Изглежда, че в различните райони на Балканите, заселени с траки, Великата богиня майка се почита с определен акцент върху някой от ипостасите й. В югозападните краища на полуострова тракийските племена поставят акцент върху Богинята като Бендида. Хм ... Забележи какво казва Димитър Попов ... Съвкупните свидетелства в античната писмена литературна традиция най-общо локализират центъра на култа към Б. в зоната на Югозападна Тракия с някои от прилежащите непосредствено острови, какъвто е например Лемнос. Тази зона, която се концентрира по поречието на р. Стримон, е огнището на неговото процъфтяване, както и средището на разпространението му в източна и западна посока към реките Аксиос и Нестос. ... за което всъщност не представя НИКАКВИ данни. А да наречеш Лемнос "непосредствено прилежащ на ЮЗ Тракия", е, меко казано, нагло: | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Предводител на команчите |
Да, ясно. Нямах предвид Македония, а поречието на Струма. Всъщност, земите между Струма и Места географски са източна Македония. |
Предводител на команчите, 09 Яну 2017 21:43 ... за което всъщност не представя НИКАКВИ данни. В книгата или в краткия текст в сайта? |
Друга мистификация на Димитър Попов е свързана именно с отказа (типичен за тракологията) да се борави с категориите време и пространство: Популярността на Б. извън ядрото на съсредоточието на култа ù намира подкрепа в епиграфските паметници, в които се споменава божеското име или някои от формите му, като например Бендипара, т.е. "село(то) на Б." върху надпис от с. Строево, Пловдивско, или Бендизета, върху надпис от с. Саладиново, Пазарджишко, и др. Да де, но Бендипара и Бендизета (да речем, че са свързани с Бендида) са познати от надписи от III в. сл. Хр. от Римска Тракия. Нерде III в. сл. Хр., нерде VI-V в. пр. Хр. 800-900 г. разлика и променена културна среда нямат никакво, ама никакво значение. Щом има Бендипара в Пловдивско в III в. сл. Хр., значи я е имало от памтивека, край. Е да де, ама не е така. |
Да де, но Бендипара и Бендизета (да речем, че са свързани с Бендида) са познати от надписи от III в. сл. Хр. от Римска Тракия. Хмм, тогива на власт идат войнишките императори от Тракия и Илирик... |
Прочее, не храни трола В книгата или в краткия текст в сайта? "Аргументите" на Попов са посочени и коментирани в чешката статия. Би трябвало да са ти известни. | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: Предводител на команчите |
в земята на македоните? Македоните са населявали земите до Струма. Крайбрежието и земите между Струма и Места са завладяни от Филип ІІ, който създава Филипи, за да контролира добива на злато в Пангей. Съседствали са с бригофригите и с други тракийски племена. Във Варраската долина съседстват с пеоните. Докато не ги завладяват и тях. Забравих времето - през класическата античност. | |
Редактирано: 4 пъти. Последна промяна от: mercury |
Бенди Пара Тая пара е поредното кълчотене на гръчки. На старобългарски е бара-река. Има я у секо нашенско село... |
Предводител на команчите, 09 Яну 2017 22:11 "Аргументите" на Попов са посочени и коментирани в чешката статия. Би трябвало да са ти известни. Едва ли всичко, казано от Попов в подкрепа на тезите му, може да намери място в една статия на друг автор. Може и да "куцат" аргументите на Димитър Попов, но предпочитам сама да прочета (някога) написаното от него и други автори. Интересно е, когато те "връщат" толкова векове назад и се опитват да реконструират поне частичка от далечното минало. Хвърлих поглед и върху списък с публикации на Тотко Стоянов. Но от заглавията ("On the Cult of Artemis in Kabyle, 4th - 1st century BC"; "Култът на Артемида в Западнопонтийските градове VII в. пр.н. е. - III в. от н.е.) не става ясно дали когато пише за Артемида, споменава/разглежда Бендида като възможно нейно превъплъщение или не. Както и да е, всичко това може да почака. |
Едва ли всичко, казано от Попов в подкрепа на тезите му, може да намери място в една статия на друг автор. Е, книгата на Попов де факто голяма статия, хайде, студия - стотина страници формат А5. Но нищо де, прочети я. И обръщай внимание на времепространствения континуум. Като не забравяш, че ако някъде има надпис с име на село Дендибенда (примерно), това не означава, че на това място хилядолетие по-рано има култ към Бендида. не става ясно дали когато пише за Артемида, споменава/разглежда Бендида като възможно нейно превъплъщение или не Не. Тва и на Асол щерка й ще ти го каже. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Предводител на команчите |
Като не забравяш, че ако някъде има надпис с име на село Дендибенда (примерно), това не означава, че на това място хилядолетие по-рано има култ към Бендида. О.К. |
Тва и на Асол щерка й ще ти го каже. Не се съмнявам, че щерката на Асол е много будно и информирано дете. П.П. Тя май за Артемида писа реферат. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Darby |
Тъй, да пробвам като за 4 клас- цврчко да поправя. (деца- не преписвайте това- даскалите не се шегуват) Почваме със събитията малко преди Омир- из анадола са хетите, египтяните са в Египет, имаме микенци- по-скоро култура от колкото империя- всички на прага на "тъмни векове". Бронзов век, ако използваме Маркс- смяна на производствените отношения, ако ползваме малтус- демографски натиск, гумильов и ко- климатични промени.Идват северняци (не знам от де домъкна бербери цврк) - остава Шлиман да открие Микена и Троя, Еванс да ни покаше че Лабиринт е имало. Езиците са повлияни от империите до тогава, както и от нахлулите бели варвари- как се случи.Култове- с регионални особености- все некви майки, дето са и ловджийки, пък се изхитрили да са и девствени. Според и щурчо.Според дамите- трябва да прибавим задължително Баал (къде без кръв , след като има и секс в едно фентъзи)викам и Мамон че картинката на следбронзовия колапс да е пълна.финикийците правят буквена азбука, ма май без гласни.Все пак напредък , сравнено със стенографията за счетоводство на линеар- нам си кой, дето уж го разчели след ВСВ.Добре- и добутвааме до класически период на Гърция.По периферията - некви траксци- известни чобани и пияндета, с весели богове, май родна на аркадците и малко с илотите- остатък от нещо си, обикновено -лека пехота (еквивалент на пушечно месо) в периодичните баталии, персите се мотаят на Балканите, из степите са некви скити , дето не са един етнос. Боговете са въпрос на мода и политика.Дори в Персия . Следват персийските войни.Почнати от македон заклал посланиците....и колонисти в Мала Азия- дето не се знае дали не са се разбирали на някъф лингва франка и с тунингована финикийска азбука- да отрази и всички диалектни гласни и съгласни. После Херодот се упражнява в пропагандата, а след като персите са малко понаритани (или гъркът пробутал идеята за похода е убит и на персите им писнало да се занимават с козари и се прибрали в цивилизования свят) варварите от планините- траките, направили и държава-одрисите легнали на сърдце щурчово. И дали няколко владетели, като периодично били затривани, като държава .Влючително и при новоелина - македон Александър 2 .Вече къде Цезар се появяват даките- колкото да наритат готите нагоре из Европа и по Балканите, които не знам що цврчко държи да меша с гетите (не толкова интересни , но също кланничен добитък за епохата) и да бъдат на свой ред изклани от римляните на Траян. Оттатък - и в Крим, тракийски аристократ успява да докопа престола на "царството" Боспорско-което е скитоелиноперсоквотсищеш и затуй и там на цврчко му се видят тракци. В историята останал и тракът Спартак- за да се запишат медите, а не да се чудят после историците дали са тракийци, като сега спорно класифицираните племена (като и трибалите)(макар че не е сигурно дали не е заето има,а и ролята му на арената да е била "трак"-псевдоним,рзбийш ли, и барната биография на артиста) В наследство получаваме "тракология" и география- като първата основно дири из географията съкровища на тракийски аристократи (упътени от Херодот по метода"три дена път с камили и свиваш в ляво за пет дена и си баш там, ако не спираш да пикаеш и вариш яйцата рохки)- които са удивително напомнят на гръцки, персийски и дори египетски образци (все пак траките са кланничен добитък дори и в Египет- че и в днешна Италия) , на посуда и въоръжение,дори и на артефакти от Микена и хетски колесници със "скитска " украса. което едва ли има нещо общо с късите копия и плетения щит на набързо мобилизирани чобани с лисичи (ако са богати) или кучешки(май в масовия случай) шапки (което може и с корейците-от там и самураите, да ни сроди). С един абзац от Платон, едно споменаване в пиеса, едо че в друга- ама загубена, пак го имало, с много допускания, малко вази- обикновено елински, с допускания и аналогии, с въобръжение и сме на път да създадем нов култ към Бендида- Великата Богиня. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Кайзер Созе |