Започна се.След посланията на светите апостоли неизбежно следва анатема.Г-н Петров, Вие да не би да сте Пловдивският митрополит Николай? |
Доколко може да е подигравателен към Бога човек, който в най-високия си час повтаря примера му? Не го повтаря, там е бедата...Примерите са различни! Но, тази тема е много дълга... |
Радой Ралин хубаво го беше казал на времето: "Той бе нявга знаме в боевете, но с туй знаме днеска си изтриват всички пилатовци ръцете" Ботев е талантлив езически поет, самоубийствено заразен от идеите на френската касапница, пропагандиращи постигането на свобода, братство и равенство чрез хладнокръвно масово братоубийство. Хъшовско-фанфаронските му изпълнения и реторградните му антихристиянски тиради го правят знаме за масонизираните му съвременници, станали безсъзнателен инструмент в последователния и систематичен разгром на проверени в хилядолетията цивилизационни ценности, установени от християнството и на чиято основа българския народ започна Възраждането си. Като типичен анархо-ревлюционер той копнее да се отдаде на това което органически не понася - насилието! Мечтае да загине в едно с останалите посветени в революционния култ към смъртта, заклети пред мъртвешки череп, кама и револвер. Поезията му конвулсира от страха пред мечтаното самуобийство и от ужаса да не бъде прокълнат, и за преодоляването на който страх и ужас изписа така любимите на всички днес "тоз който падне в бой за свобода, той не умира" Отрекъл универсалните нравствени ценности, синтезирани в "Отче Наш" Ботев натрапва в плитка демагогска заигравка с простолюдието антицивилизационното "О, мой боже, правий боже!", което е днешното знаме да деградираща България, в която сърцето на атомарния българин, неговата лична воля и социална апатия е неговият бог, правият бог. Опоезената мракобесническа философия на Ботев, така дълбоко пропила вече в манталитета на българина е началото на края на българщината. Парадоксално, Ботев чистосърдечно умря за да плени потомството с това, което ще го завлече на дъното. А това, което ни завлича на дъното е отказът от уважение пред универсалния закон и култа към шепота на егото. За съжаление в новата ни история най-кръвнишките и геноцидни режими са веели знамето на Ботевата философия, тоталитарно-полицейските методи на тайния комитет на Левски и са се кичели с поетично-пленителните дяволски филосфии и находчива ботева журналистика. Но който пали свещ на дявола вика дявола да му благодари. Ботев копнее да умре час по-скоро за сиромашта на България, в пълно презрение на "православните скотове", средната класа, издигнатите и образовани българи, които с Левски систематично ненавиждат. И когато стъпва на българския бряг трагичният Ботев се сблъсква с реалността: там ги няма тия дето да го посрещнат с готовност за саможертва в името на вярата на възраждаща се Православна България, които той презира от все сърце. На среща с пропагандатора на Френската Революция дяволът му е пратил сиромашта, която му казва: "или плащай за овцата, или ей ги там турците!". Това е благодарността на дявола! Днес съвсем закономерно имената на Ботев и Левски са отрепка в ръцете на една нескончаема камарила от безбожници и бутафорни полит-комедианти, възпитана в безбожието им и презрението към вечните ценности. И ако Ботев и Левски навремето поне мечтаеха да умрат за сиромашта и за България и презряха смъртта, днешните им поклонници трупат капитал от каквото им падне, и на първо място от трагичната смърт на поета и на апостола на революцията. Прочее, да запалим свещ за трагичните си герои и Господ да ни даде просветление! |
Тим, Ботев всъщност е запознат с най-големи подробности с християнското учение и едва ли у друг наш писател (не се сещам сега) има повече позовавания на св. писание. Какво е например "Символ веруюто на бълг. комуна"? Никейското верую, което Ботев явно е знаел наизуст от малък и е мислил много върху него, и е имал силни чувства, и е сменил някои думи. Или "Моята молитва", както сам признаваш, следва Отче наш само с някои допълнения. Ботев е имал религиозно възпитание като всички добре гледани деца по това време, явно от набожна майка. Отноешението на Ботев към църковниците е характерно за българите изобщо и се дължи главно на съпротивата на българите с/у асимилаторските претенции на фанариотсткото духовенство и презрението им към пороците му. За съжаление негативизмът ни към фанариотите се пренася по-късно и към заместилите ги бълг. екзархийски попове, за което и последните имат заслуга - необразовани, често порочни, без мисионерско призвание. Липса на кадри, недостиг на образование. Аналогично недоверието и съпротивата към османската държава се пренася и към новата бълг. държава. В тове е главното бедствие на тур. робство, заедно с унищожението на бълг. интелигенция и пр. политически и стопански елит. Твоят начин да говориш за поета Ботев е "вулгарен социологизъм" - неадекватен и вреден, освен че е примитивен. |
Ботев е модерен екзистенциалист в предствата си за смъртта. В Хаджи Димитър героят всъщност е в ада - като в Мита за Сизиф на Камю, не може да се отърве, денем го го гори слънцето като в Мухите на Сартр - слънцето е бог в бълг. фолклор, ръфат го зверовете, нощем го мъчат с видения злите духове (каквито са самодивите във фолклора), гори и не изгаря, топи се и не се стапя - защото е сам, робите си пеят робските песни. |
Tim, ма вие съвсем не разбирате Ботев. Установявам това със съжаление. Напълно съм съгласен с Чичо Фичо. Редактирано от - dabedabe на 04/6/2010 г/ 07:55:46 |
Мисля си, че Ботев не приема християнството като институция, която го е превърнала в обикновен бизнес...Та и затова Тим не го уважава за "скотовете"...а инък Фичо за пръв път се доближава до някакво непредубедено и смислено съждение...Има светлина в тунела...Ха Ха. |
Сократе, въпреки шекотливия повод, разговорът тук се получи необичайно стойностен и аз се радвам на това колко хора се опитват да прочетат Ботев по един свой и интелигентен начин. Това ни прави чест в дните около 2 юни! Само ще замоля теб и останалите претенденти за познаване на пълната истина - нека се опитаме да изоставим квалификации от сорта на "истинска същност", "автентичния Ботев" и пр. рудименти на сляпата вяра в едничката истина. Хайде по-спокойно да възприемаме разномислията в интерпретациите на Ботев - за всеки разумен човек трябва да е ясно, че поетът и наследството му не могат да се опишат еднозначно, всеки от нас ще го чете / ако го чете/ по свой, съкровен начин. Важното е , четейки Ботев толкова различно, да търсим поводите за ОБЕДИНЕНИЕ, а не за национално разделение . Така ще намерим и опора за себе си, така ще изразим и късната си признателност към толкова трагичнио-противоречивия ни национален поет, като се извисим над скотското в себе си! Желая на всички ни да осъзнаем този шанс за обединение, който ни дава Денят на Ботев Поклон пред паметта на Поета! |
Иво Радев, Напълно вярно. Извинявам се от сърце. Нека горното да се чете като "другият поглед към "Моята молитва". |
И като големи хора с пораснали деца, да не забравяме, че Ботев е умрял на 27 години - хлапе, поне по нашите представи - синът ми е на 23 г. и е хлапе. Ботев написал Х. Димитър на толкова. Смирненски е умрял на 25, много по-зрелият Вапцаров - на 32. Хлапетата ни, които слушат хипхоп и Рейдж ъгейнст дъ машийн, дали не са бунтари като Ботев? |
Чиче, недей толкова да се взираш във възрастта. Александър Велики (Македонски) също е живял само 32 години. |
Виждам, че коментирате една от брънките на властта. Може и да не съм за вашия форум, но и аз търся място под слънцето. Става въпрос за държавна политика, образование и още нещо. Ето извадка от вчерашен форум с участие на президента - бивш учител "Копирано от сайта на БНТ, излъчено тази вечер Президентът Георги Първанов отказа да коментира думите на премиера Бойко Борисов, че държавният глава обикаля "червените общини" и реализира политическия си проект. Първанов участва в дискусия за българското училище като ключ към обществото и икономиката. Тя се проведе в Югозападния университет в Благоевград и е част от инициативата на държавния глава за обществено обсъждане на националната стратегия "България 2020". Пред участниците в дискусията президентът каза, че трябва да се вземат мерки, за да се намали броят на децата, преждевременно напуснали училище, така че той да падне под 10%. Президентът разказа, че и самият той се е сблъсквал с неразбираемия език в учебниците, докато помагал на сина си. Георги Първанов - президент на Република България: "Признавам, че ми беше много трудно, защото материалът беше поднесен много тежко, несмилаемо, неразбираемо и предполагаше точно това, от което бягаме - да се назубри, да се наизусти и да се забрави след няколко дни". Президентът каза, че грамотността вече се измерва с умението да работиш с компютър и да познаваш информационните технологии. Това пък завишава и критериите към учителите, които според ректора на УНСС - професор Борислав Борисов в момента не повишават квалификацията си по дисциплините, по които преподават. Проф. Борислав Борисов - ректор на УНСС: "Колкото и да е старателен учителят сам не може да се подготви, защото не знае какви са насоките, които трябва да чете, за това те трябва да преминават периодично през курсове за повишаване, за актуализация да кажем на професионалните им знания". Според Лютви Местан, проблемите в българското образование са по-дълбоки. Лютви Местан - зам. председател на ДПС: "Проверете друго - вярна ли е констатацията ми, че отпадат деца, които не са преминали през системата на предучилищно възпитание и подготовка, тези които не са усвоили по една или друга причина официалния български език". В сблъсъка на идеи трябва да се стигне до консенсус за визията на българското училище през следващото десетилетие, смята президентът. Георги Първанов - президент на Република България: "Трябва да признаем, че досега в годините на прехода, доколко е имало стратегически търсения, да вдигнем хоризонта малко по-напред - ние сме го правили сектор. Примерно в образованието се прави стратегията, без да знаем каква е стратегията за икономиката, ние и досега не я знаем. В този смисъл се губи основата". Първанов каза, че всички предложения от участниците в дискусията ще бъдат обобщени и очаква те да станат част от план за действие с краткосрочни и по-стратегически виждания. " А фактът е, че СУ закрива своя департамента за повишаване на квалификацията на учителите. Това, че старчетата в СУ нямат нужда от повишаване на квалификация е ясно, но децата на България имат ли нужда от качествени даскали? Г-н президент, едно е на масата, друго в тази кому ли нужна "татковина"? |
ръфат го зверовете, нощем го мъчат с видения злите духове (каквито са самодивите във фолклора) Типично по Чичовски. Какво ръфане, Ботев не е писал такова нещо. Близането на раната с грапав език премахва мъртвите клетки и облекчава болката. И сянка му пазят. Какви зли духове те гонят, самодивите го обгрижват и той комуникира с тях. По-близка е аналогията с девиците от муслимския рай. Всички тия персонажи заместват семейството и близките му. Какъв Ад може да са близките? Адът е безкраен страх от неспирни мъки, тук страх няма. |