:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 431,950,770
Активни 174
Страници 1,909
За един ден 1,302,066

Татяна Лолова е новата "Свекърва"

В премиерата на Сатирата актрисата изглежда симпатична дори в ролята на проклетата Костанда
СНИМКА: АРХИВ "СЕГА"
Пет минути преди началото на "Свекърва", премиера на Сатиричния театър, голямата зала гъмжи от публика. На първите редове възрастна жена със силен руски акцент пита седящия до нея младеж: "Извинете, кой е авторът на тази пиеса? Показват ли го по телевизията?"

Това не е театрален виц. "Свекърва" от Антон Страшимиров, немирният съвременник на Вазов и Яворов, и сега звучи актуално, както преди век. Не само заради участието на Татяна Лолова в ролята на проклетата Костанда - нарицателен образ на българската свекърва. Спектакълът на Петринел Гочев е комедия на ситуацията, пародираща отношенията майка - син - снаха.

Едва ли фактът, че ярката Лолова тази година даже не е включена в номинациите на САБ за наградите "Икар", може да повлияе на любовните реакции на публиката. Решението персонажите в "Свекърва" да импровизират поведение на анимационни герои, отлично се връзва с колажите на самите актьори, прожектирани върху декора. Най-ефектно решени образи са Павел (Веселин Мезеклиев), баба Неделя (Гинка Станчева), Дечка (Елена Атанасова) и г-жа Керекова (интересен дебют на Петя Диманова, чието дело е и музикалното оформление).

Комедиите в живота на писателя-глумец са много. На виц прилича, но не е, историята на "Свекърва". Поводът за написването й е конкурсът за нова българска пиеса, с която е трябвало да се открие Народният театър през 1905 г. Страшимиров обаче пише още две пиеси под псевдоним. И трите пише в Швейцария, но изпраща "Отвъд" от Париж, "Свекърва" - от Женева, а "Над безкръстни гробове" - от София. Резултатът е, че се конкурира със самия себе си и първата премия за драма е присъдена на "Отвъд", а втора - на "Свекърва". Когато казва истината, хаосът става пълен. Петко Тодоров му обявява дуел, а комисията изведнъж сменя решението си: първата награда се дава на "Свекърва". Театралната управа пък отказва да открие сезона си с комедия и възлага на Вазов да напише нещо подходящо. Тук вече чашата прелива. Страшимиров мобилизира българското студенство за бойкот на тържественото откриване, събират се хиляди и тъй като освиркването съвпада с преминаването на каляската на Фердинанд през площада, реакцията става политическа.

Ето как завършва историята с дуела, обявен му от Петко Тодоров, негов съперник в конкурса. Пейо Яворов, знаейки, че Петко никога не е хващал револвер, настоява да го замести. Докато двамата се разправят кой е по герой, срещу тях се възправя невъзмутимият Страшимиров и започва да ги замеря с празни бутилки от лимонада...

Можем само да съжаляваме, че днес липсват подобни български драматурзи, така волни в житейския и драматургичния си размах.
783
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД