:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 438,512,401
Активни 117
Страници 11,126
За един ден 1,302,066

Стари познайници и заслужено злато на финала в Кан

Кен Лоуч с втора „палма“ при 14-ото си участие
снимка: ЕПА/БГНЕС
Среща на поколенията: Ксавие Долан и Кен Лоуч, най-младият и най-старият сред конкурсните участници в Кан, се окичиха с двете най-престижни награди.
Наградите, които раздава най-големият кинофестивал, са малко и винаги е възможно някой от състезаващите се шедьоври да остане извън тях. Тази година пропорцията е 21 (участника) към 7 (отличия). Но е сигурно, че за голяма част от виделите ги изборът е убедителен.

"Златната палма" за втори път увенча осемдесетгодишния британец Кен Лоуч. Той участва тук за 14-и път, първото му злато е за "Вятърът в ечемичените ниви" (2006). През десетилетията остава верен на социалната проблематика и на класическия реализъм. Героят на филма "Аз, Даниел Блейк" е дългогодишен работник, нуждаещ се от трудово устрояване. Филмът стъпка по стъпка проследява безизходицата му пред социалните служби.

Втората по важност, "Голямата награда", е за най-младия от състезателите - квебекския канадец Ксавие Долан. Той е на 27, автор е на шест игрални филма, в основния конкурс на Кан е за втори път, но вече с Наградата на журито (2014) Неговият "Това е само краят на света" е сред най-модерно направените от участващите в този фестивал. Разказва за писател, завърнал се у дома, за да сподели новината за нелечимата си болест, но намерил там отчужденост и пълна морална разруха.

Наградата за режисура е споделена - при известна неравностойност - между добре направения, но беден като съдържание "Частен продавач" на французина Оливие Асаяс, и един от най-силните филми на фестивала - "Матура", в който чрез проблемите на едно лекарско семейство Кристиан Мунджиу ("Златна палма" за "Четири месеца, три седмици и два дни", 2007 г.) отразява днешната румънска действителност. Отличеният за сценарий Асгар Фархади ("Клиент") е иранец, с едни от най-ярките постижения в киното през последните години ("Оскар" за "Разводът" през 2012 г.).

Англичанката Андреа Арнолд е получавала в Кан два пъти Награда на журито. Сега, третият път, я заслужи с филм, направен в САЩ - за скитащи по пътищата на Средния запад младежи - някакъв зародиш на нова "субкултура", много по-брутална от някогашните битници.

В една толкова силна филмова селекция, каквато и тази година представи Кан, талантливите актьори нямат брой. Но Жаклин Хосе от филма "Ма`Роза" на филипинеца Брийанте Мендоза (за съжаление недостатъчно известен у нас) напълно я заслужава. Героинята й е многодетна майка, издържаща семейството си с продажба на дрога. Битката е с корумпираната полиция. Сахаб Хосейни е главният участник в наградения за сценарий филм на Фархади.

Наградата на Висшата техническа комисия се дава за "технически артистизъм" и компенсира донякъде отсъствието на отличия за операторско майсторство, декор, костюми. Тя бе заслужено присъдена на южнокорееца Пак Кхан-ук за "Госпожицата".

Не само наградите, а общият дух на годишното фестивално издание зависи от състава на журито. В свое интервю дългогодишният изпълнителен директор Жил Жакоб разкрива някои от критериите за избора. Най-често това са режисьори, писатели, артисти при паритет мъже - жени, при уважение към различните континенти и различните поколения. От тях се иска да приемат и харесват всички видове кино, да пазят тайна за мненията и решенията, включително и след фестивала. Да нямат никакъв нито по-близък, нито по-далечен личен интерес към филмите от състезанието. Работата им не се заплаща, наградите също нямат парично покритие. Тази година журито оглави Джордж Милър, един от водещите майстори на комерсиалното кино ("Лудият Макс", показан м.г. в Кан извън конкурса). Членове: Арно Деплешен (френски режисьор), Валерия Голино (актриса и режисьор, Италия), Мад Микелсен (актьор, Дания), Кирстен Дънст (актриса, САЩ), Катаюн Сахаби (продуцентка, Иран), Доналд Съдърланд (актьор, Канада), Ванеса Паради (актриса, Франция), Ласло Немеш (режисьор, Унгария).

665
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД