Интеле, в тежък грях си пред рода си. Не си мисли, че си казал нещо умно или вярно. Не е. Само е обидно и то главно за теб. |
Ботев не е някаква абстракция, той е българин, от българите. Що за хрумване, че той "учел" българите? Той изразява знанието на българите, че свободата е ценност. |
Забележително е високомерието, с което едни българи намират, че другиТЕ българи са непълноценни, полуумни. |
Ботев не е някаква абстракция, той е българин, от българите. Що за хрумване, че той "учел" българите? Той изразява знанието на българите, че свободата е ценност. Ние виждаме, че още от началото на неговото възраждание и до днешен ден той е преминал доста значително временно пространство в своето образование, но ако разгледаме по-отблизо неговото економическо състояние и неговът робски страдалчески живот, то ще да помислиме, че или никакво образование не е съществувало и не съществува днес у нас, или ако и да съществува, то това образование е непотребно, защото не принася никаква съществена полза на народа. Наистина у нас има и училища, и читалища, и вестници, и книжарници, и литература, но сичкото това е довело тоя народ до такава степен на човеческото щастие, щото той умее вече доста правилно да запише кога е станало в Турция глад, кога мор, кога пожар, кога са минали царските войски, кога са дошли черкезите, кога е наложен данъкът и на пеленачетата, кога... Но кажете ни, молиме ви се, сичкото това прогрес ли е за един народ, който има такова също право за съществувание и за развитие, каквото имат и сичките други народи по света? Нека говори кой що ще, а ние ще да кажеме, че ако би да се продължи и занапред тоя прогрес, то съществованието на нашия народ е немислимо. ... Но да предположим, че европейският Китай ще да бъде в състояние да влезе в пътя на прогреса и че и на нашия народ ще да се даде такава барем сянка от свобода, за каквато мечтаят нашите червоугодни и сити дуалисти, то и в такъв случай ние пак ще да попитаме: осигурява ли се с това съществованието, развитието и бъдещето на българският народ? Както щете, но ние никога не би пожелали на своя народ прогреса на чехите, бъдещето на поляците и щастието на хърватите. С тие народи ние не можеме да сравняваме българския народ, който е заборавил вече своето прошедше, който ненавижда своето настояще и който полага сичките свои надежди на едно твърде недалечно бъдеще. Тоя народ се е събудил преди половина столетие и сичката негова деятелност се е заключала досега в стремлението да се избави от онова безчовечно двойно иго, което го беше довело до положение да забрави даже и своето собствено име. Той ритна калимавката, под която беше скриен от влиянието на сяка една нова човеческа идея и която беше намразил до такава степен, щото тя и сега се не ползува с някакво особено от него уважение, видя в какво нещо му не достига, за да излезе съвсем из своето робско положение и дойде до пълно убеждение, че за да може да съществува, нему е потребно да си отърси яката и от варварското турско зло. Разбира се, че за да направи това, то и науката, и литературата, и поезията, и журналистиката, с една дума, сичката духовна деятелност на неговите водители би трябало да земат характер на политическа пропаганда, т. е. да се съобразят с живота, със стремленията и с потребностите на народа и да не бъде вече науката за наука, изкуството за изкуство, а журналистиката за преживяние старото, изгнилото и отдавна вече изхвърлено европейско гюбре. Но тука може някой да ни каже: науката, литературата, поезията и т. н. са произведение и отражение на самия живот на народа, следователно, ако тие имат такова направление, то това показва, че потребностите и стремленията на самия народ са такива. - Да, това би имало смисъл за назе, но само в такъв случай, ако да би и нашият народ се ползувал барем с такава сянка от свобода, с каквато се ползуват в настоящето време чехите, хърватите, сърбите, поляците, ирландците и т. н. - Тогава да чакаме и ние да добием тая свобода? - Чакайте, господа, чакайте и водете народът из пътя на вашия глупав мирен прогрес и той скоро ще да заприлича на оная знаменита карикатура, с която светите отци на втората французка революция се присмяха на своето собствено дело. Тие изобразиха онова животно, което се нарича магаре (да им прости народът за това изражение) и прекараха от самара му до пред самата му глава едно дърво, за което вързаха един наръчник сено така, щото муцуната на животното да не може да го достигне. Магарето се стремеше да хапне от сеното и гладно, жъдно и излъгано пристъпяше напред и вървеше в пътя на прогреса. Такъв смисъл има за нас и онзи мирен прогрес, който се проповядва днес в нашия народ, но с тая само разлика, че французкото магаре е вървяло само, а нашето върви възседнато от босфорския идиот, водено от екзархията и карано от нашите свободолюбиви и прогресивни робове. Но стига толкова. От сичкото това, що казахме дотука, ние не можеме да направиме друго никакво заключение, освен това, че единственото спасение на нашия народ се състои в революцията. Който има уши, той нека чуе. Нашата революционна партия скоро ще покаже де е, какво е и какво иска. |
Много добър цитат Бонго, само че до момента светът познава една единствена успешна революция - Френската и нищо повече...Всички останали или са неуспешни или пък временно успешни |
френската революция завършва с император наполеон, демократска република все още няма, и е оригинално мислене вън от шаблона господар, роби, и посредник чорбаджии между тях, защо ми се натрапват всякакви чужди модели и героите ни напасват в чужда менталност, с америка и турция сме заради нато и това е всичко |
българите сме слънчен народ дарен с творчество, не копираме кат папагали а творим, ново, оригинално, несрещано, дивият капитализъм е роден, отгледан в америка с предприемачи наричани в свойто време бароните разбойници, индустриализират една държава трети ешалон до икономически лидер, подобно сталин без да жали матряло същото е свършил, българските комунисти, що ми е див капитализъм мене, деиндустриализирал българия, и тъй стигаме до лицемери, богати не с труда си а с посреднечество между най нови господари и един и същ народ, То чорбаджиите, които знаят твърде добре, че той не иде да управлява, ал да си пълни пазухата с пари, отиват да го посрещат, стават приятели с него и го научават от де и как може да извади повече пари. Тъй като турците притесняват, обиждат и унеправдават българския народ, то не са по-малко криви и нашите чорбаджии, които слугуват на турците, както посредници върху всяка неправда, като им дават най-потребните познания върху подобни работи и държат лицемерието между народа и турците, т. е. гледат пак да бъдат и с едната, и с другата страна добре. |
историята не е летоописание на човека, а наука правилата на живот, в нея всичко се е случило за да не се повтаря, парадокси сподирят человека уседнал в живот, с живот в голяма обща къща, и колкото повече подобрил производство, толкоз повече излишъци се появили, нуждата от някой да ги притежава, разпределя, тях и труда, нови къщи за изританите от бившия общ дом, веке господарски подобно плановото стопанство не успява, а производството на излишъци веке изтощава природните ресурси, за разпределянето на останалите пък войскари ти са потребни и машини, за неживот, и в историческата тъй спирала трябва някой, българин творец по промисъл, с във времето живот.... не слушайте недостойни в разум с хули по народ създал творци |
Забележително е високомерието, с което едни българи намират, че другиТЕ българи са непълноценни, полуумни. Откога на истината започнахте да казвате високомерие? Не е високомерие да кажеш, че съвременният българин като цяло е опростачен, слабо грамотен, отказващ да мисли и страхуващ се да защитава правата си. Десет дни проверявах матурите на "новите надежди". Е, можете да сте спокойни и да нямате надежди. Сами отгледахме, възпитахме и "образовахме" бъдещия си кошмар. Оттук нататък само реализмът ще ни извади на повърхността. И приемането на истината, колкото и болезнена да е тя. |
PisiMisi, За десетдневния ти кошмар. Искрено ти съчувствам и се безпокоя как се ... възстановяваш после това. |
Искрено ти съчувствам и се безпокоя как се ... възстановяваш после това. За съчувствието - благодаря. Но трябва да съчувстваме на всички себе си като общество. А за възстановяването...мисля, че за още десетина дни ще се пооправя. А относно чувствата....много и различни са. За жалост минорните преобладават. |
Но трябва да съчувстваме на всички себе си като общество. Аз се чувствам ... отговорен. Въпреки че не работя в сферата на образованието. Страшно е да установиш, че една цяла генерация е ... похабена. И че си се провалил в дълга си да отгледаш, възпиташ и обучиш тези след теб. Тези щети в по-голямата си част са невъзстановими. |
изкушен съм да се върна, мисълта във вечността живее, не временността, на дятето се подарява добродетелност, деятелност в добро, любов, образование, мечти, във временността всичко се е случило и е било, баба вангя дума, ке има работа за всички ви, прислужници, камериерки, бензинаджий.... сещам се и филми напримерно с антъни хопкинс за слуга прекрасен, туй се търсело във време оно човекът без история обичайно помни последен винт спирала, а не бива да е кръг, с туй дето знае, с начало дето му е края, спирала е животът, със стимули и с това кое не знае |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Justinian2 |
Въпросът е откъде минава границата на "елитарността" и не-"елитарността" - дали през нацията, дали през личността, дали през двете. Дали във всеки от нас има нещо и от двете, или пък всеки от нас е изцяло отсам или пък оттам. Едното е личност, разделена и нецялостна, дето носи в себе си и Ботьова и роба. Другото е нация, разделена в дълга и битието си. А третото е най-страшно - гмеж от отчуждени и нецялостни. Оттук натам иде ред да се запитаме как съжителстват ботевското и робското и в нацията и в отделната личност. Традицията повелява ботевското да ръчка робското, а робското да го ... предава. Страшно е да си личност или нация, обречена на нецялост, предаваща сама себе си в грозни терзания. Страшно и когато робът надделее - погребе единосъщния си и полегне на гроба му да дремне доволен. Каин и Авел в едно тяло. Разделени. И Господ рече на Каина: Где е брат ти Авел? А той рече: Не зная; пазач ли съм аз на брата си? (Битие 4:9) |
авел е духът, духовноста, тя е пропускът във вечност, до десното колено Господу ако вярност във сърце си му почитал, затуй е силата във химна на възроденният народ не зная, не познавам, гений, интелигентен, интелектуалец народа си да мрази, губи по дефиниция да е такъв |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Justinian2 |
- От тази гледна точка онова спорно "Вярвам в единний светъл комунизъм" негово ли е, или не? - Смята се, че по-скоро не е негово. Май е мистификация. С този въпрос се занимаваше известният изследовател на Ботев Илия Тодоров, Бог да го прости. Още в 1990 година той публикува в сп. "Летописи" един доста обемен и аргументиран текст, че "Символ-верую" е мистификация. Опираше се на това, че в текста има някои комунистически лозунги, които са се родили 20-30 години след смъртта на Ботев. От рода на общата собственост върху земята - неща, които по времето на Ботев е нямало как да бъдат изречени, защото не са били родени в комунистическата идеология. Има и друг проблем - твърдението за Ботевия атеизъм. Това твърдение се появява за пръв път у Захарий Стоянов - в опита за Ботева биография, което твърдение според мен е малко несигурно. Айде бе, и тези суеци-уж изследователи се въртят, като ветропоказатели, накъдето духа вятъра. Разбира се, като революционер Ботев се е възхищавал на Френската комуна, но той не е бил философ, че да разбира надълбоко марксизма по неговото време. Този автор показва, че в литературата може да се въртиш, както си искаш. Не е като точните науки, където сравняваш числа. При неговата "уж наука" можеш да си изсмучеш каквото искаш от пръстите и да доказваш каквато си искаш теза. Това се казва "пожелателно мислене и пожелателна наука". |