Тъжна история за това как талантлив литературен критик за 30 сребърника се превърна в бездарен илюстратор и разпространител на нпо-опорни-точки. Господинов, не си толкова стар, все още можеш да избереш достойнството пред позора! |
При социализма имаше физически и метафизически липси. Както реагира невремето баба ми, когато й казах, че в България Бог няма: "Ами то какво ли има в България? Ни олио, ни червен пипер." Това обяснява много неща. Бог, олио и червен пипер. |
Тази хсметка обладава най-често, по-периферните хевропци ... | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: beagle |
Баба му на този юнак е забравила да каже , че и банани е нямало. И хвърлящи се от безизходица българи почти всеки ден - също е нямало . Хиляди напускащи през Терминал 1 и 2 от мизерия, безработица , безпътица - също е нямало . Култура , изкуство, книги, шедьоври и т.н. по времето на баба му - също е нямало. От него започва светът. |
Stane 20 Ноември 2015 21:55 Баба му на този юнак е забравила да каже , че и банани е нямало. Ми нямаше. И хвърлящи се от безизходица българи почти всеки ден - също е нямало. А сега да не би да ги има? Хеле пък всеки ден! А посмали ма Хиляди напускащи през Терминал 1 и 2 от мизерия, безработица , безпътица - също е нямало . Ми не ги пускаха, другарю манипулатор. Имаше изходни визи. ДС ги даваше, ама на повечето отказваше. Култура , изкуство, книги, шедьоври и т.н. по времето на баба му - също е нямало. От него започва светът. А, имаше бе! "Павлик Морозов", "Малая земля". И "Богат, беден", ама за него имаше опашки пред книжарниците, все едно бяха "пуснали" червен пипер. А то всъщност го даваха задължително барабар с томче от произведенията на другаря Тодор Живко. Ама пак имаше опашки. |
Трябваше да избягам от нея, ако исках да остана жив. Да я напусна, да напусна града по най-буквалния начин. Няколко месеца обикалях Европа. За да забравят една връзка, някои опитват безразборен секс, аз опитах безразборна география. Избирах случайни градове, пътувах обикновено с влак, сменях гари и хотели, всички туристи бяха на групи или по двойки, аз обикалях сам из площадите, които от един момент започнаха да изглеждат едни и същи. Приличах на човек, който иска да изостави собствената си изоставеност зад някой ъгъл. Като някой търсещ отдалечено и непознато място, където да пусне котките на тъгите си, така че те никога да не намерят обратния път. Знаеш ли колко е трудно да се отървеш от котки? Те притежават невероятно чувство за дом, особена памет. Годината е 1917. Жената, която кара светлосинята каруца, е на 28. Има осем деца. Всички твърдят, че била едра, бяла и красива. Името й също го потвърждава. Кала. Макар по онова време едва ли някой да е извеждал значението му от гръцки - хубава. Кала и толкова. Едно име. Война е. Голямата война, както й викат, върви към края си. И както винаги, ние сме от губещата страна. Бащата на тригодишния ми дядо е някъде на фронта. Воюва от 1912. От няколко месеца няма вест от него. Връща се за по няколко дни, прави дете и заминава. Дали не са изпълнявали заповед в тия почивки. Войната се затяга, ще трябват войници. Той не успява много с бъдещите войници, раждат му се все момичета - цели шест. Сигурно, като се върне във войсковата си част, го вкарват в ареста за всяко. Няколкото скрити за черни дни сребърника вече са свършили, хамбарът е опразнен, жената е продала каквото може да се продаде - леглото с пружината и металната табла, рядкост по онова време, двете си плитки, пендарите от сватбата. Децата реват гладни. Останал е един вол и едно магаре, което сега тегли каруцата. С волът се мъчи да оре. Есента отива към зима. Успяла е да измоли няколко чувала жито и сега се връща от мелницата с три торби брашно. Между торбите в каруцата спят дъщерите й. По средата на пътя спират да почине магарето. - Мамо, забравихме Георги. Уплашеният глас идва зад гърба й - Дана, най-голямата. Мълчание. Мълчание. Мълчание. Плътно и тежко мълчание. Тишина и тайна, която ще се предава година след година по-късно. Какво прави майката, защо млъква, защо не обръща час по-скоро каруцата и не препусне обратно към мелницата. Война е, хора са, няма да оставят едно тригодишно дете само. Момче е, ще го прибере някой, ще го отгледа, има ялови жени петимни за деца, повече късмет ще има. Думи, които се опитвам да намеря в мислите й. Но там има само едно мълчание. Забравили сме го, забравили сме го, повтаря дъщерята зад гърба й през сълзи. Нищо, че думата е друга – изоставили сме го. Минава още една дълга минута. Представям си как от тази минута надничат затаили дъх лицата на неродените. Ето ги, подават се през оградата на времето баща ми, леля ми, другата леля, ето го брат ми, ето ме и мен, ето я дъщеря ми, повдигнала се е на пръсти. От тази минута и от мълчанието на младата жена зависи тяхното, нашето явяване през годините. Дали жената подозира колко неща се решават сега. Най-сетне вдига глава, сякаш се събужда, връща се на мястото, оглежда се. Безкрайното поле на Тракия, изгорели стърнища, променящата се светлина на залеза, магарето, което дъвче някакви прегорели треви, безучастно към всичко, трите чувала, които ще свършат точно в средата на зимата, три от шестте дъщери, които чакат какво ще каже. Грехът вече е сторен, поколебала се е. Помислила си е, макар и за минута, да го остави. Гласът й е сух. Ако искаш, можеш да се върнеш. Казано е към Дана, най-голямата, на 13. Решението е прехвърлено на друг. Не казва «ще се върнем», не казва «върни се», не помръдва. И все пак тригодишният ми дядо има още един шанс. Дана скача от каруцата и хуква по черния път обратно. Ние, надничащите през оградата на тази минута, неродените още, прибираме глави и си отдъхваме. Смрачава се, мелницата е останала километри назад. Едно момиче на 13 тича по черния път, босо, вечерният вятър развява роклята й. Наоколо е празно, тича, за да измори собствения си страх, да му вземе дъха. Не гледа встрани, всеки храст прилича на спотаил се мъж, всички страшни истории, които е слушала вечер за разбойници, караконджули, змейове, духове и вълци тичат на глутница подире й. Обърне ли се, ще се хвърлят на гърба й. Тичам, тичам, тичам в още топлата септемврийска вечер, сам сред едно поле, по спечената кал на пътя, която с всяка крачка усещам все по-силно, сърцето ми се блъска в гърдите, там някой е клекнал край пътя, но защо ръката му е така странно извита нагоре, ох, храст е... Ето в далечното първите светлини на мелницата... Там трябва да е моят тригодишен брат... дядо... аз. Майката, и моя прабаба, живя 93 години, мина от единия край на века до другия, беше част и от моето детство. Децата й порастнаха, пръснаха се, напуснаха я, остаряха. Само едно от тях никога не се отдели и продължи да се грижи за нея до смъртта й. Забравеното момче. Историята с мелницата беше влязла в тайната родова хроника, всички я шушукаха, кой със съчувствие към баба Каля и като свидетелство за това какво било времето, кой като шега, кой с нескрито обвинение, като баба ми. Но никой не я разказваше пред дядо. И той не я разказа нито веднъж. И не се отдели от майка си. Трагическа ирония, каквато обикновено откриваме в митовете. Когато историята стигна до мен в онзи следобед, главната героиня вече я нямаше. Спомням си, че първо изпитах гняв и недоумение, сякаш са изоставили мен самия. Изпитах поредно усъмняване във вселенската справедливост. Тази жена живя до дълбока старост под грижите на онова изоставено някога тригодишно момче. А може би точно това е наказанието. Да живееш толкова дълго и всеки ден до теб да е онова дете. Изоставеното. Трудно е да погледнем по - далеч от носа си.... и диоптрите не помагат. |
И "Богат, беден", ама за него имаше опашки пред книжарниците, все едно бяха "пуснали" червен пипер. Ааа, аз помня опашките за "Отнесени от вихъра" и "Чочарка", а също и за захар, майка ми ми беше напомнила как съм бил чакал на такава опашка. |
Всички подобни ентелектуалци се охарактеризират със заглавието "Празни мисли на един празен човек". Празнина, изпълнена с физическа тъга. Тъга по липсата на съдържание. Първият коментар е съвсем точен. Тъжно. |
Тъжно е, че се появиха повече нечетящи, а само пишещи за нещо, което няма как да разберат. Първият и последният убедително го доказват - с разстройващите ги вълнения на тема "нпо". На тях и гастроентеролог не може да им помогне. |
Хм, прочетох интервюто, прочетох и откъсите, които Слава любезно ни е предоставила, и си рекох: "Творецо, що ти трябва да напускаш творчеството си?" Повярвах на раздвоението с изоставеното дете, но не повярвах на бабиното богохулство. Да се поставя Бог на една плоскост с олиото и червения пипер? Хайде, олан! Това и при комунизма го нямаше! А за книгите и опашките при социализма... абе, успях да натрупам библиотека, за която три капитализъма няма да ми стигнат да я прочета. Да, растяхме, забучени в саксии, и все пак надничахме през прозореца. O God, I could be bounded in a nutshell, and count myself a king of infinite space... |
"Творецо, що ти трябва да напускаш творчеството си?" Повярвах на раздвоението с изоставеното дете, но не повярвах на бабиното богохулство. Много точно. Господинов е великолепен писател, при това, в добрия смисъл, "конвертируем" навън. Иначе е удивително примитивен като "ангажиран политически интелектуалец"... С две думи, четете му книгите (нищо, че тук-таме в тях се намесва "ангажираният", а не интервютата... |
Да се чуди човек от 68-ма до 89-та - 21 години, как с това бреме от непосилна печал и без червен пипер се завършва средно, постъпва се в СУ и се следва висше образование... Прав е комарът - четете книгите и като огън бягайте от интервютата. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: SvSophia |
Да се чуди човек от 68-ма до 89-та - 21 години, как с това бреме от непосилна печал и без червен пипер се завършва средно, постъпва се в СУ и се следва висше образование... Мани, мани, че и робувахме на ученически бригади - там да видиш ти мирова скръб! Особено ние - чистак женска паралелка, изпратена злоумишлено с по-големите батковци да сортираме домати... Батковците като ни засортираха... Елвис и Бийтълс ни пускаха и плачехме, плачехме... Are you lonesome tonight? |
Incognito 21 Ное 2015 01:15 И аз успях - с връзки и дебнене - ежедневно всяка книжарница - партийната, на Фердинандова /тогава 9 -ти септември, на ъгъла на Богориди/Ленин и Фотинов, на Александровска/Първи май - с/у руската книжарница. Маршрут, който имаше един единствен смисъл - да успееш да разбереш къде кога очакват новите книги. За нищо друго не съм търсила толкова връзки, както за книги. Бях дете, но светът на връзкарството беше единствения, който опознах покрай книгите в най - големи подробности. И сега мога да изредя коя книга откъде и с чии връзки съм купила. Чакала съм по цял ден, продавачките се мотат и не отварят, отвън вали, духа леден вятър, но аз стоя. Разболях се съвсем логично. Накрая ги получавах чрез позната чак от книжарницата на малко градче близо до Смолян. |
Странна работа. Всички се тюхкат, че я няма интелигенцията, няма го моралния стожер. А когато един блестящ съвременнен бългаски писател изкаже мнението си за някои нравствени въпроси, единственото, което развълнува някои хорица, е рпликата му за червения пипер. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: zdran |
Един от френските писатели от 1930-те беше отбелязал нещо такова: Ех ако през 30-те бяхме писали всеки ден по една статия против Хитлер, вместо за птичките и чувствата си... | |
Редактирано: 2 пъти. Последна промяна от: nikolay_rs |
И аз успях - с връзки и дебнене - ежедневно всяка книжарница - партийната, на Фердинандова /тогава 9 -ти септември, на ъгъла на Богориди/Ленин и Фотинов, на Александровска/Първи май - с/у руската книжарница. Бъркаш се Славче - партийната - "Г. Димитров" си беше на "Александровска", една пресечка надолу след Руската, на "Фердинандова" беше "Мичурин" - сега е магазин за мебели, а на "Богориди" и "Фотинов" имаше още една книжарница, от нея си бях купил "забранената" "Фашизмът" на бай Жельо..но не си спомням как се казваше. Но това беше тогава, а сега са останали общо три книжарници.... |