Властите в Генуа са конфискували 21 произведения на изкуството от Амедео Модиляни по подозрения, че най-вероятно са фалшификати. Във връзка със скандала фондацията, която спонсорира изложбата в Palazzo Ducale, Генуа, реши да закрие изложбата три дни по-рано от предвиденото, за да сътрудничи на разследването. Експозицията включваше представителна извадка от творчеството на гениалния италианец, наричан "лошото момче на импресионизма" заради уникалния си стил, който го разграничава от всички течения, актуални за времето, в което твори.
Сигнал за евентуални фалшификати сред творбите подава 79-годишният тоскански художник и колекционер Карло Пепи. "Постъпих правилно - казва той. - Беше срамно от страна на организаторите да представят тези творби." Макар да не разполага с доказателства, Пепи предупреждава властите за предполагаемата измама и кълбото започва да се разплита. "Микеланджело е Микеланджело. А Пикасо е Пикасо. Но когато една картина е фалшива, в нея липсва душата й, няма я тази триизмерна елегантност, характерна за Модиляни - дори дете може да види, че това са груби фалшификати", казва той в открито писмо до медиите.
Карло Пепи е прекарал десетилетия в борба с художествените измами. Той започва публично да изразява съмнения относно изложбата "Модиляни" в Генуа още през месец февруари, когато дворецът започна да я рекламира с реплика на картината "Мари, дъщеря на народа" от 1918 г.
"Когато видях плаката с Мари, после разгледах каталога и видях другите, помислих си "Горкият Модиляни!" Пепи публично е разобличавал фалшификати и преди, но този път, раздразнен от големия мащаб на очевидната измама, той решава да подаде официална жалба в Рим.
Френският историк на изкуството Марко Рестелини, който е основател на парижката "Пинакотека" и е експерт по творчеството на Модиляни, го подкрепя, наричайки изложбата "съмнителна". След като магистратите са получили независимо потвърждение на съмненията за измама, изложбата беше затворена три дни по-рано. Трима души, включително кураторът на експозицията, са обект на разследване.
|
|