Не бях се сетил, че въстанието на Петър Делян може да се модернизира като бизнес начинание за сваляне на данъчната тежест... Василий Българоубиец ослепява пленниците, защото не може да ги убие. Няма как - според морала него време - да пролива християнска кръв без война. При това на православни. И затова ги "обезврежда" - ослепява. Та и кладите са били затова - и католическата църква е избягвала да пролива човешка кръв. Монголите не са убивали престъпниците - чупели са им гръбнаците и са ги оставяли в степта. На кардаците са цепели петите, пълнели са ги с нарязани конски косми, зашивали ги и след седмица пускали наказания. Султаните не са проливали кръвта на братята си - душели са ги с копринена връв. Цинично, но факт. -------------------------------- Блогът на Генек |
Ами да се обяснява въстанието само с недоволството от данъци... А, за някои неща го уважавам - например, за рязката позоцоя срещу самодоволния "професор". |
генек в мили , Во времето на Петрински , може и в по-ясно да сме си сещали Националното Общество , за в разлика от днес . Иначе , с тъдявашния ми внук сме на "Принцът и просякът" , в превод на Невяна Розева . Докато се "сменяхме" в четенето за приспиване , с кучесата си сочехме вниманието и към "превода" . Келешът ми , в 6 годишен , я попита , какво е това "преводач" , та в оправдание и аз требеше да земем участие , че и в неприятно ... Редактирано от - beagle на 25/8/2010 г/ 22:38:39 |
Генек, прав си! Макар аз да нямам спомени от времената на византийското иго, съм забелязал, че никой във форума не се вълнува от замразените пенсии, липсата на пари в здравеопазването, показно-безсмислените акции на полицията или лошите пътища, а само от това кога най-после България ще опре на трите морета. Редактирано от - хикса на 25/8/2010 г/ 23:14:02 |
Петрински очевидно бърка и за стомната. Не може да е 10 литра, това е уред, от който се пие вода или други, по-благородни течности, и няма как да е 12 кила (ако е изработено от глина), щото аз мога да го ползвам и така, ама някое дете или бабичка - едва ли. |
"Въстанията и бунтовете, които следват неразумната данъчна политика, избухват неотменно и свалянето на владетеля е най-малкото, което може да му се случи" Дано тази максима не достигне до знанието на шведските и германски данъкоплатци, оти они веднага ще се разбунтуват и ще сложат на трона внука на Енвер Ходжа, който пък беше забранил данъците. |
Относно стомната Петрински все пак е казал: ...стомна вино (неизяснена мярка, но най-много 10 л). Така, че да не го обвиняваме в незнание - посочил е възможната горна граница. Пък на ромеецът - данъчен инспектор, стомната ще е възможно ной-голяма. |
Ще видим продължението следващата седмица, но взаимоотношенията "Делян - Тихомир" едва са преминали в дух на взаимно разбирателство както сочи Петрински. По-скоро Тихомир е отстранен, като е скъсен с една глава, защото два папагала (царя) не можели да съжителстват (царуват) на един храст (царство) според една поговорка от онова време. |
Всъщност "удобният натурален данък" е превърнат в паричен за българите, оставени от Василий II в положението, в което са били преди завладяването им от Византия. От гледна точка на империята натуралният данък не е бил никак удобен, а българите са представлявали някакво, едва ли не привилегировано, изключение в сравнение с останалите теми на Византия. Не толкова може да се говори за злоупотреба при кенверсията на натуралния данък в паричен, колкото за превръщането му в поземлен паричен данък. С други думи - вече всички собственици на земя, независимо дали имали работен добитък, трябвало да плащат паричен данък. Разбира се, Йоан Орфанотроф е обвиняван от политическите си противници в злоупотреби и алчност, макар той да се явява първият "социален" министър на империята. Той увеличава броя на сиропиталищата, а съществуващите отпреди благоустроил, а също така построил Птохотрофион-а (огромен за времето си приют за бедни), както и специален манастир за реформирали се проститутки. Иначе всички въстания на българите срещу Византия (а и сетне срещу Османската империя) са неизменно свързани с наложените им данъци и налози. |
Петър Делян повежда българите срещу високите византийски данъци Макар днес да не сме докрай и винаги наясно с точното измерение на някои средновековни мерки и теглилки, то две крини зърно (= 25, 6 до 41 кг) и стомна вино (неизяснена мярка, но най-много 10 л) не изглеждат като непосилна данъчна тежест. Не виждате ли противоречието в тезата и аргументацията? И защо, колега хикс, иронично ме задяваш, че съм забелязал, че никой във форума не се вълнува от замразените пенсии, липсата на пари в здравеопазването, показно-безсмислените акции на полицията или лошите пътища, а само от това кога най-после България ще опре на трите морета. Не помня да съм се вълнувал ще опре ли България на три морета, четири океана и пет континента, но да видим какво казва СВИДЕТЕЛЯТ: българите, които отскоро подложили врат под ярема и силно се стремели към свобода. Летописецът на ромейска служба твърди, че въстанието е стремеж към свобода, ние го принизяваме до битови протести заради високи данъци? Интересна логика...Накъде ли води? Пак към тезата за робския народ, дето само като му бръкнеш в джоба и започва да се вълнува? Някак си...Но прекалено много надничам във фризера! |
Статията е смислена и без обичайните за г-н Петрински емоционални залитания /за късмет няма нито епични сблъсъци между германизма и славянството, нито предпочитани български краища, нито бодри партизани/. Може обаче да се помисли защо споменанатите движение имат първо характер на типични селски бунтове и в царския произход на предводителите си виждат първо легалност и законови основания, а не са отцепнически бунтове на българската аристокрация. Обяснението на последното е в особеностите на властта във Византия - като източна империя тя е силно централизирана и бюрократизирана, аристокрацията има също служебен характер и често е размествана из все още обширната империя, тъкмо за да не се обвързва трайно с местните интереси и власт. А в пък в центъра на православната империя българското лоби явно го няма никакво, също както в днешните центрове на света - и това е не по-малко важен и с по-неблагоприятни последици факт за българската кауза, отколкото склонността ни да се бунтуваме срещу властта, когато ни удари в джоба. |
Ей хора, защо на никой досега не му прави впечатление факта, че въстанието е обявено в днешната сръбска столица Белград, а водачът на бунта е обявен за цар на българите, а не на сърбите? Явно че тогава в Белград е имало мощно българско присъствие - факт, за който никъде не се споменава! |
В 11 в. Бялград си е етнически български, наричан по латински Алба Булгарика, по маджарски Нандорфехервар, Оногундурски бял град. Сърбите тогава са си в Рашка, Дукля и Зета (дн. Новопазарски санджак, Църна гора и на запад). Албания (и Епир) тогава също е предимно българска, много събития около завладяването на Самуиловото царство (Ивац) и първите въстания с/у ромеите стават там. В 1870 г. Нишката епархия била включена в Бълг. екзархия, както и в Дунавския вилает с център Русе (заедно с Тулчанския санджак). Тимочанинът Никола Пашев (Пашич) е роден българин, като млад бил емигрант в България при роднини във Видин. В Първата св. война България за последно стигна до Пожаревец (Пожаревац), родния град на Милушев (Милошевич) недалече от Бялград, и до бълг. етнич. земи в Косово (Гниляне). Във ВСВ България получи само Бояново (Буяновац), Враня (Вранье) и Лясковец (Лесковац). |
Генек, ти не се вълнуваш, ама много подценяваш средновековните хора, и те не са се вълнували само от това, което вълнува воловете, мани го очевидеца. |
Е, как да го маана, бе хиксе - като от неговите думи съдим? И да отхвърлим това, което е хубаво, но да държим на очернянията ни? А и не мисля, че средновековните хора не са се интересували от тая тема - доказателството е именно в хрониките. Просто ти караш по принципа: 'Щом фактите не отговарят на моето мнение - толкова по-зле за фактите". |