Е, Дико Илиев е вселена. Него никоя община, власт и дори правителство не може нито да го отмести, нито да го запрети. Но може би точно неговата музика обяснява Хорото. Играят и плачат. Изстрадват. Спасяват се така - и се възраждат. И ликуват - също тъй нерядко със сълзи. Всеки за себе си, всички заедно. Великата психотерапия за един народ, който векове е имал свобода само под сърцето си. И е разкривал чувствата си под една неустоима музика. Задъхана, скоклива, неудържима. И бавна, огнено-печална. Която втъкава в танца най-затаените му молитви. Много точна народопсихология. |
И не само Хорото си отива... ------------------------------------- Сайтът на Генек |
Ако атеистът може да има богове, Дико Илиев е един от моите. "Дунавското" му, рапсодията "Вардар" на Владигеров и тракийската сюита на Стайнов - в този ред - велики. Дунавското за мен е най-чистият, най-вълнуващият израз на българската душевност, каквато я искам да бъде. И щом Маестрото е създал такава гениална творба, значи я има някъде, тази душевност? |
Ех, Калине, завиждам ти как умееш да задълбаваш в теми, които останалите плашливо заобикалят! Колкото до големия Дико Илиев, винаги съм твърял, че българските композитори са длъжници към неговата музика. Как не се намери един, който да направи оркестрация за симфоничен оркестър върху неговите хора! Явно още има да чакаме своя Морис Равел, щом не сме родили Дворжак или Брамс. Но, ако раждането на гении не може да се програмира, то какво пречи с умна културна политика да се развива богатството, което имаме в нашия фолклор. Вижте какво направиха ирландците с далеч по-семпли стъпки и ритми в техните танци, а ние, които имаме "Филип Кутев", "Тракия", "Пирин" сме оставили тези ансамбли да вегетират... |
Ето мнение от пловдивчанин. 1. Забранените хора от ОбС хора се провеждаха не на мегдана (площада), а в Градската градина. Която никак не е голяма. Всъщност обучителите са частни лица, обикновено без фирма, които събират група хора, събират такси, инсталират озвучителна система и започват... Касови апарати, данъци за тях са непознато явление.; 2. Градската градина е сравнително малка и е предназначена за отмора. Не за надуване на мощни уредби, дори и на хора.; 3. Представете си, че и другите етноси поискат равни права. Например особено скъпия ни ромски. А защо да не се провеждат и цигански сватби в градската градина. Че нали е мегдан, нека да се веселят хората... Могат да се пише и нататък... |
Това е магията му - множество българи, хванати за ръка. (Къде в живота може да се види това!). Великата психотерапия за един народ, който векове е имал свобода само под сърцето си. Калин Донков |
Не можах да науча нито едно хоро. Не ме бива и това е. Без да мога да се хвана на хорото, писаницата на Калин Донков ме разплака. Катарзис, дето се казва. Lazarus, хайде стига сме се плашили и от сянката си. Народ, който не умее да си прави радост и празник, накрая се радва на сълзите си, щото само това му остава като средство да се возвисява. |
Lazarus 30 Септември 2016 06:51 Както винаги истината се крие в подробностите. Оказва се, в пловдивските хора има бизнес интереси, шум, простотия и тормоз над живеещите наоколо и почиващите си в градината граждани. Вероятно има и оплаквания. Но когато властите вземат мерки за отстраняване на нередностите се наместват телевизиите и нещата се объркват. Простаците и насилниците излизат жертви, властите тъпи, а поетите започват поеми за българския дух през вековете, за Дико Илиев и ролята на духовата музика в опазване на българското село от затриване. Всъщност това ме подсети, че трябва да се проучи значението и ролята на музикалните инструменти на селските оркестри и то много сериозно. Защото виждаме в Северна България, където има(ше) селски духови музики, села, градове и цели региони се обезлюдяват и загиват ( Северозапада) по-бързо отколкото в Южна България. Където си слушаме циганските музики, които дънеха всякаква музика на кларнет, гайда, акордеон и тъпан. Може би в гайдата и тъпана се крие предимството на Южна България, кой знае. |
Всъщност обучителите са частни лица, обикновено без фирма, които събират група хора, събират такси, инсталират озвучителна система и започват... Касови апарати, данъци за тях са непознато явление.; С две думи - направили са платени курсове на открито, за да не плащат и наем за зала, а да си прибират чистата печалба. |