:: Разглеждате вестника като анонимен.
Потребител:
Парола:
Запомни моята идентификация
Регистрация | Забравена парола
Чува се само гласът на енергийните дружества, допълни омбудсманът
Манолова даде петдневен ултиматум на работодателите да предвижат проекта
От ВМРО и „Атака” обявиха, че няма да подкрепят ГЕРБ и ще гласуват против предложението
Платформата протестира срещу бъдещия закон за авторското право в онлайн средата
Корнелия Нинова споделяла идеите на Джоузеф Стиглиц
Дванайсет момчета може да прекарат месеци блокирани в пещера в Тайланд (видео)
СТАТИСТИКИ
Общо 427,308,965
Активни 91
Страници 15,092
За един ден 1,302,066
Доказателства

Заблуди и истини за исляма в Якоруда

До средата на XVII в. селището е било християнско. Група якорудчани се опитват да основат местен музей, за да покажат историческата правда.
Снимка: автора
Джерджевденската църква, разкрита при археологическите разкопки в процес на консервация и социализация.
Мине, не мине някоя и друга година, и по новините се заговори за Якоруда. Кога с основание, кога не толкова, но по-често с предизвикващи безпокойство и даже известен страх. (Последният случай бе около ареста на Али Хайредин заради сайтове, проповядващи радикален ислям - б.р.) Най-често жителите на планинския градец научават подробностите за събитията, на които би трябвало да са свидетели, от вестниците и телевизиите, защото с ходене по улиците това няма как да стане.

Якорудчани са чудесни, образовани, заемат често висши постове в държавата, забавни са, с една дума - корави планинци. Но са разделени на две. И всичките новини идат от това разделение. Всъщност по-голямата част от населението сякаш са атеисти (или агностици, ако предпочитате евфемизмите). Младите не ходят нито в църквите, нито в джамиите и това е чудесно, защото е единственият път за преодоляване на разделението. Само по няколко души от двете общности - "зрънца", както ги наричат тук - непрекъснато разриват жарта на нетърпимостта. Не че има голям ефект от дейността им, но... стига за новините. По правило тия "зрънца" са хора невежи и зле образовани. Общо взето, убежденията им нямат нищо общо с поведението им. Те просто са си намерили поле за изява, а и възможност да припечелят допълнително от шума, който се вдига покрай тях. Доколкото дейността на "зрънцата" от двете страни се уравновесява, вредата от дейността им е пренебрежима, струва ми се.

Един от бившите кметове на общината през 90-те години на миналия век твърдеше, че майчин език му бил турският, с което много забавляваше якорудчани, които, разбира се, добре познават майка му. Това, което не е забавно, е, че при последните преброявания твърде много от българомохамеданите се обозначиха като турци, а значителна част от българохристиянската общност търси начини да напусне градчето - я към София, я към Благоевград или Пловдив. В същото време в немного отдалечени от Якорудска община села пак в същия дял на Рила българомохамеданите не само обозначиха себе си като българи, но продължават да носят общославянските си имена. Преобладаващата част от якорудските българомохамедани имат по два документа за самоличност. Извън своята общност те се представят винаги със славянското си име. Впрочем тази практика е характерна за всички мюсюлмани в България.

Разбира се, всеки може да вярва в каквото си поиска, а и да твърди пак каквото си поиска, стига да не пречи с тая си вяра на другите. Това е основно постижение на съвременната епоха. Световните религии днес са плод основно на средновековното мислене и са приспособени към светоусещането на средновековния човек. Но тъй като няма държава без идеология, след 1989 г. всички български правителства се стараят да стимулират религиозното мислене поради отсъствието на каквато и да била що-годе приложима съвременна идеология. Рационален обществен строй като капитализма не търпи сакрални глезотии и религия, създадена от него, би звучала по-смешно и от средновековните култове. Общество, в което висша ценност са парите и притежанието въобще, може да се задоволи със стари култове, създадени преди повече от хилядолетие - така е по-икономично. Нова идеологическа доктрина означава и нови средства за приложението й, а това са много пари. Единствено зад Океана и в Азия възникват нови култове, но те приличат на фирми и нямат нищо общо с вярата.

Сред българите мюсюлмани в Якоруда и околните села битуват



няколко легенди, които формират представата им



за историята на тази общност. Една част от тази "история" несъмнено възниква като отглас на историята, изучавана по учебниците в училище, и като неин антипод. В тази "история" няма, разбира се, нищо исторично освен времето, в което се развива действието. Основна е тезата, че ислямът в този край предшества османското нашествие и е приет направо от арабите. Нещо повече - приемането на исляма предшества и християнизацията, която включвала и задължително преминаване от ислям към християнство. Времето на това преминаване според разказите всъщност е по-ранно даже от създаването на исляма като религия. Друга много важна особеност на местната "история" е, че задължително се прескача Средновековието в България, което сякаш не съществува. Идването на османските турци, принудително покръстените християни приемат отново правата вяра. Естествено, никакви доказателства не се привеждат - няма откъде да се вземат.

Ето защо от изключително значение са проучванията в общината на Националния исторически музей, който организира през три поредни години археологически разкопки в една от частите на късносредновековното селище. Резултатите показаха категорично, че средновековна Якоруда възниква в края на ХIV в. в поречието на р. Якорущица, на около 500 м от покрайнините на съвременния град вероятно от население, бягащо от османското нашествие в равнините. През времето на Първото и на Второто българско царство съществуват и други селища наоколо - малката, но важна крепост в м. Калята, крепостта и селището към нея над с. Черна Места и други. Всъщност късносредновековната Якоруда от своя страна се установява на мястото на сравнително голямо селище от няколко части от IV-VI в., включващо крепостта в м. Калята и поречието на р. Якорущица чак до устието й. При разкопките бяха разкрити сравнително голяма късноантична и средновековна църква, разрушена в значителна степен от буйните води на реката. Източно от нея се простираше

неголям некропол от 40 християнски погребения в 29 гроба. Материалите от некропола помогнаха във висша степен да се датира селището и дадоха възможност за възстановяване на част от историята на средновековна Якоруда. Късносредновековното селище в поречието на Якорущица съществува до средата на ХVII в., след което населението се премества на днешното място на града.



Ислямизацията на якорудчани, изглежда, започва около средата на ХVII в.



В регистрите на плащащите поголовен данък от 1643/1644 г. са регистрирани общо 433 християнски домакинства в две махали - едната смятаме за локализирана в поречието на р. Якорущица, а другата може би се намира в района на днешната гара. Въпреки че трябва да се очаква увеличение на населението поне поради естествения прираст, в регистрите от следващи години - 1650/1651 г., 1658/1659 г. и 1659/1660 г. , християнското население на градчето не само не се увеличава, но и леко намалява с две домакинства. В един по-късен регистър, който за съжаление не е датиран, но има данни, че се отнася към периода 1660-1690 г., християнското население намалява още и достига 373 домакинства. Така за период от по-малко от половин век християнското население намалява с 13,5 % в абсолютни цифри, а като прибавим и естествения прираст - с не по-малко от 1/4. Несъмнено значителната част от християнското население приема исляма, за да не плаща данъци, с които е натоварено само християнското население - поголовния (подворен) данък и особено тежкия "кръвен данък". Известен елемент на принуда от страна на османската държава, разбира се, съществува, част от сведенията за насилствена ислямизация също са верни. Но



основна е пълзящата ислямизация, осъществявана по икономически подбуди



За жалост и днес не са ясни докрай причините за историческия факт, че населението на едни села приемало исляма по-бързо или по-бавно, а в други населението запазило вярата на дедите си.

Името на Якоруда вероятно произлиза от старобългарската дума "якор" (котва). Като християнски символ котвата води няколковековна борба с кръста за главен християнски символ. Едва през ХIХ в. името добива днешната си форма поради развитото тук овцевъдство - т.е. място, където овцете придобиват тънка, мека, "руда" вълна.

Да си обвинен в ислямски радикализъм днес си е така страшно, както в Средновековието да си богомил. Още Константин Иречек за първи път прави връзка между българомохамеданските общности и богомилските общини. И сигурно за някои високопланински райони може да се окаже прав. По обясними причини богомилството е слабо и едностранчиво документирано в историческите извори. Особено малко са сведенията за конкретни богомилски общини, за техните членове, за всекидневния им живот. Поради това вероятно никога няма да може да бъде приета или отхвърлена тази научна хипотеза докрай. Все пак си струва да се припомни, че в Мелник през ХII в. съществува богомилска община. Не е известно каква е нейната съдба, но може да се предположи, че при бурните събития през ХIII-ХIV в. членовете й са потърсили по-голяма сигурност в планините, защо не точно във високопланинските части на Разлога, за които има пряк път, т.нар. "Винарски път", който пресича Пирин от Мелник до Банско.

Тъй като невежеството е главна причина за заблудите, дано е успешно начинанието на група якорудчани, на музейни специалисти от други градове за създаването на музей в Якоруда, където тези, които искат да знаят своя корен, да могат да научат необходимото за това.
 Стара якорудска архитектура, която показва замогването на якорудчани през ХIХ в.
 ----------------
 Обеци тип "Якоруда" от некропола източно от Джерджевденската църква, ХVI в.
252
13789
Дай мнение по статията
СЕГА Форум - Мнения: 
252
 Видими 
28 Март 2007 00:36
много добра статия но тя не променя факта че българо мохамеданите са фанатизирани мюсулмани които се определят по религиозен признак.питам се защо не стане същото с българите католици.защо те не започнат да се определят за италиянци или германци например.тезата че помаците са забравили родния си турски език и са заговорили български е турска и нищо чудно щом има дпс да има и подобни приказки.
28 Март 2007 00:49
създаването на музей в Якоруда, където тези, които искат да знаят своя корен, да могат да научат необходимото за това.




Хубав финал на дописката! Само дето г-н археолога е изпаднал в пълно противоречие с по-горните си умозрения


А на по-горният ще му кажа, че в казармата служех заедно с поне 15-тина момчета от Раковски - "Ракуски", както те го наричаха Двама-трима бяха Францовци, няколко Серафими, един Йозо. Та те твърдяха най-сериозно, че са "талянци" по произход, от кръстоносните походи още
28 Март 2007 00:57
Леле, не ми се мисли какво ще става тука...
28 Март 2007 01:16
За да видиш какво те чака, погледни малко назад в миналото, или нещо подобно беше.Дано след 30-40 год, да не срещам почти същите заглавия във вестниците."Заблуди и истини за исляма в България"."Първите 15 години на XХI в. страната е била християнска".
28 Март 2007 01:23
Много добре, с изключение на мястото за новите религии "зад океана", които авторът археолог не познава добре, както и разсъжденията му за "капитализма", сякаш взети от Наръчника на агитатора.
*
Останалото - дето авторът е специалист - е супер. Случаи на насилствено помохамеданчване имало - това са най-вече отвличания на моми християнки от мюсюлмани, също и кръвния данък. Но голямото мнозинство помаци са приели исляма в 17 в. доброволно, по икономически и социални съображения. Особено пък в североиточна България, дето ислямът бил и предимно еретичен, бекташки, суфистки, по-изтънчен, миролюбив и универсалистки, по-критичен към султаните - въстанието на шейх Бедреддин.
*
Логично е също да се приеме, че богомилите единствено са били подложени на държавен натиск за помохамеданчване - те се смятали от мюсюлманите за езичници (две божества - дуализъм) и подлежали съгласно предписанията на пророка на насилствено "покръстване" или смърт. Така в богомилските райони - западните Родопи, Беломорието, части от Македония, Косово, повечето от Албания, Босна и Черна гора-Санджак - се появили големи маси "помаци".
*
Самата дума "помаци" сигурно произлиза от "потурнаци" или пък "помагачи".
*
Четох много интересни неща на нета у един стар учител от Лом, Димитър Маринов, писал в края на 19 в., който мисли, че в 16 в. еничарския корпус говорел главно славянски езици (сръбски и български), в султанската канцелария се съставяли и документи на славянски език на кирилица (!) - имало редица велики везири, бейлербейове и др. висши санове - славяни, вкл. и българи - петима (!) души от един род от Велес, известни като Кюпрюлиите. Според Маринов възникнала възможност Османската империя да се превърне в една славянско-мюсюлманска империя, както източната империя на времето се превърнала в християнска гръкоезична римска империя. Това не станало, но имало възможност.

Редактирано от - Чичо Фичо на 28/3/2007 г/ 04:16:56

28 Март 2007 01:26
Абе нещо ке става. Блак Суонс по това време требе вече да е в Истанбул, за Великден. Щом е тука, пече се кюфтето.
28 Март 2007 01:29
Оппа, щом и чичето дойде, може и нова деноминация да се роди
28 Март 2007 01:59
Вчера ставаше дума за боравенето с езика и ето как ни кефят днес автор и редактори:
чудесни, образовани, заемат често висши постове в държавата, забавни са, с една дума - корави планинци


Начи разбрахме какво е да си корав планинец. Следва могъщо прозрение у духовната сфера:
Световните религии днес са плод основно на средновековното мислене и са приспособени към светоусещането на средновековния човек.


А завършекът е направо разглобяващ от смех:
Рационален обществен строй като капитализма не търпи сакрални глезотии и религия, създадена от него, би звучала по-смешно и от средновековните култове. Общество, в което висша ценност са парите и притежанието въобще, може да се задоволи със стари култове, създадени преди повече от хилядолетие - така е по-икономично.



От тук нататък е много трудно да се чете сериозно, и дано идеята за създаването на музей не премине в шеги и закачки.
28 Март 2007 02:30
"Това, което не е забавно, е, че при последните преброявания твърде много от българомохамеданите се обозначиха като турци, а значителна част от българохристиянската общност търси начини да напусне градчето - я към София, я към Благоевград или Пловдив."
*
Eто това говори достатъчно за търпимостта и добродушието турско... Останалото е за кадъни и еничари.
28 Март 2007 03:29
И тоя, май, слага знак за равенство между мюсюлманин и турчин?!
Което си е или пълна манипулация, или пълна глупост/ а може и двете едновременно- глупава маниплация/!!!
Първо, Ислямът НЕ е турска измишльотина, а е АРАБСКА!
Второ, мюсюлманите в Индонезия, Китай, Африка, Америка НЕ са "турци", нали?! Или са, а?!
Трето, НЯМА пречки/само ДПС е!/ да има БЪЛГАРИ/по етнос/-мюсюлмани! Ако някой пречи, трябва да му се изпречим! КАЗАХ!
28 Март 2007 03:30
Бързам да сложа цитатите, за които казах:

Както е известно, по-голямата част от Европейска Турция е населена от славянския елемент. Една част от него е приела мюсюлманската религия, а особено славянската аристокрация (племство), и то само, за да може да съчува имуществата си и за да може да запази своите правдини и привилегии над селската класа. Чрез исляма на тая славянска аристокрация е бил отворен път към най-високите държавни длъжности в Османската империя. На високи длъжности виждаме повечето бошняци и херцеговци, а много рядко и българи.



В XVI столетие, а особено във времето на Великия везир (премиер - б.м.) Мохамед Соколович (херцеговец) половина от съвета на везирите (министрите - б.м.) са били мюсюлмански славяни, които такожде са занимавали длъжности: бейлербег ("вицекрал" на Европейска Турция без Босна и същинска Гърция - б.м.), капуданпаша (адмирал - б.м.) , губернатори и др. по провинциите. При свършването на ХVІ столетие, най-прочути са били везирите, които е дала породицата Кюпрулю: Мехмед; синовете му Ахмед и Мустафа и братовчед му Хюсейн - всичките българи от Велес, от гдето и носят презимето "Кюпрулю". Те са спасявали много пъти турската държава от явна гибел и пропаст.



Славянският език се говорил от всички тия везира и паши: по свидетелството на някои пътешественици, славянски език е говорил и целият еничарски корпус. Това не е за удивление, като вземем предвид това обстоятелство, че еничарите са били славянски деца. И самият Султан Селим II (а това е било в 1566 год., при везируването на Соколович) е знаял славянски език. В султанската канцелария има много актове, които са писани с кирилица на славянски език. Всичко това като се вземе във внимание, можем не без основание да кажем, че Турската империя е била съвършено близо до това състояние да претърпи метаморфоза, каквото е претърпяла някога и латинската империя, т. е. да се преобрази в мюсюлманско-славянска държава; само е трябвало една стъпка напред.



Димитър Маринов




Шейх Бедреддин Симави (турски мистик, еретик, лидер на въстанието на мюсюлмани и християни в североизточна България в 15 в.):



Да няма нации,

да няма религии,

да няма богати и бедни,

да бъдат хората равни

и всичко да е общо,

а свои нека останат

само устните на любимата.



click here




Освен мюсюлмани, богомилите в България под турско лесно ставали и католици. Павликяните в Пловдивско (сега в общините Раковски, Калояново и др.), потомци на отдавна побългарени арменци, преселени от византийската власт (11 в.), после минали и на север от Балкана и основали много села с имена, съдържащи думата "павликянски" - от които е останало името на гр. Павликени, та чак до Дунава - Никопол, Белене, Ореш, Петокладенци, Лъжене (Малчика, родното село на ком. герой Адалберт Антонов) и т.н.

*

Те се покатоличили в 16-17 в. най-вече от дубровнишки францисканци. Тяхна работа било Първото търновско въстание в края на 16 в. (вдигнато от дубровничанина Павел Джорджич). Заедно с Чипровското въстание (пак католическо) това били най-големите български движения в първите векове на османското владичество. Католическите епископи и свещеници били най-образованите българи. Те издали и първите български печатни книги в Дубровник, Загреб, Венеция и другаде.

*

Дубровничани кръстосвали цяла България (след като Венеция и Генуа били изгонени от султана), имали големи колонии от Кратово и София чак до Провадия, дето има останала дубровнишка църква в с. Добрина, и във Варна има улица "Дубровник". Като полуиталианци-полуславяни те се отнасяли с голяма симпатия към бълг. християни. Някои българи ставали и дубровнишки граждани за привилегиите им.

*

Привилегии имали обаче и многобройните бълг. християнски войнишки (войнушки, войнугански) села, каквито били практически всичките по-късни центрове на бълг. нац. движение - Копривщица, Панагюрище, Белово, Карлово, Котел, Жеравна, Сливен и т.н. Те служели във войската - в обоза и чак до 19 в. мъжете ходели "на бригада" в Цариград с черибашиите си да косят сено за султанската кавалерия. Също мартолоските (граничарски) села - главно във Видинско, местата на Видинското и Кулското въстание в началото на 19 в. Също доганджийските (соколарски - по Дунава) и дервентджийските села (пазачи на старопланинските проходи) - в Чипровско, Троянско, Габровско, Еленско, Върбишко - от последните останали и чак до 19 в. в източния Балкан - известните ни вече Ченге (Овчага) и Гулица, Варненско и Еркеч, Айтоско - които побългарили няколко десетки изоставени от българите села в североизтока в 19 в. Те имали хайдути и войводи чак до Кримската война. Те са нещо като български казаци, подобни на Донската войска или на сръбската Военна граница (Книн, Баня Лука). Но за разлика от сърбите - в средата на бълг. етничeско землище.

Редактирано от - Чичо Фичо на 28/3/2007 г/ 07:56:12

28 Март 2007 03:51
Само за капитализма нещо куца, тъй като тези хора са още в средновековието. И целият мюсюлмански свят се движи назад със седем века от нормалния свят.
За Якоруда. Повече беше нужно за разгром на легендите, разправяни от невежи хора, как ислямът е пръв, ама после някои станали християни. И повече за икономическите причини.
Всъщност, подобни статии могат да се напишат за повечето селища с мохамедани у нас. Просто ислямът е бил религия на разширяването посредством насилие. Нима някои си въобразява, че малкото племе турци се е размножило по естетсвен път? В основата е ислямизрането, което прави империята не турска, а османска, по името на водещия род.
Е, ако навсякъде направеха музеи, пък ровнеха под джамиите...А не да вдигат джамии и текета в чест на несъществуващи хора. Имам предвид 'завоевателя на Родопите", дето никога не е съществувал.
А сега - чакайте дежурният по форум - дали ще е тъпактурчина или някой друг - да започне да се олива за великия турски род.
28 Март 2007 04:09
Към въпроса за българите на султанска служба - още големият син на цар Иван Шишман, Александър, станал турски паша Искендер, управител на Самсун, разгромил въстанието на Мустафа Бьорклюдже, приятеля на Бедреддин, в Мала Азия. При превземането на Цариград в 1453 г. турския флот се командвал от българина Балтоглу: още Добруджанското деспотство в 14 в. имало значителен флот, пирати, от които се оплаквали генуезците, и ходили чак в Трапезунт за някаква военноморска авантюра. Варна била голям център на корабостроенето в империята в 15-16 в. (вж. цитираната вече по-горе Е. Грозданова) - в корабостроителницата работели българи. Строели търговски гемии и военни катръги. Котвите и синджирите изписвали от Самоков.
*
Не само българи, но почти всички други балкански християнски феодали с готовност служили на султаните. В битката при Никопол 1396 сръбския княз Стефан Лазаревич се сражавал храбро на страната на турците срещу европейците. (Да не пищят значи толкоз сърбите за Косово, само 7 г. по-рано). От друга страна - другият син на Иван Шишман - Фружин - цял живот се сражавал с турците сам и на унгарска служба, вдигал въстания, участвал в кръстоносни походи (и Варненската битка 1444), и четиримата му синове също. И при тях значи всичко зависело от човека, от лидерите - както и в рилските и родопските села - кой да избере исляма и леснината, кой да се гордее и опъва.
*
В последните години бълг. историци доказаха, че датата на прекратяването на бълг. държавност под османците не е 1396, а 1422, когато била окончателно ликвидирана самостоятелността на Видинското царство и умрял последния цар Константин II Асен. А пряката линия на Иван-Шишмановци продължила до 1480-те години в Банат (Унгария), където Фружин и наследниците му имали голямо феодално имение с много села, постоянна войска от българи католици (над 3 хил. души) плюс селско опълчение, имали имунитет - събирали данъци и раздавали правосъдие. Но и след 1422 в бълг. земи имало останали български християнски феодали, които живеели в разкош. Османците не бързали и предпочитали местните да се самоуправляват доколкото може без голям риск.
28 Март 2007 04:27
Във връзка с кръвния данък и еничарите - интересна статия на Ст. Йорданов за пограничната стража на Първото бълг. царство тук. При Симеон Велики граничната охрана на царството била в ръцете на традиционните за българите (и другите степни народи) родово-племенни институции на ефебските (юношеските) отряди.
28 Март 2007 04:52
ха ха ха ха ха очаквайте напразно ха ха ха ха, статията не е лоша, само със една грешка:---------------------------------- ----------------------------------------- -------------------
"Извън своята общност те се представят винаги със славянското си име. Впрочем тази практика е характерна за всички мюсюлмани в България."-----------------------
Някои Мюслюмани може би, но ВСИЧКИ това е чиста лъжа!!!! Имали хора да оспорят това???????Аз съм готов да залож пари че не повече от 10 % мюслюмани се срамуват извън тяхното си обкръжение да се идентифицират като мюслюмани и Турци! 90 % да ги заколиш пак ще са турци и мюслюмани, това мисля че вече го доказахме на Цял свят!!!!!

hubavo momce ama turce
28 Март 2007 06:03
Той има предвид помаците, може би е прав. Познавам и български турци в чужбина, които са останали с "възродените" имена, не знам дали са нямали време да си върнат турските, или са останали така за удобство. Например моя приятел в Бруклин си е Ахмет, но останал Методи по паспорт (дошъл е в 1990), а се представя в бизнеса си като Адам (ударение на А), руснаците работници му викат Адамьiч, ние българите - Мето, българо-арменския ни зъболекар му вика Амет (ударение на А). Мето говори български, турски, руски и английски и се оправя добре.
28 Март 2007 06:24
Пак турчин искаш да кажеш че: " не повече от 90 % мюслюмани се срамуват извън тяхното си обкръжение да се идентифицират като мюслюмани и Турци" .. И това е така от няколко години. Само в някои смесени села БГ и Турция може да е така както ти казваш.
28 Март 2007 06:26
Убава си е идеята за музей, много убава...
Лошото е, че начело застават я политиканти, де кат нищо за те убедят, че ристиянството у тез земи е било разпространено повсеместно далеч преди Исус, или я археолози, дет са убедени, че "якор" значи котва, а тез планинци са бил отколе запалени китоловци.
Та, наистина требе музей у Якоруда.
Музей на човешката глупост и нейните разновидности.
Наздраве на всички у Якоруда!Наздраве па за Симеон-Хасан...И той миличкото, кат тез от котвата, цел живот за се чуди дъл е богомил или па сиромахомил.
28 Март 2007 06:34
Статията добре почва, но не свърша доникъде.Правят се догадки, намеци, въобще половината истина.А тя, както е известно е най-голямата лъжа.Истината е , че там има само славяни, славянския генотип е добре запазен.И че исляма е наложен с много кръв и птинуда.И че, ако имахме държава, тези хора трябваше да бъдат приобщавани към българския етнос , даже и с икономическа принуда.
Обаче други хора зад океана целят да ни дезинтегрират, да ни вавилонизират, да ни превърнат в паноптикум на перверзии, педерастии, някакви измислени църкви и религии, всичко това пряко насочено срещу Православието.Вижте листите за евродепутати, особено на комунистите, двама педерасти.циганин и за капак г-н Кало.Вижте ни ВИП-брадърите.Гнус ме е да ги гледам даже.
28 Март 2007 06:38
Fabian - няма какво да добавя.
Фичо - браво, за пръв път съм съгласен - историческата ти информация е точна и е добре повече хора да я знаят, щото не се учи в училище.
Хасане - нищо ново от тебе - каквато и идея или предложение някой да направи, значи непремено е лошо - политиканите дебнат горкия народ. [/b]
28 Март 2007 06:50
Янтал, я от зелени тикви семки не сакам.
Нито па от таквиз с изгнила вътрешност...
28 Март 2007 08:09
"Помаци" идва не от "помагачи" / - чичови фантазии/ , а от "помачен" = измъчен , насилен, принуден човек...Произходът на думата не буди никакви колебания и съмнения в смисъла и. Познавам много помаци , напуснали Родопите и преселили се на долу -Пловдив , София ... Почти всички се срамуват от произхода си. Много от тях преди години доброволно и демонстративно се покръстиха. С което , всъщност , възстановиха на 100% българската си идентичност... Якоруда е доста изолирана географски. Това дава възможност - да бъде център на ислямски радикализъм и послания от рода "Тука не е България!" Статията на автора е непоследователна и фрагментарна.Липсва ясна теза , проблемите са дадени лековато и несериозно. Якоруда е пример за отсъстващата Българска Държава.
28 Март 2007 08:13
Дааа...с твърдения от типа, че българите от Западните Родопи са приели исляма, за да се отърват от данъци само се "доказва", че исляма е приет доброволно. А ТОВА НЕ Е ТАКА. Поголовният данък - испенче - е бил 25 акчета за немюсюлманите и 22 акчета за мюсюлманите. Тоест твърдението, че мюсюлманите не са плащали този данък е нагла лъжа.
Кръвният данък - девширме - е бил задължителен за немюсюлманите до 20-те години на 17 век, когато за еничари със закон започват да се приемат само мюсюлмани. Това е период на няколко фанатични султани, а и да ен забравяме, че еничарите от времето на Селим ІІ имат право да се женят. Еничарството е била доходна професия до края на 17 век - тоест до края на успешните войни.
И ако някой се чуди колко са 25 акчета, е това е била стойността на 1 до 2 овце. Населението на Родопите е имало средно по 60-80 овце на домакинство, а и да не забравяме и сезонното скотовъдство.
Така че, глупости от рода на бъргарите приели исляма, за да избягат от данъци са меко казани нелепи. Ислямът в Родопите, в Тетевенско и в Македония е налаган с кръв и меч. Достатъчно е човек само да види фолклора, за да му стане ясно, че исляма и османската власт са били всичко друго, но не и мирни и доброволни на Балканите.
28 Март 2007 08:33
Котка-Аз досега във чужбините не съм срещнал и един българин да се вика на собсвеното си име, Jorj, koko, Toni, Mike, Meny, Viny, Sonny и т.н. все кучешки и котешки имена използват да не говорим за селския им акцент като говорят английски, направо смешно идиотски. Толкова се отличават от всички хора около тях че е неразбираемо защо си крият националноста? Но аз малко по малко започнах да разбирам защо!!!!!! Фукливата ви нация и манталитет не може да приеме и ризнае контакта на по визша култура и човешко разбиране, Nice, thank you а под мустак със половин уста му дръпва една п**ка майна че да ти порозовеят бузките от срам пред възрастни хора. ДОБРЕ ДОшЛИ БАЙ ГАНюВЦИ ВЪВ чУЖБИНА.

hubavo momce ama turce
28 Март 2007 08:39
Пактурчин.Аз да оборвам тъпотиите ти , няма да почна. Само ще ти кажа , че на пловдивското дерби между Локо и Ботев оня ден , и двете публики се обиждаха на ... "турци" Ботевистите дори издигнаха огромен турски флаг , обърнат с главата на долу за да обидят локомотивците... Аз такъв пример световен не зная. "ТУРЦИЯ" да се използва като обида , името на една държава да буди срам... Защо ли е така? Натиснете тук

Редактирано от - Muktadasaxkoburgidiotski на 28/3/2007 г/ 08:48:42

28 Март 2007 08:50
Защото това е България Центара на Простотията, Дай ми ппримери от Чужбина, народа ви е болен и комплексиран на тема Турция.

hubavo momce ama turce
28 Март 2007 08:52
И един съвет от мене, това съкън не го правете на гости от Турция, че когато вие им гостувате те 100 пъти повече ще ви направят.

hubavo momce ama turce
28 Март 2007 08:53
Ако не ми вярваш, питай Англичанските запалянковци те много добре си спомнят как ги посрещнаха във Истанбул.
28 Март 2007 08:54
Не искам да давам безплатни съвети но...няма как!!
Ако си глупав-не си виновен ти , господ така те е създал и е разбираемо!!
Ако си злобен-сам си го избираш-също е разбираемо!!!
Но когато си глупав и злобен едновременно -това е неприемливо, даже е безбожно!!!
Злобата поврежда кармата, не само собствената карма, поврежда кармата и на твойте близки, жена , деца, братя, сестри, майки , бащи и така нататък-злобата е лоша карма-затова внимавайте!!!
28 Март 2007 09:02
Муктада идиот, кандилото Ангелачко ти е веке отговорило...глупав и злобен кат дваминка ви с тва кандило-те, тва е множко!
28 Март 2007 09:12
Това за богомилите е вярно. Те са единствените, приели доброволно исляма. Особено в Босна, където на практика е било "официална" религия. Нямам представа колко богомилски общности е имало в България по онова време и за тях може да се предположи, че са приели исляма по своя воля. Но всеки, който твърди, че ислямизацията в Родопите е безкръвна е малоумник. А това, че турците използват български или английски имена е факт, познат до болка на всички нас. Особено в чужбина, където арабско-циганските имена веднага предизвикват асоциации с Алкайда. Всички турци (и то от Турция, т.е. истински турци), които познавам са Матю (бивш Мюмюн), Дейвид (бивш Дуркан), Джордан (бивш Йолмаз) и една Ана-Мари (бивша Айше-Мукадир).
28 Март 2007 09:12
Бе аз само попитах за мнението ви за един обществен феномен А ефендитата ме нарекаха "глупав и злобен" , а България - "център на простотията" . Ефендита - залавяйте се за работа , аре марш !
28 Март 2007 09:15
Че нали после от този "център на простотията" ще чакате социални , пенсии и прочие блгинки , баклавички и кадаифчета. Че там , в "майка Турция" , ногу-ногу не ви сайдисват заслугите в странство...
28 Март 2007 09:16
Защо ме караш сега да ти припомням как европейци наричаха Българи още от старо време.....защо да се пердашим по линии които ще ни доведат до едно и също място????
28 Март 2007 09:17
Рожбо ние не чакаме нещо което несме отработили и заслужили, ако някой краде тава са хората като тебе не видели и ден на нивата.

hubavo momce ama turce
28 Март 2007 09:18
Това , как ни наричат европейци , е ВЪТРЕШНОевропейски въпрос. Вашето мнение не се брои.
28 Март 2007 09:22
Ако някой заслужава нещо това са хората насила изселени от България, хем ги изгонихте, хем имотите им изкопувахте на безценица, хем със Пенсиите им ли ще се гаврите, така ли ви учат във Европейския Съюз? Ти иди ги Виж как живеят във Турция, след това ела ми говори за кадаифи и ешек С**И!

hubavo momce ama turce
28 Март 2007 09:23
Има си хора за нива , за рало , за писалка...На всеки Господ е раздал различно... А някои , направо ги е пропуснал... Какво да правим !? "Карма" - де казва Кандилото...
28 Март 2007 09:25
И да не забравиш, че с мандато на Амет сме у Аврупата, идиоте Муктада...
Та, ако не беше глупав и злобен, щеше да се сетиш, че всъщност мнението на пищялки кат тебе се не брои.
28 Март 2007 09:25
Брои се ама как се брои че и ти ще се шашкаш, само почакай евро депутатите ти да започнат да срещат депутати представители на Турските Малцинства във Европа тогава пак ще си приказваме, аааа колко депутата изпращате във Съюза???? Те сами и Футболен тим немогат да организират ми се струва!

hubavo momce ama turce
28 Март 2007 09:31
Няма нищо по страшно от потурнаци-еничари. Такива като бай гъзан, некакво пакджоревче оправдават поговорката: "Луд умора няма". Нали дпс им плаща за интернета трябва да си оправдаят паричките. И пишат ли пишат завалийките, само дето не могат да се погледнат отстрани колко са семпли.
28 Март 2007 09:35
Прав си, Мукти, за нашите, вътрешноевропейски, въпроси. Ние сами ще си ги решаваме, по европейски. А в китния Анадолл да си се оправят с козичките и магаричките.
28 Март 2007 09:47
Като Мъдрувате не забравяйте сестрите във ЛИБИЯ, не виждам никакви смислени коментари по проблема, всички сте мухлясали от нарцизъм и национално фукане.Готови сте за футболен мач ам не и за смислени дискусии!

hubavo momce ama turce
28 Март 2007 09:50
Ако вземеш едно шублерче и си направиш няколко замервания на черепа - всичко ще ти стане ясно.
28 Март 2007 09:51
Муки, привържениците на "Иракли" Солун ги обиждат на "българи" в Гърция. Да се смеш ли, да плачеш ли?
28 Март 2007 10:16
pakturcin, ти български гражданин ли си, мойто момче? Така де, както вие му викате – чифте ватандаш (двоен гражданин), а?
Ще ти задам и още един въпрос – какво ще се случи с един турски гражданин в Турция или извън нея, ако си позволи обидни квалификации по адрес на Турция? Въпросът ми е реторичен. Като начало ще го лишат от турско гражданство – това е законово регламентирано в Турция и е възможно най-леката санкция. Преди около месец в Турция осъдиха лидер на партия на 6 месеца затвор само заради ЕДНА ЕДИНСТВЕНА ДУМА, която по мнението на турските съдии обиждала турцизма!

Редактирано от - gramove на 28/3/2007 г/ 11:02:21

28 Март 2007 10:17
Доброволно помохамеданчване по нашите земи е имало само в Източните Родопи. Ооколо Якоруда и другаде по планинскоте проходи е ставало насилствено, главно през 17в. след поредицата поражения на Османската империя при нашествията й на запад. Извършвали са го аткъснали се от разбитите еничерски корпуси фанатизирани главорези, повечето произхождащи от нашите земи. В България турци не е имало и няма. Касае се за потурнаци. Това е най-гадното ни наследство от петвековното "присъствие" на ислямския халифат на Балканите. Чума. Такава са я замислили и създали равините в Мека и Медина. Докато държавата ни се управляваше от българи, докато съществуваха силовите органи и преди всичко тайните служби, можехме да противодействаме ефективно на дивашкото отродителство и попълзновенията на фанатизирани ислямистки изроди. USrael смаза държавността ни, ликвидира силовите ни структури и йодео-потурнашката гад ни тъпче наволя.
28 Март 2007 10:23
Браво на г-н Петрински за статията! Личи, че авторът е прекарал известно време между якорудчани (ако той самия не е) – точно такива са + доста изящно чувство за хумор.
И не мисля, че има място за коментарии, статията е ценна като информация. Особено, след като коментариите не са от якорудчани...
28 Март 2007 10:24
Общото ни бъдеще е скандинавизиране на балканските нрави.Всестранно общуване, изслушване, самоуважение, взаимно окултуряване.Бесовете не носят ползи.
28 Март 2007 10:40
Момче-турче, що чиниш тука в този бг форум? Ами, чатвай си в някой турски. Или не знаеш да пишеш и говориш добре на турски? А може би се навърташ както виждам от изказванията ти за да плюеш по България, българи, сърби, руснаци....и т.н. християни. Що се отнася до това дали българите обичат турците. Ами нямаме причина да ги харесваме. Какво хубаво сме видяли от Турция, освен мракобесие и дивотия. Нашестието на Турция на Балканите ги връща с векове назад. Исляма и до ден днешен е най назадничевата религия/култура. Кадето турчин е минал хубаво и до ден днешен тези места не са видели. Доколко БГ мусюлманите сте турци е под въпрос, с който сега не ми се занимава. тжоя си работа какъж се имаш турчин ли, еничарин ли помак ли. Стига си избива комплексите тука и излива злобата. Успех!
... Има непоказани мнения ...
Дай мнение по статията
Всички права запазени. Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на СЕГА АД