Толкова. Показателното е, че българското възраждане, чиято основа и главна движеща сила е образованието, се развива без Македония. Едва когато то е добре развито в България (Мизия и Тракия), то започва да навлиза в Македония. Причината е много проста - македонският народ не граничи със свободни държави, както България с Румъния и Сърбия, което по естествен начин да стимулира развитие на домаяно образование. Ъхъ.... Откъде е свищовският учител Емануил Васкидович? Ами Христаки Павлович, също учител в Свищов по някое време, откъде е, бре? Ами Неофит Рилски, без който не може да мине и дума за българското възрожденско образование? Като стана дума за него, а училището във Велес кога и от кого е открито, бе македонецо - от руски агенти невям, зер печатът му от 1845 г. е запазен! Ами училището в Щип - 1830, ами това в Скопие - от 1848, ами това у Прилеп, Тетово, Кратово, Дебър - всичките преди Кримската война - тех пак Екзархията ли ги отвори още преди да съществува? Ами девическото у Велес от 1848 г, пак ли Екзархията ? Екзархията ли построи новоселската "Успение Богородично" през 1850 г, т.е. повече от 20 години преди фермана за учредяването и? Екзархията ли - пак преди учредяването си - изографиса Св. Георги Нови Софийски у черквата в Кратово? | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Памфуций |
Не, не. Смисъла е ясен. Призъртящ смятам че е "поглеждащ на бързо", "който се показва/поглежда за кратко отдалеч". Въпроса беше дали можете да посочите македонския аналог на думата "призъртащ" . Македонската дума, превод на българското "зърва" (зърта), е "ѕира" (дзира). Така подзърта ще се преведе като подѕирнува, зърване е ѕирнување (дзирнуванье), а призъртащ ще е наѕирач, оној што наѕира. Така се говори и в пиринско, макар младите по градовете вече позабравят говора на дедите си. |
Памфуций 23 Сеп 2017 15:19 Мнения: 870 От: Bulgaria Това че кир Манолаки Васкиди е дошъл да ви учи за пари не го прави българин, нито мелничани българи. Той е пример за обратното на това , което твърдите. Още по-лош пример е дупничанина Павлович, който макар и от македонски произход (както сам се е подписвал), си е от България. Неофит също е развил кариера изцяло в България. Тук се сещам за друг подобен пример - Натанаил Кучевишки, който си е бил откровен българофил, но по свидетелство на племеника му, гемиджията с македонско самосъзнание Петър Манджуков, имал доста роднини от скопско, които пък били сърби. За мен и при двамата водещо е желанието за реализация в едно по-напреднало общество, впсъзвучие с църковно-историческото образование за времето си. Училищата които изброявате се появяват 30 години след първите български. Как ви се струват 30 години ? А какви са те по характер ? Елино-българско, славяно-българско, взаимно ? И някъде да съм казал че българската пропаганда започва с Екзархията ?Не. Нима ще отречете че руските пари не дадоха насока на власите Миладинови, Ксинофонт Зинзиф, Янаки Стрези и Космо Пасхали ? |