"В опит да въведат ред, неколцина полицаи стрелят предупредително във въздуха."
Защо във въздуха?
|
|
Общо | 440,680,124 |
Активни | 684 |
Страници | 22,689 |
За един ден | 1,302,066 |
Съдници
Не стреляйте по вестоносцитеhttp://www.webcafe.bg Сещате ли си за историята на Фабиен Шерисма? Нека я припомним накратко. На 12 януари 2010 г. земетресение с магнитуд 7 по Рихтер разтърси Хаити. За минути столицата Порт-о-Пренс се превърна в каша от руини и трупове. Десетки хиляди сгради бяха срутени, жертвите надвишаваха 200 000. В онзи драматичен ден петнадесетгодишната ученичка Фабиен се присъединява към тълпа мародери, наивно съзряла възможност за изгода в трагедията. Тя и семейството й от години събират и продават вехтории на местния пазар. От срутена къща хлапето измъква два пластмасови стола и три картини. В опит да въведат ред, неколцина полицаи стрелят предупредително във въздуха. Незнайно как един от куршумите поразява смъртоносно момичето. Снимката на детето с розова поличка и елече на ромбчета обиколи световния обмен. "За мен смъртта на Фабиен и историята й е остро напомняне за нуждата от обществена сигурност - със или без катастрофи". Така формулира посланието на най-въздействащия кадър авторът му, шведският фотограф Пол Хансен, получавайки наградата за снимка на годината. Да убиеш хлапе, защото е откраднало някакви боклуци, е тема от сериозно значение и повод за дискусия. Негов дълг е да документира подобни истории не от кръвожадност или воайорщина, а за да може дискусията да се състои. Друга една снимка от същото място обаче разбуни обществото далеч повече Неин автор е Нейтън Уебър, също опитен майстор с камерата. Кадърът му съдържа не само мъртвата Фабиен, локвата кръв и фаталните вещи, но и група фотографи, приклекнали на метри от нея в търсене на най-добрия ракурс. Сред тях е и Хансен. Фокусът автоматично се измести. Хаити остана на заден план, бедността и мизерията избледняха; това, което се появи, беше проблемът за журналистическата етика. Колко снимки трябва да направиш, преди да се притечеш на помощ; но дори да е късно, непокритият детски труп ли ще е трофеят на професионалните ти усилия? Същите въпроси под една или друга форма бяха зададени и след появата на множество фотографии на жената, която се самозапали пред президентството в началото на седмицата. Защо вместо да се опиташ да загасиш пламтящото човешко същество, натискаш спусъка на апарата, за да уловиш агонията му? Къде свършва професионализмът и започва човещината? Няма начин да не сте се попитали. Преди да се втурнем да клеймим дружно от удобната позиция на общественото възмущение, нека обърнем внимание на няколко детайла. Уебър, онзи, който показа фотографите като лешояди и отпуши бента на негодуванието, не е по-различен от Хансен. Неговият коментар на събитията няма по-морален аспект, нито по-справедлив, макар така да изглежда на пръв поглед. Той просто е избрал друг ъгъл към трагедията, която я прави още по-дълбока и многопластова. Това, че чисто позиционно се дистанцира от фотографите в кадъра, е илюзия; той също е един от тях - документира събитие, върши онова, което смята за свое основно задължение; етиката на извънредното има друг фокус, но спазва същата логика. Днес за всеки от нас е изключително комфортно да заеме позицията на съдник. В този сюжет ролите предварително са разпределени, преди да ни бъде известно нищо. Имаме човешка трагедия, която в схващанията ни по един или друг начин е причинена от сблъсъка на личността с държавния апарат - за аргументиран избор или ментална нестабилност става дума, но на практика е едно и също. Гигантското зло е отредено за абстрактния управленски механизъм, дирижиран от друг вид хора (нечовеци, политици) и те довеждат нас, обикновените, до отчаяние. Функцията на по-ясния злодей, слугата на аморфната злина, е запазена за журналистите: особено онези, които притежават не халтавата сила на некадърното перо в мърляви сайтчета, а другите - с безкомпромисно документиращата фотографска техника. Те ретранслират ужаса, следователно носят отговорност за него Но не е ли всеки един от коментарите относно събитието вид документ? Колко от тях са подвластни на етиката, която иначе изискваме от другия? Едните очевидно трябва да са в позицията на Хансен - лешояда, докато другите са Уебър - изобличителят. А всъщност става дума за едно и също. В понеделник следобед една жена реши да направи публична декларация. Ние до един регистрирахме трагедията и я коментирахме къде с такт, къде с липсата на такъв. Сами избрахме ъгъла, от който да го направим. Лично решение на всеки е кой да попадне в кадъра му. Предмет на обсъждане винаги е етиката на другия. Съдим останалите по действията им, сами се съдим единствено по намеренията си. А по дяволите, нима те винаги не са добри? (със съкращения) |
06 Ноември 2014 21:34
"В опит да въведат ред, неколцина полицаи стрелят предупредително във въздуха."
Защо във въздуха? |
06 Ноември 2014 22:06
Зачетох се /за малко/ в новия дописник на СЕГА ... ми, плитко е. Да бе, стържем по тънката струна ... ама е плитко. Дано за СЕГА е безплатно.
|
07 Ноември 2014 11:39
Хансен снима убито момиченце, Уебър снима Хансен, който снима убитото момиченце, Драго Симеонов повдига въпроса за Уебър, който снима Хансен, който........ и така нататък.
|
07 Ноември 2014 12:53
Кое му е "плиткото" на краткото есе с просто послание, моля? Или всички трябва да пишем в закачливия, рахвърлян, циничен псевдохемингуеевски стил на бай Джимо? И да ни вдигат палчета в овчи екстаз?
То затова и в един период, примерно, киното ни се опитваше в час и половина време да реши философските проблеми на света,ако не всичките, поне половината, и се получаваше негледаем буламач. Посланието (поуката) може да е само едно, но да стигне до максимален кръг души и умове. Анадъму? |
07 Ноември 2014 15:25
Вие сте един глупак. Мародерството по време на война и бедствие се наказва извънредно строго. Националната гвардия на щатите, мисля че имат разрешение при мародерство да стрелят на месо, а какво остава в мизерна държава, като Хаити, много ясно че ще се ползват куршуми, там даже са стреляли първо във въздуха. За втората фотография, явно вчера сте ходили на кино и сте гледали "Nightcrawler" и сте решили да се направите на интересен. Обсесията ви заедно с бездарността ви, както и ниския ви личен наратив е отчайваща комбинация. Въобще, за какво си направих труда да ви изчета почти всичките глупости. Направо се чудя на редакцията.
|
07 Ноември 2014 17:00
При бедствия, природни катаклизми или война мародерството се наказва със смърт.
При земетресението в Стражица през 1986 имаше заловени цигани да мародерстват и получиха смъртни присъди, доколкото знам - не от съд, а на отстрещния хълм, откъдето се опитваха да се измъкнат. Иначе не си обяснявам стрелбата на милиционерските части там, едва ли ще е било да са тренирали на полигон. Жалко за момичето иначе. Страхотно попадение на професионалиста, който е снимал лешоядите. Доста спорна е тезата на автора, който го приравнява към наклякалите в екстаз помияри около детето. Така излиза, че който изобличава пошлото и грозното, показва най-долните мотиви и пориви, е същият като изобличените? Да вземе авторът да плюе и по доста писатели и поети, всеки с огромен принос за човешката култура и цивилизация. Дали според автора и Достоевски е лешояд? Но простено му е на автора, все пак "разсъждава" в Уебкафе ... нещо като виртуален хоремаг или кръчма (като при онези герои на Чудомир), а най-вероятно и толкова са му възможностите. |
07 Ноември 2014 21:20
Бога ми, едно не мога да разбера! Дали авторът е автентичен будаляшник или само се прави на ударен с мокър парцал! Кое му е толкоз сложното да проумее, че всички ние сме обикновена функция на свободните стоково-парични отношения в глобалния стоково-пазарен свят, в който всеки индивид е перманентно разпъван на кръста между търсенето и предлагането. От гледна точка на тази обективна даденост няма никакво значение дали посочените в статията майстори-фотографи ще предлагат на своите клиенти снимки с голи човекши тела - живи и мъртви, чужди и свои (желателно с акцент върху половите органи) или слънчеви залези. Техните работодатели ги купуват с оглед задоволяване потребностите на широките юзърски маси от подобни фотографии. Въпросният снимков материал не съдържа абсолютно никакво морално послание, доколкото може да бъде тълкуван и интерпретиран по всевъзможни начини. Самият процес на осмисляне трае само няколко мили-секунди и бива тутакси прекъснат от следващото информационно дразнение. Което е - повече е от сигурно! - някакво рекламно послание, което непрестанно подсеща за стоковия дефицит в който пребиваваш! Е как при тези условия да развиеш способност за емпатия?! Та това е равносилно на сомоубийство! Ако наистина дълбоко и непрестанно състрадаваш на всички жертви по света полудяването е неминуемо! А нй-сташното е, че то е напълно безполезно от практическа гледна точка! Защото с нищо не допринася за хуманизирането на днешната човешка цивилизация...
|