Малко неутрално краезнание, да не ме гази проф. Тормозчиян. От селото на Нинов е и поетът Андрей Германов, всъщност от съседното Яворово - сега квартал на Цонево, срастнати са. Цонево е до стената на едноименния язовир на р. Луда Камчия, най-големия по нашите краища, добро място за риба. На яз. Цонево по-нагоре е историческото с. Аспарухово (Овчага, Ченге), обезсмъртено от фолклориста Анчо Калоянов. Прекръстено е от Ченге на Аспарухово, понеже Карел Шкорпил ходил и казал, че те явно са потомци на Аспаруховата орда - мургави, тънкокраки, приличат си като братя и имат много прабългарски лични имена. Там бил боят на Ивайло с Михаил ГлАва Тарханиот и друг бой, на българите с Лала Шахин паша (май) преди да вземе Провадия в 1388. Ченгени побългарили етнически около двайсетина села в региона през 19 и 20 в. Там са Чудните скали, а под стената е Сини вир - местни природни забележителности. През язовира минава паневропейски коридор 8. От Аспарухово е и багеристът, който намерил Варненския енеолитен некропол, и златото било у тяхв една кутия, като дошъл да го разпознае Д. Златарски от музея в общ. център - Дългопол. Те не знаели, че е злато. |
Фичо, само да те питам, вуйчовото - а за какво точно му е била Провадия? Ако става там някакъв бизнес, казвай да се вреждаме, докато е време. |
То и народът толкова разбира от рисуване... Нарича картина всяко нещо, което е в рамка и може да се окачи на стената. Една клиентка веднъж ми взе графика, за да види дали ще й отива в хола. Реши, че не подхожда на мебелите, и я върна. |
Ето едно чудесно мнение към вчерашната тема за “културната война”: “Ако човек е неморален, може да бъде отличен рисувач, хитър продавач на творбите си, но добър художник, който да остави ярка следа след себе си - никога. Злобата се отразява веднага, защото изкуството е огледало на душата. Ти не рисуваш само с ръката си, а с цялото си същество. Картината е лицето на художника - виждаш чертите му. Онзи, който разбира изкуството, ги разгадава така, както графологът съставя профил на човека по почерка му.” По-добре казано – здраве! |
Лъжа. Не е обидно. И Франциско Гоя е бил придворен художник. Художникът е художник - нито повече, нито по-малко. Художникът рисува - картините му въздействуват. Художникът не е политик. И това ли искате да политизирате |
Разбира се, всичко е въпрос на лично мнение, но не съм съгласна с 2 неща в това интервю: връзката на изкуството с политиката, и личността и таланта. Ами, за Леонардо да Винчи например казват, че е бил безумно надута и самодоволна личност, че е третирал с презрение останалите художници и е бил безумно суетен. Това, разбира се, не го прави по-малко гениален, нито омаловажава и огрозява картините му (които са по-малко то 30, между другото). Може и да е тъжно, но талантът не е символ на душевност, нито обратното. Двете неща нямат абсолютно нищо общо. Образът на художника като чествително и изключително одухотворено същество е фалшив, но упорито се поддържа от художниците, защото е удобен и им предоставя занчителни свободи. В техните среди има доста завист и злоба и клюки. После, художникът работи за пари, както всички пролетарии, и до образуването на Френската художествена акдемия (1648) художниците са си били заниятчии, които работят по поръчка. И за съжаление често по поръчката на хора, които не разбират много, много от естетика. Едва след 1648, Ле Брун и кръга около него започват да се борят за издиганто на рисуването и скулптурата до нивото на изкуство. Те забраняват на студентите си и членовете на Академията да рекламират и продават картините си, тъй като това ги принизява до ранга на търговци, а не на възвишени хора на изкуството. Това отношение по-късно се копира от англичаните, когато образуват Кралската Академия (120г. по-късно). Английската, както и френската академий са образувани по политически причини : французите искат да изпреварят италианците и да докажат културното си преимущество, а пък англичаните се опитват да догонят французите. Империите се надпреварват по много параметри и изкуството е само един от тях. Проблемът в България, разира се, е не, че изкуството е свързано с политиката. Това е нормално. Френското правитество, по политически причини, преди около месец задели 100 мил. евро за подпомагане на френското модерно изкуство. Но при нас нивото на образование и култура на политиците едва достига висините на толкоз популярния музикален стил поп-фолк! и те чисто и просто си нямат хабер какво да правят с художниците. Кои художници са добри и кои са просто номенклатурни, какво е талан, какво е модерно изкуство и има ли такова в БГ - всичко това е пълна мъгла за българските политици. Те обичат популярните имена и често, ако си заобиколен от такива, които може и да са слаби художници, ти доказваш на себе си и на света собствената си изисканост и интелект. Е, повечето от останалите българи им вярват, защото какво ли знаем ние за изкуство, отрасли в сивите панелки на крайните квартали.... Друг тип образувание и друг тип житие са нужни за да разбираш от изкуство... |
Горд съм, че познавам Иван и винаги, когато мога купувам негови работи. Той е невероятен човек и художник и буквално не е за тази държава. Истински Дон Кихот е и в думите му няма и грам надувка. В Япония преди години продаде няколкото творби, които бе изложил за броени минути в обща изложба, но у нас любители на този жанр май няма достатъчно. А и пиетет- да се гледа и да се купува. От друга страна, той самия няма финансовата възможност, за да наеме чуждестранен мениджър, който да го представя и представлява (например в бившата Австроунгария и Германия - където традициите на графиката и колекционирането е жива..или в Щатите, където по сведения на мои приятели интересът към графиката се покачва). Ценете и обичайте човека и художника Иван Нинов. |
Meto ot Interneto, Представи си колко придворни художници е имало и на колко се знаят имената, това потвърждава твърдението, че изключенията определят правилото! |
Зомби, Провадия не е биула днешното градче, а страховитата крепост Овеч. Казват, че сам Ивайло бил неин господар навремето - не свинар, както е по легендите. И е била ключ за Източна България. |
Генек, благодаря. Сега ми светна. Трябвала му е страховите крепост, та да плаши другите и да не смеят да му искат депутатския манталитет и да му правят финансови ревизии, а също и да го рекетират разни чиновници с подкупи. |
Нищо не разбирам-този график говори като комунист- навремето СХ бил институция. Нали ужким всичко оплюхме от комунизма, Орлов мост, ала-бала, а пък тоя какви ги говори....Щото същите муцуни от комунизма днес пак са на власт- викат им демократи. В интерес на истината верни неща хортува човека - на сюрии ходят до Брюксел в командировки, на което и Татовите чиновници могат да завидят, тия пък шапките или са на 6 месечен езиков курс в Гармиш или в НАТО на семинар и прочие разходи раздути разходи. Народ без култура е обречен ! |