Както е тръгнало, чужденците ще заселят селата ни, ще произвеждат продукция и ще ни хранят. Какво да се прави, след като всичко иска гражданин да става , с трандафори да ходи и акъл да дава как се копа лозе! Ама ония няма да искат акъл, защото го имат в повече от някой агроспециалисти и са си направили сметката.Дано въздействат на циганите да не крадът а да се занимават със спорт.Например агрофитнес! |
Да , темата , която поставя авторът на статията е насъщна ...селото и градът -архаичен проблем , който за жалост съществува в нашата родина .Обаче мисля , че ние като обществ сме много примирими....С лекота си зарязваме имотите , земите и хукваме по света да се ползваме наготово от благините на уредения свят..., да , само че хората не са си напускали родините по време на кризи и катастрофи , а са запретвали ръкави и с любов и всеотдайност са построили собствения си красив свят...(справка Австрия, Германия ...)Да , у нас е мръсно и грозно ....неуредено , но ние не искаме да се вземем в ръце и да си направим китни градинки , да си белосаме дуварите ... |
Да , темата , която поставя авторът на статията е насъщна ...селото и градът -архаичен проблем , който за жалост съществува в нашата родина . Темата изобщо не е селото и градът, а манталитетът ни. В малкото населено място този манталитет просто се забелязва по-лесно и по-ясно. В големия град трябва повече и на повече места да се вгледаш, но пак ще забележиш същото._______________________ And if I spend somebody else’s money on somebody else, I’m not concerned about how much it is, and I’m not concerned about what I get. And that’s government. Milton Friedman, Fox News interview (May 2004) |
/ \eko Българина си мисли, че война има само когато падат бомби от небето.А тая, необявената, е старателно прикривана вече 20 г.Никакви бомби не могат едновременно да унищожат селото, да унищожят образованието, да закрият фабриките, да прогонят повечето млади хора навън, да повишат популацията на скакалци и цигани.Но "политиците"успяха. |
У нас не може да има lawns като на север - за тях трябва много вода, а и там друго не расте, вместо грозде и праскови хората ядат клюква и лингонбери. В Америка в топлите места lawns са изкуствени пластмасови продукти, гълтащи много вода, химикали и време на собствениците си. Саденето на домати в двора го има там, дето виреят домати. То може да става и красиво. Държавата трябва не само да се грижи за благоустрояването на селата, но и да глобява хората, които не си поддържат двора. Най-голямата сила обаче желанието на собственика да вдига цената на имота си. Селото ще се урбанизира, когато се урбанизира градът. Градът е люлката на цивилизацията и "разврата" (Ботев) - примерно желанието хората да те видят, а не да се криеш от тях. |
Мога да потвърдя, че селата и малките градове в Румъния е много по-зле в сравнение с нашите - по не в Северна Добруджа и Влахия. В Трансилвания - на север от Предеала - е друго, там повече прилича на Унгария. (През средновековието на Предеала (Предела) - проход в Централните Карпати - е била Границата между Българската империя и Маджарското кралство) Селата в Румъния - ниски кирпичени къщи (по-новите - от местен некачествен итонг) с етернитови или тенекиени покриви - дълги села, два реда къщи проточени покрай главния път, дворовете - неугледни и неподредени - с две думи доста приличат на село Синдел. В градчетата - същата едноетажна архитектура, в центъра - площад с паметник на някакви герои (но не комунисти) и шарени пейки, боядисани с националните им цветове - синьо, жълто и червено. Обществените сгради обаче - спретнати и поддържани, дръвчетата около пътя - варосани. Водопровод на много места няма, особено във Влахия северно от Силистра-Руса, има обществени кладенци по главната улица. Голям проблем за тях е (все още) неустановената собственост на земята и къщите. Има села (чувал съм, не съм го виждал), където къщите и дворовете ги няма - превърнати от Чаушеску в царевични ниви - а селяните са набутани в четири панелна блока, заемащи минимално място и освобождаващи обработваема площ... |
liben Като се разходи човек из българските градове и села, забелязва, че най-интересните големи и хубави сгради са строени в периода 1919-1939 година (приблизително). Тогава са строени и административните центрове на изоставените сега села: училище, кметство, паметник, площад и т.н. (градивност по причини духивни и материални) А още преди това, в периода на руско-турската война и освобождението, българските села са били поразително богати и чисти, земен рай в сравнение с румънските, например. Това казват двете книги със спомени на опълченци, които имам от пра-дядо ми, издадени около 1900 година. После нещата се променят. Деградацията започва, когато башибозукът, маскиран в комунизъм, взема властта през 1944 година, начело с вождовете си с мексикански имена: тато, мако, дако, тако, начо, пеко, тано, цола и т.н. |
една от особеностите на башибозука е, че живее в грозота. И не може да бъде друго, защото башибозукът е разрушител. Защо е разрушител? Защото основната мотивация при него е омразата. Омраза към ближния си, към природата, към света: съседа, който трябва да прецака и окраде, цветето, което трябва да стъпче минавайки, котето, на което трябва да извади очите и после да захвърли на покрива.... А когато се опита да гради, творенията му са панели и петох'йници: материализирана духовност. Един от архитектурните шокове за мен винаги е бил резиденцията Бояна - азиатска шатра в бетонно изпълнение, грозна, уродлива и не по-малко депресираща от панелните гета и от липсата на канализация... а за старите къщи по блгарските села и градове (снимка: натиснете тук) Благодаря на автора че повдига темата Редактирано от - April на 07/10/2008 г/ 17:05:06 |
..Какво каза че ядат хората на север, Фичо?.. Нали прочете, Кри - клюква, шишарки и сочна кора от бреза. Само в неделя - кожени ботуши на фурна. |
Слушам тука, един колега ми разяснява какво ли би било СЕГА, ако интелигентните орица, с манталитет за чудо и приказ не бяха отишли в големите градове, а си бяха останали на село... Чудя се и се мая |
Че манталитетът ни има вина за повсеместната мръсотия не само на село, а и във всички градове, то е ясно. И причината за рухването на българското село си е ясна - обезлюдяването, липсата на поминък, липсата на държавна стратегия, с една дума - много липси. А голяма част от българските села по соцвремето бяха китни и хубави, е не като в Швейцария де, но бяха. Говоря за "разцвета" на социализъма, примерно от 1970 и някоя до към 1984. После започна упадъкът навсякъде. След 10 ноември ликвидационните комисии ликвидираха селото. А управниците, от соцвремето та досега, са все едни и същи - онези от партията с главно П. Тъжна картинка. Някои от нас имаме светли детски спомени като сме ходили на село при баба и дядо. Вярно, обагрени носталгично. Пък българинът си е селянин по душа, обича да копне, да бучне нещо, да му се радва като поникне. Еех, тъжно... |
Българското село беше съсипано от комунистите по рецепти от Москва. Затова българските села пустеят като руските села, а не са като френските села. За Макреш нема какво да се жали - през войната са искали да са като Сталинград. Каквото са искали макрешките комунета - това са получили - цигански Сталинград. Нали така? |
FL: Българското село е средновековие!Малки непроизводителни късове земя!Полуграмотно население с къса продължителност на живота. Някога комунистите са пращали лекари и други специалисти да "помагат " на селяните. Поддържали са де факто мизерията и невежеството. Филчо, защо ли не се изненадвам, че пак пишеш глупости? Малките непроизводителни късове земя се появиха през последните години след разпада на ТКЗС. Населението на село засега е по-грамотно от теб /с изключение на част от младите от ромското население/. Само човек, който е в състояние да казва на черното бяло и на бялото черно или пък е млад и не помни какво е било българското село преди 50 години може да напише това, което си написал ти, без разбира се да идеализирам положението на село. Факт е само това, че след промените благодарение на управляващите през 90-те години на миналия век селото бе върнато много назад, но това важи и за цялата страна. |
Manrico: Любимият рефрен "ние сме готини и чистички, държавната машина е кофти", пак се носи. Айде, за държавата като цяло, за големите градове, където властта е дистанцирана от хората, може да се спори. Обаче за малко село? Нали кметът е някой от селяните, всички го познават и са си го избрали! Ако няма полицай, да се върнат към възрожденските традиции и да си назначат пъдар! Държавата ли да дойде и да им пази дерето да не си хвърлят боклуците в него? Или ЕС? Ако половината село е пияно още преди обяд, кой е виновен? Вероятно пак държавата? _______________________ Манрико, ти в България ли живееш? Ако да ставаш ли от компютъра за да се сблъскаш с действителността? Държавата ли да дойде да и да им пази пази дерето да не си хвърлят боклуците в него? Може би си прав, но тогава защо има хора в държавата, които получават заплата за да са чисти деретата? С това не искам да оправдавам онези, които правят всичко около себе си на сметище, но след като тях ги има, значи държавата не си е свършила работата да ги санкционира и да ги отучи от този им навик. |
Деградацията започва, когато башибозукът, маскиран в комунизъм, взема властта през 1944 година, начело с вождовете си с мексикански имена: тато, мако, дако, тако, начо, пеко, тано, цола и т.н. |
Бойко Ламбовски , Не питай имам ли шурей , но моя сториха кмет на село ... Иди го виж ... Не селото , а него ... Към местния "арендатор" има едната си длъжност , да не отваря шанс за друг поминък на хората , освен предлагания от латифундията ... Другата е , да си трае за тежките камиони с дърва и трупи на "доганците" , що сторват на чакъл калдаръма ... Ако не за Великолепната седморка , селото на моя шурей кротко си плаче за Капитализъм , Приятелю ... Кой да му го докара ... |