До 21 април
Галерия "Финес"
Тази изложба можеше да се нарича и "Вавилон". С оглед на различната пластична артикулация на тримата автори тя би се чувствала комфортно и в територията на постмодернистичния синтез, който размесва, "пришива" и свързва различни стилове, техники и контексти, казва Владимир Аврамов за експозицията, която днес се открива в столичната галерия "Финес". Изложбата обаче не разчита само на случайното съжителство на различни авторски лексики в единно пространство. Тя е по-скоро своеобразен Looking inwаrds - поглед към вътрешността на сборната система от три основни, характерни и устойчиви художествени маниера: реалистичен топ илюзионизъм, тотален информализъм и медиалния илюзионистичен информел. Концепцията за "Обект - медио - субект", както е озаглавен проектът, е приравнена от авторите към "Форма - изменение - информа". Тази формула е използвана за визуално изследване на онтологичните промени на художествената форма.
В платната на Борис Желев зад виртуозната прецизност се долавя една хиперреална семантична асоциативност. Нормативната им на пръв поглед фигуративност е чиста проба кадриран магически реализъм с много конотативни препратки. Диаметрално противоположна като изразяване е Мартина Караиванова. Тя представя компактни знакови абстракции с мощен пластичен потенциал и вътрешна енергия. Монохромните й композиции биха могли да се определят и като естетизирани метафизични конфигурации. Владимир Аврамов пък е свързващото звено в този двуполюсен модел. Скъсвайки илюзорно с традициите на образната живопис, той по-скоро я интерпретира чрез измененията й към условната фигуративност. Едновременното наличие на конкретни обекти и на техните абстрактни анализи прави платната му противоречиви по един естетически овладян начин. Чувството за хумор и оригиналната разказвателност са допълнителни елементи в тяхната комуникативност.
Изложбата "Обект - медио - субект" не е само демонстрация на свободата на съществуване на разнородни, но допълващи се, демиургични модели в общо пространство. Форматът, избран от авторите, е най-вече еквивалент на основните визуални морфеми на съвременната живопис - натура, трансформация, абстракт.
|
|