Simplicissima 07 Май 2018 01:04 Производството никога не е обществено. То е въпрос на частен принос, каквото е и присвояването. Представи си, че произвеждаш нещо, да кажем шиеш блузка. За простота ще приемем, че я шиеш сама. Ще видиш защо. Ушиваш я за половин час. Това е живият труд. Ще ми трябва силен микроскоп, за да забележа твоя жив труд или както го наричаш "частен принос" върху планината овеществен труд. Всичко, което ползваш за шиене, без собствената ти (работна) сила, е създадено от други. Всичко, което ти позволява да го придобиеш, притежаваш и ползваш, е създадено от други: парите, законите, пазарите... Повечето от това, което си самата ти, също е създадено от други: други са произвеждали храната ти, други са те учили, други са измисляли лекарствата и ваксините. Добави сега, че не шиеш сама, а наемаш и работници. Разбра ли защо го изключих от първоначалните условия? Защото тогава и с микроскоп не бих могъл да забележа "частния ти принос" върху планината, не, планетата обществен труд | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Sine_metu |
Sine_metu 06 Май 2018 17:45 Нямаше да се пише за Маркс два века след раждането му, ако не бе казал нещо важно. Не би трябвало да смяташ от раждането му а по-скоро от смъртта му или някъде от втората половина на живота му. Т.е. да речем от 1958ма или преди 160 години най-много. След това вземи предвид, че във времето в което той е живял все още не е бил това което е станал по-късно, но все пак е имало и първи интернационал, Парижка комуна и т.н. Но най-важното събитие е Болшевишката революция, която е около половин век след въпросната 1958ма. Въпросната Болшевишка революция е твърде важно историческо събитие, дало резултат на система, която бе издигнала Маркс в главен теоретик на системата си за седемдесет години. Ако това не бе станало, Маркс със сигурност нямаше да има такава тежест днес. Въпросната социалистическа система се провали, но все пак живя твърде дълго. Тя може и да е била грешка, но щом живя дълго, значи не всичко в нея е било сбъркано. И сега пред лицето на всеобщата капиталистическа криза, марксизмът може отново да излезе на дневен ред, след като се анализира вече натрупания опит. Т.е. става въпрос за едни само тридесет години от смъртта на Маркс. За толкова кратко време, наистина няма как да бъде забравен. А иначе и Макиавели все още не е забравен, въпреки че е роден преди няколко века и въпреки, че едва ли това което е казал е родило нещо съществено. |
Sine_metu 07 Май 2018 20:18 Милтън Фридман дава пример с един молив. И казва, че никой на света не може да направи сам молив. Защото тоя първо трябва да намери дърво. За да го отреже му трябва някаква резачка. За резачката му трябва стомана. За стоманата му трябва стоманолеярна. За стоманолеярната му трябва желязна руда. Трябва му и графит. Той се добива в Южна Америка. Добив - сушене - печене. Моливът има гумичка. За нея трябва каучук. Той идва от Малайзия. |
въпреки, че едва ли това което е казал е родило нещо съществено. bgman13 07 Май 2018 21:01 Милтън Фридман дава пример с един молив. И казва, че никой на света не може да направи сам молив. Блузки, моливи, все тая. Общественото производство е ноторно известен факт. Същественото, което казва Маркс, прав или не, но изхождайки именно от обществения характер на производството, е че при капитализма цялата собственическа класа неизбежно експлоатира цялата класа на неимущите. С три думи, постулира неизбежна класова война. Всичко останало, включително и болшевизмът, е следствие. Има и други исторически пътища, но с тях излизаме от темата Маркс и продължаваме в темата ДЕМОКРАЦИЯ |
Статията изобщо не е необходимо да се чете! Този човек нанесе толкова вреда на човечеството, колкото никой друг не успя! Последния път, минавайки покрай статуята му в Chemnitz си казах: ех, ако имах един плазмен бренер! |
bgman1306 Май 2018 13:24 Но Маркс иска отмяна и на частната собственост, а не е ясно как точно ще стане това, от гледна точка на факта, че частната собственост представлява лична власт над работното място, което пък в още по-широк смисъл означава мястото на отделния човек което той заема в пространството. И няма начин да отмениш личното му пространство и инструментите над които той има власт. Робство ? |