какви са числата, които посочваш: населението "по българските земи" или българското население, и според кои източници? Нито в края на XIV в., нито в края на XIX, по "българските земи" (както и да ги дефинираме) не са живели само българи.
Но това са подробности. Аз, разбира се, не оспорвам, че завоюването на българските земи е било придружено със загуба на население, както става във всяка една война, а за съжаление в тази българите сме били губещи. Но да се твърди, че по време на Османската империя е имало някакво систематично изтребление на българското население или систематичен опит за претопяването му - това са просто голословни приказки, които не се подкрепят от историческите данни, нито пък от логичното мислене.
23 Август 2012 12:42
В тази връзка ще цитирам "Психология на априлското въстание" от Иван Хаджийски:
Смешно е да се говори за системен произвол от страна на турската администрация. Какъв произвол е имало в един Калофер например, където всеки пратен мюдюрин е треперал да не засегне нещо старците, защото достатъчно било те да пишат два реда на дядо Тъпчилеща в Цариград, за да изстине мястото му в Калофер и той да си замине между два дни? Какъв произвол е имало в Копривщица, Панагюрище, Тетевен, където турчин не е имал право да минава яхнал на кон, където кадъна не е могла да роди? Какъв произвол е имало в Котел или Казанлък, управлявани фактически от българи... Какъв произвол е имало в Сливен и Ямобл, където за най-голяма турска храброст се смятало минавето нощем през... българските части от тези градове...

Доста поучителна книга. Проблемът на Османската империя специално през XIX в. изобщо не е бил някакъв системен произвол над не-турското население. Напротив, проблемът е бил липсата на власт, която да гарантира живота и имота на това население пред вилнеещите разбойници. А тези разбойници са бивали и турци, и българи, и арнаути, и всякакви други, особено черкези.
23 Август 2012 12:48
Но да се твърди, че по време на Османската империя е имало някакво систематично изтребление на българското население или систематичен опит за претопяването му
Нека да разделим фактите. Говорим за първите сто-сто и петдесет години след османското нашествие, когато Империята се разраства достатъчно, при което вниманието на султанската власт се насочва към новозавладените земи, след като Балканите вече са били достатъчно демографски и икономически обезкървени.
23 Август 2012 13:14
Руританец, засрами се! Какви ги плещиш и ни цитиш някакъв родоотстъпник! При Освобождението в България са били под 4 милиона жители. При положение, че всечки са имали по десетина деца. Я си представи сега да имаме по десетина деца! Колко щеше да бъде България?! При това десетки писатели и историци са документирали избиването и помохамеданчването! Какво искаш да докажеш? Че тогава българите са цъфтели? Че се е живеело прекрасно? Всички тези хроникьори са писали излислени неща? Както писа един хуморист в предишен брой на вестника, да заменим ли истината с "Да гледам турчин как присъства над бащино ми огнище"? Малко срам трябва да има човек, малко съвест и малко родолюбие! Що за хора сте вие, които отричате историята и литературата на очевидци?!!! Почвам да си мисля, че или сте кириакстефчофчовци, или сте платени, за да застъпвате подобни тези и да отричате именити личности. Или може би сте от другата страна на барикадата, а???
23 Август 2012 13:23
Един добронамерен съвет към: Мечо, Лука, Руританец, Небол и Брайтман – Защо не пишете в турските форуми? Там много ще паснете, защото в Турция се застъпват вашите тези! Ще бъдете на почит, обещавам!
... Има непоказани мнения ...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД