Петрински |
Малко извън темата ... Левски бил казал: "Ако испичелья, пичелья за цяль народъ, Какво му се подиграваха на Стоичков, дето казал "Който играй пичели ..." То, той цял апостол, поне по изказа си. |
Левски наистина беше патрон на пощите при соца, имаше и някакъв отбор Пощенец (ЛС). По-късно същият опит се прилага и от ВМОРО. |
"Като се имат предвид средствата за тяхното придвижване - ПЕШ или на кон, изминават разстоянията доста бързо и за сравнително кратко време." ............................... ............. Какви са били тези пешаци!!! |
Има безспорни исторически факти, които казват, че поборниците решават да отвлекат Христо Георгиев от вилата му и да го прекарат насила в България с чета, за да види колко е лесно да се воюва с турците. Планът обаче не успява. Според Захари Стоянов през 1868 г. дори Левски решил да се разправи с богаташа, като започнал подготовка за убийството на Христо Георгиев. Едва успял да го откаже по-уравновесеният Любен Каравелов. |
Хубава статия, която акцентира върху комуникационната мрежа на национално-освободителното движение. Статията нябляга на Левски, та не може да обхване и железопътните работници, използването на телеграфа и т.н около Априлското въстание. Редактирано от - бонго-бонго на 19/7/2011 г/ 13:31:41 |
Похвално е да има статии на такива теми. Имам обаче една основна забележка (и тя важи за почти всички исторически статии). От описанието не разбираме какво всъщност са правили хората, как са се справяли с проблемите, какво са измисляли, какво са преживявали. Омръзнало ми е от факти, с които да се гордеем. Повече ме интересува да науча нещо, което може да ни помогне днес. В случая с пощата: - Как са се изграждали отношения на доверие между хората в мрежата? - Как са били привличани и мотивирани хора, вкл. жени, за такава опасна дейност? - Как е била управляване мрежата? Каква организация, какви структура, какви канали, какви правила? - Как хора, свикнали да оцеляват поединично, се включват в колективно дело? - Какви са били основните трудности и как са ги преодолявали? - Какво от българската народопсихология е помагало за тази работа? - Какво е преживяването на отделния, обикновен човек, включен в революционна работа? Как това се е вписвало в живота му? Такива неща, от които можем да се поучим днес. |
@Червено, това са интересни въпроси, но не ми изглежда да е възможно друго освен спекулации по тях. Освен чисто технически, въпросите са свързани най-вече с фундаменталната същност на обсъжданата активност, описвана като произхождаща от революционна ситуация. Е ли обаче тя израз на едно автентично усещане у мнозинството от народа, че настоящето е нетърпимо потисничество, което може да се премахне чрез въоръжена борба или е привнесено (по масонска линия) от цяла верига подобни начинания по света, израз на един глобален организиран процес? Възможно ли е неуспехът на начинанието да се дължи именно на внесената отвън методика на организиране на подобно движение, ненамерила почва да се установи истински по нашите земи? Едва ли е възможно да се получи точен отговор на тези въпроси и всеки текст по този въпрос ще има неминуемо субективна окраска, ще е обагрен от личните политически предпочитания и изобщо идеология на неговия автор. |
Не църквата, а агенцията за национална сигурност вече трябваше да го е канонизирала като основоположник на съвременните български служби и фактически един от най-надарените ни специални служители. Но какво да очаквате от хора, които предпочетоха да си нарисуват герб с надървени лъвове, танцуващи като разгонени около някаква еклектика Редактирано от - maxilianus на 19/7/2011 г/ 20:50:07 |