:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 438,552,001
Активни 124
Страници 8,947
За един ден 1,302,066

Синьото лято на белия боклук

Детството - не каквото си го представя "Дисни"
снимка: СФФ
Повечето от актьорите в "Проектът Флорида" застават за пръв път пред филмова камера.
"Проектът Флорида", "София филм фест"

------------

"Проектът Флорида" е сред най-ярките независими филми, произведени в САЩ през последната година (с премиера в Кан, номинация "Оскар" за Уилем Дефо), и поради това толкова по-забележителен е фактът, че той ще бъде представен лично от своя режисьор Шон Бейкър на финала на 22-рия "София филм фест". Американецът ще е тук утре, 17 март, по обед в Дома на киното и лично ще разкаже за своя филм на публиката, която ще може да го гледа от 14 ч. За Бейкър това е дебют на 35 мм лента, след като предишният му фестивален фаворит "Мандарина" бе заснет с айфон и микробюджет.

"Проектът Флорида" е за магията на детството като негатив на живота на "белия боклук" (white trash) в САЩ - прослойката без образование, работа и социална подкрепа. 6-годишната Мууни е свръхпалавото дете на млада самотна майка (сама почти дете, по възраст и по акъл), което превръща евтиния мотел "Магическо кралство" в покрайнините на "Дисниленд" в свое царство на забавата, приятелството и фантазията. Сладникаво? - ни най-малко, зад всяка дяволита усмивка и разминала се беля на Мууни наднича трагедията на малката общност, обитаваща боядисания в ярколавандулово дом за изгубени души. Безработни, стриптийзьорки, сервитьорки във фаст фууд, дребни престъпници, проститутки и прочие аутсайдери - такива са неговите обитатели. Когато двойка туристи попада случайно там в една късна вечер след резервация по интернет, избягва с писъци. Ето такова място е "Магическото кралство", макар да си има дори басейн с шезлонги край магистралата и застаряваща любителка на монокините, която се припича край него. И пакостите на Мууни и другарчетата й излизат извън нормата: тя не просто проси стотинки за сладолед и ползва ненормативна лексика, напълно неподходяща за възрастта й, но веднъж подпалва съседната изоставена сграда, а друг път спира тока на целия мотел. Пристигането на социалните е само въпрос на време.

Управител на "Магическото кралство" е Уилем Дефо, в една от многобройните си добри роли. Той е бащинска фигура за неудачниците, обитаващи мотела, но все пак му плащат да събира наемите. Сред големите достойнства на "Проектът Флорида" е подборът и работата с актьорския състав. Като "актьори" е силно казано, с изключение на Дефо масово са натурщици.

Всички деца актьори са милички, но не всички притежават действителен талант и присъствие: малката Бруклин Принс обаче е същински пожар. Находка е и майка й, откритата по инстаграм Бриа Винайте, която също за пръв път застава пред кинокамера. За всяка от тях човек си задава въпроса дали влиза в роля, или играе себе си. Дано е първото, защото горчивината, прозираща отвъд безгрижието, е осезаема. Разбира се, това е американската "долна земя" и някои от темите и проблемите са неразбираеми за нас. А и като фабула, филмът не е особено силен и ясен, през повечето време на екрана не се случва нищо особено, дори доскучава. Но като послание е право в десетката: портрет на хуманизма и невинността в ерата на еднократните опаковки, пластмасовото живеене и бързата храна.

Стандартът за искреност и автентичност, с който работи Шон Бейкър, пък е просто монументален: финалната сцена в "Дисниленд" той заснема с айфона си, с минимален екип на терен, без разрешение от управата на парка и напълно нелегално.
2541
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД