Firmin, доколкото прочетох, турски може да се изучава по желание в училище. Пречки за това няма. Искането е да бъде задължителен в учебната програма. Ами добре, нека да се огледаме и да вземем пример от другите. Нека когато турският стане задължителен в Гърция, арабският - във Франция и урду - в Англия, да кажем, "ееей изоставаме" и да въведем езиците на всички майки в програмата. По азбучен ред: първо албански, после арменски, гръцки и т.н до турския и след него. |
Фирмин, всичко си го казал идеално. Само, че си далече от темата. Българите нямаме претенции, нашият език да става официален (втори) в Гърция. Гърците, (поне за сега), също. Обясни ни с думи прости, ако турците поискат в Гърция, да се изучава майчиният им турски език какво ще стане? |
щурчо, ти по същество изискваш съблюдаване на принципа на реципрочност. Би имал основание за това, ако впросът за майчиния език е ... международноправен. Принципът на реципрочност е основен в международното право. Но въпросът не е международноправен, макар и да е предмет на международни договори и конвенции. Той е част от националното ни право и наш е изборът каква мяра ще определим, за да бъдат нещата регулирани разумно и справедливо. Разбира се, далеч не с всичко в интерпретацията на проблема, която Местан предлага, съм съгласен. Но категорично това не е основание въобще да откажа или да подкрепа отказ този проблем да бъде дебатиран. Давам си сметка, че за много от нас този проблем има лични измерения и безпристрастността им е твърде ... условна. Но пък съм достатъчно честен със себе си и с вас да го призная. От друга страна кой, ако не заинтересованата от резултата на този дебат страна, има право да участва в него? Нали такива са демократичните принципи? Meto, съгласен съм и с теб, че доброволността е същностна част от реализацията на принципа за самоопределение. Самоопределилият се следва да се ползва от свободата сам да реши кога, как и в каква степен ще се ползва от правата, произтичащи от самоопределянето му по етническа принадлежност. "Мека подмяна" на индивидуални права със задължения в интерес не на личността, а де факто - на общността, към която се е определил да принадлежи, ми се вижда доста превратно като упражняване на право. Тези права са лични и от тях следва да се ползва именно личността, запазвайки правото си на преценка и определяне на мяра във всеки един момент. И да са налице задължения на личността към общността по принадлежност, те произтичат от морал, етика, добри нрави, обществено благоприличие и пр. Принудата на държвата не бива да се привлича за гарантиране на изпълнението им. Дано съм бил ясен. |
Но пък съм достатъчно честен със себе си ... Тц. Не си. Задал съм ти ясен въпрос. Не се изсулвай по византийски. Как в Гърция ще реагират, ако турците поискат техният език да стане втори официален и да се изучава ,като майчин в гръцките училища. И гръцките данъкоплатци да плащат това. |
Нещо за пингвини няма ли? * Иначе - вместо децата да се занимават с глупости - по-добре да прекарат повече от времето си в училище в изучаване на Универсалния език. Много по-полезно ще им е - а нали все пак сме загрижени за техния интерес. Или? |
Ми кат си нямате учебници, малко ли бизнесмени има да издадат за собствена сметка.Едни италианци лицей направили, едни рустаци рашан гимназия, английските не споменавам,други арабски университети и т.н.Няма да питам за принадлежност към държава,още повече за офицялен език...А и на края май едни пари пак от държавния джоб |
ако турците поискат техният език да стане втори официален и да се изучава ,като майчин в гръцките училища Ако е "втори официален" комай няма как да е ... майчин. Колкото до реакцията на Гърция, хабер си нямам. Що, ти да нямаш вътрешна информация от Атина? И защо реакцията на Гърция следва да е мерило за това какво да става в България? От всичкото на "византийците" туй ли ти домиля най-много? П.П. А, не разбрах и кога нашите турци са поискали турският да е втори официален. Местан изглежда и той е пропуснал да го спомене в интервюто. Пък ми се види съществено | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Firmin |
Нека когато турският стане задължителен в Гърция, арабският - във Франция и урду - в Англия, да кажем, "ееей изоставаме" и да въведем езиците на всички майки в програмата. По азбучен ред: първо албански, после арменски, гръцки и т.н до турския и след него. За твоя голяма изненада подобен дебат се води в Англия от години, поне от 1997, когато започнаха да следят процента на учениците с майчин език, различен от английския. Но в Англия успяха да изведят дебата на по-високо ниво, което е и опитът на Местан (макар и само донякъде, за жалост). В Англия все повече и повече се налага мнението, че двуезичните ученици не са заплаха, а ценност. Въпросът от необходимостта за усвояването на ангийския изобщо не поставя под съмнение, а още по-малко ролята му на официален език. Там дискусията е, как да се премине на ниво "английски плюс". Аз няма нужда да обяснявам, че билингвизмът е предимство, а не недостатък (още веднъж, за samwaims, че повгигна въпроса, макар да не съм солидарен с мнението му). Езикът е един свят сам по себе си. Всеки средноинтелигентен човек го знае. Местан удобно е използвал този факт и неслучайно споменава чисто образователните подходи. Това, което не е натъртил достатъчно добре е, че с обвързването на български и турски в обучението на българските турци значителна част от тях биха научили по този начин по-добре ... българския, а и допълнителни други езици. Разбира се, има го и чисто социално-политическия елемент. Няма как той да отсъства. Но той не бива да подминава въпроса, кое е по-добре за образованието на децата, вкл. на децата от "малцинствата". Несъмнено основното възражение е, дали децата от малцинствата ще бъдат образовани като български граждани в едни такива условия. Тук проблемът е преди всичко - притегателната сила на ценностите на българското общество и силата на българското училище да предложи и защити тези ценности пред учениците си, независимо от майчиния им език и произхода им. Това, разбира се, не означава, че майчиният език следва бъде задулжителен език. Но трябва да бъде свободно и адекватно изучаван и важността му за децата не следва да бъде отричана или заклеймявана. Освен, че е тяхно право , това е и в тяхна полза. Би могло да бъде и в полза за българското общество да има по-интелигентни, по-отворени ученици. Но там е проблемът, нали? Вие "патриотите" и "националистите" не вярвате в притегателната сила на българското общество, език и култура. Че как да вярва човек в българското общество, когато газим помия всеки ден? А какво да кажем за масовото българско училище, което ежедневно ни дава примери на насилие, неграмотност и посредственост. И в силата на културата ни и в езика ни мнозина от вас не вярват искрено, та се крият зад щита на славянството и задоволявате културните си неудовлетворености с руското, например. (И точно ти, Мето, не смей да отричаш това!) Всъщност комплексите на "патриотите" крещат с истерията на страха и омразата. Как подло захапахте Фирмин за Гърция, като че ли е министър на образованието в Атина. Маргинализирането на майчиния език в училище ще доведе до допълнително противопоставяне на онова, което децата научават в къщи, при семейството си и онова, което им се предлага в училище. | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: бонго-бонго |
Лютвито ми е почти набор, с две години по-млад, така че със сигурност е учил турски в училище, защото си спомням, че турчетата от нашето училище имаха часове по турски след редовните часове. В нашия клас имаше 4-5 турчета, те си бяха от града и говореха български въобще без акцент, докато в една от паралелките бяха събрани доста ученици-турци от едно близко село, те говореха с акцент. Това трябва да е било през 60-те и може би е траело до възродителния процес, нямам спомени докога, защото в 7 клас отидох в езиковата гимназия. Та при бай Тошо тази практика я е имало, дали е била задължителна, не знам, сигурно, щото все пак социализъм си беше, няма това онова. Но да стане задължително сега, при тази ситуация в страната /наличието на ДПС имам предвид/ - не бива да се допусне. Какво имам предвид. Лютвито говори за самоопределение. Няма да забравя при предишното преброяване, през 92 май беше, имаше въпрос за майчин език. И българо-мохамеданите от Корница май /там са най-фанатизираните/ бяха писали турски като майчин език. Та имаше някакъв репортаж по телевизията. Пита журналистката едни забрадени, с шарени шалвари женици знаят ли турски, да кажат нещо на турски. Те на чист родопски отговаряха, че са турци, макар и една дума турски да не знаят. Та в тази объркана държава, ако се въведе това, което иска Местан, вкупом фанатизираните помаци ще накарат дечицата си да учат един абсолютно чужд за тях език. |
Трябва да се знае защо имаме обучение по майчин език, какви са целите, с какви компетентности ученикът трябва да излезе от системата на средното образование, така както законът дефинира компетентностите, целите и съдържанието на всички останали учебни предмети. Абе Лютфи, нали ти беше председател на парламентарната образователна комисия в предният парламент ? Нали предното правителство беше с мандата на ДПС ? Що не формулирахте целите и компетентностите тогава ? Кво правихте ? Аааа, разпределяхте порците и правихте хидропроучвения, та не остана време ? | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Brightman |
А иначе правото няма как да бъде задължение. Дори изучаването на майчин език няма място в училищата, а трябва да става извън тях. - Друг е въпроса, че можете да въведете изучаването на турски, като задължително избираем втори чужд език, но не и като майчин. Тогава и паралелките биха ви се вързали, като бройки, защото не само турците ще искат да го учат, но те ще го предпочитат, тъй, като им е по-лесен. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Brightman |
Firmin Лютви Местан знае какво говори. И как да говори. Поради изначалната неискреност и нагласите на другарите изказали се по-горе, естествено, повечето изказвания са негативни. По-точно - празни, пълни с предразсъдъци нищоказвания. Не съм и очаквал друго. И друг път сме обсъждали - да, официалният език в България задължително трябва да се ползва в държавните, областните, общинските и локални учреждения. Но това е задължително само за хората работещи в тези учреждения. Това е. Никой друг не е длъжен да говори официалния език. Разбира се има риск - просто няма да бъде обслужен. Това обаче става само в големите градове, където хората не се познават лично. В малките населени места бабичките като не знаят български, все се намира някой да им помогне. Нека споделя как е тук в САЩ. Първото нещо което чуваме когато се обадим някъде е: За испански натисни 1. за английски, натисни 2. Забележете, испанският не е официален език в САЩ. Ние, българите тук - като се обадим в някое държавно учреждение или голяма компания и кажем, че ни трябва преводач, само след минути чуваме българска реч на третата линия. Да, да, точно така. И никой не ни казва "бягайте си в България", както тук и там някои цивилизовани другари се изцвилват. И да, да не забравя - ние все още не сме национално малцинство в Америка Нека не си кривим душиците. Въпрос на израстване и цивилизованост е. Оказва се, че не само икономически, а и морално сме в миналите векове. Някои хора все още си мислят, че всяко нещо трябва, по някакъв начин, да се контролира от държавата - със забрани, рестрикции, закончета, параграфчета и т.н. Време е да се огледаме и приемем свободата на личността без ограниченията които са ни насадени, без предразсъдъци. Хайде заедно да помислим какво ще стане, ако вместо забрани има добронамереност и подпомагане. Борба за отделяне или лоялност? Хайде кажете?!? Искам само да напомня, че сме вече в 21 век. Напомням ви защото ми писна да чета как едни хора искат да ограничат други. Писна ми да ги слушам, тези същите "демократи", когато някой нагази техните права. Писна ми да ги гледам как избират да се отъждествяват с омразата и отрицанието вместо с обичта и добронамереността. |
Nebol, няма български гражданин по рождение, който не знае български. Ако не е етнически българин и дълги години живее в чужбина, то защо му е да е български гражданин ? По добре да е гражданин на страната в която живее, защото гражданството в една демокрация е преди всичко правото да уреждаш заедно с останалите граждани живота си заедно с тях. Но след, като не живееш с тях, то кво уреждаш ? Емоции ? Емоциите са за поезията. Демокрацията е начин на управление и вземане на решение от живеещите заедно. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Brightman |
И още нещо - ако сме 21 век и епохата на етническите национализми е отминала, ако имаме и искаме да имаме гражданска нация, то езикът е само средство за общуване между всички на една териория. Това предполага пълноценното владеене на официалният, общият за всички език, а не самоцелното сепарирне. - Що се отнася до турският, той както и останалите балкански езици трябва да бъдат изучавани в училище, но не щото са нечии майчини, а защото това ще позволи засилване на балканското сътрудничество и интеграция. |
За съжаление, независимо дали сме в опозиция или в управлението, по някои деликатни теми ДПС не среща разбиране както от своите политически опоненти, така и от своите политически партньори. Brightman, Лютви ясно и точно ти е отговорил. Заблудата, че управлението с мандата на ДПС, е дефакто управление на ДПС, послужи на товарищите от ГЕРБ да вземат властта. В същото време много българи със слабо стреме помислиха действително, че ДПС управлява. За съжаление Доган допринесе с изказванията си за това. Никой умен човек в България няма да допусне и за миг, че БСП и техните разклонения са изпуснали конците. ДПС са управлявали грънци. Тук там някоя службица и това е. Да, но промиването върви с пълна сила. Едно не мога да им простя на тия комуняги - че крадоха - крадоха, но защо трябваше да ни настройват едни срещу други?!! |
А иначе правото няма как да бъде задължение. Дори изучаването на майчин език няма място в училищата, а трябва да става извън тях. Конституция Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани. (2) Гражданите, за които българският език не е майчин, имат право наред със задължителното изучаване на българския език да изучават и ползват своя език. (3) Случаите, в които се използва само официалният език, се посочват в закона. |
Nebol, ДПС управляваха и то съвсем реално. Само дето предпочетоха да използват управлението си за да трупат пачки, а не да решат проблеми от неимуществен характер за които се сещат преди избори. Сега особено, щото вече Доган няма как да заяви "Аз създавам обръчите и никой богат не е станал без моята одобрителна усмивка" или "Аз разпределям порциите". - Задължително няма да стане нито изучаването на религия, както искат поповете, нито на майчин език. Защото България по Конституция е и светска и еднонационална държава в която не се признават национални малцинства. Малцинства се признават - етничеси, сексуални, с увреждание и т.н., но не и национални малцинства. Това ясно е записано при ратификацията на Конвенцията за малцинствата. - Има и друга формула - не гражданска нация, както е сега, а една основна етническа нация и национални малцинства. Само дето тогава националнит малцинства автоматично се самопоставят във второ качество граждани, обгрижвани, като непълноценни. Дали ще им хареса ? |
Това предполага пълноценното владеене на официалният, общият за всички език, а не самоцелното сепарирне. Брайти, откъде го измъкна това. Кой е казал, че не трябва да владеем пълноценно официалния език? В същото време, защо мислиш, че изучаването на турски език е "самоцелно сепариране". Напротив, изучавайки и говорейки спокойно и без ограничения майчиния си език, ми дава увереност, че това е мястото което ми осигурява тази възможност, т.е. аз се чувствам задължен, благодарен, лоялен към това общество, съответно държава. |