. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Boatswain Spyder |
„Българската държава е люлка на европейската култура и цивилизация - заяви Шарл дьо Гол, президент на Франция. Неговият наследник Франсоа Митеран твърди, че „Българският народ е един от създателите на цивилизацията на нашата планета". Италианският президент Карло Чампи в словото си при откриването на зимната олимпиада в Торино през 2006 г. каза: "Българите са едни от първите творци на нашата цивилизация". Известният руски историк акад. Дмитрий Лихачов даде своето уникално определение: "България е държава на духа" |
Гражданинът, за разлика от поданика, се вълнува от проблемите и участва активно в процесите, развиващи се в социума, който обитава. Поданикът, фокусиран изключително върху личния си интерес, се приспособява. Но да си добре приспособен към болно общество, не е признак за добро здраве. |
Според определението на Дидро (1753 година), "гражданинът е член на свободно общество, съставено от множество семейства, който споделя правата в това общество и получава защита срещу нарушаването." По същото време моите прадядовци, които са били българи, селяни и християни, а според някои форумци "рая", са организирали живота в селото съгласно "Закон за чуване на синора ни и за всякое селско добро. Потвърден от всякой един жител саморъчно и се дава на коджабашията да съди виновните според него, и тоя закон еднаж в годината от цялото село ще се прегледа за притурване или изкарване на някои неща." |
Избрани текстове от закона: 1. Кориите и пожарето [1] ще се чуват от сечене дърва и пасене от брави и добитъци. Който бере дърва — по един меджид глоба. За пасене добитъци — по 5 гроша на глава, а на бравите, ако са максус вкарани, на овчаря ще се вземе глоба 1 лира, а на качарма — по 10 пари на глава. 4. Кашлаци и колиби няма всяка година да се правят и, когато стане нужда някому, ще пита селото. Който не пита — по меджид глоба на дърво. Кашлаците и колибите ще са далеч от гората две лехи. Който ги има или си направи до гората, коджабашията ще му яви, до 24 часа да ги премести и щом не послуша селската заповед, коджабашията непременно трябва да ги изгори и щом коджабашията не ги изгори и покрие, ще се вземе 1 лира глоба на коджабашията. А от кашлаци и колиби, който краде дърва — половин лира глоба, и ще ги направи, като как си са били. 16. Касапето ще колят на Киселовата воденица на реката и чевърме ще пекат вън от селото. Ако заколят в селото вътре, ако ще и дома му да е, и изпече чевърме, ще се глоби 1/2 лира. Само на гроздобер два дни им се позволява. 17. Където има вода в синора ни и има дърво (до водата), та някой отсече една вейка или цяло дърво, една лира глоба ще плати. 25. На овчарите кога им се заповяда да слязат от Стъргач и не ще послушат — по 1 мед. на овчарите глоба, и зорлен ще се свалят. 29. Коджабашията с аазите с няколко души всяка година ще заминуват по пътищата един път, за да прегледат пътищата да не се стесняват или да не се фърлят камъни от нивата на пътя, кога ги требят и, що ще кажат определените човеци, ако не ги послуша, ще му се вземе 1 меджид глоба и насилом ще стори онова, що му се заповяда. 34. Пъдарят, ако укрие някой, или роднина му бил, или приятел, или вземе рушвет и се улови, ще му се вземе половин лира глоба и ще се изкара от службата си. |
Осъзнат Жител на ГРАДеното място е този, който спазва правилата на съвместния живот. Правилата са измислени да подкрепят функцията - взаимопомощ и опазване на живот и имущество. За да е възможно това трябва да има персонална отговорност. А тя е възможна само когато хората се познават. Както вече се посочи, естественото място за ОБЩО живеене е селището в което се води пълнокръвен живот. Където се гледат животни и се прави хляба. А такова не може да е бурга, в който са събрани няколко поета, трима художника/бояджии, пет чизмаджии, три семейства аристокрация, 30 наемника войници чужденци и т.н. Опитът да се представя съвременният град за източник на цивилизацията и такъв даващ смисъл на понятиоето гражданин е неоснователен. |
. | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: Boatswain Spyder |
Абе, казах ви аз да не се хващате за думичките Аристотел, цивилизация - все са думички, които са взети от античността, за да обясняват реалностите дълго след като Античността е погребана от варварството. Проблемът идва от приравняването на балканските градове със западноевропейските. "Гражданин" с/у "поданик" е смислова опозиция, взета от Западна Европа в България едва преди стотина години. С канализация или без, на Балканите градът като социален феномен закъснява. Още през 12 в. в Западна Европа градовете извоюват самостоятелност и самоуправление, организират си сами гилдии, които имат както занаятчийско-търговски, така и политически и административни функции. Дали фактът, че тогава Аристотел е преведен на латински от арабски има значение за феномена - може би. Все пак висшите школа в редица градове възникват под знака правото (църковно и светско) и схолстиката. И до Просвещението "цивилен" има връзка преди всичко с правото и законодателството, което третира задълженията и правата. В Париж може да са си изхвърляли гърнетата на улицата, но Париж си имал парламент, чийто магистрати отговаряли за правосъдието над гражданите. Това всичко остава чуждо за Балканите. Балканският град остава просто голямо населено място, пряко ръководено и контролирано от абсолютната централна власт. Гражданите на Константинопол, сетне Истамбул си остават поданици, че и "роби на султана" след Османското завоевание. Едва през 19 в. нашенските градчета, паланки, че и големи села получават възможността за ограничено самоуправление и тръгват по пътя, по който западноевропейските градове са вървели вече половин хилядолетие. И те показват способността на българина на "гражданско общество" - строят черкви, читалища, училища, назначават учители, излъчват настоятелства , грижат се за благоустройство. Но това са малки населени места до десетина хиляди, бройка подобна на тази от "иделния" полис на Аристотел и Платон... а също и на средновековните градове към момента на възникването им. Българското общество просто няма на разположение стотици години за еволюция. Освобождението играе роля на революция, която води до "ударното" внасяне и прилагане западноевропейските модели на обществото. Един от тези модели е урбанизацията. Обществото ни просто се оказва неподготвено към подобна революционна модернизация. Точно както беше неподготвено за промените след 1989 г. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: бонго-бонго |
. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Boatswain Spyder |
. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: Boatswain Spyder |
Webcafe само по себе си означава журналистика стил "Космополитан" - елементарна, претенциозна и куха. Тази статия е емблематична в това отношение. |