Секуите според бълг. историци (П. Коледаров, Т. Балкански) са прабългарско племе, маджаризирано след 10 в. (В унгарските учебници пише, че името Унгария идело от oногур.) В Унгария секуите се смятат за най-старото маджарско население в Трансилвания. Унгарците в Румъния имаха автономия след войната, отнета им по-късно от Букурещ. Не може да се вярва нито дума на рум. статистика за малцинствата в тази страна. Рум. нация е в голяма степен изкуствен конструкт, като рум. език. До 17 в. мнозинството от населението на Влашко говорело български. А в Трансилвания и в 1919 г. унгарците били половината от населението, покрай немците и другите малцинства. Унгарците са много по-стари жители на областта от румънците (българите са още по-стари). Самото унг. име на областта, Erdely - Ердей (рум. Ардял), според Т. Балкански е от тюркобългарското Ар Даалъ, Загорие, Трансилвания. Войводина също е стара унгарска земя, в която сръбски бежанци от Косово и Босна се заселили на свобода от турците в 17 в. В момента унгарците в Бачка дигат глас и за автономия, и за присъединяване към Унгария. Самата Войводина има силни тежнения към автономия, за това сме приказвали вече доста. Тя има 40% от сръбския БПВ и две трети от чуждите инвестиции (в т.ч. и цялата нефтена индустрия и повечето от ТЕЦ-овете). Войводинските сърби се смятат за фини люди централноевропейци и се гнусяха от шумадийското дивачество през юговойните. Те жа живели под Виена и Будапеща повече, отколкото под Белград. Очертава се на 11 май в Сърбия да дойде на власт СРС с Николич в съюз с Кощуница и да кажат сбогом на ЕС. Това няма да зарадва Нови сад. |
На български Трансилвания е Седмоградско, отдето е и немското име Зибенбурген. Банат е отделна област, също вероятно с българско име. Войводина - също. Бачка, по-голямата част на Войводина, в 9 в. била владение на българския войвода (комит) Салан, Банат - на бълг. легендарен войвода Глад (според унг. летопис Геста Хунгарорум). Третата част на Войводина - Срем, също била в границите на Симеон и Самуил, и сигурно и преди тях - на Крум и Омуртаг. Банатския български (в Сърбия), с латиница, се смята от бълг. езиковеди за регионална книжовна норма на българския език - заедно с "македонския". |
"Великите сили" режеха живо месо от нациите и го хвърляха на приятелите си. Подариха унгарци на Румъния и Сърбия, българи на Сърбия и Гърция, словаци на Чехия. Слава Богу, тази система започва да се пропуква. На хаирлия да е! |
Ох, Фичо, то има ли страна, според теб, на Балканския полуостров, която не е изкуствена??? Сал едните прабългари останаха... Да живей! Аман от умници... |
Добре бе Фичо хубави препратки правиш, ама много взеха да стават уникалните.Кажи к, во да правим, тревожа се вече дори за евентуална уникалност на китайските квартали в щатите |
Що ли не съм един готвач, та да хвърлям на скарата кебапчета и кюфтета, как Фичо чертае нови граници и държави |
Су38, тъкмо и на мен това ми дойде на ум - четейки Фичо, разбрах че що е на Балканите е все българско. Сърбия, Румъния, Гърция, Македония - все изкуствени държави с фалшива история и измислени езици. Имената на всички нации, царства, градове и села идват от български или в краен случай - от прабългарски. Но всички следи за Българското Начало, разбира се, са били старателно заличавани и потъпквани през вековете |
Но наш Фичо наистина със сталински размах размества етноси, чертае граници, сече планини и обръща реки |
Не са за чудене Фичобалканците , Господа ... Родни патриоти , на мириканска служба ... От туй и мащабът им на мислене , граници няма ... |
Па то наистина няма страна на балканите, чиято история да не е измислена и интерпретирана в ущърб на комшиите, вкл българската..... За Динаин, ако мине от тук - Динаиние, давам ти хиперлинк за една кореспонденция на Ню Йорк Таймс от далечната 1913-та година по повод балканската война - кореспондентът, без да изпитва никаква симпатия към българската кауза, (напротив) говори непрекъснато за "Българите в Македония" и "македонските българи", или просто за "българските християни" и никакви антички македонци не се забелязват....т.е. към началото на века самосъзнанието на македонците все още е българско; към днешна дата, разбира се, не е -българската кауза в "Македония" е мъртва - просто още един свадлив балкански комшия...... Натиснете тук Няма балкански етнос, който да не страда от историческа клептомания. И колкото по-мизерен и жалък е всъщност, толкова по-нагла и грандоманска му е клептоманията. |
Редник, объркал си малко датата - септември 1903 г., тоест малко след Илинденско-Преображенското въстание, но както и да е. Не виждам какво искаш да кажеш с това. Да, едно време част от македонците (жителите на османската провинция Македония) са се определяли като българи. Други като гърци, трети като сърби, четвърти като турци и т.н. Главно според вероизповеданието. И какво от това. При националното пробуждане през 19-и век Македония е една мешавица. Всички имат претенции към нея, а там се говорят най-различни диалекти. Аз съм на мнение, и съм го казвал вече, на македонците им е писнало от 100 години пропаганда, насила да ги убеждават че са такива или онакива. И закономерно сега казват че са македонци и толкова, синове на Искандер и да го духат всички останали. |
Динаин, Вземи се ограмоти малко. Под българска власт (след 1945 г.) македонските славяни са 100% българи, под сръбска - предимно македонци. Засега в Скопие е още сръбска власт. Но тя няма да се задържи дълго - виждаш, и ЕС почва да се усеща. Много е възможно в близо бъдеще под контрола на ЕС "македонците" да изчезнат или поне значително да се стопят, понеже македонизмът вирее само с насилие и антибългарска пропаганда. Тук не говоря какви са били македонците преди 1945, понеже е ясно (ако си ходил в българско вредно училище) - в Сърбия след 1919 били сърби, в България и Гърция (преди изселването) - българи, сетне само гърци, а в Турция преди 1912 били само българи поне православните. |
Слагам си това - да си го запазя от румънски попълзновения - току-що го написах в англ. Уики. Romanianization ... The term also applies to the replacement of traditional Cyrillic script and liturgical language and the purge of the Romanian literary language of Slavic words in late 19th-century Romania, essentially creating a new language and depriving at least Wallachia of its Slavic-influenced linguistic and cultural past. Late-19th-Century Romanization of Language in Wallachia Vlachs appeared in present-day Wallachia not earlier than the 12th century BCE. As late as the 17th century Bulgarian (neutrally labeled ''Slavic'' in modern Romania) was their preferred (and until the 1520s, their only) literary language. It also was their lithurgical language well into the second half of the 19th century. There is ample linguistic evidence that Bulgarian used by the Wallachian chancelleries in the 14th-17th century was not a borrowed classical literary language but the live vernacular of a substantial part, if not the majority, of the population of Wallachia (Bernstein, Samuel B. ''The Language of the Wallachian Charters of the XIV—XV Centuries.') A large portion of Wallachian toponyms are traced back to their Bulgarian origins (Miletich, L. ''Daco_Romanians and Their Slavic Literature.'), e.g. the historical Vlach capital ot Tirgoviste or the river Dambovita on which Bucharest stands. Unlike all other Romance-speaking peoples, Vlachs traditionally belong to the Eastern Orthodox church and a large portion of modern Romanian Christian terminology is of (old) Bulgarian origin. Vlach language, before it was agressively purged of Bulgarianisms in the late 19th century (and renamed "Romanian'), exhibited clearly Bulgarian origins for way over 50% of its dictionary, including most ancient agricultural terms. Vlachs wrote (in both Bulgarian and Vlach) in the Cyrillic alphabet: officially until the late 1860s, yet ''en masse'' until the late 19th century, on some occasions perhaps even into the 1920s. The transition from Cyrillic to Roman script was marked by the use of a mixed Cyrillic-Roman alphabet for decades. Even nowadays, Romanian orthography exhibits clear influences from its Cyrillic origins as Cyrillic was clearly more relevant to specific Vlach phonemes without the use of complex diacritical marks abounding in the present Romanian alphabet. Редактирано от - Чичо Фичо на 02/5/2008 г/ 03:35:20 |
Фичо, това, което си написал в английското Уики е много добре. Ако румънските "чокои" ти го изтрият, върни го 3 пъти, след което обикновено администраторът блокира страницата да известно време. Наистина, Седмиградско (Трансилвания) си е било най-напред българско от старо време и за много векове, а чак след това маджарско. Но в по-ранните периоди маждарското влияние не е било толкова трайно, както го показват по техните карти, а по-скоро са нахлували начесто в българските територии северно от Дунава, които са се охранявали по-трудно. Населението му си е етническо българско, но маджаризирано културно. Посещението на Симеон в Румънски Банат послучай 270 годишнината от последното българско преселение там, което беше практически скрито от българската общественост, предизвика истински фурор и не беше случайно, а знаково. ( SVETA UD PUKRAJ NÁ MU - 35 филма за посещението) За разлика от нашите чужди ченгета, българите там си го считат за Цар на всички българи. Преди няколко месеца кмета и лидерите на българите от Стар Бишнов дойдоха в София специално да го поканят за тържествата. Посещението трябваше да покаже на унгарските националисти, които имат претенции за Трансилвания, че там има и български интереси от старо време, с които ще трябва да се съобразяват, в т.ч. и при новите реалности в ЕС. Не случайно Симеон изчетка румънското правителство, че с политиката си не е пречило за запазването на етническото самосъзнание на българите в Банат. Истината е, че те са се спасили от "романизация" благодарение на католическата си вяра, така както се запазили от русификация Волжските българи благодарение на ислямската им вяра и тукашните българи - от гърцизация - благодарение на православната си вяра, която изглежда не ще да е съвсем като гръцката. Посещението в Румънски Банат беше и сигнал към сърбите, какво очакваме от тях по отношение на българите от Сръбски Банат и Западните покрайнини, където опитите за асимилация не са престанали. Надявам се, че и македонските българи са наблюдавали с интерес посещението. |
Засега го изтриха пет пъти и го връщах четири пъти. Но през уикенда ще отворя нова англ. статия по въпроса. Има нужда от работа в англ. статия "Българизация", написана явно от полуграмотен дакорумънист. И в статията за Добруджа - нашите работят на парче, един е спец по средновековието и е оправил тази част, но новата история от 1878 г. не е изобщо пипана и бъка от дакорумънски фантазми. Според годишника на ЦРУ в 2006 г. България е имала 1.7 пъти повече преки чужди инвестиции от Румъния, но ножицата се отваря особено в 2008. Дейността на Симеон за будене на българщината в чужбина трябва да се приветства - още в 2001 г. сто пъти предлагах да не се бърка в политика и да не реститутира земи, а да стане един отец на нацията, да посещава детски градини, сиропиталища, български общности в чужбина, да председателства БЛРС, БЦАК, задругата на лозаро-винарите, краеведите, ако ще и Царския яхтклуб и голф клуб, щеше да е неоценим. |
Жалко, че е затворена съседната тема за славянизацията. Тя е важна, макар съвсем не както мисли автора, да ревем за загубата на сръбите на Косово. А например с това да се види ясно парадоксалността на Румъния - "латински (езиков) остров" сред славянското (езиково) море, който остров не е дип латински и до скоро също е говорил предимно славянски език. Парадоксалността на Гърция - оцелял "елински" (езиков) остров след 1500 години масирано заселване на други етноси, особено славяноезични - след като Рим не е оцелял, при все, че заселването на други еноси там не било по-голямо от в Гърция, че папството останало през всичките перипетии и че не е падал под турско. За Турция е ясно - млад етнос, сформиран в 20 в., конгломерат от различни по-стари етноси, сред които и немалко славяноезични. Образованите ефендилер в Цариград и в началото на 20 в. енергично отричали да са "тюрк" - това още значело обида, анадолски селяк, червеноврат. Те били османлъ, макар да можело да имат далечен произход по бащина линия и от "тюрките". |
Кондолиза Райс ще обсъди риска от разпадане на Косово с европейски дипломати 02 май 2008 | Агенция "Фокус"- Натиснете тук |