*** | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: sybil |
Крепостта Рас е била гранична .. Расате май е воювал покрай крепостта във втората война със сърбите-от там му е и прозвището-поне такова мнение има. От друга страна-името Расате се среща САМО В ПРИПИСКАТА към евангелието от Чивидале - там българската делегация, която Борис е изпратил при Папа Николай заради покръстването на българите е пребивавала .. в тази приписка е споменато името на водача на делегацията ни и "синът на българския цар-Расате" .. Ако Расате е роден, обаче, около 850 година, то през 854 година, когато са битките при Рас ще да е бил на 4 години , а по време на пратеничеството , за покръстването в Рим - на 16 години ... Областта Рашка е май кръстена така на реката ... по времето на Стефан Първовенчани , Немановичите са владеели тази област .. Стрез се отделя от тях. | |
Редактирано: 4 пъти. Последна промяна от: sim4o |
Мда, много гранична. По него време сръбска държава не е имало, а крепостта Рас се намира в Новопазарското поле. Поне според Йован Цвиич и Стоян Новакович... |
Има владения на Немановичите -техен съсед , по едно време е Стрез .. сръбска, или несръбска държава е - не се наемам да съдя .. Рас и до ден-днешен си е там .. днешния Новопазарски санджак ... |
Добре е, че Иван Петрински хвърля от време на време камък в блатото, което представляваме днес като общност. Нещастната "чиновничка", обаче, не пада по-долу от прекия си началник, който каза, че М.Ломоносов и нобеловият лауреат Ф.Жолио-Кюри не са направили нищо в науката, а пък баш началникът им се хвалеше: "аз съм прост и вие сте прости, затова се разбираме". Всъщност, не злорадствам, а по-скоро съм тъжен, защото и чиновниците и политиците са представителна извадка на народа ни. |
Въпроса на Добрутрото беше защо Паисии звучи като на сръбски. Отговора във факта че книжовния сръбски се води версия Плиска като категория на славянските езици. Или по точно сръбския звучи като Паисиев български. Имаше го в уйкипедия навремето, сега не го намирам. Грешно ми ги е търсенето. |
LeDoyen 28 Януари 2016 00:14 Че е тъжно тъжно е, но не е невежество а прекъснатата връзка между поколенията и променените източници на познания. Сега всички сме се угугълили, а нашите познания, на по дъртите де, не са това което младите намират в уйкипедия. Времена! А невежеството го приехме насила с тоталното отрицание на всичко което ни учеха. |
СЛАВНО БЪЛГАРСКА e, независимо дали към онзи момент Св.Паисий е считал, или не, българите за славяни. Продължавам да се изумявам (а би трябвало да се чудя на себе си, че се изумявам), как патриотарите със зелени чорапи, скачат с пяна на уста, само при намек за тълкуване и/или мнение, различно от десетилетия утвърждаваната кремълска пропаганда. Въпреки, че рублите им стават все повече шума и все по-малко пари... |
Словенскаго народа произлиза от великите гети или готи. И нема нищо общо с измислените през 17в. "славяни". Поне това пише Св. Паисий: "Гърците наричали българите готи". И кво стана, и според тебе Паисий не требва да се учи по литература... |
Хи-хи "Историята" , че е славна - славна е , Че също е и трагична- трагична е. А че българите са словени ясно е казано. Лешперите , които кълчат езика служат само на турските интереси. |
Най-съществената част от "История славянобългарска" са вторият неин предговор и послесловът й, не историческото изложение. Епохално!!!! Това е ярък принос към книгописанието въобще. В "История славянобългарска" историческото изложение няма съществено значение! Петрински |
Твърдяла, че понеже "История славянобългарска" е исторически извор, то трябвало да се изучава от децата чак в 9 клас; сигурно е въведено някакво ново правило, за което явно не сме чули своевременно, историческите извори да не се споменават на по-ранна възраст Хватката е проста - основното образование, към което се стремят повечето турци и цигани, вече е до 7. клас. Така Паисиевата история, преместена в 9. клас, просто няма да дразни нашите братя мюсюлмани. Предвид простотиите, които нароиха евротолерастите, за това разместване нашите монаджии сигурно са взели пари, като са отчели колко са етнокоректни и толерантни. |
от които Петрински хал-хабер си нема... Остави го ти Петрински. Щото ти май изобщо не си чел Паисиевата история, та ги плещиш едни глупости. Ако я прочетеш, много любопитни неща ще научиш за българите, които произхождали от славяните и се зовяли готи. А, и между другото, в тази история, в Москва живеят преки наследници на Ной и там е нашата люлка. У хаганато. |
Поред да караме. Текстът на "История славянобългарска" винаги трябва да се дели на две; Паисиевото произведение всъщност е сбор от две не твърде равностойни по размер части Да, нека караме поред. "История славяноболгарская" не е сборно, а единно произведение, с добре премислена композиция и структура* (четири тематични ядра), сложна вградена "програма за четене" и много функции. То никога не трябва да се дели, а да се възприема и тълкува в неговата цялост. Обявяването на Паисиевата творба за механичен сбор е, първо, обида и подценяване на качествата на хилендарския монах**, и, второ, първо свидетелство за пълното невежество на четвъртъчния списовател относно обекта, който той уж пламенно защитава. *За тях виж Райков, Б. Композиция и структура на Паисиевата "История славяноболгарская" (1762). Във: Втори международен конгрес по българистика. Стара българска литература. Литература на Българското възраждане. С., 1987 Божидар Райков, лека му пръст, беше най-добрият познавач на живота и делото на Паисий Хилендарски през последните десетилетия. ** Паисий Хилендарски е изпреварил времето си, и то не с години, а с десетилетия. От неговите съвременници само Софроний Врачански разбира значението на творбата, останалите започват да я проумяват и да припознават идеите ѝ много по-късно. |
А, и между другото, в тази история, в Москва живеят преки наследници на Ной и там е нашата люлка. У хаганато. Бая ще да е почакал Ной да се отдръпне водата от целия свят че да слезе на бряг в Масква. |
Компилативните части на текста - така нареченият първи предговор и същинското историческо изложение, са само спомагателни; тяхната цел е единствено да се подсили въздействието на втория предговор и на послеслова. Абсолютна глупост. Без историческото изложение творбата на Паисий не би имала никаква стойност за съвременниците му. А тя е написана именно за тях, а не за ползване от днешните гламави патриотари, които да я разпарчетосват както им е угодно и изгодно. Паисий години наред се е ровил в манастирските библиотеки, събирал е зрънце по зрънце сведения за българската история, които после е отсявал. Нарочно е ходил в Сремски Карловци ("и в немска земя повече с това намерение ходих" ), където намира историята на Мавро Орбини. И целият този многогодишен труд е зачертан с един замах от патриотичния списовател! Историческото изложение било спомагателно, няма смисъл изобщо да му обръщате внимание. Хвала на таквиз историчари! | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Д-р Тормозчиян |