Няма ли един една добра дума да каже? Ами по форумните правила се обсъжда написаното, а не личността на автора. Ако почнем да го обсъждаме него, бих казал добри думи за Табаков като диригент. Отдавна не съм го слушал, но на времето ми харесваше - и като симфоничен диригент, и с малкото си участия в операта._______________________ Покажи неуважение към георги първанов (гоце), пиши името му с малка буква! Блогът на Манрико |
Каква добра дума да се каже под тема за ролята на държавата в творчеството на музикантите? Държавата не им отделяла достатъчно внимание и не им давала пари, та затова не можели да творят. Държавата може да им разкара стомашния запек с по-тлъста чорба, но мозъчният не може. След Десети слушахме песента, че тоталитарната държава репресирала творците, та затова не били създали големи произведения. Извинявайте, но ако Дейвид Копърфийлд се нуждае от много пари, за да направи номера със скриването на влака, то поетът или композиторът се нуждаят от един молив и лист, за да съчинят няколко стиха или една песен. При условие, че композиторът има музикален инструмент.Ако няма, тогава работата става по-сложна. Ботев е написал стиховете си без държавна подкрепа. Другото е по-важно- отношението на народните маси към този вид музика. А то е негативно. И вина носят за мен учителите по музика и самите професионални музиканти, които избират най-шибаните репертоари, за първите срещи на подрастващите с класическата музика. Наскоро си бях в България и видях как народът пее и танцува чалга. Признавам, за пръв път видях как хората танцуват от сърце. Просто отвътре им иде. Това означава, че хората все пак имат чувство към музиката, въпросът е към коя музика? За да ги разчувстваш с класическа музика то трябва доста да се поработи над културата им и то не само музикалната. Ето, че излезе още една причина- културното равнище на българина. И тук темата вече се разширява. |
След едно интересно интервю честно казано очаквах едно по-интересно обсъждане. Мммдааа. Педантично, повърхностно и посредствено. Човека говори за липсата на среда за развитие, говори как се възпитава професионализъм, как се възпитава едно поколение, как дисциплина е необходимо за успех за всяко сериозно начинание...и най-важното за част от аудиторията се оказа, че дава неточен пример. Е бравос, господа- хванахте бика за рогата. Мога само да споделя наблюдението на един учен, че разпространението на висше образование е създало една голяма група от населението, често притежаваща добри културни и научни познания, която група е образована далеч отвъд способността си да се впусне в аналитична мисъл. |
Vokil Dulov: Мога само да споделя наблюдението на един учен, че разпространението на висше образование е създало една голяма група от населението, често притежаваща добри културни и научни познания, която група е образована далеч отвъд способността си да се впусне в аналитична мисъл. А защо си решил, че културните и научни познания са добри? |
Случка от тази седмица - музикална книжарница в Западна Европа. Търся диск със "златни гласове". Продавачът ми показва един диск и казва - "вижте този - Карузо, Калас, Борис Христов." Аз се разтапям и вметвам скромно "а, Борис Христов, аз съм българка". Той "за съжаление нямаме дискове с други български изпълнители в момента; ще се радвам някой ден да имаме." И аз, аз! Но кога ли? |
И аз, аз! Но кога ли? Певци като Карузо, Калас и Христов се раждат веднъж на столетие, че и по-рядко. Според скромното ми мнение на обикновен любител в момента в света има само един певец, който евентуално би имал шанс да остане в историята заедно с тях - Хуан Диего Флорес. Обаче певци и музиканти на световно ниво си имаме и сега. Само във Виенската Щатсопер, където имам късмета понякога да мога да ида, пеят редовно Красимира Стоянова и Надя Кръстева. Следващата седмица там ще слушам Веселина Кацарова. Концертмайстор пак там е българска цигуларка - първата жена на такава позиция в оркестъра. _______________________ Покажи неуважение към георги първанов (гоце), пиши името му с малка буква! Блогът на Манрико |
Големи музиканти, силна държава.... но Бетовен и Моцарт не са живели в охолство. А за смъртта на Бетовен, след злощастното му зимно пътуване в открита каруца... Ако имаше машина на времето бих дал всичките си пари за една карета, която би го закарала здрав до Виена. Всичко опира до искрата божия. Днешното време с комерсиализма и стремежа към лесни и бързи доходи по-скоро гаси тези искри.... Така че - нови Моцарт и Бетовен няма да се родят, въпреки наличието на силни държави. |
Пак, идеята не е че се борим да създаваме гении. Когато условията са такива, че хората могат да се отдадат на професионалното си развитие и не се притесняват за най-елементарни неща, ще намалее и "чалгата" и шума. А за да се привличат качествени хора, трябва и да има съответното заплащане. Думата на г-н Табаков е че такова заплащане липсва и че за тази област има нужда от състоятелни ценители. И когато той говори за икономическото, политическото и социалното развитие няма предвид да ставаме българска империя, ами за най-елементарни условия за такова развитие. |
Хванали сте се за една-две думи и обръщате смисъла на казаното. А то е: държава, която не обръща внимание на изкуството, е слаба държава. Защото възпитава слуги. (Да не говорим, че повечето примери, с които се атакува Табаков, са неудачни, може би с изключение на италианските автори, но в Италия музиката е втора природа, а и Ватикана е свръхдържава, без да има и един свестен полк - Дворжак, Сметана и Лист са поданици на Австро-Унгария, Сибелиус - на Русия). От приказките ви може да се заключи само едно: чалга rulz*** Редактирано от - sybil на 04/5/2010 г/ 01:32:12 |