Но от що се ти неразумне, срамиш от свой род и влачиш се на чужди язик? Но са рече, грци по мудри и по политични, а болгари са прости и глупави и не имеят речи политични. За то рече лучше пристати по грци. Но вижд неразумне, от греци има много народи по мудри и славни. Дали оставъя некой гръг свой язик? И учение и род, како ти безумне, що оставлаш неимаш никои прибиток? От гречка мудрость и политика Ти болгарине не прелащай се, знай свой род и язик, и учи се по своему язику. Боле естъ болгарска простота и незлобие. .............. Или се срамиш пред мудри и трговци, и славни на земли, от свой род и язик? Защо са болгаре прости и нема от них много трговци и книжици и хитри и славни на земли на това време, но са повече от них прости ораче и копаче и овчаре и прости занаятлии. Аз на то в кратце ти скажу. .............. Колико биха праведни и исти пророци, патриарси нарекоха се велики, на земли и пред Бога. Не беше от них никой трговец, или прехитр и грделив, како сегашни хитрци, що ги ти имаш за почест и чудиш се у них и влачиш се на нихен язик и обичай. |
Чини ми се че анализът на българското възраждане само ще спечели ако боравим с общоевропейски категории (не само с наши учебници). - Има ранен обществено-икономически ренесанс от 12 в. - в който участва и ІІ-то българско царство; - Има и "културен ренесанс" от 14-17 в. в който Боянската църква изпреварва Джото с десетилетия. Борбите за национално освобождение не са спирали през 14-19 в. и са успели когато са могли да успеят, с разпада на отоманската империя. |
. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Boatswain Spyder |
За начало на Възраждането може да говорим, когато в България бъде завършена първата магистрала. И когато българинът престане да се чувства като мрънкящ обект, на когото ТЕ(нема значение кои, но винаги ТЕ) са му виновни,а започне да действа като активен гражданин. 45 години феодална абсолютистка държава в България съществуваше с пасивното съучастие на раята. В края на 20 и началото на 21 век феодализъмът беше изграден с пасивното съучастие на българските крепостни. |
Бивол по калдъръма: "Защо бе, khovrat, и ние така си живеехме и творихме в комунизма и изведнъж се събудихме в капитализма. " Не става така - това са процеси и епохи, които се формират с години! |
Като социален процес и практика на Идеята ни за него , първите белези на българското ни Възраждане следва да дирим във времето , между началото на разпад на Османската империя и появата на Въпроса за идентичността и съдбата на християнските народи от нейните владения , в междуособните грижи на Континента . За нас , то иде "от вън" през втората половина на 18-ти век и се свършва "вътре" , с Делото на Хилендарския монах ... Твърдя това , като "по-свободен" в оценката си , за общата ни История с "другите" . От там - насам , историците да си я казват ... |
Поздрави , натиснете там- Натиснете тук |
. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Boatswain Spyder |
Трябва да се отчете времето, когато е писал Паисий - това са кърджалийските времена. За тормоз на раята Османската империя започва да изселва българи и да заселва диви и немирни племена, които са нежелани в "добрия мюсюлмански свят". Настава грабежно време, идва някой новодошъл мюсюлманин и ти слага главата на дръвника, и ти щеш, не щеш му даваш имуществото и имота си. Създават се огромни мюсюлмански земеделски владения. Цялата икономика започва да се върти около грабежите. Населението се затваря по селищата и се огражда за защита. Разпада се цялата данъчна система и икономиката. Турците се принуждават да подгонят развихрилите се бандити (кърджалиите), но не много успешно, поради зародилата се огромна корупция. Разпада се спахийската система и се заменя от "кърджалийска". В тази среда започва "шоково" самопробуждане на българската индентичност. Първо избива срещу по-слабия противник - експроприираната от гърците църква. Паисий е "омешан в тази църковна среда" и прави "първия повик за пробуждане на българите". Преди него има опити за самоосъзнаване, но те са основани на разчитане на помощ от империите... |
Нищичко не разбрах от статийката на Иван Петрински, заглавието е фрапиращо а садържанието нещо друго. По скоро българското Възраждане е в резултат на новите стопански отношние, развитеието на градовете и градския начин на живот.Не може в началото на 19 век да се говри за културеен напредък или напредък в развитето на образовните.През първата половина на 19 век българинът си остава балканджия-калпак, потурите , елека и цървулите продължават да бъдат основно облекло за 90 % от българите.Има икономическо съживяване по българските земи, увеличава се градското население, офрмя се богата прослойка и едва след Кримската война може да се говори за целокупно Възраждане-икономическо, политическо, културно, образователно. Историйката на Паисий не може да бъде последна страница от Българското средновековие но може да бъде първа от Българското Възраждане. |
През първата половина на 19 век българинът си остава балканджия-калпак, потурите , елека и цървулите А европейските селяни да не са ходили с фракове? Или български градинари са ги учили на зарзават? Български търговци са стигали до Египет и Индия, а децата им са учели в престижни колежи. Или вместо да се правите на историци, да земете да попрочетете архиви, или барем питайте |
Чарли Дарвин, на мен ми се струва ясно, какво е новото. Датира се началото на Възраждането по нов признак - бита. |
А и, мен ако питаш, "новото" в Новото време е именно промяната в бита на европееца. Повечето хора са слабо запознати с литературата на Просвещението, но ползват с удоволствие в ежедневието си подобренията, които започват от ХVІІІ в. |
Herodiada 04.3.2010 г. 21:02:55 Чарли Дарвин, на мен ми се струва ясно, какво е новото. Датира се началото на Възраждането по нов признак - бита. Аз за друго "ново" казах, само тук за в статията. Като отговор на забележката на Генек, че нямало нищо ново и неизввестно му. Та отбелязах факта, че за по-младите, това може би ще е ново - за първи път да прочетат част от "История словеноболгарская" в оригинал, или поне близко до оригинал. За първи път да чуят и усетят тогавашния език на който са говорели нашите. Редактирано от - Чарли Дарвин на 04/3/2010 г/ 21:20:13 |
Bongo ot Africa за твое сведение т. нар. "кърджалийско време" се датира в самия край на ХVІІІ в. Знаеш кога Паисий пише своята история. По-скоро се пренасяш за времето на Софроний и описаното в неговия биографичен труд "Житие и страдания..." |
khovrat мили , С кърджалийските времена приключва Епохата на "Козия рог" , към която бива и времето на Паисий . Подир него , дойде котленеца Софроний , който поживи богоугодното му дело и стори път на Раковски с другите - до Левски и Ботев да стигнат . А Европа тогава , започна и най-лютата битка за своето бъдеще - епохата на Просвещението . По същото време , Османската империя построи джамията Нуросмание и Високата порта към Великото си везирство в Цариград . История - в поучително сведение към днешното ни ... Редактирано от - beagle на 04/3/2010 г/ 23:28:31 |