Потребител:
Парола:
Регистрация | Забравена парола
Запомни моята идентификация
"Набуко" и "Южен поток" ще променят баланса на Балканите
Отиди на страница:
Добави мнение   Мнения:58 Страница 1 от 3 1 2 3 Следваща
Чичо Фичо
24 Юли 2009 01:50
Мнения: 24,838
От: United States
Англичаните в геополитическо отношение много често граничат с малоумието. (Учил съм дипломатическия курс на брит. Форин офис, знам какво приказвам.)‌ Последният брой на сп. Икономист за газопроводите беше ярка манифестация.

Всъщност България е пресечната точка на Южен поток и Набуко, и ако се вярва на картите по газетите, те ще се пресекат някъде в Провадийско, около сегашната компресорна станция Равна или Брестак. Сърбия ще транзитира само (най-много) ‌ половината от газа от ЮП, другата част ще минава през Гърция за южна Италия. Значението на Гърция и Румъния ще е горе-долу колкото на Сърбия, една трета-една четвърт от българското. Значението на Турция също ще е по-малко от на България, защото ЮП ще има по-голям капацитет (47 bcm с/у 31 bcm) и защото Русия явно отдава предпочитание на България като транзитна страна към ЕС, т.е. ще осигури щото ЮП ‌ да е винаги пълен, а за Набуко - каквото остане (Турция иска Русия да подава газ за Набуко през Син поток, който засега е полупразен и губещ).

Нещо свежо - Икономист съобщи, че Газпром подписал договор с Нигерия за доставка на втечнен прир. газ от Нигерия за ЕС и др. клиенти. Името на проекта било NIGAZ - от "Нигерийский газ".
armani
24 Юли 2009 02:04
Мнения: 329
От: Bulgaria
1. Статията е меко казано слаба, липсва информация, липсва и коментар. Дали е виновен превода или статията си е такава - не знам, ама е голяма шлоьокавица.
2. Турция е нежелана като член не само от Кипър и Фрнация - редно е да добавим поне и Германия, защо не и България? Ами Дания?
3. И за двата проекта в момента няма нито пари, нито газ, нито доставчици, нито инвеститори. Има политически натягания. Не напразно, никой не отваря тема за финансиране от борсите - там политиците ще се сблъскат с реалността и два дена след хипотетично IPO акциите ще слязат на 50% от номинала. Това е и причината, тези проекти да се финансират само от държавни бюджети.
4. Една тръба не носи геополитическа тежест, и смешното положение на Украина го доказва (а там - тръби доста). Нито пък носи сигурност. Носи вътрешнополитически дивиденти за простолюдието.
5. Никак не е ясно, дали след 15 години газът ще е толкова важен, колкото сега. ВЕИ напредват и като технология, и като политическа подкрепа, и като апетит у инвеститорите, които с малко помощ от ЕК играят. Кой отписа АЕЦ-овете? Кой отписа енергийната ефективност, която малко или много, все си расте?
7. Никой няма идея, каква ще е структурата на производство в ЕС след 15 години, нито пък идея колко енергоемко ще е то. Само спада с троителството (за печене на тухли и цемент), вече свали потреблението драстично, а това няма изгледи да се промени скоро.
8. Ако някой смята да хвърли 9 милиарда без каквато и дабило убеденост, че Иран въобше ще е в състояние да търгува с каквото и да било след 15 години, то този някой няма вероятност да ги има тези 9 милиарда поради скудоумие.
Едо е ясно - още нищо не е ясно. Та статията е за попълване на бялото във вестника (и препечатката също).
garamel
24 Юли 2009 02:06
Мнения: 5,847
От: Bulgaria
Защо тогава не заобиколят Турция. Защо трябва да и плащаме транзитни такси за преминаване през огромната и територия.
Просто да пуснат тръбата през Азербайджан-Грузия-Черно море-България-Гърция и Румъния.
Това трасе има по-големи предимства.
- много по-малки транзитни такси.
- много по-лесен строеж. Избягва се сложният планински терен в Турция.
- избягва се заплахата от шантаж и бомбени атентати върху тръбата от страна на ПКК.
- до голяма степен няма да е необходимо ЕС да се съобразява с прищявките на Турските политици.
- ще се осигури стабилността на Грузия.
- в по-късен етап, без особена трудност, към тръбата може да се включи и Иран, който има вторите по големина запаси на газ в Света.
Единственият проблем който виждам е, че останалите участници ще трябва да си разделят стойността на тръбопроводът минаващ по дъното на Черно море.
Чарли Дарвин
24 Юли 2009 03:51
Мнения: 8,816
От: Bulgaria
Защото, Гарамеле, скритият смисъл на Набуко е да служи като инструмент на Турция. Англичаните и американците искат да набутат Турция в ЕС, щото искат широк, лабав, не единен и контролиран от тях ЕС. Турция в ЕС е идеален инструмент за постигане на таз цел дълговременно. Англичаните винаги ще са със Щатите. Засега и шушляците от Балтийско до Черно са, но с времето ще дойде друга мода - да са по-близо до Брюксел, отколкото до Вашингтон. А Турция е съвсем друг етнокултурен ареал от европейския, и вътре в ЕС ще го размива и разделя. И вътре в ЕС пак ще е по-близо политически до Щатите, откилкото да самия ЕС, така както е Англия.


Та така. Затова е цялата дандания за Набукото, уж за алтернатива на руските доставки, но това за самия ЕС е точно от трън на глог. Даже Турция искаше да купува всичкия газ от Набуко, и да го препродава на следващите по тръбата. И ако заработи таз тръба, в бъдеще ще е силен инструмент за рекет да влезела Турция в ЕС. Хубавото е че може и да не заработи. Русия сключва дългосрочни договори с републиките около нея, а с Иран и Катар ще правят нещо като газов ОПЕК - тия три страни държат огромна част от световните запаси на газ.


Не е прав Фичо че англичаните са малоумни. Може и да ги критикува в смисъл че са малоумни да издават плана за Набуко като средства за бъдещ натиск за Турция в АС. Но англичаните са преди всичко коварни.
banharvis
24 Юли 2009 05:39
Мнения: 73
От: Bulgaria
Targus
24 Юли 2009 05:50
Мнения: 2,170
От: Australia
Чарли Дарвин абсолютно точно! И англичаните и американците искат да прецакат обединена европа като и пробутват турските гаджали, които Европа не иска. Статията в Економист е неграмотна, даже Южен Поток е наречен на едно място другояче...

Редактирано от - Targus на 24/7/2009 г/ 06:15:23

garamel
24 Юли 2009 06:28
Мнения: 5,847
От: Bulgaria
Що се караш бе Чарли?
Нали преди ни обясняваше колко зле за България ще е ако не построи руският вариант на АЕЦ Белене. Тоя вариант колко e близко от Брюксел и колко далеч от Масква?!

Кривни каскето, прехвърли си го у другио и кАжи за кого работиш ся!

Редактирано от - garamel на 24/7/2009 г/ 08:36:22

suhar
24 Юли 2009 06:59
Мнения: 6,222
От: Bulgaria
Чичо Фичо,
прав си, всичко което казваш е истина, логично е. Обаче: България е известна с това, че не отстоява своите права и интереси, за разлика от Сърбия и Турция. Затова проблеми с България няма да има - каквото й кажат, ще козирува и ще го изпълни. Пък и винаги ще се намерят корумпирани българи, който да продадат родината си.
Историците знаят за Драган Цанков, който като министър председател бил наясно, че ще трябва да подаде оставка, след като се опънал на Австро- Унгария за режима на плаване по река Дунав. Такива като Цанков отдавна няма.
simo
24 Юли 2009 07:13
Мнения: 8,455
От: Jamaica
чарли, ай успокой топката с тия конспиративни теории. южен поток има 1000 км подморска тръба и 2700 км по суша извън руската федерация. набуко е дълъг 3300 км, само по суша. подморското строителство като това в северно море струва само 4 пъти колкото надземното, в черно струва още повече, понеже е по-длибочко.

т.е. дори да обърнеш всичко в един вид тръбопровод по тънката тарифа, южен поток струва колкото 6700 км надземен, т.е. колкото две набукота.
simo
24 Юли 2009 07:24
Мнения: 8,455
От: Jamaica
фиче, аткуда такива данни за капацытета на южен поток? аз къде и да глеам, оценките за капацытет са горе-доле еднакви и за южния, и за набуко, все по 30 bcm. само дето за първия искат 28 милиарда, а за втория, 12.8.
Simplified Solutions
24 Юли 2009 07:47
Мнения: 35,462
От: Bulgaria
и ако се вярва на картите по газетите, те ще се пресекат някъде в Провадийско


Я пак.
Карта... (снимка: натиснете тук)
Още една... (снимка: натиснете тук)
IGB
24 Юли 2009 09:46
Мнения: 1,264
От: Bulgaria
Набуко ще се провали, няма шанс за него... Иран няма да влезе в него...
Кириак Стефчоолу
24 Юли 2009 10:32
Мнения: 3,836
От: 0
За някои, ислямът е за предпочитане пред православието. Защото цялата врява се свежда до това - дали християнска Европа да си доставя газ от и през православни страни, или от и през мюсюлмански. От една страна, циврим за ислямски тероризъм, от друга страна "последният ни враг е православието". Твърде интересно, особено от християнска гледна точка.
Чарли Дарвин е прав - Турция в ЕС е началото на края на ЕС.
StrikeEagle
24 Юли 2009 10:35
Мнения: 21,073
От: Bulgaria
Дважди доубиваният от наночекисти "Набуко" бърка в здравето на дудкарята!
Кефи!
toly
24 Юли 2009 10:38
Мнения: 4,974
От: Bulgaria
Ако знаете колко и пука на Франция за Набуко. Направо ми се къса сърцето.
StrikeEagle
24 Юли 2009 10:39
Мнения: 21,073
От: Bulgaria
Не разбрахме само кое им е "православното" на наночекистите от КПСС?
Хеле пък на Медведев и Миллер.
Освен това в момента България не купува газ от Русия,
а от ШВЕЙЦАРИЯ!
Angel Kandiloto
24 Юли 2009 10:42
Мнения: 3,829
От: Burkina Faso
Англичаните имат много нематериални ресурси в бивша Югославия !! Иска им се да е така ама не е ! Има вариант комунягите да играят на страната на Сърбия против България - както са правели неведнъж , интересите на Русия и Германия обаче съвпадат в България и става мътна и кървава , дано да греша!! И дано мине с по-малко жертви , де !!!
Сократ-май
24 Юли 2009 10:45
Мнения: 30,841
От: Bulgaria
Абе, приятели!
Не е ли ясно, че ако Турция влезе в Европа, ние се превръщаме в нейно предградие?
Помислете си, пък кажете, ако не е така.
toly
24 Юли 2009 11:01
Мнения: 4,974
От: Bulgaria
В европа даже сега има много политици , които съжеляват за приема на Б-я и Р-я в ЕС. Как мислите при това положение кога Турция ще влезе в ЕС? Никога е много точен отговор.
mamut
24 Юли 2009 11:22
Мнения: 4,182
От: Bulgaria
фичката този път е прав
учудващо във вестник "Сега " такава слаба сатия за газопроводи, все пак г-н Дончев може ше да помогне в публикувания материал. Друг маршрут за набуко не става щото турция се явява естествен газов хъб на всички производители -Египет, Ирак, Иран , Азърбейджан , малки количества Сирия и евентуално Трукменистан, Друг маршурут не става, През Грузия още по малко щото тогава няма да мине през България -лансирания проект през Грузия -трасето минава азърбейджан(газ) -Грузия- тука се разклонява на две Украйна и т.н а другото рацзклонение се предвижда да е грузия -Констанца (румъния) и т.н.хпрлоекта е наречен Бял поток, ама заБбългария кяр от този поток няма по скоро- Грузия и др. съседни нам страни. Така че да си налягаме парцалите за да си изграем картите както трябва ( да строим по-бързо и двата които са през България) , че иначе с тези импаси дето се опитваме да правим , ще ни ще влезнат в ръка и ще има да ни цакат с малки козове дълго време, когато имаш фит и него договориш обикнове се пишат наказателни точки - за тези които играят Бридж смятам че им е ясно . Симо, на Южен поток морската му част е 900км. до морето е направен , щото ще се ползва сегашната компресорна станция(Береговая) която обслужва син поток-опертор на тръбата е италианскат ЕНИ .за южен поток вероятно на първо време може да се използва и съществуваща инфраструктура на страните участнички защото има свободен капацитет.Самото споразумние сключено за набуко може да се използва като основа за сключване на такова и мужду страните по Южен поток-в момента по него има само двустранни договори а няма един много странен.
yagen
24 Юли 2009 11:29
Мнения: 4,279
От: Turkey
Дарвин, не съм съгласен с теб, защо НАБУКО, преминава през Турция?Защото западните страни се доверяват на Турция, голяма държава с отседнала демокрация и традиции, според мене ако се осъществи НАБУКО, Южен поток ще отпадне, защотото ще свържат Синия поток с НАБУКО....

Добави мнение   Мнения:58 Страница 1 от 3 1 2 3 Следваща