Аз па си знам, че това е истинската история, а не Паисий. |
Горко на народ, който е пълен с вярвания и празен откъм вяра. Горко на народ, който приветства побойника като герои и смята блестящия завоевател за щедър. Горко на народ, който насън презира някоя страст, а наяве и робува. Горко на народ, който издига глас само когато крачи в погребална процесия, гордее се само с руините си и се съпротивява само когато вратът му е поставен между меча... още и дръвника. Горко на народ, чиито държавници са лисици, философите му са фокусници, а изкуството му е изкуство на кърпежа и подражанието. Горко на народ, който посреща своя нов водач с фанфари, а го изпраща с пищялки, само за да посрещне друг отново с фанфари. Горко на народ, чиито мъдреци са онемели с годините, а силните му мъже са още в люлката. Горко на народ, разделен на части, всяка от които си въобразява, че е народ. Дж.Х.Д |
Св. Паисий е писал "История Славно-Българска". За българете. В противовес на измислените гръчки и славянски истории коги не е имало Българска държава... |
Исторически извор ли е „История славянобългарска”? Разбира се. И Св. Паисий е ползвал древни български летописи, хроники, кондики, грамоти и църковни книжа, от които Петрински хал-хабер си нема... |
Възмущението на професионалните историци от цялата страна - от училищата, от университетите, от някои музеи, вече изригна Хубаво де, ама защо историци "изригват" за учебния план по литература ? |
Изглежда, че трябва да се изолира заразата овреме, да се почне начисто. Няма друг изход.! Докле е мъничка змията, елате да се съберем, с крака да й строшим главата, свободни да се назовем. С крака да й строшим главата, свободни да се назовем. |
Котка, Рогатий - Тоя път ще отбележа, че е интересна статията. А "Историята" е сплав от публицистика и художествена творба - вплетени са множество предания, поучителни случки, портрети, описания... Най-важното - ами не влиза в калъп! ----------------- Сайтът на Генек |
А на мен най - мил е този пасаж от ИСТОРИЯТА " Така аз презрях своето главоболие, от което много време страдах, така и от стомах много време боледувах — това презрях поради голямото желание, което имах. И от много време погребаните и забравени неща едва събрах заедно — написах речи и думи. Не съм учил никак нито граматика, нито светски науки, но за простите българи просто и написах. Не се стараех според граматиката да нареждам речите и да намествам думите, но да събера заедно тая историйца. " Толкова човешки звучи и толкова благородно и жертвоготовно..... |
Или не са имали болгари царство и господство? За толико лета царствували и били славни и чуени по сва земла и много пути от силни римлане и от мудри грци дан възимали. Мда, славни са били българите.А не "славяни". И са взимали дан даже от силните римляни. Та затуй половин Европа е чела и писала на български език... |
И от всего словенскаго народа наи-славни били болгари... Без съмнение, Паисий може да доведе разни трако-шПаткОроци до пощуряване! | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: tryy |
Някой да поясни защо толкова близко до сръбския е откъса от Историята, даден след писанието на Петрински. |
Докле е мъничка змията, елате да се съберем, с крака да й строшим главата, свободни да се назовем. С крака да й строшим главата, свободни да се назовем. Не е мъничка... |
Словенскаго народа произлиза от великите гети или готи. И нема нищо общо с измислените през 17в. "славяни". Поне това пише Св. Паисий: "Гърците наричали българите готи". А същото го пише и в сръбската историография: Фердо Шишич (с.188): В средновековна Сърбия името "гот" е означавало българин, а не славянин. Така синът на Стефан Неман, крал Стефан Първовенчани, в биографията на своя баща пише: "Един отстъпник от същото племе готи, наричано и българско, на име Стрез, се отцепи на запад от моята държава |
Утринен зов 27 Яну 2016 22:46 Щурчо, Фердо верно го е писал, ама защо "на запад", не виждам логика, не е ли на изток? Срем е на запад от Рашка ... |