:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 440,715,800
Активни 646
Страници 703
За един ден 1,302,066
Реконтра

Записки на образцовия гражданин: Стига сме почитали герои

Гъливер открива породата яху (да не се бърка с интернетния портал) - безчовечни, алчни, прости, развратни и страхливи човечета.
Има един ден в годината, в който почитаме героите, паднали за свободата на българския народ. Комити, въстаници, мъжкари или обикновени хорица, жертвали се за род и вяра.

Интересно, защо сме решили да има такъв празник, след като българският народ никога не се е освобождавал сам, а е разчитал на герои и велики, почти митични сили? И, според свидетелства на очевидци, когато работата е опирала до борба за освобождаване, масата галантно е давала път на героите, изчаквайки те да свършат каквото трябва, пък доверявайки се на верния си усет за оцеляване, когато е трябвало, се е разграничавала от тях. Който не вярва, да даде някой лев на медиум, пък да пита Вазов, или Захари Стоянов, или Стоян Михайловски, а може и Иван Хаджийски.

Борбата за свободата на българския народ по правило винаги се е водела от отделни личности, които наричаме "герои". Да подчертаем - има поробен народ, има и герои, които се борят за освобождението му. Обикновено героите мъченически загиват, а народът ги почита. Както се казва, всеки да си знае мястото.

И те си го знаят. Или си герой, или си от народа. Въпрос на една крачка.

От едната страна е "Преклонена главица сабя не я сече".

От другата страна е "Ако спечеля, печеля за цял народ - ако загубя, губя само мене си".

Ако някой се чуди от кои е - герой ли е, или пък от пъшкащите под игото, има начин да се определи - главата горе и крачка встрани от масата. Това е геройството, така освобождаваш себе си.

Оцелелите герои след общонародното освобождение или изпадат в забрава и мизерия, или им се налага да играят по свирката на останалите българи, на народа, за да не изпаднат от играта. Който не вярва, да даде още някой лев на медиум, пък да пита Капитан Петко Войвода. Или да си спомни вица за двамата братя - партизанин и жандармерист. След 9 септември бившият партизанин много го закъсал, понеже имал черна точка в биографията си - брат му е бил жандармерист. Бившият жандармерист пък направил хубава кариера, понеже бил от прогресивно семейство - брат му е бил партизанин.

Издигаме паметници, кръщаваме на героите улици, училища и кораби, правим тържествени вечерни проверки, почитане ги със заря с много пуцане, викаме "ура".

Случвало се е дори предателите да издигат паметник на предадения. Това не ни учудва чак толкова много, нашите си предатели не са лоши хора, те не предават от злоба, просто такъв е животът, суров, пък жена, пък деца, пък имот и стока, трябва да се оцелява някак.

Интересно, какво биха предпочели ботевите четници - всенародна почит и паметници посмъртно, или, след слизането им на българската земя, към тях да се присъединят 400 въстаници, както е трябвало да стане по план, а не един, както е станало в действителност?

Левски е написал в тефтерчето си "Скоро, скоро е денят за общонародно въстание и на сборното място всеки ще се вика да даде работата си според силите на всеки един, както му е казано да върши", но не е написал налягайте си парцалите, има кой да стане курбан.

Много умеем да погребваме и най-вече да почитаме герои. Крайно време е да застанем до тях. Или поне да не им пречим.
8
2183
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
8
 Видими 
02 Юни 2014 00:39
баси скуката...
02 Юни 2014 09:05
Гати, колко по-забавно е в скъцодето...
02 Юни 2014 09:22
Твърде ... героичен текст. Хвала! Герои, народ и ... регистратори. Ти пък кой си, регистратора, че на връх 2 юни да тикаш пръст в гърдите на народа си "не-героичен"?
02 Юни 2014 10:25
Звучи като обида за дядо ми (и не само моя) участвал в Балканска, Междусъюзническа, Първа световна война
02 Юни 2014 12:54
Малко встрани от другите "Записки ...". Иначе - .
02 Юни 2014 21:45
Що бе, Фърмин? Малко по маяковска линия докарано /каращисана с нашенските "Чичовци"/.

ВЛАДИМИР МАЯКОВСКИЙ

О ДРЯНИ

Слава, Слава, Слава героям!!!

Впрочем,
им
довольно воздали дани.
Теперь
поговорим
о дряни......


А от "Чичовци" разлисти... цялата книга.

И се абстрахирай от дансовцитеуидми и прочие Х*И, както и от А,Бе,Ве.

Искам да видя например конгрес на БСП в два акта: "Разходката"и "Въздухът трепери"; па и "Епилог". Ще се повтори като зрително ехо тъй умилителната днес чичовщина, но с далеч по-антипатични херои...

...Друго е времето, кайш?
03 Юни 2014 09:47
...Друго е времето, кайш?


Времето ... Чувството за време при дежаву е малко ... разколебано

Натисни тук

Натисни тук

Откри ли разликите?

Признак на ментално увреждане е да повтаряш, и да повтаряш, и да повтаряш, едни и същи действия, очаквайки промяна в резултата. Тази плоча надрана това свири.

Как тези структури, които десетилетие и повече са изграждали в партията си структури на социален капитал, капитализирайки близостта и раболепието си към Станишев и кръга около него, да изберат промяна. Че то тази промяна ще засегне именно тях. Патрон-клиентелистка пар екселанс мрежа. Отиде ли си патрона, клиентите осиротяват. Нещо повече, ако патронът си тръгне, да речем под натиска на собствената си съвест, това клиентите възприемат като ... предателство. Те толкова са ... инвестирали в него.
03 Юни 2014 10:46
Да фърлим поглед и по на едро. А парламентът? Ей го, в глава I, "Общество":

...Първенците пред пангаря, вместо да последват другите, отбиваха се и се изкачваха из стълбите на женското училище (което беше в черковния двор) в една широка стая, в която ставаха обикновено общинските събрания.

Дълго време се проточи съвещанието. Най-подир то се свърши и първенците занаизлазяха шумно из вратата и занаслазяха по стълбите.

Скоро из целия град се разчу, че избрали епитропите и между тях - Варлаама Копринарката и Ивана Селямсъза. Тая новина причини голямо учудване, защото всичкият свят знаеше, че те не можеха да се видят по причина на една стара разпра за капчук, завещана от бащите им.

Затова дядо Нистор, стар берберин и строг човек, като тегли хубаво чубучката и пухна дим из цялото кафене, каза доволно разсъдително:

- Добро, хубаво. И Тарилйомът и Селямсъзът са учени и почтени, но нямат согласието, а без согласието, като няма него, всичко пропада.

- Аз казвам пък, че сега, ако се согласят, ще се согласят - отвърна Хаджи Смион, който седеше отсреща.

- Защо? - пипита дядо Нистор.

Всички обърнаха очи към Хаджи Смиона.

- Защото - пое Хаджи Смион, като си изу лявата калевра, и заброи бързо броеницата, защото, когато двама души, речи ги настоятели, речи ги търговци и прочия, работят в една работа, разбираш? То се знае, че те трябва да се согласят... Това си е естествено.

И Хаджи Смион си обу пак калеврата.

- Как ще се согласят естествено? Ти, Хаджи, тури твоята Катинка и Ингилиза да се преговарят, макар че се хранят от едната трапеза и припознават един и сущ господар? - котката: фу! кучето им!

- То е право, на и завчера Ингилизът щеше да удави Катинката - каза Хаджи Смион и седна по турски.

- Тарилийомът е готов да чака до второ пришествие, но няма да се сдобри със Селямсъза, знам го аз какво е куче - каза Иван Чушков, приятел на Варлаама.

- Та и Селямсъзът стока ли е? - обърна се Иван Капзамалинът, приятел на Селямсъза, като си люшкаше чашката, за да доизпие утайката на кафето на дъното. - Проклет в червата: издигнал е към Тарилйомовия двор преграда от шиндри, намазана с катран, за да ядосва Варлаама и булката му.

Хаджи Смион си провеси пак единия крак - знак, че взема думата. Но Иван Бухалът го пресече и извика:

- Настоятели! Магарета! И тия, и другите! Защо ги избират? Тая заран, като идех на черкова, отбих се при Максим рибаря, за да взема нещо за днеска... Видях ги там и двамината: Селямсъзът си купуваше шаран, но щом видя, че Тарилйомът, и той си взел вече, хвърли шарана, па си купи сом, като рече: "Анатема, който плюска днес шаран", и плюна въз рибата на Тарилйома. Е, това човещина ли е?

- Магария! - продума дядо Нистор и хвърли победоносен поглед на Хаджи Смиона.

- То се знае, когато няма согласие, всичко пропада - произнесе Хаджи Смион убедено и въздъхна.

- Хаджи, недей дума согласие - обади се Стамболлият, - не се гледат хората: милуват ли се или се мразят, ами се гледа кадърни ли са.

- Та и аз това казвам, я - произнесе Хаджи Смион добросъвестно, като си подви пак и двата крака.

- Кадърни ли са, стига ли им пипката - следваше Стамболлият; - Селямсъзът го избраха за неговата старост и опитност - нали него праща народът едно време в Стамбул да гледа давията с Троян? Тарилйомът е човек разбраничък и ходи се на горната черкова, та ще набикаля школото и даскалите ... А другите питропи - зарежи ги, не се свъртат нито два месеца в село. Тук согласие не се пита. Ганчо Заекът и Фачко Попчето чашата си не делят, наедно се на припек стоят, но не могат раздели на две магарета сено. Куфалницата им не стига.

- Няма го в куфалницата - прибави Хаджи Смион.

Доказателствата на Стамболлият, подкрепени силно и от Хаджи Смиона, който пак се ободри, смутиха противниците. Дядо Нистор се сбърка и взе да чисти чибучката, доде да намисли какво да отговори. Иван Бухалът се изкашля няколко пъти и забърка из всичките си джобове. Иван Головратът хвана да надува силно наргилето, а Иван Капзамалинът нищо не стори. Настана мълчание.

Хаджи Смион го пресече:

- Тъй, тъй, дядо Нисторе, хората знаят какво вършат и кого избират. Согласие - согласие, но да питаме: какво има в пипката?

Но понеже дядо Нистор не отговори. Хаджи Смион се разпали, провеси и двата си крака и каза дързостно:

- И аз дадох глас за тях, пак ще дам защото са достойни хора!

Иванчо Йотата, който мълчешком сърбаше кафето си и поглеждаще неприятелски на Хаджи Смиона, кипна:

- Достойни хора! Не могат името си да запишат по граматиката и прочия. Тарилйомът се подписва: Фарлам, тоест не Варлаам, сиреч, наместо веди - ферт, и изяда едното а ... и прочия!...

- Е, че Варлаам и Фарлам се едно е, от толкова какво има? - възрази Хаджи Смион, който не беше човек да се остави да го лъжат.

- Как се едно? - попита Иванчо Йотата. - Можеш ли да кажеш: пророк Фарлам и прочия? Няма нищо от толкова, а? Гаче се едно е да държиш бухалка и перо. Назад, назад вървим, не ни бива за бъзов гребен.

- То се знае, не ни бива - потвърди Хаджи Смион.

Иванчо Йотата беше разярен, защото въпреки надеждата си не биде избран настоятел. Той си тълкуваше, че тая пакост му е направил учител Гатю, с когото веднъж се бяха карали за правописанието.

- Ах, минува! - извика един.

- Кой?

- Тарилйомът.

- И носи рибата.

- Запря се, здрависва се с Кона Крилатия.

- Ами що забърза така, гаче го гонят и прочия.

- Хвърчи!

- Не видиш ли? Селямсъзът се задава отподире му.

И всичките се навалиха на прозорците, за да гледат.

Селямсъзът наистина се зададе отгоре с риба в ръка, но срещна Неча Райчинчин и запря го да му каже нещо, вероятно - колко е купил рибата, която повдигаше нагоре, после срещна Марина Хаджи Цаков и каза му, види се, добрутро, защото погледна към слънцето; а като зърна дяда Постола, застигна го и взе да му разправя нещо твърде важно, защото не видя Ивана Разпопа, приятел, който замина покрай него - за да го здрависа, нито Варлаама Копринарката, който отиваше тичешком - за да го изпсува.

Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД