Марксе, Бургаз е турско име (от гр. пиргос, кула), типична съставка на турски топоними от същия регион - Люлебургаз, Яръмбургаз, Кемербургаз... (Друга такава продуктивна регионална тур. съставка е "бахър" - Калитбахър, Седдюлбахър... - помня ги от чуждите армии в казармата. ) Бургазлии, както знаеш, даже обичат да наричат града си "БургазЪ". Но славянобългарската форма на общоиндоевропейския корен, от който идва лат. "бург" (и герм. "берг'), е "бряг", не "бор". Може да се търси и бълг. име от "бряг". Но има вече гр. Брегово. Може да се търси и от "кула", но и то е турско име, а имаме и такъв град. Така че - най-лесно ми се вижда от "блато". |
Фичо, разбирам вашето желание за деполитизиране на националния празник. Вие искате да се изчисти от всякакъв политически контекст, смисъл и намек за държавност. Да си остане един безобиден празник на просветата и славянската книжовност, която никой в Европа не зачита за нищо. Но тогава ще трябва да наблегнем на славянската тема, а не на българската. Да не би да искате да изтрием от съзнанието си всяка памет за българското, което е различно от славянското. По някои чужди форуми съм срещала расистки изказвания, които твърдят, че славяни произлизало от понятието за роби (slaves). Само че, те не знаят, че славянин произлиза от "слово"; човек на словото, не роб. Обаче, естествено, с тяхното високомерие, те не са склонни да проследят съвестно етимологията. Като че ли славяните са се интересували как точно е "роб" на английски, че да се нарекат така. Още повече славяните са били свободолюбиви и горди хора, които не са познавали робството като феномен и не са го практикували. Славянфил съм, но това не ми пречи да обичам и държа на българското като автентично. |
В.Лянча Поклон пред паметта на дядо ти! Бог да прости и всички загинали за свободата на България! И нека на веки останат имената им![/b] |
--- | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: бонго-бонго |
Sultan"Още по-голям падарък му правят мургавите българи, които след като Левски е помилван от Султана, ме очакват въжето на шията. В знак на това, че няма да я бъде републиката на Левски. Генек, чети малко "24 часа" *** *** Редактирано от - sybil на 03/3/2010 г/ 22:28:06 |
Фрида, Не да го деполитизираме, а да махнем от националния празник противопоставянето на русофили и русофоби, българи и български турци, родници и безродници. Това разваля празника. Всяка година откак пиша по форумите, повече от десет години вече, все е така. Празникът трябва да ни обединява. 24 май също е политика - обединение на нацията в гордостта от буквите, радост от децата, почит към дейците на просветата, писателите и журналистите, сближаване с другите съседни и несъседни страни - славянски, православни, кирилски, европейски, общоевропейска идентичност. След като 24 май стане национален празник, ще продължи тържественото честване на Трети март, Съединиението, Независимостта, Втори юни, Народните будители, Априлското и Илинденско-Преображенското въстание. Също и Гергьовден и Деня на флота. Трябва да имаме и по един празник на всички етнически малцинства, когато да им оказваме ихтибар. |
Лъжеистория. Латерна, по-гадна от тая на д-р Гьобелс. Отново за руските офицери, които се били изтеглили. Не, не са се изтеглили, останали са, въпреки заповедта на императора си. Прочетете, например, какво пише един информиран русофоб, като Миша Глени, в книгата си за Балканите. И нещо, което постоянно се забравя - Русия, за разлика от други велики сили, когато печели войната на Балканите, не окупира и не създава колонии и протекторати от освободените балканските нации. Русия е единствената велика сила, от която БГ е видяла добро. Редактирано от - Meto ot Interneto на 03/3/2010 г/ 21:49:49 |
Чичо Фичо 03.3.2010 г. 20:38:21 А 24 май ни обединява в гордостта, че и ний сме дали нещо на светът, и ни свързва с много други народи. Точно, 24-ти май ни обединява, но не на национално, а на наднационално ниво. Обединява ни с други народи. И точно затова, не бива да го принизяваме до изключителен празник само на нашия народ. Придаването му на значимост тук, у нас, повече отколкото е за другите кирилизани народи, води до реципрочно намаляване на значимостта му навън. Тежестта се премества, акцента вече става национален, а не наднационален. А същността на 24-ти май е наднационална. Затова 24-май трябва да е общ празник, еднакво значим за всички кирилизирани. |
И като следствие от всички тия аргументи: Единственият начин да направим 24-ти май национален празник, без да накърняваме цялостната му значимост, е ако и всички други кирилизирани народи също го възприемат за техен национален празник. Редактирано от - Чарли Дарвин на 03/3/2010 г/ 22:03:47 |
Чичо Фичо: "3 март, още веднъж, е голям наш празник, но не ни обединява, а за съжаление ни разделя на русофили и русофоби, българи и турци, ето сега в твоя случай - и на родници (ти) и безродници (аз)." Чичо, всяка година на Трети март повтаряш все едно и също. С тези безкрайни мантри на празника ни, обединение ли ще постигнеш, настроение ли ще създадеш, или ще изтъкнеш доброто си възпитание??? За съжаление и Ти активно участваш в това да има разделение!!! Моето мнение е, че човек не избира родината и родителите си, но е длъжен да ги уважава. Длъжен е да уважава предците си и християнските традиции, благодарение на които прадедите ни са се съхранили през вековете. Сега, относно националния ни празник, почти навсякъде по света това е Денят на независимостта. Например, 4 юли е Денят на независимостта на САЩ от Британската империя. Макар че британци и американци са близки като език и култура, последните не се срамуват да празнуват на този ден и не смятат, че Четвърти юли разделя или обижда потомците на британците от останалите американци в държавата им. Ние (нашето поколение- българи, арменци, гърци, евреи, турци, цигани..) не сме виновни, че земята и народът ни са владяни от османските турци петстотин години. И това е исторически факт.Ти не можеш да извъртиш реалността и да промениш/подмениш историята ни. Какъв е смисълът да живеем в лъжа? Ние не можем да променим миналото си. ТРЕТИ МАРТ е част от нашата история. Може да не и е приятно на днешна Турция, че тачим този ден, но ТРЕТИ МАРТ е Ден на Възкресението на българския народ и българската държавност. А истината е, че поробителите са били османските турци, а не марсианци. Ти какво предлагаш, понеже съседна Турция е осемдесет милиона, ние да се откажем от този ден- символ ли, да наречем поробителите- марсианци, а освободителите- американци??? Да се откажем от истината, да се откажем от родовата си история ли??? Аз лично не се отказвам от родовата си история, а ти щом се страхуваш, не ни натрапвай своите страхове. |
Ами кой е националният празник на Турция? Да не би да има някои народи, за които и той е обиден? Що се отнася до това да има празници и за малцинствата, с които да им "сторваме ихтибар", съгласна съм, когато в Турция започнат да празнуват 3-ти март, заради българското християнско малцинство, във Франция и Германия празнуват байряма официално, евреите обявят за официален рожденият ден на Хитлер, а във Великобритания празнуват 4-ти юли. Що за идиотщини ви идват на ума, г-н Фичо?... |
Потребител, Не става дума за страх от някого, а за разделянето на българите, което ни разваля празника. Не виждам как по-ясно да го кажа. |
Фрида, Става дума за етнически празници, на които малцинствата да покажат с гордост културата си на мнозинството, и че са лоялни граждани на България, а мнозинството да им засвидетелства симпатиите и уважението си. Каквито са българския празник с вдигането на знамето на Боулинг грийн или гръцкия парад с фустанели на Пето авеню в Ню Йорк. |
Натиснете тук Санстефански мирен договор, сключен между Русия и Турция на 19 февруари/3 март 1878 г. Чл. 6. България се издига в автономно, поданно княжество, с християнско правителство и народна милиция.Окончателните граници на княжеството ще бъдат определени от една особена руско-турска комисия преди изпразването на Румелия от руската императорска войска. Тази комисия ще държи сметка в тези си работи за промените, които трябва да направи на мястото на главното трасе, за принципа на народността на болшинството жители на покрайнините според основите на мира, както и за топографските нужди и за практическите интереси на съобщенията на местното население. Пространството на българското княжество е определено в общи черти върху тук приложената карта, която ще трябва да служи за основа на окончателното разграничение. Като се отделя от новата граница на сръбското княжество, граничната линия ще следва западната граница на Вранянската каза до планинската верига Карадаг. Като завива на запад, линията ще следва западните граници на Кумановската, Кочанската и Тетовската каза до планината Кораб; оттам - по реката Велещица до вливането и в Черни Дрин. Като отива на юг по Дрин И след това по западната граница на Охридската каза към планината Лина, границата ще следва западните граници на казите Корча и Старово до планината Грамос. След това през Костурското езеро граничнаталиния ще стигне до реката Мъгленица и след като следва нейното течение и мине южно от Яница (Енидже Вардар), ще се отправи през устието на Вардар и през Галико към селата Парга и Сарайкьой; оттам - през средата на езерото Бешикгьол към устията на Струма и Места и по морския бряг до Буругьол; по-нататък, вземайки североизточно направление към планината Чалтепе, през Родопската планинска верига до планината Крушово, през черните Балкани (Карабалкан), през планините Ешеккулачи, Чепелион, Караколас и Ишиклар до реката Арда. Оттам граничната линия ще бъде трасирана по направление на гр. Чирмен и като остава на юг гр. Одрин, през селата Сюгюлю, Карахамза, Арнаутчени, Акарджи и Енидже до реката Теке Дереси. Като следва течението на Теке Дереси и на Чорлу Дереси до Люлебургаз и оттам през реката Суджакдере до селото Сергюен, граничната линия ще отиде през височините направо към Хаким Табияси, гдето ще достигне Черно море. Тя ще остави морския бряг при Манкалия и следвайки южните граници на Тулчанския санджак, ще достигне Дунава над Расово. |
Чл. 7. Българският княз ще бъде свободно избран от населението и потвърден от Високата порта със съгласието на силите. Никой член от царуващите династии във великите европейски сили не може да бъде избран за български княз. В случай на овакантяване на достойнството на княз на България изборът на нов княз ще стане при същите условия и същите форми. ..... Чл. 8. Турска войска не ще има вече в България и всички стари укрепления ще бъдат съборени за сметка на местното правителство. ..... Санстефанският мирен дотовор е де факто обявяване на Освобождението на България: България се издига в автономно, поданно княжество, с християнско правителство, народна милиция и български княз. ПП Това е свършен факт, който се е случил и ще трябва да се живее с това(за тези, за които този исторически факт предизвиква противоречиви чувства). Редактирано от - потребител,07 на 04/3/2010 г/ 01:22:18 |
--- | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: бонго-бонго |
--- | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: бонго-бонго |
Със Санстефанския мирен договор приключва руско - турската война, която ни освобождава от турците, в контекста на която война, Освобождението ни е свършен факт, колкото и да не ти се иска. Този договор ознаменува края на войната, която донася нашето Освобождение. Трети март е Ден на Възкресението на българския народ и българската държавност. И този факт и до днес предизвиква съжаление у турците и техните колаборатори. |
--- | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: бонго-бонго |