Kotka |
Всъщност времето на Борис продължава поне до 2016-та, щото току що открих един документ, в който един Иван Петрински през въпросната година го нарича я кханасубиги, я княз. |
Тогава отчаяните от "лошия закон" на господаря Борис-Михаил "единодушно въстанали с голяма свирепост", по думите на реймския архиепископ Хинкмар. Хинкмар нищо подобно не казва, а думите са от Отговорите на папа Николай I на запитванията на българите като преразказ на информация от самия Борис-Михаил (отговор 17) Като ни разказвате как сте направили да се покръсти целият ви народ, но как тия, които били покръстени, единодушно въстанали с голяма свирепост против вас, казвайки, какво вие сте им дали недобър закон, и дори искали да ви убият и друг княз да турят и как вие при съдействието на божествената сила, приготвени [да действувате] против тях, надвили сте от мало до голямо и сте ги хванали в ръцете си . . . (превод на В. Златарски). Доколко единодушно българите въстанали е достатъчно добре изследвано от Златарски Доколкото може да се съди от данните, които по-горе приведохме, бунтът бил локализиран само около резиденцията на княза и бил потъпкан още в самото начало благодарение на твърдата ръка на Борис. Що се отнася до начина, по който бил потъпкан, при всичките едногласни известия на изворите, че бунтовниците били победени и унищожени с помощта на духовенството и на незначително число души, предани на Борис, а също и за душевното състояние на въстаналите, което описва Хинкмар, надали ще може да не се признае, че в тях има една част легендарност. Несъмнено Борис е искал да експлоатира случая, за да покаже чудодействената сила на християнския бог, като се въоръжил с кръста и турил духовенството начело на шествието против бунтовниците, но надали може да се допусне, че е последвало от страна на въстаналите такова бързо покорство, преизпълнено с такъв неописуем страх. Общото твърдение на изворите за неголямата войска, с която действувал Борис, се обяснява с незначителното число на въстаниците. Но от друга пък страна, като имаме пред вид свидетелството на папския отговор, какво бунтовниците “били победени от мало до голямо и изловени”, твърде е за вярване, че Борис разполагал с немалка сила и при това действувал твърде решително и безпощадно. Както и да било, но резултатът бил тоя, че бунтовниците били изловени и затворени и от тях по-знатните и влиятелни боляри били предадени на смърт заедно със семействата им, а “останалите не претърпели нищо лошо”. Според Хинкмар числото на убитите възлизало до 52 души боляри; дали в това число са влизали изобщо всички убити — възрастни и деца, или това са били главите на семействата, не може да се установи; във всеки случай присъдата била произнесена без съд и, както се види, била изпълнена още при усмирението на бунта. |
Котка - ---------------------- Сайтът на Генек |
за много хора днес ще изглежда странно да има Закон за начина, по който се възхвалява Бог. но някога за неспазването му са хвърчали глави... по-добра представа по въпроса би дало познаването на това, в какво се състои разликата между Източното и Западното православие. а това "Такова едно предположение е напълно в духа в християнската църква и съществуват достатъчно много и достатъчно подобни примери, поне в Европа." кърти мивките! единната европейска християнска църква? | |
Редактирано: 3 пъти. Последна промяна от: ruff |
та петрински като толкова подробно проследява кога и колко е била отпуската на робите източно от нас, ще му е полезно във връзка с темата на дописката да проследи по кое време на същите ширини църквата е употребявала "единосъщ" и "единоподобен". за да си изясни къде и кога какво се е случило. и кое от кое произхожда. и на кого още следва да се зададе въпроса: "поради що се срамиш...". |
Натисни тук http://forum.bg-history.info/index.php?topic=2235.0 Съвет-да се отвори, па да се чете .. Знанието-то сляпото окато прави .. |
Петрински въртя, сука и пак до руските свещени първоизвори допря. Но не и до онези, които датират кръщението на Борис през 864, а не през 865 г. Датата на покръстването е все още спорна - дали е била 864 (П. Петров, В. Гюзелев) или 865 г (Златарски). Проблемът с датировката на Златарски е, че тя почива на един непълен надпис от Балши и на приписката на Тудор Доксов, която датира кръщението по езическия български календар. Тези две основания са оборени отдавна, защото нищо не доказва, че надписът от Балши е свързан с покръстването - той само доказва, че владетелят през 865 вече е новел християнското име Михаил, а пък, за да навърже нещата с езическия календар, Златарски предлага неговия рестарт с основаването на Дунавската българска държава. Проблемът на статията е, че тя изцяло подминава обсъждането на датата на покръстването. Напротив, точно тук му е мястото, защото ако Петрински приема изцяло Златарски за датировка на покръстването , то не полага никакви усилия да обори логиката на същия за бунта. Впрочем в подкрепа на Петрински , за неговия скептицизъм към приемането на датата от извора на Турилов е, че на същия ден БПЦ чества и паметта на св. мъченик Нравота, който се пада чичо на Борис и първи български светец. Причините да бъдат обединени двете събития в един календарен празник са очевидни. | |
Редактирано: 1 път. Последна промяна от: бонго-бонго |
Сурва - предполагаемия Ден на Слънцето по прабългарския, а може би и по славянския, религиозен календар Може би. Само, че истината е друга. Според Софокъл, небесното светило е върховния бог на конелюбивите траки. Те са го наричали с различни имена. Някои от тях са Сурегет, Сургаст, Суротер, Сура... А Сура или Сурва е старото име на Зора. Все тракийски имена... |